Re: Most Grunwaldzki, Rondo Grunwaldzkie
: 10 sty 2025, 11:08
Wolą ludu, część postów wydzielona do osobnego tematu "Remont mostu Grunwaldzkiego - propozycje układu linii" w dziale "Propozycje zmian układu linii".
www.forum.pkk.net.pl
https://forum.pkk.net.pl/
https://krakow.eska.pl/kiedy-rozpocznie ... -vURo.htmlJak przekazał w rozmowie z miejską telewizją zastępca dyrektora ZDMK Piotr Trzepak, miasto jest na etapie wyłaniania wykonawcy, a przetarg powinien zostać ogłoszony około 20 lutego. Do podpisania umowy z wykonawcą powinno dojść między 15 a 20 kwietnia. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, prace ruszą 5 maja. Pierwsze roboty będą dotyczyły wymiany ciepłociągu biegnącego wewnątrz konstrukcji. Następnie zostaną przeprowadzone naprawy elementów nośnych, przyczółków i izolacji oraz dojdzie do wymiany jezdni, chodników, torowiska, barier i oświetlenia.
Robi się coraz ciekawiej. Miejmy nadzieję, że remont, pomimo trudności rozpocznie się punktualnie.Przetarg na remont Mostu Grunwaldzkiego w Krakowie napotyka kolejne trudności. Proces, który miał przebiegać sprawnie, został już dwukrotnie opóźniony – pierwotnie otwarcie ofert planowano na 11 marca, następnie przesunięto je na 13, a obecnie nowy termin to 17 marca. Główną przyczyną są liczne pytania wykonawców dotyczące dokumentacji przetargowej. Wiele z nich wskazuje na brak kluczowych informacji, co budzi obawy o przyszłą realizację inwestycji.
Tjaaaa... Poczekajmy jeszcze na 2-3x wyższe oferty złożone w przetargu (i paniczne poszukiwanie rezerwowych środków w budżecie miasta), potem ewentualne odwołania od wyboru najkorzystniejszej oferty, ewentualny proces przed KIO, finalne zatwierdzenie przetargu przez UZP -michal49944 pisze: 13 mar 2025, 22:34 Robi się coraz ciekawiej. Miejmy nadzieję, że remont, pomimo trudności rozpocznie się punktualnie.![]()
I okresie zimowych miesięcy nie branych pod uwagę podczas wykonywanych prac.
Przecież teraz zim jako takich nie ma. A nie czekaj... w tej chwili godz 20:00, 14.03.2025 pada deszcz ze śniegiemkucyk pisze: 14 mar 2025, 13:37 I okresie zimowych miesięcy nie branych pod uwagę podczas wykonywanych prac.![]()
![]()
![]()
Zarząd dróg zarezerwował na przeprowadzenie prac 21,3 mln zł.
Teraz wiadomo już, że o zamówienie stara się pięć podmiotów. Najniższą ofertę zaproponowało konsorcjum firm ZUE i Intop Tarnobrzeg, które chce wykonać prace za 15,5 mln zł. Na niecałe 16 mln swoje prace wyceniła firma Primost Południe. Strabag oczekuje za nie 16,7 mln zł, Nowak-Mosty – 17,3 mln zł, a firma Most z Sopotu – 17,4 mln zł.
Punktacja została założona w taki sposób, że sama zaproponowana kwota odpowiada za 60 proc. oceny (60 punktów). Przywrócenie ruchu tramwajowego o tydzień wcześniej to kolejnych 10 punktów, a o dwa tygodnie – 20 punktów. W przypadku punktów za wznowienie ruchu samochodowego oczekiwania są wyższe: 10 punktów można uzyskać za skrócenie czasu o dwa tygodnie, a 20 – za cztery tygodnie.
– Zgodnie z przepisami mamy teraz 30 dni na zbadanie ofert i wskazanie najkorzystniejszej – komentuje Michał Pyclik z ZDMK.
Jak to się stało, że nikt się nie zorientował, że most Grunwaldzki się sypie? – pytał podczas sesji rady miasta radny Grzegorz Stawowy.
Radna proponuje tramwaj wodny na czas remontu mostuW odpowiedzi zastępca dyrektora Zarządu Dróg Miasta Krakowa Piotr Trzepak stwierdził, że jednostka już od kilku lat wnioskowała o przeprowadzenie prac. – Od co najmniej pięciu lat chcieliśmy wprowadzić to zadanie do budżetu, ale nigdy nie było na to pieniędzy, były większe potrzeby niż most – mówił.
Genialny pomysł z tym tramwajem wodnym!Radna Iwona Chamielec proponuje, by podczas remontu mostu Grunwaldzkiego miasto uruchomiło tramwaj wodny, który pozwoliłby pasażerom przedostawać się na drugi brzeg Wisły.
No tak bardzo genialny, że przecież na moście ma być dostępny ruch pieszychmichal49944 pisze: 26 mar 2025, 20:52 Radna proponuje tramwaj wodny na czas remontu mostu
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/radna ... 60901.html
Genialny pomysł z tym tramwajem wodnym!![]()
To wcale nie jest tak, że pewnie pływałby co pół godziny albo gorzej i w 99% przypadku szybciej byłoby pieszo.
Pierwszy etap prac rozpocznie się 10 maja i potrwa przynajmniej do wakacji. W ramach tego etapu ruch na moście zostanie całkowicie wyłączony, z wyjątkiem ciągu pieszo-rowerowego po północnej stronie
13 września 2024 wysłałem do Państwa e-mail z wnioskiem o rozważenie zmiany organizacji ruchu na dojeździe do Ronda Matecznego od strony ul. Kamieńskiego tak, aby wygospodarować na nim śluzę dla autobusów.
Dla przypomnienia - obecnie na tym wlocie jest pięć pasów:
- 2 lewoskręty w Wadowicką,
- 2 na wprost w Marii Konopnickiej,
- 1 prawoskręt w Kalwaryjską z ruchem autobusów na wprost.
Ten podwójny lewoskręt jest tam od dawien dawna, jeszcze z czasów, gdy nie było ul. Tischnera i Turowicza. Wtedy to była jedyna większa droga od Nowej Huty i Prokocimia do Borku Fałęckiego. To się zmieniło, a na dodatek mamy już i Trasę Łagiewnicką, która zdaje się mieć wpływ na zapotrzebowania na tę relację. W wielu momentach dnia te dwa pasy do skrętu w lewo nie są już tak mocno obłożone, jak dawniej. Co więcej, przepustowość lewoskrętu limituje tutaj powierzchnia akumulacji na samej tarczy ronda.
W związku z tym wyszedłem z poniższą propozycją następującego układu:
- lewoskręt w Wadowicką
- lewoskręt i jazda na wprost,
- na wprost w Marii Konopnickiej,
- buspas na wprost w Marii Konopnickiej,
- prawoskręt w Kalwaryjską.
Wprowadzenie takiej wydzielonej śluzy dla autobusów przyspieszyłoby ich przejazd przez Rondo Matecznego. Obecnie na buspasie, służącym również do skrętu w prawo, ustawia się dużo samochodów, blokując ten pas i wydłużając przejazd. Byłoby to też spójne z wprowadzonym rok wcześniej nowym buspasem na ul. Kamieńskiego na dojeździe do Ronda Matecznego. Wizualizację mojej propozycji przesyłam w załączniku.
W odpowiedzi na mój wniosek otrzymałem pismo od Wydziału Miejskiego Inżyniera Ruchu nr IR-02.7223.1808.2024 z dnia 15 października 2024, w którym przyznano zasadność takiego rozwiązania (pismo w załączniku).
Piszę w tej sprawie ponownie, gdyż właśnie szykujemy się do remontu Mostu Grunwaldzkiego, co wymuszać będzie szereg zmian w wielu miejscach Krakowa, w tym właśnie i na Rondzie Matecznego. Jak samo Miasto przyznało w doniesieniach medialnych, konieczna będzie zmiana programu sygnalizacji świetlnej tak, aby zwiększyć przepustowość tramwajów jadących ul. Kalwaryjską. Jest to właściwa decyzja, gdyż to komunikacja tramwajowa musi mieć priorytet w mieście, zwłaszcza w czasie remontów. Oczywiście odbije się to na przepustowości prostopadłych wlotów, dlatego tym bardziej ważne jest, aby wykorzystać je jak najbardziej efektywnie - i taka śluza autobusowa (kosztem słabo wykorzystywanej relacji lewoskrętu) podniesie przepustowość wlotu od ul. Kamieńskiego. Zarówno autobusy jadące na wprost nie będą blokowane przez pojazdy skręcające w Kalwaryjską, jak i te pojazdy nie będą blokowane przez autobusy, przez co będą mogły zawsze wykorzystywać zieloną strzałkę warunkową. Właśnie teraz jest dobry moment na wprowadzenie tej zmiany - nawet jeśli tylko tymczasowo. A jeśli się sprawdzi - to zostawienie jej na stałe.
Swoje pismo kieruję do Wydziału Gospodarki Komunalnej i Infrastruktury, Zarządu Transportu Publicznego oraz do wiadomości Rady Dzielnicy XIII Podgórze.
No nie wiem, moim zdaniem jednak warto by tam było spróbować taką śluzę wprowadzić - zwłaszcza, że od ponad roku działa już buspas na Kamieńskiego. Przed samym rondem wszystkie pasy są dostępne dla wszystkich, robi się tam tłoczno - gdy przeplata się ruch z łącznicy z Powstańców Śl., a dużo aut skręca w prawo w Kalwaryjską. Autobusy muszą się tam przeciskać sporo. A jest to jednak jedna z najważniejszych tras autobusów KMK. Nie w takich miejscach są szykany i ostrzejsze odgięcia toru ruchu na skrzyżowaniach.Szanowny Panie,
w nawiązaniu do poprzedniej korespondencji oraz biorąc pod uwagę obecną sytuację drogową informuję, że dokonując głębszej analizy zgłaszanego problemu nie jest oczywistym podjęcie zmian przed rozpoczęciem remontu mostu Grunwaldzkiego.
Należy zwrócić w tym miejscu uwagę, że co prawda na dojeździe do ronda jest wydzielonych 5 pasów ruchu, aczkolwiek wewnętrzny lewoskręt ma długość jedynie 30m, co w przypadku pozostawienia go jako jedynej samodzielnej relacji lewoskrętu oraz zawracania może skutkować i tak blokowaniem najbliższego prawego pasa przez pojazdy zamierzające jechać w kierunku ul. Wadowickiej. Ponadto należy nadmienić, że spory udział zajmujących rzeczone pasy są pojazdy wyjeżdzające z ulicy Czyżówka oraz Jana Zamoyskiego, które zawracają na rondzie w kierunku południowym. Dodatkowym aspektem, które negatywnie może wpłynąć na bezpieczeństwo poruszania się będzie konieczność zmiany trajektorii ruchu na tarczy ronda, która obecnie zgodna jest z jej geometrią.
W świetle powyższego, a także mając na uwadze niepewność związaną z przyszłym rozłożeniem się ruchu na przedmiotowym skrzyżowaniu uwarunkowanym również możliwym wyłączeniem ruchu tranzytowego na ul. Kalwaryjskiej (zwiększenie zagęszczenie wyjazdu z ul. Czyżówka) , ewentualne decyzje o zmianach zostaną podjęte po zamknięciu mostu Grunwaldzkiego.