impuls pisze: 05 sty 2024, 7:50
Modertrans trochę odkrył karty, że jest zainteresowany udziałem, ale tylko w przetargach na tramwaje o długości 32-34m. Skoro walczy to znaczy swoje Gammy, jest w stanie dopasować do zamówienia przetargowego. Odpuszcza tramwaje o długości 42-45 m. Nie ma w swoim portfolio takich tramwajów i do krakowskiego przetargu też ich nie zrobi.
Pytanie w takim razie czy ktokolwiek (oczywiście poza PESĄ) będzie chciał tramwaje 42-45m wyprodukować?
Kojak pisze: 05 sty 2024, 11:04
Jestem za różnorodnością, mamy Bombardiery, mamy Stadlery, mamy Pesy... możemy mieć Modertransy, w końcu będzie coś o nowoczesnym wyglądzie, bo te stadlery lekko nie na czasie z designem
tiross pisze: 05 sty 2024, 11:27
Jeśli chodzi o wygląd Stadlerów, jeszcze się nie spotkałem z opinią że są nie na czasie z designem, tu nie mogę się zgodzić, aczkolwiek to rzecz gustu oczywiście w dużym stopniu.
Stadlery może nie mają zagięć i ostrych linii na ścianie czołowej jak pojazdy z poznańskiej fabryki, ale wyglądają nowocześnie i klastycznie. Należy zwrócić uwagę, dobierając wygląd pojazdów, że taki tramwaj powinien też dobrze się starzeć i nie wyglądać przaśnie czy tandetnie za 10-20 lat. Nasze Stadlery mają dobre proporcje w wyglądach ściany czołowej.
Przykładowo Pesie, przody i tyły od zawsze średnio wychodzą. Krakowiaki w tym roku będą miały 9 lat, a od samego początku prezentują się po prostu biednie.
Naszym pesom dodatkowo nie służy malowanie w pasy poziome. Czekam na dzień gdy staną się całe niebieskie z czarnymi przodami. Na pierwszy strzał powinien iść tram del papa, 8 lat od ŚDM pasuje to w końcu zdjąć i zająć się przemalowaniem.
Scania_9640 pisze: 05 sty 2024, 12:26
Ja mam przeciwne zdanie, według mnie Modertransy wyglądają staro a Stadlery nowocześnie, mam znajomego motorniczego w Poznaniu i on ma mieszane uczucia co do tych tramwajów.
Kaszmir pisze: 05 sty 2024, 12:57
Też nie jest fanem wyglądu krakowiaków, acz o dziwo wygrały konkurs "Dobry Wzór 2015" organizowany przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego:
https://portalkomunalny.pl/krakowiak-na ... zy-325084/
Acz pytanie na ile rzetelne i obiektywne były te wyniki, zwłaszcza że nagroda była przyznawana przez Ministra Gospodarki.
Design jest kwestią gustu - mi osobiście najbardziej podobają się czoła niezmodernizowanych N8S, pomimo że mają one już niemal 50 lat. Koniec końców dla pasażerów nie ma to większego znaczenia, o wiele ważniejsze od wyglądu są aspekty techniczne.
Ydhflx pisze: 05 sty 2024, 11:34
Z drugiej strony uzależnianie się od jednego producenta może generować problemy, jeśli by były jakieś problemy z nim. Poza tym jeśliby przetarg na obie wersje 33m wygrał ten sam producent (czemu te przetargi są rozdzielone?), to to jest potencjalnie seria 60 wagonów. Wystarczająco, by wybrać konstrukcję lepszą, nawet jeśli jest od innego producenta.
Również podzielam ten pogląd - kilkadziesiąt egzemplarzy to wystarczająco, żeby eksploatacja przez najbliższe 60 lat była przyjemna, a naprawy nie trwały miesiącami.
Kojak pisze: 05 sty 2024, 12:10
Bombardiera jako takiego już nie ma. Alstom to przejął.
Tak samo te Stadlery Tango zdaje się, że tam było jakieś powiązanie z Solarisem.
Z tego co pamiętam, pierwszy przetarg wygrało konsorcjum Solarisa ze Stadlerem. Zaproponowany został model Tramino, jednak w wyniku porozumienia MPK z producentem, zmieniono to na Tango.
kot_feliks pisze: 05 sty 2024, 12:20
A jechałeś tym wagonem w środku?

Wszystkie fotele z wysokiej podłogi, idiotyczny układ siedzeń, "labirynt" wśród tego układu. Te wagony owszem, ładnie wyglądają z zewnątrz. I tyle
W Poznaniu czy Wrocławiu (taką wersję Gammy zaproponować może Modertrans) faktycznie układ wnętrza jest dość dziwny, jednak z tego co pamiętam, nieliczne siedzenia były jednak dostępne z poziomu niskiej podłogi

. Większym problemem jest ich ilość - w przypadku tramwaju jednokierunkowego w Poznaniu jest to 56 miejsc siedzących, we Wrocławiu 63. W Krakowie STL mają 82 miejsca siedzące, STL2 75 takich miejsc, a NGT8 77. Nawet 126N ma więcej miejsc siedzących, bo 64. Pytanie czy da się tą liczbę w Moderusach Gamma znacząco zwiększyć, czy nie jest to możliwe?
Kierman pisze: 05 sty 2024, 14:48
Tylko że wolne otwieranie drzwi to kwestia oprogramowania, które dla przeciętnego informatyka nie jest chyba problemem zmienić?
Pytanie jakie parametry mają na przykład mechanizmy otwierające drzwi - jeżeli nie mogą działać szybciej, zmiana oprogramowania nie pomoże.