Strona 145 z 173

Re: Rozdział taboru - tramwaje

: 28 sie 2024, 17:32
autor: impuls
Podobne tramwaje wzięła Łódź z Bochum tylko na rozstaw 1000 mm. W Niemczech mieli z nimi spore problemy (pękała rama wózka). Musieli coś przerabiać. Mają ograniczenie prędkości do 50 km/h. W Łodzi jeżdżą nawet. Podobne są też w Bonn(1435) i Erfurcie(1000). Moim zdaniem warto jest sprowadzić kilka wagonów z lat 90-ch i zastąpić te nasze starsze niskopodłogowe. Po pierwsze są często o dwadzieścia lat młodsze. Po drugie to są niskopodłogowe tramwaje w 100% lub 70% a nie te które mamy z członami 20% niskiej podłogi. Po trzecie nowsze technologie, mniejsze zużycie energii itd.
Pojawiły się rozkłady wakacyjne też dla tramwajów. Wydaje mi się, że wieczorem są cięcia w stosunku do tego co było. Niektóre linie już od 19 mają 20/h. np. '14'- a.

Re: Rozdział taboru - tramwaje

: 28 sie 2024, 17:52
autor: Bayer2003
impuls pisze: 28 sie 2024, 17:32 Podobne tramwaje wzięła Łódź z Bochum tylko na rozstaw 1000 mm. W Niemczech mieli z nimi spore problemy (pękała rama wózka). Musieli coś przerabiać. Mają ograniczenie prędkości do 50 km/h. W Łodzi jeżdżą nawet. Podobne są też w Bonn(1435) i Erfurcie(1000).
W Bonn i Erfurcie tramwaje faktycznie są podobne konstrukcyjnie, jednak prawie o 2 metry krótsze i mające zaledwie 3 drzwi, więc w Krakowie bardziej by zaszkodziły niż pomogły. Ograniczenie do 50 km/h raczej w krakowskich warunkach nie byłoby bardzo uciążliwe :lol:. Pytanie czy wiesz jak taka konstrukcja wpływa na zużycie torowisk?
impuls pisze: 28 sie 2024, 17:32 Moim zdaniem warto jest sprowadzić kilka wagonów z lat 90-ch i zastąpić te nasze starsze niskopodłogowe. Po pierwsze są często o dwadzieścia lat młodsze. Po drugie to są niskopodłogowe tramwaje w 100% lub 70% a nie te które mamy z członami 20% niskiej podłogi. Po trzecie nowsze technologie, mniejsze zużycie energii itd.
Być może i warto, jednak trzeba przyjąć kilka warunków, czyli minimum 5 drzwi i najlepiej minimum 29 metrów. W Niemczech te warunki (biorąc pod uwagę tramwaje, które zostaną/mogą zostać wycofane w najbliższym czasie) spełniają jedynie magdeburskie NGT8D oraz Rostockie 6NGTWDE (jeżeli przeszkodą nie jest napięcie, w Łodzi nie było). Oczywiścia mowa o tramwajach na rozstaw 1435mm, ponieważ w Niemczech jest także sporo sieci o innych rozstawach.

Re: Rozdział taboru - tramwaje

: 28 sie 2024, 23:36
autor: kot_feliks
Bayer2003 pisze: 28 sie 2024, 12:26 MPK samo sobie winne tego stanu rzeczy, odrzucając względnie tanią turecką ofertę nowych tramwajów.
A jak mieli przyjąć ofertę niespełniającą wymogów przetargu? Idąc potem do więzienia? Ty byś przyjął? :mrgreen:

Re: Rozdział taboru - tramwaje

: 29 sie 2024, 9:33
autor: Bayer2003
kot_feliks pisze: 28 sie 2024, 23:36 A jak mieli przyjąć ofertę niespełniającą wymogów przetargu? Idąc potem do więzienia? Ty byś przyjął? :mrgreen:
Niespełnienie wszystkich wymogów technicznych oznacza po prostu mniejszą ilość punktów w przetargu, jednak nie ma obowiązku odrzucenia takiej oferty. Nie wiemy poza tym co konkretnie nie spełniło warunków (bo na pewno zgadzała się liczba członów czy wózków, czyli kluczowe parametry). Nie widzę powodów dlaczego ktokolwiek za tureckie tramwaje miałby trafić do więzienia. Z kolei jeżeli nowy przetarg zostanie rozstrzygnięty, a zamówione tramwaje będą łącznie o kilkadziesiąt lub nawet kilkaset milionów złotych droższe od tych tureckich, będzie można mówić o tak znaczącej defraudacji publicznych pieniędzy, że więzienie będzie już jak najbardziej zasadne.

Re: Rozdział taboru - tramwaje

: 29 sie 2024, 15:15
autor: dsp
Odrzucenie tureckiej oferty nie nastąpiło z powodu niespełnienia warunków technicznych, tylko oferta podlegała odrzuceniu zgodnie z ustawą "Prawo Zamówień Publicznych".

Re: Rozdział taboru - tramwaje

: 29 sie 2024, 16:14
autor: kot_feliks
Bayer2003 pisze: 29 sie 2024, 9:33 Niespełnienie wszystkich wymogów technicznych oznacza po prostu mniejszą ilość punktów w przetargu, jednak nie ma obowiązku odrzucenia takiej oferty. Nie wiemy poza tym co konkretnie nie spełniło warunków (bo na pewno zgadzała się liczba członów czy wózków, czyli kluczowe parametry). Nie widzę powodów dlaczego ktokolwiek za tureckie tramwaje miałby trafić do więzienia. Z kolei jeżeli nowy przetarg zostanie rozstrzygnięty, a zamówione tramwaje będą łącznie o kilkadziesiąt lub nawet kilkaset milionów złotych droższe od tych tureckich, będzie można mówić o tak znaczącej defraudacji publicznych pieniędzy, że więzienie będzie już jak najbardziej zasadne.
No nie...

Masz wymogi obligatoryjne dla oferty (spełnia / nie spełnia) i wymogi punktowane. Jeśli wymagasz np. wagonu na wózkach skrętnych, a w ofercie masz na sztywnych, to no sorry, ale wagon nie spełnia wymogów technicznych... :)

Re: Rozdział taboru - tramwaje

: 29 sie 2024, 16:56
autor: Bayer2003
dsp pisze: 29 sie 2024, 15:15 Odrzucenie tureckiej oferty nie nastąpiło z powodu niespełnienia warunków technicznych, tylko oferta podlegała odrzuceniu zgodnie z ustawą "Prawo Zamówień Publicznych".
Wiesz może o co konkretnie poszło?
kot_feliks pisze: 29 sie 2024, 16:14 No nie...

Masz wymogi obligatoryjne dla oferty (spełnia / nie spełnia) i wymogi punktowane. Jeśli wymagasz np. wagonu na wózkach skrętnych, a w ofercie masz na sztywnych, to no sorry, ale wagon nie spełnia wymogów technicznych... :)
Nie znam 4-członowych tramwajów na 5 wózkach skrętnych, ani 3-członowych tramwajów na 4 wózkach skrętnych, a dokładnie takie konstrukcje zaproponowała Bozankaya. Wózki w przypadku tego przetargu na pewno były odpowiednie, a na całą resztę parametrów raczej można było przymknąć oko przy zaoferowanej cenie.

Re: Rozdział taboru - tramwaje

: 29 sie 2024, 17:35
autor: kot_feliks
A tam nie było przypadkiem wymogu doświadczenia, którego oni nie spełniali?

Poza tym nie ma czegoś takiego, że "można przymknąć oko" na np. wymogi formalne, jeśli oferta Ci się podoba / nie podoba, litości :roll: :D Nikt choć odrobinę myślący się pod czymś takim nie podpisze.

Jak chcesz kupić określony produkt / mieć określonego dostawcę, to daje się określone zapisy w SIWZ, które w jakiś tam sposób mogą faworyzować daną konstrukcję. A nie podpisuje nieprawdziwe informacje na etapie oceny ofert...

Re: Rozdział taboru - tramwaje

: 02 wrz 2024, 6:55
autor: LLoan
Są zmiany w rozdziale taboru: Zajezdnia Podgórze zyskała 2 brygady "49" i kieruje tam 2x105Na (obecnie jedna brygada się nie wyświetla, zaś na drugiej kursuje rezerwa), na linii "13" w związku z tym o jeden skład stopiątek mniej. 3x105Na klasycznie na "52", jednak znowu - część brygad się nie wyświetla i ciężko stwierdzić w jakiej ilości, ale jednak jest tam niestety też Lajkonik. Ogólnie też dużo odstawionych przez czas wakacji wagonów już zjechało awaryjnie. Ograniczono ilość Wiedni na "75" (teraz jest tam przewaga EU8N) i niestety przywrócono je na "21" (gdzie są one zwyczajnie zbyt małe).

Re: Rozdział taboru - tramwaje

: 02 wrz 2024, 7:02
autor: Scania_9640
LLoan pisze: 02 wrz 2024, 6:55 Są zmiany w rozdziale taboru: Zajezdnia Podgórze zyskała 2 brygady "49" i kieruje tam 2x105Na (obecnie jedna brygada się nie wyświetla, zaś na drugiej kursuje rezerwa), na linii "13" w związku z tym o jeden skład stopiątek mniej. 3x105Na klasycznie na "52", jednak znowu - część brygad się nie wyświetla i ciężko stwierdzić w jakiej ilości, ale jednak jest tam niestety też Lajkonik. Ogólnie też dużo odstawionych przez czas wakacji wagonów już zjechało awaryjnie. Ograniczono ilość Wiedni na "75" (teraz jest tam przewaga EU8N) i niestety przywrócono je na "21" (gdzie są one zwyczajnie zbyt małe).

Na 75 jest 5 Wiedni i 4 EU8N, no chyba że już coś zdechło ale tak było rano i tak według rozpiski powinno być, na 49 dwie sztuki 2x105Na na 13 jedna sztuka, a na 52 powinno być 6 sztuk 3x105Na

Re: Rozdział taboru - tramwaje

: 02 wrz 2024, 7:14
autor: LLoan
Scania_9640 pisze: 02 wrz 2024, 7:02 Na 75 jest 5 Wiedni i 4 EU8N, no chyba że już coś zdechło ale tak było rano i tak według rozpiski powinno być, na 49 dwie sztuki 2x105Na na 13 jedna sztuka, a na 52 powinno być 6 sztuk 3x105Na
Tak, racja - mój błąd w przypadku "75", to wszystko przez niemałą ilość dzisiejszych porannych zjazdów awaryjnych :roll:

Re: Rozdział taboru - tramwaje

: 02 wrz 2024, 8:10
autor: Kaszmir
Wiecie mniej więcej co i ile zjechało awaryjnie?

Re: Rozdział taboru - tramwaje

: 02 wrz 2024, 8:15
autor: LLoan
Kaszmir pisze: 02 wrz 2024, 8:10 Wiecie mniej więcej co i ile zjechało awaryjnie?
RZ246+247 z "13", RZ234+233 z "49", HW130 z "75", min. 1xGT8N z "1", 1xLajkonik z "22", rezerwa była także na "52". Tyle można wywnioskować z danych.

Z pozytywnych zmian warto zaznaczyć przeniesienie Krakowiaków z "50" na "24" oraz "52" (wybrano mniejsze zło, choć przy f=7.5 na pewno w "50" luźno nie będzie)

Re: Rozdział taboru - tramwaje

: 02 wrz 2024, 8:20
autor: yosujiro

LLoan pisze:RZ246+247 z "13"
Ok 6.20 przejeżdżał przez Podgórze z minimalną prędkością i w asyście pogotowia.Obrazek

Re: Rozdział taboru - tramwaje

: 02 wrz 2024, 8:43
autor: Bayer2003
LLoan pisze: 02 wrz 2024, 8:15 RZ246+247 z "13", RZ234+233 z "49", HW130 z "75", min. 1xGT8N z "1", 1xLajkonik z "22", rezerwa była także na "52". Tyle można wywnioskować z danych.

Z pozytywnych zmian warto zaznaczyć przeniesienie Krakowiaków z "50" na "24" oraz "52" (wybrano mniejsze zło, choć przy f=7.5 na pewno w "50" luźno nie będzie)
Do listy tej chyba należy też dopisać HK460. Widać efekty uziemienia niektórych rodzajów taboru przez ponad 2 miesiące - wprowadzenie ich do ruchu z dnia na dzień musiało się źle skończyć.

Sam rozdział taboru niestety tragiczny. Tabor 40m+ w całości jedynie na jednej linii, na "21" solówki wiedeńskie, które przy zawieszeniu "16" mogą nie wyrobić, a na "75" EU8N, które również na Górce Narodowej mogą mieć problemy - powinny tam być E1+c3 wspomagane Lajkonikami, bez 26m eunuchów.