Fajna ta księga, parę rzeczy z dziedziny projektowania co mi się rzucają w oczy:
1. Logo MPK na tle tej nowoczesnej identy wychodzi słabo, wręcz jak z zeszłej epoki, więc przydałoby się też je odświeżyć, nawet używając tego nowego herbu. Przykładowy szkic na szybko:
2. Widać, że idą na twardo w jednokolorowe malowanie - być może jest łatwiejsze w realizacji, bo nie trzeba zamawiać dwóch barw lakieru/plastików. Osobiście uważam, że milej się ogląda całe niebieskie pojazdy. Nie rzucają się w oczy i wyobrażam sobie, że część tej decyzji jest aby nie rozbijać wyglądu historycznych części miasta różnokolorowymi pojazdami, chapeu bas, odważna decyzja biorąc pod uwagę, że inne gminy w polsce chcą cisnąć dalej dwukolor najczęściej wzięty z flagi lub herbu miasta (biedna warszawa i jej makdonaldowe trajki), cieszę się że Mobilisy będą musiały się trzymać tego samego dokumentu, to dla nich na korzyść, że ludziom się rozmyją różnice między MPK a nimi. Cieszę się też na koniec epoki tego obrzydliwego odcienia niebieskiego z NGT8.
3. Boczny numer super sprawa, niekiedy mi się zdarzało patrzyć przez szybę na kasownik, albo telewizorek, żeby sprawdzić jaka to linia
4. A propos wyświetlaczy - strasznie dziwna decyzja z tym Museo Sans do tablic, które mają znacznie za małą rozdzielczość żeby wstawiać tam konkretny font. Trochę smuci fakt, że znikną takie wynalazki jak albinos czy ten dziwny segmentowy wewnętrzny wyświetlacz w niektórych NGT6, ale jednak nie szkoda, bo najważniejsza jest czytelność i przejrzystość. Cieszy też fakt uwarunkowania używania małych liter a nie tylko kapitalików, które pogarszają szybkie orientowanie się co to za kierunek (tu znowu górujemy nad stolicą). Osobiście wolałabym, żeby opisać w księdze jakie litery mają się wyświetlać na jakich wyświetlaczach, nie wierzę że jest ich aż tyle różnych rodzajów, że nie dałoby rady tego ustandardyzować.
5. Idąc dalej o rozdzielczości - już widzę jak ledówki wyświetlają taki symbol kolei

to też dałoby się usystematyzować jakby graficy zaczęli po bożemu od spojrzenia na ograniczenia rzeczywistości, a nie działali w platońskim świecie idealnych paneli.
6. Albo może nastąpić połknięcie MPK przez KMK biorąc pod uwagę jak bardzo pchają ich logo i nazwy na wszystko co się da, albo może KMK ma kryzys tożsamości i chce pokazać "Ej! To my to robimy też!"
7. Choinka super, z tym że coś czuję że ten biały będzie raczej walił po oczach, ale tu znowu wygrywa czytelność szczególnie dla osób mających problemy ze wzrokiem i np. dysleksję. Za to telewizorek... nie wiem jak chcą zaimplementować go do tych autobusowych 16:9 czy jeszcze w ogóle 3:4, które obecnie wyświetlają te "powerpointoze" zwaną bus tv. Może tylko połowa ekranu będzie aktywna

tak czy siak ten układ na ogromny plus, szczególnie pokazywanie przesiadek. Dziwna decyzja z tym zielonym na aglo, kwestia przyzwyczajenia.
8. Nazwy przystanków powinny być jak najkrótsze, nie obchodzi mnie ile protestów zrobią paleokonserwatyści i fani księży - to powinien być Plac Centralny i Rondo Kocmyrzowskie, a nie Pl. Cent. im. R. Reagana i R. Kocm. im. Ks. Gorzelanego. Dziwne, że niektóre kartki na przystanek będą w A4 lub A3, zakładam że to dotknie tylko te nowsze wiaty. Martwi brak ujednolicenia zgodnie z resztą systemu najważniejszej rzeczy na przystanku, czyli samych rozkładów. "Na żądanie" jako mało wyróżniająca się granatowa tabliczka - nietrafione. Powinno być w innym kolorze i jako "NŻ" lub "N/Ż". Już na wizualizacji powinni się kapnąć, że to dla osoby, która nie ma zakodowane granatowy kwadracik - nż, będzie nieczytelne.
W skrócie - spoko, ale w paru momentach nierealistyczne, chyba że to będzie kop do unowocześnienia wiat. Oby nie padło na te "zbierające deszcz" szaraki od AMSu, które mają taką wysokość tylko po to, żeby konsumenci widzieli plakaty wewnątrz konstrukcji z wyższego miejsca w autobusie.
Na koniec mała ciekawostka - w tym nowym herbie wrota są lekko niesymetryczne

ale tak tylko troszeczkę.
