Propozycje dla szybkiej kolei w Krakowie: cztery nowe linie i pociągi jeżdżące co 15 minut
Kraków Główny - Nowa Huta; Płaszów - al. 29 Listopada - Mydlniki; Nowa Huta Przyszłości - ul. Prądnicka - lotnisko w Balicach; plac Centralny - ul. Mogilska - lotnisko - to propozycje czterech nowych linii szybkiej kolei aglomeracyjnej (SKA) w Krakowie, jakie przedstawiano podczas konferencji zorganizowanej w poniedziałek (18 marca) w Krakowie przez Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Małopolski.
Uczestnicy konferencji byli zgodni, że SKA trzeba nadal rozwijać. Jednym z elementów ma być budowa dodatkowej pary torów między Dworcem Głównym w Krakowie a stacją w Batowicach. Potrzeba na to ok. 250 mln zł.
Nowe linie szybkiej kolei do Nowej Huty
Proponowana przez Kazimierza Barczyka nowe linie SKA miałby zostać utworzone w dużej mierze z wykorzystaniem istniejących torów. W taki sposób dla potrzeb SKA mogłaby być dostosowana linia obwodowa, pozwalająca realizować kursy między Dworcem Głównym a Nową Hutą (przystanki: Dworzec Główny - Prądnik Biały - Prądnik Czerwony - Batowice - os. Piastów - Jagiełły - Kocmyrzów - Lubocza - Nowa Huta - Kościelniki, Wyciąże - Przylasek Rusiecki - Węgrzce Wielkie - Kokotów - Złocień - Bieżanów - Prokocim - Płaszów - Zabłocie - Grzegórzki - Dworzec Główny).
Kolejna linia mogłaby kursować z Płaszowa do Mydlnik z przystankami: Klimeckiego, al. Pokoju, Pilotów, Olsza, al. 29 Listopada, Kraków Główny, Prądnicka, Łobzów, Bronowice, Mydlniki.
W we wschodniej części Krakowa powstaje strefa gospodarcza z terenami rekreacyjnymi Nowa Huta Przyszłości. Tam miałaby się zaczynać trzecia z nowych linii SKA z kolejnymi przystankami: Lubocza, Kocmyrzów, Jagiełły, os. Piastów, Batowice, Prądnik Czerwony, Prądnik Biały, al. 29 Listopada, Prądnicka, Łobzów, Bronowice, Młynówka, Zakliki, Olszanica, lotnisko w Balicach.
Jest też pomysł na utworzenie linii SKA biegnącej z placu Centralnego z kolejnymi przystankami: Sołtysowska, Nowohucka, Plaza, Mogilska, Pilotów, Olsza, al. 29 Listopada, Prądnicka, Łobzów, Bronowice, Młynówka, Zakliki, Olszanica, lotnisko w Balicach.
Szybka kolej uzupełnieniem dla metra w Krakowie
- Koncepcje dotyczące rozwoju szybkiej kolei aglomeracyjnej, które się pojawiają, należy traktować bardzo poważnie. W dużej mierze tory mamy. Jest tylko kwestia wprowadzenia taboru i ewentualnie budowy dodatkowych przystanków. To nie wymaga wielkich nakładów finansowych takich jak przykładowo budowa metra. Trzeba jednak pamiętać, że to nie może być coś w zamian za metro, trzeba to traktować jako element uzupełniający dla podziemnej komunikacji - ocenia prof. Andrzej Szarata, rektor Politechniki Krakowskiej.
https://gazetakrakowska.pl/propozycje-d ... 1-18393981
Trochę informacji z dzisiejszej konferencji.