Strona 20 z 24
Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy
: 30 mar 2025, 12:56
autor: scyzor663
Zorza Polarna pisze: 29 mar 2025, 12:09
Przez pewien czas będą korki, ale tylko przez pewien czas bo wejdzie SCT i wszyscy wokoło nie będą mogli wjechać do Krakowa.
Dajcie spokój, SCT nie spowoduje żadnego zmniejszenia ruchu, auto spełniające wymogi można spokojnie kupić za dwie minimalne wypłaty. Jak ktoś teraz jeździ autem to z niego z powodu SCT nie zrezygnuje.
Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy
: 30 mar 2025, 13:04
autor: Aułrora
scyzor663 pisze: 30 mar 2025, 12:56
Dajcie spokój, SCT nie spowoduje żadnego zmniejszenia ruchu, auto spełniające wymogi można spokojnie kupić za dwie minimalne wypłaty. Jak ktoś teraz jeździ autem to z niego z powodu SCT nie zrezygnuje.
Ja to wiem. To był żart skierowany w błędne myślenie szanownych prezydentów i urzędników z ZTP na czele.
Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy
: 30 mar 2025, 14:38
autor: tomek_m
scyzor663 pisze: 30 mar 2025, 12:56
Dajcie spokój, SCT nie spowoduje żadnego zmniejszenia ruchu, auto spełniające wymogi można spokojnie kupić za dwie minimalne wypłaty.
Już za 4 tys zł kupisz rzęcha spełniającego Euro4.
Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy
: 30 mar 2025, 19:27
autor: scyzor663
tomek_m pisze: 30 mar 2025, 14:38
Już za 4 tys zł kupisz rzęcha spełniającego Euro4.
Dlatego napisałem "spokojnie" w znaczeniu "bez problemu i długich poszukiwań" dwie minimalne

Re: Strefy: Płatnego Parkowania (SPP), Czystego Transportu (SCT), Ograniczonego Ruchu (SOR)
: 12 cze 2025, 11:40
autor: kucyk
Tak informacyjnie- wczoraj późnym wieczorem przyjęto SCT w Krakowie. Zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2026:
Co warto wiedzieć o SCT?
Strefa będzie obowiązywać od 1 stycznia 2026;
Obszar strefy – w przybliżeniu wewnątrz IV obwodnicy;
Mieszkańcy Krakowa i osoby płacące podatki w Krakowie nie muszą wymieniać pojazdów, muszą natomiast dostosować się do ograniczeń przy zakupie innego pojazdu;
Samochody należące do osób prawnych muszą spełniać wymagania strefy;
Samochody z silnikiem benzynowym (osobowe, ciężarowe, autobusy, ciągniki itp.) – muszą spełniać minimum normę Euro 4 lub rok produkcji minimum 2005;
Samochody osobowe z silnikiem diesla – muszą spełniać minimum normę Euro 6 lub rok produkcji minimum 2014;
Samochody spełniające normy nie muszą być rejestrowane w systemie SCT;
Przez trzy lata samochody niespełniające norm będą mogły wjechać do strefy po uiszczeniu dodatkowej opłaty;
Samochody osób przyjeżdżających do lekarza będą zwolnione z opłat.
Źródło:
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/radni ... 62038.html
Re: Strefy: Płatnego Parkowania (SPP), Czystego Transportu (SCT), Ograniczonego Ruchu (SOR)
: 12 cze 2025, 16:40
autor: tomek_m
Z tym Euro4 dla benzyniaków to trochę pojechali, dopuszczanie 20 letnich rzęchów do wjazdu do SCT. Jak już wprowadzać ograniczenia to konsekwentnie. Euro6 zarówno dla benzyniaków jak i Diesli. Z tymże w przypadku Diesli bym zniósł rozgraniczenie co do wersji Euro6 że tam od 2028 wjazd tylko dla Diesli Euro6Dt itp.
Gdyż teraz ktoś kupi Diesla z 2017, 7 letnie auto, ale już za trzy lata nim nie wjedzie do SCT.
Re: Strefy: Płatnego Parkowania (SPP), Czystego Transportu (SCT), Ograniczonego Ruchu (SOR)
: 12 cze 2025, 17:18
autor: fysztof
kucyk pisze: 12 cze 2025, 11:40
Samochody osób przyjeżdżających do lekarza będą zwolnione z opłat.
Ciekawe jak to będzie weryfikowane... Coś czuję, że nagle połowa osób z samochodami niespełniającymi warunków będzie jeździć do lekarza i cały wysiłek w piach:-/ Będzie taka fikcja, jak dawniej w strefie A czy B z podwożeniem niepełnosprawnych, którzy "akurat wysiedli".
Re: Strefy: Płatnego Parkowania (SPP), Czystego Transportu (SCT), Ograniczonego Ruchu (SOR)
: 12 cze 2025, 17:42
autor: Ydhflx
tomek_m pisze: 12 cze 2025, 16:40
Jak już wprowadzać ograniczenia to konsekwentnie. Euro6 zarówno dla benzyniaków jak i Dieseli. Z tymże w przypadku Diesli bym zniósł rozgraniczenie co do wersji Euro6 że tam od 2028 wjazd tylko dla Diesli Euro6Dt itp.
Czy Twoja powyższa opinia podytkowana jest rzeczywistymi emisjiami emitowanymi przez auta o takich normach (zwykle benzyna jest mniej szkodliwa), czy może wyłącznie cyferką na normie?
Natomiast jak już temat wywołany, to powiem że jest lepiej, choć nie dobrze. Poza standardowym argumentem o zakazie 12-letnich Dieseli vs średnia wieku atuta w Polsce 15 lat, dodam, że miasto obecnie zwija komunikację aglomeracyjną.
Re: Strefy: Płatnego Parkowania (SPP), Czystego Transportu (SCT), Ograniczonego Ruchu (SOR)
: 12 cze 2025, 18:29
autor: tomek_m
Ydhflx pisze: 12 cze 2025, 17:42
Czy Twoja powyższa opinia podytkowana jest rzeczywistymi emisjiami emitowanymi przez auta o takich normach
W Euro6 dla benzyny masz jeszcze różnice w Tlenkach Azotu, PM(pył).
https://pl.wikipedia.org/wiki/Europejsk ... sji_spalin
Re: Strefy: Płatnego Parkowania (SPP), Czystego Transportu (SCT), Ograniczonego Ruchu (SOR)
: 12 cze 2025, 20:33
autor: brovar
Jak sprawa będzie miała się z osobami mieszkającymi i zarejestrowanym samochodem w Krakowie, który nie spełnia norm sct i nie ma wymienionych tablic Krakowskich.
Czy musi mieć wymienione?
Re: Strefy: Płatnego Parkowania (SPP), Czystego Transportu (SCT), Ograniczonego Ruchu (SOR)
: 12 cze 2025, 20:44
autor: Kierman
Ludzie, czytając komentarze i narzekanie, że jeszcze za mało restrykcyjnie jest, jesteście jakimiś masochistycznymi zamordystami. Tak bardzo nienawidzicie i gardzicie niezamożnymi ludźmi? Leczcie się w psychiatryku
Re: Strefy: Płatnego Parkowania (SPP), Czystego Transportu (SCT), Ograniczonego Ruchu (SOR)
: 12 cze 2025, 21:24
autor: Ydhflx
No właśnie - np. tlenki azotu są w normie Euro 4 dla benzyn takie same jak Euro 6 dla Dieseli. Normy pyłu są dla benzyn wprowadzone od Euro 5, takie same jak Euro 6 Dieseli. Dlaczego więc proponujesz obniżenie norm dla Dieseli i podwyższenie dla benzyn, w sytuacji kiedy to Euro 4/5 benzyn i Euro 6 Dieseli odpowiada podobnym emisjom?
Re: Strefy: Płatnego Parkowania (SPP), Czystego Transportu (SCT), Ograniczonego Ruchu (SOR)
: 12 cze 2025, 21:37
autor: tomek_m
Ydhflx pisze: 12 cze 2025, 21:24
Dlaczego więc proponujesz obniżenie norm dla Dieseli i podwyższenie dla benzyn, w sytuacji kiedy to Euro 4/5 benzyn i Euro 6 Dieseli odpowiada podobnym emisjom?
Nie proponuję obniżenia norm dla Diesli. Wjazd od pierwszej wersji Euro6. Problem jest tylko taki, że Norma Euro6 ma kilka wersji wprowadzanych co 2-3 lata. W projekcie SCT dla Diesli było proponowane podwyższanie co dwa lata do kolejnej wersji Euro6. Od 2026 zwykłe Euro6, od 2028 już Euro6d a od 2030 Euro6dT. Ktoś dzisiaj kupi Diesla z 2018 z Euro6d i już od 2030 nim nie wjedzie do SCT.
Rozgraniczenie na poszczególne wersje Euro6 dla Diesli wprowadzi tylko niepotrzebne zamieszanie.
Co do benzyn Euro4, to już będą 20 letnie rzęchy, które już tej normy zapewne nie trzymają.
Re: Strefy: Płatnego Parkowania (SPP), Czystego Transportu (SCT), Ograniczonego Ruchu (SOR)
: 12 cze 2025, 21:45
autor: Bayer2003
Czy po Krakowie będą mogły jeździć nawet niespełniające żadnych norm samochody, czy też żadne, nie zmieni wiele jeżeli chodzi o jakość powietrza. Mieszkam na osiedlu Widok, a dziś po otwarciu okna czułem zapach spalanego węgla. Problem powtarza się co jakiś czas od kilku lat, ale oczywiście walka z prawdziwymi trucicielami, których jakimś cudem można znaleźć nawet w czerwcu na osiedlu z wielkiej płyty, nikogo nie obchodzi. Jeżeli chodzi o samą SCT, być może na problem należy spojrzeć z innej strony? Być może lepsze funkcjonowanie komunikacji miejskiej sprawiłoby, że zaledwie garstka mieszkańców przemieszczałaby się po mieście samochodami. Niestety ZTP z Łukaszem Frankiem na czele robią wszystko, żeby z komunikacji miejskiej nie korzystać - linia "16" jest zawieszona już prawie rok, chociaż mogłaby zawracać nawet na Mistrzejowicach, na al. Solidarności po remoncie nie wróciła linia "44", a w ostatnim czasie pojawiły się głosy o planach skrócenia "503" na Nowy Kleparz. Lepsze nie jest także MPK, które rozpoczęło proces kasacji niskopodłogowych tramwajów (HK458), a na ich miejsce sprowadza, po czym wypuszcza liniowo starsze pojazdy wysokopodłogowe (RF341, RF342, RF343). Jeżeli komunikacja miejska będzie dalej uwsteczniana, a samochody (nawet spełniające normy emisji) będą utykać w wielokilometrowych korkach, z pewnością jakość powietrza wzrośnie

.
Re: Strefy: Płatnego Parkowania (SPP), Czystego Transportu (SCT), Ograniczonego Ruchu (SOR)
: 12 cze 2025, 21:51
autor: Ydhflx
tomek_m pisze: 12 cze 2025, 21:37
Nie proponuję obniżenia norm dla Diesli.
A jednak:
tomek_m pisze: 12 cze 2025, 16:40
Z tymże w przypadku Diesli bym zniósł rozgraniczenie co do wersji Euro6 że tam od 2028 wjazd tylko dla Diesli Euro6Dt itp.
tomek_m pisze: 12 cze 2025, 21:37
Ktoś dzisiaj kupi Diesla z 2018 z Euro6d i już od 2030 nim nie wjedzie do SCT.
Owszem. Będzie to samochód 12-letni. Dokładnie tak samo, jak wymóg samochodu z 2014 w 2026. Ktoś kupił w 2021 samochód 7-letni i już 5 lat później nie wjedzie nim do strefy. Na prawdę dziwi mnie ze w jednym przypadku problem dostrzegasz a w drugim nie, bo sytuacje są analogiczne.