KONSTAL 105N/Na
Re: KONSTAL 105N/Na
A ja nie jestem przekonany co do przenoszenia 105tek na 24.
52 kursuje co 7.5 minuty - jak z powodu awarii Konstala wypadnie jeden kurs, to pasażerowie muszą poczekać ok. 7 minut na kolejny (a w najgorszym przypadku 15min gdy przyszli na przystanek 6-7 min przed odjazdem tegoż kursu).
W przypadku gdy 105tki wylądują na 24, które kursuje z f-15, to w przypadku awarii pasażer musi czekać prawie 15 minut na kolejny kurs (lub prawie PÓŁ GODZINY, jeśli przyszedł na przystanek 13-14 minut przed odjazdem swojego kursu).
52 kursuje co 7.5 minuty - jak z powodu awarii Konstala wypadnie jeden kurs, to pasażerowie muszą poczekać ok. 7 minut na kolejny (a w najgorszym przypadku 15min gdy przyszli na przystanek 6-7 min przed odjazdem tegoż kursu).
W przypadku gdy 105tki wylądują na 24, które kursuje z f-15, to w przypadku awarii pasażer musi czekać prawie 15 minut na kolejny kurs (lub prawie PÓŁ GODZINY, jeśli przyszedł na przystanek 13-14 minut przed odjazdem swojego kursu).
Re: KONSTAL 105N/Na
W przypadku skierowania ufoków na "24" zjazdy i wyjazdy z zajezdni przez Kalwaryjską i Wielicką, Konstale nie mają dopuszczenia do jazdy w tunelu TŁ.
Re: KONSTAL 105N/Na
Nawet jeżeli wszystkie wagony uda się naprawić (w co niestety wątpię), ufoków zostanie maksymalnie 8, więc na linię będzie mogło wyjechać maksymalnie 6. Linia "50" ma obecnie 8 brygad szczytowych (tylko jedną z Podgórza, ale to da się zmienić). Czy możliwy nie byłby układ, w którym ufoki jeździłyby na "24" jedynie w szczycie, a poza szczytem byłyby zastępowane przez tabor 33m z brygad szczytowych "50"? Żadna brygada szczytowa "50" nie dociera na Borek Fałęcki, więc zmiana linii na Kurdwanowie byłaby względnie prosta.LLoan pisze: 24 paź 2024, 22:29 Temat przeniesienia trójskładów z "52" na "24" był już parę razy wałkowany na tym forum, ale sytuacja robi się coraz bardziej korzystna, by w końcu najpopularniejszą linię w mieście od uffoków uwolnić, przy jej pełnej obsłudze w Krakowiakach. W tym samym czasie na "24" mogłyby kursować 3x105Na w takiej samej ilości jak obecnie na "52" (naprzemiennie z 33m), czyli w ilości 4-5 sztuk. Uważam, że byłoby to korzystniejsze zarówno dla pasażerów jak i dla samych trójskładów (mimo, iż ich praca w ciągu dnia by się wydłużyła, choć zawsze można by ogarnąć łączenia, by po popołudniowym szczycie zjeżdżały do zajezdni, a dwurazowe brygady z innych linii jeździły za nie do końca dnia).
Nie jest prawdą, że każda linia zapewnia unikalną relację - nie zapewnia jej "49", jednak potoki pasażerskie z pewnością nie uzasadniają tam ufoków. W związku z tym jacyś pasażerowie muszą być skazani na ten tabor - "24" jest dobrą linią, ponieważ w razie awarii pasażer może skorzystać z "3" i "50" - są to linie obsługiwane maksymalnie 12-letnim taborem i kursujące na tyle często, że w razie wypadnięcia kursu pasażer powinien sobie poradzić.LLoan pisze: 24 paź 2024, 22:29 Owszem, zaraz będą i przeciwnicy, bo jak to wysoka podłoga, ale to do tej pory Os. Piastów było jedyną pętlą, gdzie nie docierała żadna linia w pełni niskowejściowa (teraz sytuacja oczywiście jest inna ze względu na zmianę trasy "14") - "24" oczywiście zapewnia unikalną relację, ale to samo można powiedzieć o każdej innej linii. W końcu trzeba dokonać zmian i wybrać mniejsze zło.
Zauważ jednak, że linia "24" jest otoczona innymi, częstszymi liniami i w razie awarii pasażerowie mogą skorzystać z przesiadek i względnie szybko dostać się do celu. W przypadku awarii tramwaju na "52" trzeba już czekać na najbliższy kurs - linia ta na większości ciągów nie pokrywa się z innymi częstymi liniami. Gdziekolwiek ufoki nie trafią, będą problemy, jednak całkowite ich wycofanie również spowoduje problemy (prawdopodobnie na którejś obecnie 33m linii będzie musiał pojawić się tabor 26m), więc trzeba wybrać mniejsze zło.suchy pisze: 25 paź 2024, 10:53 A ja nie jestem przekonany co do przenoszenia 105tek na 24.
52 kursuje co 7.5 minuty - jak z powodu awarii Konstala wypadnie jeden kurs, to pasażerowie muszą poczekać ok. 7 minut na kolejny (a w najgorszym przypadku 15min gdy przyszli na przystanek 6-7 min przed odjazdem tegoż kursu).
W przypadku gdy 105tki wylądują na 24, które kursuje z f-15, to w przypadku awarii pasażer musi czekać prawie 15 minut na kolejny kurs (lub prawie PÓŁ GODZINY, jeśli przyszedł na przystanek 13-14 minut przed odjazdem swojego kursu).
Pytanie czy takiego dopuszczenia nie dałoby się uzyskać pod warunkiem niezabierania pasażerów, a wyjazdu/zjazdu jako Przejazd Techniczny. Na Youtubue znaleźć można następujące wideo: https://www.youtube.com/watch?v=ZA6uG1Rrfkk. Nie wiem kto je nagrał, z jakiej okazji i czy przejazd ten w ogóle był legalny, jednak wyraźnie widać, że Konstal przejechał, a tunel się nie zawalił. Czy naprawdę przez płytszy tunel Trasy Łagiewnickiej puste Konstale nie mogłyby przejechać?krakus pisze: 25 paź 2024, 11:00 W przypadku skierowania ufoków na "24" zjazdy i wyjazdy z zajezdni przez Kalwaryjską i Wielicką, Konstale nie mają dopuszczenia do jazdy w tunelu TŁ.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie
- michal49944
- Ekspert
- Posty: 672
- Rejestracja: 15 mar 2024, 17:07
- Lokalizacja: Kraków - Os. Podwawelskie
Re: KONSTAL 105N/Na
A to nie jest po prostu tak, że w tunelu mogą jeździć jedynie tramwaje z reflektorem na czole? I to są odgórne przepisy.Bayer2003 pisze: 25 paź 2024, 11:26 Pytanie czy takiego dopuszczenia nie dałoby się uzyskać pod warunkiem niezabierania pasażerów, a wyjazdu/zjazdu jako Przejazd Techniczny. Na Youtubue znaleźć można następujące wideo: https://www.youtube.com/watch?v=ZA6uG1Rrfkk. Nie wiem kto je nagrał, z jakiej okazji i czy przejazd ten w ogóle był legalny, jednak wyraźnie widać, że Konstal przejechał, a tunel się nie zawalił. Czy naprawdę przez płytszy tunel Trasy Łagiewnickiej puste Konstale nie mogłyby przejechać?
Może jakoś jednorazowo uzyskali zgodę, ale raczej na stałe by się tego nie udało wprowadzić.
Re: KONSTAL 105N/Na
Myślę, że sąsiedztwo zbiornika Bagry i Stawu Płaszowskiego za to odpowiada. Bardzo często tworzą się mgły, co wpływa na znaczne zwiększenie wilgotności i tak jak wyżej wspomniano teren górzysty sprzyja większym spadkom temperatury i w efekcie intensyfikuje osadzanie się szadzi. W okolicach Płaszowa i Kabla bardzo często jest "biało", gdy w innych częściach miasta szadź nie występuje.michal49944 pisze: 24 paź 2024, 23:28 Z tego co wiem to tam są najlepsze warunki do tworzenia się oblodzenia. Warto zauważyć, że jest to dość "górzysty" teren i widocznie to też pomaga w tym.
Przykładowo podczas ostatnich dużych oblodzeń ok. 2 lata temu, został właśnie dotknięty Bieżanów i Kurdwanów.
Re: KONSTAL 105N/Na
Jest w ogóle taka zasada? Czy ktoś jest w stanie w ogóle podać genezę tego trzeciego światła jak w pociągach?michal49944 pisze: 25 paź 2024, 15:40 A to nie jest po prostu tak, że w tunelu mogą jeździć jedynie tramwaje z reflektorem na czole? I to są odgórne przepisy.
Może jakoś jednorazowo uzyskali zgodę, ale raczej na stałe by się tego nie udało wprowadzić.
W necie są zdjęcia Bombardierów w tunelu na początku jego eksploatacji i z tego co widziałem to na początku nie miały one górnego światła?
Re: KONSTAL 105N/Na
Jak już wspominano w wątku "Dzisiaj na mieście", kolejny trójskład został rozpięty - RZ278+RZ279 stracił ostatni wagon RZ280. Wcześniej podobnie rozłączono uffoka RZ231+RZ233+RZ239, który to jednak wyjątkowo nie sprawdzał się w takim egzotycznym połączeniu (1 wagon 105Na i 2 doczepy 105NaD). Na skutek roszad obecnie mamy 6 3x105Na oraz 5 2x105Na. Ponadto do w miarę regularnego kursowania po dłuższej przerwie wrócił RZ242+RZ243. Składy z dawnych uffoków kursują na dwóch pantografach na 13-05 jako przecieraki.
https://www.psmkms.krakow.pl/16-aktualn ... ow-3x105na
https://www.psmkms.krakow.pl/16-aktualn ... ow-3x105na
Odłączone wagony to 105Na RZ280 z 1988 oraz 105NaD RZ239 z 1989. Ten pierwszy piątek spędził w hali, natomiast drugi stał przed nią w towarzystwie tyrystora. No i właśnie - jaka czeka je przyszłość? Czy są w na tyle poważnym stanie (co oczywiście jest prawdopodobne, jednak uffok RZ278-RZ279-RZ280 był jednym z lepiej sprawdzających się w ruchu), że czeka je kasacja (a wcześniejsze wydobycie części), czy może utworzony zostanie kolejny skład 2x105Na RZ280+RZ239 (wymagałoby to jednak minimalnego nakładu pracy, gdyż pierwszy wagon miał usunięte przednie światła na rzecz małych ledowych kwadratów stosowanych w doczepach i zapewne niekompletny pulpit, ale to wszystko byłoby możliwe do szybkiego uzupełnienia). Pytanie tylko po co i na co nam kolejny krótki skład? Jak powszechnie wiadomo tramwajów ~26m nie brakuje, w sytuacji gdy każdy +40m jest na wagę złota. No jest to pewna zagwozdka...PSMKMS pisze:Jednocześnie jednak, po raz kolejny ubyło najbardziej pojemnych pociągów tramwajowych w naszym mieście. Na razie nie wiadomo, jaka przyszłość czeka odłączone wagony RZ239 i RZ280. Czy jeszcze pojawią się na mieście?
- michal49944
- Ekspert
- Posty: 672
- Rejestracja: 15 mar 2024, 17:07
- Lokalizacja: Kraków - Os. Podwawelskie
Re: KONSTAL 105N/Na
Przyznam szczerze, iż jedynie taką informację gdzieś usłyszałem jako powód braku wjazdu do tunelu Konstali i Wiedeńczyków. Nie jest ona w żaden sposób potwierdzona, choć (przynajmniej dla mnie) wydaje się najsensowniejszym argumentem. Próbowałem znaleźć coś na ten temat w internecie, ale zakończyło się to niestety niepowodzeniem.elot360 pisze: 26 paź 2024, 16:46 Jest w ogóle taka zasada? Czy ktoś jest w stanie w ogóle podać genezę tego trzeciego światła jak w pociągach?
W necie są zdjęcia Bombardierów w tunelu na początku jego eksploatacji i z tego co widziałem to na początku nie miały one górnego światła?
Może wypowie się ktoś posiadający taką wiedzę.
Re: KONSTAL 105N/Na
A z konstalami i wiedniami nie chodziło też o kwestie przwciwpożarowe?
-
- Ekspert
- Posty: 1255
- Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57
Re: KONSTAL 105N/Na
Wiesz, w przypadku MPK mogło chodzić równie dobrze zarówno o coś istotnego, jak o PR, czy też to, że ktoś się krzywo popatrzył na dyrektora. W przypadku tej firmy trudno czasem określić 

Re: KONSTAL 105N/Na
Od rana ponownie kursuje uffok RZ231+RZ233+RZ239, ostatni wagon został dopięty.
Re: KONSTAL 105N/Na
Rozpięty ufok 234-228-229 stoi na hali zajezdni, trwają przy nim prace naprawcze, tak samo RZ280.
Re: KONSTAL 105N/Na
Powoli wracamy do "normy", wagon RZ280 po naprawie ponownie dołączył do RZ278+RZ279. Wg mapy uffok wyjechał dzisiaj rano, ale już zaliczył zjazd. Tym samym liczba 2x105Na powróciła do liczby 3 składów (RZ242, RZ244 i RZ246), śmigają wszystkie (a więc wykorzystanie 100%) z czego ten ostatni dzisiaj jako przecierak na 13-05.
Trwają naprawy lub będą trwać przy trójskładzie RZ237+RZ238+RZ230, który to długo już nie pojawia się na mieście. Widać, że wzięli się za stozłomki i trzymają je jeszcze przy życiu. Takie poważniejsze naprawy wraz z rozpięciem wagonów do tej pory przeszły składy lub wagony ze składów RZ234+RZ228+RZ229, RZ231+RZ233+RZ239, RZ278+RZ279+RZ280, RZ242+RZ243.
Trwają naprawy lub będą trwać przy trójskładzie RZ237+RZ238+RZ230, który to długo już nie pojawia się na mieście. Widać, że wzięli się za stozłomki i trzymają je jeszcze przy życiu. Takie poważniejsze naprawy wraz z rozpięciem wagonów do tej pory przeszły składy lub wagony ze składów RZ234+RZ228+RZ229, RZ231+RZ233+RZ239, RZ278+RZ279+RZ280, RZ242+RZ243.
Re: KONSTAL 105N/Na
Bardzo dobrze, że potrójne Konstale są naprawiane, a nie kasowane, jednak taki stan rzeczy nie może trwać w nieskończoność i kiedyś trzeba będzie się z nimi pożegnać. Niestety na zastępstwo się nie zanosi - w przetargu na ponad 40-metrowe tramwaje MPK odrzuciło turecką ofertę w cenie 16,331 milionów złotych za egzemplarz, chociaż była to jedyna oferta. W ponowionym przetargu są dwie opcje: albo nie będzie ofert, albo przekroczą one 20 milionów złotych za egzemplarz, co z pewnością spowoduje ich odrzucenie. Używek 40m+ na skrętnych wózkach niestety brak. Doraźne naprawy Konstali nie mogą zastąpić mądrej polityki taborowej, ponieważ w rosnącym ciągle mieście doprowadzi to wkrótce do spadku ilostanu taboru 40m+, co spotęguje przepełnienia.LLoan pisze: 04 lis 2024, 8:36 Powoli wracamy do "normy", wagon RZ280 po naprawie ponownie dołączył do RZ278+RZ279. Wg mapy uffok wyjechał dzisiaj rano, ale już zaliczył zjazd. Tym samym liczba 2x105Na powróciła do liczby 3 składów (RZ242, RZ244 i RZ246), śmigają wszystkie (a więc wykorzystanie 100%) z czego ten ostatni dzisiaj jako przecierak na 13-05.
Trwają naprawy lub będą trwać przy trójskładzie RZ237+RZ238+RZ230, który to długo już nie pojawia się na mieście. Widać, że wzięli się za stozłomki i trzymają je jeszcze przy życiu. Takie poważniejsze naprawy wraz z rozpięciem wagonów do tej pory przeszły składy lub wagony ze składów RZ234+RZ228+RZ229, RZ231+RZ233+RZ239, RZ278+RZ279+RZ280, RZ242+RZ243.
Jeżeli chodzi o dwuskłady, ciekawi mnie co zrobi MPK w przypadku chociażby drobnej usterki któregoś z nich. Czy okaże się, że "13" jednak mogłaby być obsługiwana wyłącznie przez NGT6, czy też może na "49" pojawi się krótszy Bombardier lub GT8N?
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie
Re: KONSTAL 105N/Na
"13" może być obsługiwana wyłącznie przez NGT6, tak nawet już było, ale nie w okresie jesienno-zimowym. Brygada 13-05 (wyjeżdżająca z zajezdni jako pierwsza w kierunku N. Bieżanowa) musi być obsługiwana przez wagon z dwoma podniesionymi pantografami czyli tzw. przecierak.Bayer2003 pisze: 04 lis 2024, 10:35 Jeżeli chodzi o dwuskłady, ciekawi mnie co zrobi MPK w przypadku chociażby drobnej usterki któregoś z nich. Czy okaże się, że "13" jednak mogłaby być obsługiwana wyłącznie przez NGT6, czy też może na "49" pojawi się krótszy Bombardier lub GT8N?
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości