impuls pisze: 27 cze 2023, 8:06
Według słów urzędników po dostawie Stadlerów II MPK będzie posiadać 90% taboru niskopodłogowego. Ok 30 pociągów wysokopodłogowych pozostanie, aż do realizacji następnego przetargu na 30 nowych wagonów. To jest planowane w 2026, ale przetargu jeszcze nie ogłoszono. Może być obsuwa i pierwsze wagony pojawią się w 2027. Potrzebna jest większa rezerwa w związku z budową kolejnych linii tramwajowych. MPK nie może się pozbyć w całości wysokiego taboru i stare pociągi, aby przetrwały muszą być w ruchu. Składy 105-ek są też w obu zajezdniach potrzebne do zastąpienia wagonów w ufokach w razie kolizji czy pogorszenia stanu technicznego. Dlatego "13" dla składów 105Na jest optymalnym rozwiązaniem. Wiednie z Podgórza mają być zastąpione do końca wakacji, tylko muszą przyjść Stadlery II. A tych ostatnio coś nie przybywa. E1 solo w ograniczonej ilości na liniach "16" i "21" są akceptowalne. Zajmują mało miejsca w Zajezdniach w których wciąż jest problem z dostępnością torów. Skoro mają pozostać E1 solo na lata to muszą gdzieś jeździć. Ostatnie składy Wiedni będą obsługiwać linie szczytowe czy tymczasowe. Mam nadzieję że znikną z "22" całkowicie po wakacjach w związku z dostawą kolejnych Stadlerów. Dodatkowym impulsem będzie otwarcie przystanku Kraków Grzegórzki i zwiększenie się potoku pasażerskiego na "22".
'13' jest o tyle nieoptymalna, że jak jedziesz np. z dzieckiem w wózku, czy jesteś osobą poruszającą się na wózku, to masz loterię, czy do danego kursu wsiądziesz, czy nie.
Imho przy tej ilości wagonów LF nie powinno być tego typu sytuacji, tj. wrzucania wagonów bez niskiej podłogi na linię obsługiwaną prawie w całości LF.
Krótsze pociągi bez niskiej podłogi na ten moment powinny imho jeździć praktycznie jedynie na liniach szczytowych (44, 49) - gdzie dla wszystkich byłoby jasne, że jest tam wysoka podłoga, ew. na brygadach szczytowych jakiejś zwykłej linii, ale powinno to być wprost oznaczone w rozkładzie ("na tym kursie może pojawić się wagon bez niskiej podłogi"). I tak samo zresztą powinno to być oznaczone obecnie na '52", gdzie obecność 3x105Na wynika z pojemności).
I kompletnie nie kupuję tego, że:
- na '13' muszą być wagony z wysoką podłogą (skoro choćby na '49' da się wysłać min. jednego EU8N);
- jakimś ewenementem jest brak oznaczeń kursów bez niskiej podłogi w rozkładach :/
Odnośnie podziału wagonów pomiędzy zajezdnie:
- również nie do końca rozumiem, co takiego stałoby się, gdyby wszystkie 2x105Na były w NH?
- w Podgórzu zostałoby jedynie pięć 3x105Na, a wszystkie 2x105Na byłyby w NH? No tak;
- w przypadku kolizji naprawdę nie dałoby się połączyć kolejnego ufa z 2x105Na w NH, przenosząc go do Podgórza?