Strona 2 z 3

Re: 14.04.2025 [wypadek na al. Róż]

: 15 kwie 2025, 10:11
autor: boms
Nagranie z chwili tego strasznego wypadku. Klasyka tego miejsca - bezrefleksyjny wjazd na skrzyżowanie mimo znaków ustąp pierwszeństwa.

https://www.facebook.com/share/v/1GcGt5 ... tid=wwXIfr

Może coś co można zrobić „na już” to postawić progi zwalniające u wylotu ulicy podporządkowanej. Choć w tym przypadku to tzw. taxi wcale szybko na skrzyżowanie nie wjechało.

Re: 14.04.2025 [wypadek na al. Róż]

: 15 kwie 2025, 11:09
autor: Kojak
W autobusach regionalnych, turystycznych, pasy bezpieczeństwa dla pasażerów to standard. Ale w komunikacji miejskiej, gdzie przystanek jest co 500m, w sytuacji, gdy ludzie podjeżdżają nieraz 2-3 przystanki, tych pasów nikt by nie używał.
Poza tym i tak 3/4 pasażerów zajmuje miejsca stojące, a to oni są najbardziej narażeni na obrażenia.
Zobacz sobie na YT nagrania z monitoringu w autobusach/tramwajach w momencie nagłego hamowania, zderzenia.
To nie ludzie na siedzeniach odnoszą największe obrażenia tylko pasażerowie stojący.
Także pasy bezpieczeństwa w KM średnio przydatne.

Re: 14.04.2025 [wypadek na al. Róż]

: 15 kwie 2025, 11:12
autor: szakal
@Bayer2003 dwudrzwiowe Solarisy, zostały sklasyfikowane jako podmiejskie. Muszą posiadać koło zapasowe i pasy bezpieczeństwa.

Re: 14.04.2025 [wypadek na al. Róż]

: 15 kwie 2025, 11:23
autor: kucyk
boms pisze: 15 kwie 2025, 10:11 Nagranie z chwili tego strasznego wypadku. Klasyka tego miejsca - bezrefleksyjny wjazd na skrzyżowanie mimo znaków ustąp pierwszeństwa.

https://www.facebook.com/share/v/1GcGt5 ... tid=wwXIfr

Może coś co można zrobić „na już” to postawić progi zwalniające u wylotu ulicy podporządkowanej. Choć w tym przypadku to tzw. taxi wcale szybko na skrzyżowanie nie wjechało.
Widać, że taksówka praktycznie się nie zatrzymała przed skrzyżowaniem. Toyota jechała przepisowo z niewielką prędkością. Co nie zmienia faktu, że mamy wymuszenie pierwszeństwa. Obawiam się jednak z kolei, że kierujący(a) autobusem jechał(a) znacznie ponad dozwolonej prędkości. Mam nadzieję, że prokuratora to wszystko rzetelnie ustali. Ponoć jutro ma być przesłuchany kierowca taksówki i być może usłyszy zarzuty spowodowania katastrofy w ruchu lądowym. Tak mówili dzisiaj w radiu RMF o godzinie 10,00. ;)

Re: 14.04.2025 [wypadek na al. Róż]

: 15 kwie 2025, 11:26
autor: Kojak
szakal pisze: 15 kwie 2025, 11:12 @Bayer2003 dwudrzwiowe Solarisy, zostały sklasyfikowane jako podmiejskie. Muszą posiadać koło zapasowe i pasy bezpieczeństwa.
W tych autobusach ma to jak najbardziej sens. W końcu większość pasażerów linii podmiejskich wsiada i jedzie, a nie wysiada zaraz. Poza tym jest tam więcej miejsc siedzących..
Aczkolwiek patrząc na wieżową zabudowę silnika i układ siedzeń na tyle pojazdu w tych dwudrzwiowych Solarisach, można zapytać: serio?
Zbabrane to jest niemiłosiernie. Tam aż się prosiło o układ amfiteatralny jak to zwykle jest w układach 2-2-0. Kto normalny pcha wieżę do dwudrzwiowego 12-sto metrowca. Masakra jakaś.

Re: 14.04.2025 [wypadek na al. Róż]

: 15 kwie 2025, 11:27
autor: Karol1994
Kojak pisze: 15 kwie 2025, 11:09
To nie ludzie na siedzeniach odnoszą największe obrażenia tylko pasażerowie stojący.
Także pasy bezpieczeństwa w KM średnio przydatne.
Nie do końca. Bezpieczniejsi będą ci, co jadą tyłem do kierunku jazdy. Natomiast ci co jadą przodem - w przypadku takiego nagłego hamowania czy w najgorszym razie - zderzenia mogą wtedy odruchowo spaść z siedzenia i uderzyć głową albo o inne siedzenie albo o podłogę. Jakiś miesiąc temu miałem taki przypadek. Jechałem linią "189" (MAN) i siedziałem przodem do kierunku jazdy między pierwszymi a drugimi drzwiami. Kierowca nagle zahamował i gdyby nie siedząca naprzeciwko mnie pani, to był ładnie przywalił głową w siedzenie.

Re: 14.04.2025 [wypadek na al. Róż]

: 15 kwie 2025, 11:36
autor: Kojak
Karol1994 pisze: 15 kwie 2025, 11:27 Nie do końca. Bezpieczniejsi będą ci, co jadą tyłem do kierunku jazdy. Natomiast ci co jadą przodem - w przypadku takiego nagłego hamowania czy w najgorszym razie - zderzenia mogą wtedy odruchowo spaść z siedzenia i uderzyć głową albo o inne siedzenie albo o podłogę. Jakiś miesiąc temu miałem taki przypadek. Jechałem linią "189" (MAN) i siedziałem przodem do kierunku jazdy między pierwszymi a drugimi drzwiami. Kierowca nagle zahamował i gdyby nie siedząca naprzeciwko mnie pani, to był ładnie przywalił głową w siedzenie.
Oczywiście, że siedząc przodem do kierunku jazdy możesz uderzyć głową o siedzenie przed Tobą, rozwalić nos, czoło, wybić sobie zęby itp jasne. I tu faktycznie pasy pirotechniczne by pomogły.
Natomiast stojąc podczas uderzenia lecisz przez cały autobus, z impetem uderzasz o siedzenia, poręcze, drzwi, łamiesz kończyny.
kucyk pisze: 15 kwie 2025, 11:23 Widać, że taksówka praktycznie się nie zatrzymała przed skrzyżowaniem. Toyota jechała przepisowo z niewielką prędkością. Co nie zmienia faktu, że mamy wymuszenie pierwszeństwa. Obawiam się jednak z kolei, że kierujący(a) autobusem jechał(a) znacznie ponad dozwolonej prędkości. Mam nadzieję, że prokuratora to wszystko rzetelnie ustali. Ponoć jutro ma być przesłuchany kierowca taksówki i być może usłyszy zarzuty spowodowania katastrofy w ruchu lądowym. Tak mówili dzisiaj w radiu RMF o godzinie 10,00. ;)
Autobus raczej też nie jechał zbyt szybko, ta taksówka wjechała dość ślamazarnie.
Co najwyżej kierowca autobusu mógł nie dostrzec zbliżającego się auta z lewej strony. Ale to takie gdybanie.

Re: 14.04.2025 [wypadek na al. Róż]

: 15 kwie 2025, 12:04
autor: Jelczyk
Kojak pisze: 15 kwie 2025, 11:26 W tych autobusach ma to jak najbardziej sens. W końcu większość pasażerów linii podmiejskich wsiada i jedzie, a nie wysiada zaraz. Poza tym jest tam więcej miejsc siedzących..
Aczkolwiek patrząc na wieżową zabudowę silnika i układ siedzeń na tyle pojazdu w tych dwudrzwiowych Solarisach, można zapytać: serio?
Zbabrane to jest niemiłosiernie. Tam aż się prosiło o układ amfiteatralny jak to zwykle jest w układach 2-2-0. Kto normalny pcha wieżę do dwudrzwiowego 12-sto metrowca. Masakra jakaś.
Ale dzięki temu masz płaską podłogę do końca. Moim zdaniem dużo wygodniejsze oraz bezpieczniejsze dla pasażerów.

Re: 14.04.2025 [wypadek na al. Róż]

: 15 kwie 2025, 12:39
autor: Kojak
Jelczyk pisze: 15 kwie 2025, 12:04 Ale dzięki temu masz płaską podłogę do końca. Moim zdaniem dużo wygodniejsze oraz bezpieczniejsze dla pasażerów.
Są gdzieś zdjęcia pokazujące wnętrze jak ta podłoga tam jest dokładnie poprowadzona?
Bo to co mi się rzuca w oczy, to mnóstwo zmarnowanego miejsca.

Re: 14.04.2025 [wypadek na al. Róż]

: 15 kwie 2025, 12:43
autor: Jelczyk
Kojak pisze: 15 kwie 2025, 12:39 Są gdzieś zdjęcia pokazujące wnętrze jak ta podłoga tam jest dokładnie poprowadzona?
Bo to co mi się rzuca w oczy, to mnóstwo zmarnowanego miejsca.
Musisz szukać na FB MPK bo bardzo dużo było różnych zdjęć.

Re: 14.04.2025 [wypadek na al. Róż]

: 15 kwie 2025, 12:47
autor: tomek_m
szakal pisze: 15 kwie 2025, 11:12 @Bayer2003 dwudrzwiowe Solarisy, zostały sklasyfikowane jako podmiejskie. Muszą posiadać koło zapasowe i pasy bezpieczeństwa.
Kiedyś jeszcze był przepis dot takich autobusów, aby oprócz wyposażenia wymienionego powyżej były wyposażone w "firanki" w oknach. Nie wiem czy to jeszcze jest wymagane czy już nie.
Pamiętam że np Jelcze M11 czy L11 we flotach PKSu takowe w oknach posiadały.

Re: 14.04.2025 [wypadek na al. Róż]

: 15 kwie 2025, 12:53
autor: Kojak
Na stronie Michała Wojtaszka znalazłem bardzo dokładne zdjęcia wnętrza z tyłu.
Wcale nie jest tak, że płaska podłoga jest do końca, bo trzy ostatnie rzędy są dostępne ze stopnia.
tomek_m pisze: 15 kwie 2025, 12:47 Kiedyś jeszcze był przepis dot takich autobusów, aby oprócz wyposażenia wymienionego powyżej były wyposażone w "firanki" w oknach. Nie wiem czy to jeszcze jest wymagane czy już nie.
Pamiętam że np Jelcze M11 czy L11 we flotach PKSu takowe w oknach posiadały.
My też mieliśmy w latach 90-tych 3 takie autobusy z firankami, 22109, 22117, 22118 - Jelcze L11, malowane z żółtym pasem zamiast czerwonego. Jeździły na liniach 133, 155, 141, 255, 265.

Re: 14.04.2025 [wypadek na al. Róż]

: 15 kwie 2025, 13:41
autor: szakal
tomek_m pisze: Kiedyś jeszcze był przepis dot takich autobusów, aby oprócz wyposażenia wymienionego powyżej były wyposażone w "firanki" w oknach. Nie wiem czy to jeszcze jest wymagane czy już nie.
Pamiętam że np Jelcze M11 czy L11 we flotach PKSu takowe w oknach posiadały.
Mogą być przyciemniane szyby

Re: 14.04.2025 [wypadek na al. Róż]

: 15 kwie 2025, 20:32
autor: Kojak
Podają w internecie informacje, że sprawca wypadku 24-letni obywatel zza Buga.

Re: 14.04.2025 [wypadek na al. Róż]

: 15 kwie 2025, 21:02
autor: pjetrek
Kojak pisze: 15 kwie 2025, 12:53
My też mieliśmy w latach 90-tych 3 takie autobusy z firankami, 22109, 22117, 22118 - Jelcze L11, malowane z żółtym pasem zamiast czerwonego. Jeździły na liniach 133, 155, 141, 255, 265.
I jak dobrze pamiętam, to któryś z Jelczy 121M miał możliwość montażu firanek, choć na co dzień po mieście śmigał bez nich. Ale jak był wynajmowany "w trasę", to wtedy miał zakładane...