Prawdopodobnie zmiany te mają wejść od marca, bynajmniej tak wynika z tego co swego czasu mówili radni Zabierzowscyant_sm pisze: 25 sty 2025, 19:29 Bliżej jest systemu, że każda linia ma indywidualne ustalenia. Wygląda to tak, że każda gmina w porozumieniu gminnym ma ustalony poziom odpłatności. Gminy które już dawno temu przystąpiły miały bardzo niskie stawki bo tylko 35% z odcinka na ich terenie. Natomiast już kolejne miały coraz wyższy odsetek. Często jest tak, że gmina ma różne tabele i każdy pakiet linii ma inną odpłatność z racji na okres kiedy linie były uruchamiane. Więc co do zasady w większości przypadków jest tak że na terenie miasta 100% płaci Kraków, a na terenie gminy jest podział w zależności jak to zostało ustalone w porozumieniu. Niemniej są przypadki zupełnie innego finansowania, że przykładowo za jakieś wybrane kursy gmina płaci więcej, albo za całą linię, to w zależności co chciał ZIKiT czy teraz ZTP i na co się zgodził. Najlepiej byłoby się do nich zwrócić jak to wygląda dla każdej linii albo poszukać w dzienniku urzędowym województwa małopolskiego wszystkich porozumień i ich aneksów (bo ich jest nawet po kilka w ciągu roku).
Niestety nie wiem na czym miałyby polegać te zmiany w rozliczeniu, niemniej "stare" gminy pokroju Liszek, Czernichowa, Wieliczki czy Zabierzowa mają właśnie często te 35% odpłatności za linię, więc Kraków dopłaca naprawdę bardzo dużo do tych linii, bo nie dość, że na terenie Krakowa 100% (a od Kryspinowa czy Piekar na Salwator to jednak jest daleko) to jeszcze 65% poza granicami miasta. Nie dziwi mnie więc fakt, że chcą uporządkować i wszystkie gminy traktować tak samo, co jednak oznacza, że te które mają teraz bardzo preferencyjne warunki będą musiały słono dopłacić.
EDIT:
Zapomniałem jeszcze, że jest rekompensata za każdy wzkm z racji na bezpłatne przejazdy dla uczniów.
Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy
Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy
Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy
Myślę, że dokładnie jest tak jak piszesz. Os. Podwawelskie jest mocno wykorzystywane (a były przecież jeszcze plany dodatkowej linii z Os. Kliny, a dodatkowo już mamy 126 od października i brak obecnie 310) i pewnie ZTP postawiło taki warunek, aby zniechęcić gminę do zmian.Jelczyk pisze: 25 sty 2025, 20:51 No właśnie może dlatego, że ZTP nie widzi takiej potrzeby i zostałoby to gminie doliczone jako "specjalne zachcianki".
Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy
Po prostu ZTP przeszło na politykę "finansujemy 100% tylko do najbliższej pętli", a Podwawelskie jest 500m dalej niż Salwator, więc jeśli gmina chce jechać dalej, to ok, ale finansuje zwiększenie wzkm.ant_sm pisze: 26 sty 2025, 20:08 Myślę, że dokładnie jest tak jak piszesz. Os. Podwawelskie jest mocno wykorzystywane (a były przecież jeszcze plany dodatkowej linii z Os. Kliny, a dodatkowo już mamy 126 od października i brak obecnie 310) i pewnie ZTP postawiło taki warunek, aby zniechęcić gminę do zmian.
-
MichalTyniec
- Ekspert
- Posty: 770
- Rejestracja: 22 sie 2020, 15:20
- Polubił: 1 raz
Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy
A to się przykładowo też tyczy 301 czy 307? Bo nie pamiętam jak było przy uruchamianiu ale chyba Ztp proponowało na Kleparz 301 Niepołomickim a teraz mieliby np płacić za odcinek na Alejach?scyzor663 pisze: 27 sty 2025, 6:09 Po prostu ZTP przeszło na politykę "finansujemy 100% tylko do najbliższej pętli", a Podwawelskie jest 500m dalej niż Salwator, więc jeśli gmina chce jechać dalej, to ok, ale finansuje zwiększenie wzkm.
Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy
Nie, agloX to nie dotyczy, bo te linie powstały w większości z "wchłonięcia" linii miejskich i linie te mają trochę inny status niż pozostałe linie aglo.MichalTyniec pisze: 27 sty 2025, 7:32 A to się przykładowo też tyczy 301 czy 307? Bo nie pamiętam jak było przy uruchamianiu ale chyba Ztp proponowało na Kleparz 301 Niepołomickim a teraz mieliby np płacić za odcinek na Alejach?
-
MichalTyniec
- Ekspert
- Posty: 770
- Rejestracja: 22 sie 2020, 15:20
- Polubił: 1 raz
Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy
Dziękiscyzor663 pisze: 27 sty 2025, 7:39 Nie, agloX to nie dotyczy, bo te linie powstały w większości z "wchłonięcia" linii miejskich i linie te mają trochę inny status niż pozostałe linie aglo.
- Kaszmir
- Administrator
- Posty: 7167
- Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
- Lokalizacja: Kraków
- Polubił: 1 raz
- Otrzymał polubienie: 7 razy
- Kontakt:
Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy
Tak, i takie procenty pewnie wynikały ze stopnia pokrycia kosztów przez bilety. Dawniej było to z tego co pamiętam 60% i więcej (stąd dopłaty 35%), potem spadło do 50% (wtedy weszły dopłaty 50%).ant_sm pisze: 25 sty 2025, 19:29Gminy które już dawno temu przystąpiły miały bardzo niskie stawki bo tylko 35% z odcinka na ich terenie. Natomiast już kolejne miały coraz wyższy odsetek.
Myślę, że kwestia podwyżek kosztów dla gmin to bardzo trudny temat. Z jednej strony, mający problemy budżetowe Kraków z roku na rok dopłaca gminom coraz więcej bo maleją procentowe wpływy z biletów. Z drugiej, nie sądzę by wszystkie gminy były w stanie podołać podwyżkom więc przynajmniej część z nich może zdecydować się na ograniczenia. Co pewnie zwiększy liczbę aut wjeżdżających do miasta - a jeszcze większe korki odczujemy wszyscy. Do tego z linii aglo korzystają też mieszkańcy Krakowa, np. Bielan, Mydlnik czy Grębałowa i oni odczują te cięcia.
Myślę też, że powinno być utrzymane (i będzie) pewne indywidualne podejście do każdej linii. Co innego "262" które było uruchomione wyłącznie na prośbę Kocmyrzowa-Luborzycy, a co innego "254" czy "272" które istniały wcześniej jako linie miejskie i zostały tylko wydłużone o kilka przystanków. W przypadku "254" zresztą to garstka kursów i jedynie w weekendy by ludzie mieli dojazd do kościoła. Nikt raczej nie oczekuje, że Wieliczka będzie płacić za krakowski odcinek linii.
Też mi się tak wydaje, może doprecyzowałbym że ZTP jest gotowe płacić za trasę którą uznaje za optymalną - zwykle najbliższy węzeł przesiadkowy, choć są wyjątki. Acz szkoda bo na skierowaniu "2x9" do os. Podwawelskiego skorzystaliby też mieszkańcy Bielan i Przegorzał - tymczasem ZTP podeszło do tego tak, jakby chodziło tylko o pasażerów z aglomeracji. Zresztą nie do końca rozumiem co się wydarzyło skoro teraz Kraków i tak będzie uruchamiał "299" w tej relacji, więc i tak będzie musiał się wykosztować.scyzor663 pisze: 27 sty 2025, 6:09Po prostu ZTP przeszło na politykę "finansujemy 100% tylko do najbliższej pętli", a Podwawelskie jest 500m dalej niż Salwator, więc jeśli gmina chce jechać dalej, to ok, ale finansuje zwiększenie wzkm.
Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy
Słyszałem, że ponoć dążenia są do tego, aby od kolejnego roku gminy płaciły już nawet nie 50%, ale 100% za linie aglo. Jeśli to prawda to wiele 2xx zniknie.
Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy
W takim razie częściowo dochody z biletów powinny trafiać do gmin, bo ZTP by zarabiało na liniach aglo... Ale od przyszłego roku ma chyba wejść zmiana i marszałek będzie odpowiedzialny za tworzenie planów transportowych i zarządzanie FRPA, co może i tak wiele zmienić w siatce połączeń. Może w końcu województwo weźmie się za organizację transportu na poważnie.mkm3 pisze: 03 mar 2025, 21:05 Słyszałem, że ponoć dążenia są do tego, aby od kolejnego roku gminy płaciły już nawet nie 50%, ale 100% za linie aglo. Jeśli to prawda to wiele 2xx zniknie.
Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy
Prawda, tylko taka zmiana potrzebowałaby jednak trochę czasu, bo nie chce mi się wierzyć, że w przeciągu roku dałoby się przejąć linie aglo przez innych operatorów/organizatorów.scyzor663 pisze: 04 mar 2025, 8:53 W takim razie częściowo dochody z biletów powinny trafiać do gmin, bo ZTP by zarabiało na liniach aglo... Ale od przyszłego roku ma chyba wejść zmiana i marszałek będzie odpowiedzialny za tworzenie planów transportowych i zarządzanie FRPA, co może i tak wiele zmienić w siatce połączeń. Może w końcu województwo weźmie się za organizację transportu na poważnie.
Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy
Marszałek miałby organizować linie między np. Wieliczką a Krakowem? Obawiam sie, że utworzy się kolejny system niezintegrowany z niczym. Jak to jest, że tyle lat dwusetki funkcjonowały i nikt nie miał o to problemu, a teraz nagle Kraków chce się ich pozbyć?
Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy
No tak, komunikacja międzypowiatowa wg ustawy leży w kwestii województwa już teraz. To że województwo tego nie robi to inna kwestia. Mamy przecież MLD zintegrowane w ramach biletu metropolitalnego.Paulow pisze: 04 mar 2025, 9:30 Marszałek miałby organizować linie między np. Wieliczką a Krakowem? Obawiam sie, że utworzy się kolejny system niezintegrowany z niczym. Jak to jest, że tyle lat dwusetki funkcjonowały i nikt nie miał o to problemu, a teraz nagle Kraków chce się ich pozbyć?
Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy
Paradoksalnie przekazanie całej komunikacji aglo do marszałka mogłoby wiele poprawić w kwestii integracji i trasowania linii.Paulow pisze: 04 mar 2025, 9:30 Marszałek miałby organizować linie między np. Wieliczką a Krakowem? Obawiam sie, że utworzy się kolejny system niezintegrowany z niczym. Jak to jest, że tyle lat dwusetki funkcjonowały i nikt nie miał o to problemu, a teraz nagle Kraków chce się ich pozbyć?
Imo mówienie, że tego nie robi to przesada.scyzor663 pisze: 04 mar 2025, 10:12 No tak, komunikacja międzypowiatowa wg ustawy leży w kwestii województwa już teraz. To że województwo tego nie robi to inna kwestia. Mamy przecież MLD zintegrowane w ramach biletu metropolitalnego.
Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy
A robi? Typowa polityka rozdawnictwa. Jak jakaś gmina miała gdzieś od zawsze komunikację to dostaje linie MLD, a gminy które od lat wydają na komunikację miliony rocznie są pomijane.
Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy
No bo sprawa jest prosta. Jak gmina chce jakąś linię, to musi do niej dopłacić. Więc jeżeli mamy gminy które wydają miliony na inne formy komunikacji, to pewnie nie widzą potrzeby uruchamiania i dopłacania do MLD.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości
