Koleje Małopolskie

Awatar użytkownika
michal49944
Ekspert
Posty: 681
Rejestracja: 15 mar 2024, 17:07
Lokalizacja: Kraków - Os. Podwawelskie

Re: Koleje Małopolskie

Post autor: michal49944 » 25 mar 2024, 21:31

Z Krakowa do Myślenic pociągiem w 40 minut. Jest ważna umowa w sprawie budowy nowej trasy kolejowej
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/z-kra ... 55814.html
Umowa, podpisana przez PLK z konsorcjum firm BBF i IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo, opiewa na przeszło 22 mln zł (kwota netto). Zakłada m.in. opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy linii z Krakowa do Myślenic. Na przygotowanie projektu wykonawcy będą mieli 35 miesięcy.

Trasa powstanie pomiędzy krakowskimi Swoszowicami a centrum Myślenic. Tor o długości ok. 22 km w dwóch fragmentach poprowadzony będzie pod ziemią. Wybudowane zostaną również nowe wiadukty i mosty. Bezkolizyjne skrzyżowania zapewnią bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym.

Z wygodnego dostępu do pociągów skorzystać będą mogli nie tylko mieszkańcy Myślenic, ale również trzech podkrakowskich gmin (razem ok. 72 tys. osób). Na trasie powstaną przystanki: Lusina, Konary, Olszowice, Kąty, Krzyszkowice, Polanka i stacja Myślenice. Obiekty będą dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Pociągi w podgórskim terenie pojadą z prędkością do 120 km/h. Przejazd z Krakowa Głównego do Myślenic szacowany jest na ok. 40 minut.

kucyk
Ekspert
Posty: 2447
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Koleje Małopolskie

Post autor: kucyk » 03 kwie 2024, 16:38

Jest kasa na nowy tabor. Ale tylko częściowa:
Z punktu widzenia Polregio zakup nowego taboru to konieczność. Spółka, choć jest największym przewoźnikiem pasażerskim w kraju i obsłużyła w ubiegłym roku prawie 100 mln pasażerów, jest wciąż kojarzona z minioną epoką. Jak sama przyznaje, średni wiek jej taboru przekracza 40 lat, co czyni go jednym z najstarszych na rynku. Do 2035 roku około 150 najstarszych pojazdów zostanie wyłączonych z ruchu.
Więcej informacji u źródła:

https://lovekrakow.pl/aktualnosci/nowe- ... 55922.html

Awatar użytkownika
michal49944
Ekspert
Posty: 681
Rejestracja: 15 mar 2024, 17:07
Lokalizacja: Kraków - Os. Podwawelskie

Re: Koleje Małopolskie

Post autor: michal49944 » 02 maja 2024, 21:35

Koleje Małopolskie po raz pierwszy uruchomiły planowy pociąg składający się z trzech zespołów trakcyjnych! Skład złożony z trzech czteroczłonowych jednostek typu Impuls II: EN78A-001, EN78A-002 oraz EN78A-005 liczył aż 228 metrów 🚆.
https://www.facebook.com/share/v/djy1x8HjKL2666gm/
Wrzucam historycznie, bo dziś Koleje Małopolskie pierwszy raz obsługiwały połączenie potrójnym EZT. :)

mems
Specjalista
Posty: 233
Rejestracja: 31 sty 2024, 19:50

Re: Koleje Małopolskie

Post autor: mems » 11 maja 2024, 9:05

Przegub na ZKA ;)
Załączniki
zka.jpg
zka.jpg (100.61 KiB) Przejrzano 8292 razy

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 6923
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Koleje Małopolskie

Post autor: Kaszmir » 20 lip 2024, 22:56

Marszałek Małopolski zapowiada: będą nowe pociągi i linie kolejowe
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/marsz ... 57463.html
Nowy marszałek województwa małopolskiego Łukasz Smółka przekonywał, że trzeba wzmocnić tabor kolejowy. Czyli krótko mówiąc zakupić nowe pociągi. – Małopolska jest w fazie postępowania przetargowego na zakup 25 pojazdów. Polregio oraz Koleje Śląskie, które obsługują część naszego regionu, również przygotowują się do zakupu nowych pociągów – mówił Smółka.

Awatar użytkownika
michal49944
Ekspert
Posty: 681
Rejestracja: 15 mar 2024, 17:07
Lokalizacja: Kraków - Os. Podwawelskie

Re: Koleje Małopolskie

Post autor: michal49944 » 28 lip 2024, 15:02

W Nowej Hucie wybudują parking dla pasażerów kolei. Umowa podpisana
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/w-now ... 57523.html
PKP PLK podpisały umowę na budowę parkingu przy budowanym obecnie przystanku kolejowym Kraków Kościelniki w Nowej Hucie. Obiekt ma powstać do połowy przyszłego roku.

mems
Specjalista
Posty: 233
Rejestracja: 31 sty 2024, 19:50

Re: Koleje Małopolskie

Post autor: mems » 08 sie 2024, 13:49

Polregio i Koleje Małopolskie chcą kupić zachodniopomorskie EN57AL
https://kolejowyportal.pl/polregio-i-ko ... ie-en57al/
Przedmiotem sprzedaży było 6 używanych trójczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN57AL o numerach: 1530,1528, 1296, 1574, 1519, 1522. Cena wywoławcza każdego została określona w wysokości 4,5 mln zł netto, łącznie cena wywoławcza wynosiła 27 mln zł netto. W 2022 roku pojazdy przeszły naprawę poziomu P4. Dodatkowo podczas przeglądu P4 dwa z nich (o numerach 1530 i 1522) zostały przystosowane do przewozu minimum 30 sztuk rowerów.
Oferty kupna złożyły dwa podmioty. Polregio S.A. zaproponowało kwotę 37,2 mln zł netto, natomiast Koleje Małopolskie Sp. zo.o. – 37,8 mln zł netto.

kot_feliks
Ekspert
Posty: 1284
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Koleje Małopolskie

Post autor: kot_feliks » 09 sie 2024, 9:24

Nikt do końca nie wie po co akurat KMŁ te kible. Tym bardziej, że jeśli kupiłoby je Polregio, to i tak.... wylądowałyby w Małopolsce :roll:

Zresztą PR ma również w ramach KPO zaakceptowane wnioski na 20 szt. nowych EZT na Małopolskę, a województwo jest po przetargu na kolejne 25 szt. (tutaj jako jeden z nielicznych wniosków nie dostał on dofinansowania...).

Mam nadzieję, że jeden i drugi zakup dociągną w całości do końca. Liczba nowych EZT w Małopolsce powiększyłaby się wtedy prawie x2 i dobiła do setki. Byłoby też jakiekolwiek uzasadnienie dla utrzymywania PR w Małopolsce :mrgreen:
Ostatnio zmieniony 09 sie 2024, 9:34 przez kot_feliks, łącznie zmieniany 1 raz.

judash
Ekspert
Posty: 778
Rejestracja: 23 cze 2020, 9:34

Re: Koleje Małopolskie

Post autor: judash » 09 sie 2024, 9:34

Zapewne do obsługi Nowej Huty.

kot_feliks
Ekspert
Posty: 1284
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Koleje Małopolskie

Post autor: kot_feliks » 09 sie 2024, 9:56

A tych kursów nie mogłoby obsługiwać dokładnie tymi samymi kiblami PR, tyle, że kupując je na swój koszt? ;)

Awatar użytkownika
yosujiro
Ekspert
Posty: 1665
Rejestracja: 19 lut 2020, 18:54

Re: Koleje Małopolskie

Post autor: yosujiro » 09 sie 2024, 11:26

kot_feliks pisze:Nikt do końca nie wie po co akurat KMŁ te kible. Tym bardziej, że jeśli kupiłoby je Polregio, to i tak.... wylądowałyby w Małopolsce :roll:
A skąd taka pewność? Do tej pory praktycznie wszystkie kupowane zmodernizowane kible trafiały do województw, które mają określone wymagania co do taboru wystawianego przez Polregio. Więc ja szczerze powątpiewam w taki obrót spraw jakby to Polregio kupiło Ile u nas jest teraz turbokibli? 2? 3? Na pewno tak mało, że są prawie niezauważalne. Plus ED72-005.

Ydhflx
Ekspert
Posty: 660
Rejestracja: 14 gru 2022, 22:17

Re: Koleje Małopolskie

Post autor: Ydhflx » 09 sie 2024, 13:06

kot_feliks pisze: 09 sie 2024, 9:24 Zresztą PR ma również w ramach KPO zaakceptowane wnioski na 20 szt. nowych EZT na Małopolskę, a województwo jest po przetargu na kolejne 25 szt. (tutaj jako jeden z nielicznych wniosków nie dostał on dofinansowania...).

Mam nadzieję, że jeden i drugi zakup dociągną w całości do końca. Liczba nowych EZT w Małopolsce powiększyłaby się wtedy prawie x2 i dobiła do setki. Byłoby też jakiekolwiek uzasadnienie dla utrzymywania PR w Małopolsce :mrgreen:
PR ma zaakceptowane wnioski - ale z mniejszym dofinansowaniem, niż by chcieli. Do tego terminy KPO biegną nieubłaganie, co podnosi ceny jeszcze bardziej. Wątpliwe jest, by kupili wszystko. Małopolska ma umowę ale ramową, KPO jest na liście rezerwowej czyli pieniędzy nie ma. Moim zdaniem szansa że zostaną zrealizowane oba plany jest mała.

A pociągów brakuje już dzisiaj. 4-członowy EZT do Katowic ma napełnienia rzędu 95%, tj. ludzie biegają od drzwi do drzwi żeby się gdzieś dopchać. O ile kible do Katowic to średni pomysł, to można by wysłać 2x turbokibel na SKA2, a nowe EZT z tamtąd do Katowic. Tak, to jest spadek jakości dla tamtych pasażerów, ale tu wracamy do pytania, czy są pieniądze na nowe EZT? Ostatecznie, nawet gdyby zastąpiły zwykłe kible np. na trasie do Olkusza czy Bielska Białej, to i tak byłoby na plus.

Może też po prostu wzrosnąć praca przewozowa. Wzrost f na SKA1, czy dodatkowe kursy do Skawiny, żeby nie było przerw po 1-1,5h w środku dnia, czy żeby ostatni kurs był później niż o 22:50. Czy też jakaś inna trasa. Do tego, coś słyszałem kiedyś że zbliża się kumulacja P5 w nowych jednostkach. Może więc te EZT są potrzebne, żeby się dało utrzymać stan obecny w pesymistyczny wariancie zakupowym.

Po ostatnie - jak ktoś pisał, nie wiemy nawet, czy trafiłyby tu. Dla województwa lepiej jest, żeby pociągi były posiadane przez jego spółkę, niż przez jakąś krajową nad którą nie ma kontroli, jakby miały tu jeździć. A jakby nie miały - można je sprzedać Polregio z niewielką stratą.

mems
Specjalista
Posty: 233
Rejestracja: 31 sty 2024, 19:50

Re: Koleje Małopolskie

Post autor: mems » 09 sie 2024, 14:16

Ydhflx pisze: 09 sie 2024, 13:06 PR ma zaakceptowane wnioski - ale z mniejszym dofinansowaniem, niż by chcieli. Do tego terminy KPO biegną nieubłaganie, co podnosi ceny jeszcze bardziej. Wątpliwe jest, by kupili wszystko. Małopolska ma umowę ale ramową, KPO jest na liście rezerwowej czyli pieniędzy nie ma. Moim zdaniem szansa że zostaną zrealizowane oba plany jest mała.
Zawsze zostaje dofinansowanie z RPO i FENIKS.

Ydhflx
Ekspert
Posty: 660
Rejestracja: 14 gru 2022, 22:17

Re: Koleje Małopolskie

Post autor: Ydhflx » 09 sie 2024, 18:07

W temacie wypowiedziały się Koleje Małopolskie, potwierdzając niektóre z moich domysłów:
Decyzja o złożeniu oferty przez Koleje Małopolskie w przetargu na sprzedaż używanych pojazdów wynika między innymi z przewidywanej kumulacji przeglądów wyższych poziomów (P3-P5) dla części obecnie użytkowanego taboru, która nastąpi w najbliższych latach
Z odpowiedzi, którą otrzymaliśmy z Działu Marketingu spółki, wynika, że znaczenie miały także plany dalszego zwiększania liczby połączeń.
Ze względu na ich parametry i pojemność przewoźnik zamierza wykorzystać EN57AL do obsługi – między innymi – linii SKA2 Oświęcim – Skawina – Kraków – Sędziszów.
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosc ... 20101.html

kot_feliks
Ekspert
Posty: 1284
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Koleje Małopolskie

Post autor: kot_feliks » 10 sie 2024, 12:57

yosujiro pisze: 09 sie 2024, 11:26 A skąd taka pewność? Do tej pory praktycznie wszystkie kupowane zmodernizowane kible trafiały do województw, które mają określone wymagania co do taboru wystawianego przez Polregio. Więc ja szczerze powątpiewam w taki obrót spraw jakby to Polregio kupiło Ile u nas jest teraz turbokibli? 2? 3? Na pewno tak mało, że są prawie niezauważalne. Plus ED72-005.
Tu masz rację faktycznie :)
Ydhflx pisze: 09 sie 2024, 13:06 PR ma zaakceptowane wnioski - ale z mniejszym dofinansowaniem, niż by chcieli. Do tego terminy KPO biegną nieubłaganie, co podnosi ceny jeszcze bardziej. Wątpliwe jest, by kupili wszystko. Małopolska ma umowę ale ramową, KPO jest na liście rezerwowej czyli pieniędzy nie ma. Moim zdaniem szansa że zostaną zrealizowane oba plany jest mała.
Z KPO terminy przesuną najprawdopodobniej o pół roku, niemniej fakt, że ceny taboru szynowego obecnie zwariowały. Przy czym czy PR nie ma przypadkiem podpisanych umów ramowych na 200 szt. EZT i teraz po prostu będą podpisywać umowy wykonawcze na takie ilości, jakie sfinansują w ramach KPO innych programów?

Z Małopolski pytanie, czemu to KPO nie siadło (tam chyba 3 albo 4 wnioski się nie dostały jedynie, w tym ten małopolski)? Kompletnie tego nie śledziłem.

Niemniej z 25 sztuk min 6 szt. powinni sfinansować z nowego RPO, część pewnie z FENIKS, pytanie też, czy wniosek z listy rezerwowej KPO ma szansę wskoczyć na podstawową.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość