Strona 11 z 11

Re: Działalność MPK

: 28 lut 2025, 21:16
autor: MM869
Bazą do negocjacji była umowa z Mobilisem. A co z niej zostanie po negocjacjach to inna kwestia ;)

Umowa z Mobilisem była ogólnie dostępna bo to postępowanie przetargowe, nie wiem czy jeszcze jest gdzieś w sieci. Jeżeli nie ma to zawsze można ją zdobyć w trybie dostępu do informacji publicznej.

Re: Działalność MPK

: 01 mar 2025, 4:10
autor: Kierman
Bayer2003 pisze: 28 lut 2025, 20:31 W latach 2019-2020, kiedy na linii "24" kursowały jeszcze składy wiedeńskie, powszechna była sytuacja w której motorniczy miał w kabinie głośnik
Do tej pory mnóstwo prowadzących (w tym ja) z uwagi na zapis o zakazie słuchawek używa małych radyjek czy głośników bluetooth do słuchania muzyki czy radia w czasie jazdy. Jedni to robią dla przyjemności, a mnie np. muzyka pozwala się bardziej skoncentrować w czasie jazdy ;)

Re: Działalność MPK

: 01 mar 2025, 12:24
autor: suchy
Scania_9640 pisze: 28 lut 2025, 19:31 Na Śląsku ZTM kara kierowców za to, że nie zatrzymali się na przystankach, za odjazdy przed czasem itp
1. Nie kara bezpośrednio kierowców, tylko przewoźnika (bo to on jest pracodawcą) - i dopiero przewoźnik może ukarać swojego kierowcę.
2. Przecież krakowski ZTP tak samo może ukarać przewoźnika - są np. prowadzone kontrole punktualności na przystankach (stoi sobie gdzieś przy chodniku radiowóz Nadzoru Ruchu ZTP, a w środku pan z notesikiem i rozkładem jazdy sprawdza odjazdy). I tak samo jak ktoś się nie zatrzyma albo odjedzie przed czasem, to MPK czy Mobilis otrzymają karę.
MM869 pisze: 28 lut 2025, 17:32 No ale jak mają wymusić jakość na operatorze jeśli jest np jakaś skarga że kierowca pali papierosa w czasie jazdy.
To jest powielana narracja MPKu że ZTP takie złe bo kara kierowców.

Kara jest na operatora a co on z tym zrobi to już jego sprawa. Może pozwolić kierowcom nawet jeździć w szortach i koszulkach żonobijkach z petem przyklejonym do ust, jeżeli tylko go stać na płacenie kar do miasta.

Narracja, że ZTP chce „karać kierowców” to jest kłamstwo MPK.

Uwalanie tych zapisów przez zarząd MPK pokazuje tylko i wyłącznie ich butę i rozbuchane ego. Bo argument jest tylko taki, że oni się najlepiej na wszystkim znają a co organizatorowi do tego. Skoro są tacy super i chwalą się na lewo i prawo mega jakością to czemu boją się tych kar?
Chcesz zasugerować, że MPK samo z siebie nie ukara kierowcy, który jedzie z petem w ustach - za to potrafili się czepiać braku krawata? :lol: :lol:

Ja słyszałem plotki, że ZTP chciałoby kontrolować kierowców i motorniczych tak samo, jak robią to inspektorzy MPK - czyli kontrolować własnie umundurowanie, wspomniane używanie słuchawek, przekroczenia prędkości, itp.

Re: Działalność MPK

: 01 mar 2025, 13:14
autor: Kierman
suchy pisze: 01 mar 2025, 12:24 Ja słyszałem plotki, że ZTP chciałoby kontrolować kierowców i motorniczych tak samo, jak robią to inspektorzy MPK - czyli kontrolować własnie umundurowanie, wspomniane używanie słuchawek, przekroczenia prędkości, itp.
No pewnie, niech zamienią tą firmę w obóz pracy czy jakiś gułag jak chcą. Ciekawe czy wtedy znajdą chętnych do pracy w takich warunkach

Re: Działalność MPK

: 01 mar 2025, 13:36
autor: Kojak
Kierman pisze: 01 mar 2025, 13:14 No pewnie, niech zamienią tą firmę w obóz pracy czy jakiś gułag jak chcą. Ciekawe czy wtedy znajdą chętnych do pracy w takich warunkach
Bardzo dobrze, zacznie brakować kierowców, to wynagrodzenia pójdą do góry. Bo nie będzie komu jeździć. W końcu kierowca autobusu miejskiego będzie adekwatnie wynagradzany, bo jak na razie ZTP tudzież przewoźnicy patrzą jakby tu szkłem tyłek obetrzeć.

Re: Działalność MPK

: 01 mar 2025, 14:50
autor: Jelczyk
A może trzeba zaglądnąć do ZTP i tam przeprowadzić kontrolę, zrobić urzędnikom certyfikacje na pracę w ZTP 🤣🤣🤣

Re: Działalność MPK

: 02 mar 2025, 14:44
autor: Ankin
Jelczyk pisze: 01 mar 2025, 14:50 A może trzeba zaglądnąć do ZTP i tam przeprowadzić kontrolę, zrobić urzędnikom certyfikacje na pracę w ZTP 🤣🤣🤣
Najlepszą rzeczą dla ZTP i mieszkańców Krakowa byłaby likwidacja ww. instytucji :D
Z perspektywy minionych kilkunastu lat od momentu kiedy powołano do życia ZIKiT a obecnie jego "spadkobiercą" jest ZTP, w moim subiektywnym odczuciu przynajmniej zbiorkom i to co z nim związane funkcjonował zdecydowanie lepiej kiedy odpowiadało za niego MPK.
U naszego miejskiego przewoźnika jest zdecydowaniej mniej biurkowych, którzy nie czują swojej pracy :lol:

Re: Działalność MPK

: 02 mar 2025, 14:51
autor: mkm3
Obecne ZTP to powrót do pierwszej nazwy. Otóż już kiedyś było ZTP, potem połączono w ZDiT (Zarząd Dróg i Transportu). Następnie powstał ZIKiT, aż rozdzielono go ponownie tym razem na ZDMK i ZTP.

Re: Działalność MPK

: 02 mar 2025, 15:25
autor: Ydhflx
Ankin pisze: 02 mar 2025, 14:44 Najlepszą rzeczą dla ZTP i mieszkańców Krakowa byłaby likwidacja ww. instytucji :D
Z perspektywy minionych kilkunastu lat od momentu kiedy powołano do życia ZIKiT a obecnie jego "spadkobiercą" jest ZTP, w moim subiektywnym odczuciu przynajmniej zbiorkom i to co z nim związane funkcjonował zdecydowanie lepiej kiedy odpowiadało za niego MPK.
U naszego miejskiego przewoźnika jest zdecydowaniej mniej biurkowych, którzy nie czują swojej pracy :lol:
Na pewno pewne aspekty wymagają sporej zmiany. Po pierwsze, czasami ciężko nie odnieść wrażenia że ZTP robi zmiany żeby pokazać że są ważni i coś robią. Patrz: czcionka na przystankach, zmieniona bez żadnych konsultacji, bo takie było widzimisię.

Po drugie i gorsze jednak, powstała straszna silosowość. Przykład: szlifierka torowa. Z jednak strony, dlaczego przewoźnik ma odpowiadać za utrzymanie nie swojej infrastruktury? Z drugiej strony, ZTP jest tylko urzędem, nie mają za bardzo chęci żeby mieć ramię odpowiedzialne za utrzymanie torowisk. Efekt: robi to prywatna firma, i jest drożej. Kolejny przykład: ZTP zlikwidowało punkt biletowy na rogu Studenckiej, bo musieli płacić MPK za wynajem pomieszczeń.

Kolejny przykład: nowa umowa. Zarząd MPK się na pewne rzeczy nie zgadza, i ZTP im nic nie może zrobić. ZTP się też na pewne rzeczy nie zgadza. I efekt jest taki że mamy impas, a umowy jak nie było tak nie ma. I nie wierzę w to że atak hakerski jest prawdziwym powodem opóźnienia o aż 3 miesiące.

Powiązane z poprzednim: polityka taborowa MPK. Jeszcze w przypadku autobusów to pół biedy, bo tam po prostu kupujesz nowy jak stary dokończy żywota. Ale tramwaje? MPK sobie kupuje/sprowadza na co ma ochotę. Przykład: w nowym przetargu jest 15+15 na trammaje 30m 2k, ale przecież w teorii planowana jest linia na Azory, gdzie ZTP planuje wysłać "3", która będzie wymagać ~20 tramwajów do obsługi (było to na forum liczone). ZTP potem ma przepełnienia na liniach ale nie może przecież kazać MPK kupić właśnie dłuższych tramwajów. Z drugiej strony ZTP ma mniej pieniędzy na kursy, bo MPK sobie kupiło nowe i odbiło to w stawce za WZKM. Mamy jeden budżet na komunikację, i dwie instytucje walczą ze sobą o to która go może wydać. Brak jednego zarządu który może podjąć decyzję, chyba że tym zarządem jest wiceprezydent miasta.

Dygresja, ale podobnie jest w wojsku: agencja uzbrojenia (ci od kupowania) podlega pod MON, a Polska Grupa Zbrojeniowa (zrzeszająca polskie fabryki zbrojeniowe) - pod MAP. Efekty podobne jak tutaj, problemy z dogadaniem się.

Kolejny przykład: punkty socjalne są w dużej części (wszystkie?) w posiadaniu MPK. Dlaczego nie ZTP? Tak samo ładowarki do elektryków. W efekcie infrastruktura do eksploatacji autobusów jest MPK, a tramwajów - miasta. Mimo że MPK jest jedynym przewoźnikiem autobusowym, a nie jest tramwajowym. W Warszawie tory są albo własnością Tramwajów Warszawskich, albo przynajmniej w zarządzie.

Ostatni przykład pokazujący bajzel: jak źle szło i chyba nadal idzie wdrażanie nowego lektora, a za opóźnienia i problemy z jakością obie instytucje zrzucają winę na tą drugą.

Po ostatnie: nie mówię że nigdy się mię mogą dogadać, ale że widać pewne problemy.

Re: Działalność MPK

: 02 mar 2025, 16:00
autor: tomek_m
Ankin pisze: 02 mar 2025, 14:44 Najlepszą rzeczą dla ZTP i mieszkańców Krakowa byłaby likwidacja ww. instytucji :D
Z perspektywy minionych kilkunastu lat od momentu kiedy powołano do życia ZIKiT a obecnie jego "spadkobiercą" jest ZTP, w moim subiektywnym odczuciu przynajmniej zbiorkom i to co z nim związane funkcjonował zdecydowanie lepiej kiedy odpowiadało za niego MPK.
U naszego miejskiego przewoźnika jest zdecydowaniej mniej biurkowych, którzy nie czują swojej pracy :lol:
Raczej powrót do czasów, kiedy to MPK było i organizatorem komunikacji oraz przewoźnikiem w jednym nie jest możliwy. Nie wiem czy nie reguluje tego jakaś ustawa odgórna. Weszła jakoś w życie w (2004)? To wówczas prawie w całej Polsce wprowadzono schemat: Organizator transportu>przetargi>wykonawcy. A ZiKit to utworzono specjalnie dla Jana T, tak przynajmniej głoszono w mediach w czasie kiedy powstał ten urząd. A co później wyprawiał i jak się sto skończyło wszyscy wiemy :lol:

Re: Działalność MPK

: 02 mar 2025, 16:26
autor: Ankin
tomek_m pisze: 02 mar 2025, 16:00 Raczej powrót do czasów, kiedy to MPK było i organizatorem komunikacji oraz przewoźnikiem w jednym nie jest możliwy. Nie wiem czy nie reguluje tego jakaś ustawa odgórna. Weszła jakoś w życie w (2004)? To wówczas prawie w całej Polsce wprowadzono schemat: Organizator transportu>przetargi>wykonawcy.
Jak to mówią nie ma rzeczy niemożliwych :D a już na poważnie, to może teoretycznie założenie, że mamy organizatora transportu/zarządcę i wykonwacę brzmi ładnie, ale przynajmniej obrazki z krakowskiego podwórka pokazują że nie zawsze w praktyce wygląda to tak kolorowo...
Tak jak wspomniałem w swojej poprzedniej wypowiedzi, w moim subiektywnym odczuciu, kiedy za krakowski zbiorkom odpowiadało MPK, funkcjonował on zdecydowanie lepiej niż pod zarządem ZTP :cry:
tomek_m pisze: 02 mar 2025, 16:00A ZiKit to utworzono specjalnie dla Jana T, tak przynajmniej głoszono w mediach w czasie kiedy powstał ten urząd. A co później wyprawiał i jak się sto skończyło wszyscy wiemy :lol:
Jak mówią wiewiórki w różnych większych miastach na terenie Polski, każdą instytucję miejską tworzy się przede wszystkim po to aby krewni i znajomi któlika mieli robotę :lol: a potem jak się uda można też tam przy okazji dokoptować fachowców, pod warunkiem że się znajdą i będą chętni do roboty w budżetówce.

Re: Działalność MPK

: 02 mar 2025, 22:19
autor: kbieniu7
Ydhflx pisze: 02 mar 2025, 15:25 Po drugie i gorsze jednak, powstała straszna silosowość. Przykład: szlifierka torowa. Z jednak strony, dlaczego przewoźnik ma odpowiadać za utrzymanie nie swojej infrastruktury? Z drugiej strony, ZTP jest tylko urzędem, nie mają za bardzo chęci żeby mieć ramię odpowiedzialne za utrzymanie torowisk. Efekt: robi to prywatna firma, i jest drożej. Kolejny przykład: ZTP zlikwidowało punkt biletowy na rogu Studenckiej, bo musieli płacić MPK za wynajem pomieszczeń.
Tu uwaga: za utrzymanie torowisk odpowiada akurat ZDMK i to ich ciśniemy o to, by się wzięli za szlifowanie i ogólnie poprawne utrzymanie torów. Niestety, z racji że to drogowcy i największy beton, jaki był w ZIKiT, to mają wywalone na wszystko, co nie jest szerokim na 3,50m pasem ruchu.

Re: Działalność MPK

: 03 mar 2025, 1:13
autor: Piotr246
Tak sobie myślę, że wcale niegłupie by było pójście w system warszawski. Ale w innych miastach jak Szczecin lub GOP są Tramwaje Szczecińskie lub Śląskie.

Czyli podział na dwie firmy:
- Tramwaje Krakowskie (tabor plus budowa i utrzymanie torowisk)
- Miejskie Przedsiębiorstwo Autobusowe (lub inna nazwa)

Re: Działalność MPK

: 03 mar 2025, 2:07
autor: tomek_m
Piotr246 pisze: 03 mar 2025, 1:13 - Miejskie Przedsiębiorstwo Autobusowe (lub inna nazwa)
Prywatyzacja.

Re: Działalność MPK

: 07 mar 2025, 22:29
autor: michal49944
Krakowskie MPK chce kupić pojazd drogowo-szynowy
https://www.psmkms.krakow.pl/16-aktualn ... wo-szynowy
Krakowskie MPK ogłosiło przetarg na zakup nowego samochodu technicznego. Miejski operator tym razem chce pozyskać pojazd drogowo-szynowy, zbudowany na bazie samochodu ciężarowego, dla zajezdni tramwajowej Podgórze. Podobny wóz jest już eksploatowany w naszym mieście w zajezdni Nowa Huta.