Punkty Obsługi Pasażerów

- Bilety, działalność Miejskich Jednostek, pozostałe tematy związane z krakowską komunikacją miejską
Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 6833
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Punkty Obsługi Pasażerów

Post autor: Kaszmir » 29 lip 2024, 15:26

Od listopada zlikwidowany zostanie Punkt Obsługi Pasażerów przy Podwalu :( W zamian uruchomiony zostanie punkt na Górce Narodowej:
Od listopada zmiany w Punktach Obsługi Pasażerów KMK

Od listopada 2024 r., uruchomiony zostanie nowy Punkt Obsługi Pasażerów KMK (POP) w obiekcie poczekalni terminala autobusowo-tramwajowego Park+Ride Górka Narodowa. Nowy Punkt zastąpi dotychczas funkcjonujący POP przy ul. Podwale. Decyzja ta podyktowana jest przede wszystkim potrzebą rozproszenia obecnie funkcjonujących lokalizacji Punktów Obsługi Pasażerów.

Przypominamy, że w tym roku ZTP przejęło w zarządzenie ww. terminal, w związku z tym koszty nowo powstałego punktu będą się sprowadzać wyłącznie do mediów. Obecnie wynajęcie pomieszczenia dla POP przy ul. Podwale kosztuje rocznie około 150 tys zł.

W centrum Miasta będą funkcjonować pozostałe dwa Punkty Obsługi Pasażerów KMK, pierwszy przy ul. Wielopole 1 (wejście od ul. Starowiślnej, który działa od poniedziałku do piątku w godz. od 8.00 do 16.00) oraz drugi w holu Dworca Kraków Główny PKP (obok Biedronki), który działa od poniedziałku do piątku w godz. od 9.00 do 17.00.

Dodatkowo, przypominamy, że w dalszym ciągu funkcjonuje POP w Nowej Hucie, w budynku na Os. Centrum D 7, który działa od poniedziałku do piątku w godz. od 11.00 do 18.00

W Punkcie Sprzedaży Biletów dostępne są m.in. następujące usługi:

– przyjmowanie wniosków o wydanie karty miejskiej,

– doładowanie kart miejskich biletami okresowymi,

– wyrabianie duplikatów kart mieszkańca ze zdjęciem,

Wszystkie punkty Obsługi Pasażerów KMK staną się tym samym przystępne dla osób o ograniczonej mobilności.

Jednocześnie przypominamy, iż powyższe usługi dostępne są dla pasażerów za pośrednictwem kanałów elektronicznych i nie wymagają konieczności wizyt w oddziale.
https://ztp.krakow.pl/wszystkie-aktualn ... w-kmk.html

Awatar użytkownika
michal49944
Ekspert
Posty: 668
Rejestracja: 15 mar 2024, 17:07
Lokalizacja: Kraków - Os. Podwawelskie

Re: Punkty Obsługi Pasażerów

Post autor: michal49944 » 29 lip 2024, 16:33

Nie ma to jak jeszcze bardziej zwiększać kolejki w POPach w centrum.
Kolejny przykład działania na szkodę pasażera. I tak do tego punktu były ogromne kolejki zawsze. Szkoda, że taka zapadła decyzja. :(

Może ludzie nabiją trochę pasażerów na nowej trasie i ZTP będzie miało czym się chwalić. :lol:

WIK
Specjalista
Posty: 219
Rejestracja: 19 paź 2020, 16:06
Lokalizacja: Wieliczka
Kontakt:

Re: Punkty Obsługi Pasażerów

Post autor: WIK » 29 lip 2024, 17:13

Zdecydowana mała ilość POP w centrum Krakowa jak i na jego obrzeżach. Z Punktów korzystają głównie starsi jak i Studenci czy mieszkańcy aglomeracji. Może pomyśleć także o małych punktach w aglomeracji na wzór wielickiego? Głownie służą do wyrabiania kart i biletu miesięcznego (tu bardziej osoby starsze).

tomta1
Ekspert
Posty: 720
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:27

Re: Punkty Obsługi Pasażerów

Post autor: tomta1 » 30 lip 2024, 6:11

Z jednej strony to dobrze, że ZTP chce dywersyfikować geograficznie POP-y, bo do tej pory trzy były na I obwodnicy lub w jej bezpośrednim sąsiedztwie, a czwarty w Nowej Hucie, ale… dlaczego takim kosztem?

Ogólnie to mam nadzieję, że każda przebudowa pętli tramwajowych i większych autobusowych będzie wiązała się z budową nie tylko poczekalni i sensownego punktu socjalnego dla prowadzących, lecz także POP-u. Taki powinien być na Czerwonych Makach P+R, Czyżynach Dworcu, Podgórzu SKA, ale i na nowych Wzgórzach Krzesławickich. Póki co ZTP przejęło od MPK dawne PSB(O), widocznie nie wszystek papierologii stało się zadość – podejrzewam że nie bez powodu nie otwarto (jeszcze) POP-ów na Krowodrzy Górce, Czyżynach Dworcu czy też Podgórzu SKA, bo obiekty te są własnością MPK (a przynajmniej w ich władaniu), a nie ZTP. I podobnie jest z Podwalem. Szkoda tego miejsca, w środku było dużo przestrzeni. Może paradoksalnie za dużo? Z drugiej strony, na dworcu (i w obecnej lokalizacji, i w dawnym punkcie przy pętli po wschodniej stronie dworca), czy też na Starowiślnej, jest po prostu ciasno, więc trochę przechodzimy ze skrajności w skrajność.

Z całą pewnością przydałaby się sieć POP-ów mniej więcej w takim kształcie:
  • Główny POP-y – jeden z POP-ów w centrum, który powinien być otwarty codziennie, w dni powszednie w pełnym zakresie godzin, w weekendy też w jakichś sensownych godzinach
  • POP-y dodatkowe – dwa do trzech POP-ów umieszczonych w różnych miejscach Krakowa (np. jeden w Hucie, jeden w Podgórzu, jeden na Krowodrzy), które powinny być otwarte w rozszerzonym zakresie godzin, względnie także w weekendy w ograniczonym zakresie godzin
  • POP-y uzupełniające – pozostałe punkty, umieszczone głównie przy pętlach tramwajowych, otwarte tylko w dni powszednie w ograniczonych godzinach (przy czym albo utrzymać obecne godziny, albo zrobić tak, by co drugi dzień był otwarty rano, a co drugi po południu)
Wystarczy spojrzeć na Warszawę, ile tam mają POP-ów, w jakich lokalizacjach i w jakich zakresach godzin są one czynne. Dobrze, że w Krakowie interes przejął ZTP, bo to pierwszy krok do normalności. Szkoda tylko, że w tej drodze do normalności zrobiono tylko ten jeden krok, a do tego jakieś poboczne działania, które może i są sensowne, ale przy obecnych uwarunkowaniach – oderwane od rzeczywistości.

suchy
Ekspert
Posty: 1169
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Punkty Obsługi Pasażerów

Post autor: suchy » 30 lip 2024, 11:37

tomta1 pisze: 30 lip 2024, 6:11 Z jednej strony to dobrze, że ZTP chce dywersyfikować geograficznie POP-y, bo do tej pory trzy były na I obwodnicy lub w jej bezpośrednim sąsiedztwie, a czwarty w Nowej Hucie, ale… dlaczego takim kosztem?

Ogólnie to mam nadzieję, że każda przebudowa pętli tramwajowych i większych autobusowych będzie wiązała się z budową nie tylko poczekalni i sensownego punktu socjalnego dla prowadzących, lecz także POP-u. Taki powinien być na Czerwonych Makach P+R, Czyżynach Dworcu, Podgórzu SKA, ale i na nowych Wzgórzach Krzesławickich. Póki co ZTP przejęło od MPK dawne PSB(O), widocznie nie wszystek papierologii stało się zadość – podejrzewam że nie bez powodu nie otwarto (jeszcze) POP-ów na Krowodrzy Górce, Czyżynach Dworcu czy też Podgórzu SKA, bo obiekty te są własnością MPK (a przynajmniej w ich władaniu), a nie ZTP. I podobnie jest z Podwalem. Szkoda tego miejsca, w środku było dużo przestrzeni. Może paradoksalnie za dużo? Z drugiej strony, na dworcu (i w obecnej lokalizacji, i w dawnym punkcie przy pętli po wschodniej stronie dworca), czy też na Starowiślnej, jest po prostu ciasno, więc trochę przechodzimy ze skrajności w skrajność.

Z całą pewnością przydałaby się sieć POP-ów mniej więcej w takim kształcie:
  • Główny POP-y – jeden z POP-ów w centrum, który powinien być otwarty codziennie, w dni powszednie w pełnym zakresie godzin, w weekendy też w jakichś sensownych godzinach
  • POP-y dodatkowe – dwa do trzech POP-ów umieszczonych w różnych miejscach Krakowa (np. jeden w Hucie, jeden w Podgórzu, jeden na Krowodrzy), które powinny być otwarte w rozszerzonym zakresie godzin, względnie także w weekendy w ograniczonym zakresie godzin
  • POP-y uzupełniające – pozostałe punkty, umieszczone głównie przy pętlach tramwajowych, otwarte tylko w dni powszednie w ograniczonych godzinach (przy czym albo utrzymać obecne godziny, albo zrobić tak, by co drugi dzień był otwarty rano, a co drugi po południu)
Wystarczy spojrzeć na Warszawę, ile tam mają POP-ów, w jakich lokalizacjach i w jakich zakresach godzin są one czynne. Dobrze, że w Krakowie interes przejął ZTP, bo to pierwszy krok do normalności. Szkoda tylko, że w tej drodze do normalności zrobiono tylko ten jeden krok, a do tego jakieś poboczne działania, które może i są sensowne, ale przy obecnych uwarunkowaniach – oderwane od rzeczywistości.
No właśnie - Warszawa posiada aż 15 (PIĘTNAŚCIE) POP-ów, co przy ludności 1,8mln daje jeden punkt na 120 tys mieszkańców. U nas mamy ledwo 4 punkty na ponad 800 tys mieszkańców = czyli 1 na ponad 200 tys.

W dodatku warszawskie punkty są rozsiane właśnie po całym mieście - 3 z nich są w centrum blisko siebie, ale jest również punkt na metro Służew (blisko Kabat), na Młocinach, na Pradze, na Bródnie czy na Bemowie.

Problem krakowski zapewne wynika z tego, że wszystkie dotychczasowe PSBO (POP) były prowadzone przez MPK w ichniejszych budynkach - więc teraz gdy ZTP przejęło ich prowadzenie, to MPK nalicza opłaty im za wynajem.

Pytanie zatem, gdzie miasto (ZTP) jest w stanie zlokalizować nowe Punkty, tak żeby były one w miejskich budynkach na terenie całego miasta. Krowodrza podejrzewam że odpada, bo to budynek MPK, dworzec na Powstańców Wielkopolskich - chyba też?

Filip
Miłośnik
Posty: 54
Rejestracja: 24 lut 2022, 21:46

Re: Punkty Obsługi Pasażerów

Post autor: Filip » 30 lip 2024, 12:16

A ja uważam że nie trzeba zwiększać ilości takich punktów. Zamiast tego warto iść w jak największą możliwość elektronicznej realizacji, promowanie tego typu załatwiania spraw. Seniorzy, którzy potencjalnie mogliby mieć problem z "cyfryzacją" jeżdżą za darmo więc nie mają potrzeby często odwiedzać takich punktów. Ogólnie poszedłbym dalej - może duplikaty kart mogłyby być dostarczone kurierem do domu albo do paczkomatu? Na większych pętlach i tak mamy automaty gdzie możemy zakupić różne rodzaje biletów. Natomiast te punkty, które już funkcjonują jakoś sensownie dostosować godzinowo żeby pasażerowie mogli je odwiedzić. Opcjonalnie sezonowo kiedy wiemy że występuje wzmożony ruch utworzyć jakieś wyspy sprzedażowe na terminalach przesiadkowych, to chyba nie byłoby jakieś Sci-Fi w 2024 roku.

Ydhflx
Ekspert
Posty: 638
Rejestracja: 14 gru 2022, 22:17

Re: Punkty Obsługi Pasażerów

Post autor: Ydhflx » 30 lip 2024, 12:28

Zdecydowanie elektronizacja byłaby korzystna, ale fakt że podróżni do punktów chodzą oznacza że (na razie) są potrzebne. Na Podwalu było w sezonie czynne kilka okienek a kolejki to zwykle było 10 do nawet 30 minut. Zastanawiam się, gdzie ci ludzie pójdą - pewnie prawie wszyscy na dworzec.

Inna sprawa że jeśli ZTP nie chce wynajmować budynków od MPK, to mamy za dużo biurokracji. To jest miejska spółka która na dodatek utrzymuje się z umów od miasta. Jak ZTP przyoszczędzi na wynajmie budynków pod POP, to MPK sobie i tak odbije w stawce za WZKM.

Za MPK z punktami i tak nie było dobrze, ale teraz jak przejął ZTP to jest jeszcze gorzej. Zamykamy punkty w dobrych lokalizacjach, otwieramy w słabych, żeby było taniej. Moim zdaniem na przykład punkt na Prądniku powinien być nie na Górce Narodowej, ale na Krowodrzy Górce; tamten zresztą zamknięto mimo że był popularny.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 6833
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Punkty Obsługi Pasażerów

Post autor: Kaszmir » 30 lip 2024, 12:47

Ydhflx pisze: 30 lip 2024, 12:28Zastanawiam się, gdzie ci ludzie pójdą - pewnie prawie wszyscy na dworzec.
Albo na Pocztę Główną.
Ydhflx pisze: 30 lip 2024, 12:28Zamykamy punkty w dobrych lokalizacjach, otwieramy w słabych, żeby było taniej. Moim zdaniem na przykład punkt na Prądniku powinien być nie na Górce Narodowej, ale na Krowodrzy Górce; tamten zresztą zamknięto mimo że był popularny.
Mam podobne odczucia. Terminal "Górka Narodowa" leży prawie na granicy miasta. Nawet dla sporej części mieszkańców Górki Narodowej znajduje się on nie po drodze i w przeciwną stronę niż jeżdżą na co dzień. Czy mieszkając na Bociana albo na os. Gotyk chciałbym jechać specjalnie na koniec trasy by załatwić sprawę? Pewnie i tak wolałbym ją w takim układzie załatwić w centrum.

suchy
Ekspert
Posty: 1169
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Punkty Obsługi Pasażerów

Post autor: suchy » 30 lip 2024, 13:08

Filip pisze: 30 lip 2024, 12:16 A ja uważam że nie trzeba zwiększać ilości takich punktów. Zamiast tego warto iść w jak największą możliwość elektronicznej realizacji, promowanie tego typu załatwiania spraw. Seniorzy, którzy potencjalnie mogliby mieć problem z "cyfryzacją" jeżdżą za darmo więc nie mają potrzeby często odwiedzać takich punktów. Ogólnie poszedłbym dalej - może duplikaty kart mogłyby być dostarczone kurierem do domu albo do paczkomatu? Na większych pętlach i tak mamy automaty gdzie możemy zakupić różne rodzaje biletów. Natomiast te punkty, które już funkcjonują jakoś sensownie dostosować godzinowo żeby pasażerowie mogli je odwiedzić. Opcjonalnie sezonowo kiedy wiemy że występuje wzmożony ruch utworzyć jakieś wyspy sprzedażowe na terminalach przesiadkowych, to chyba nie byłoby jakieś Sci-Fi w 2024 roku.
No popatrz, w Warszawie istnieje rozwiązanie o którym mówisz, czyli tzw. e-POP - gdzie można wyrobić kartę miejską, zakodować uprawnienia mieszkańca, złożyć reklamację, czy też sprawdzić otrzymane wezwania za brak biletu.

A mimo to i tak utrzymują aż 15 Punktów stacjonarnych - po co? ;)

ant_sm
Specjalista
Posty: 421
Rejestracja: 20 lut 2020, 19:45

Re: Punkty Obsługi Pasażerów

Post autor: ant_sm » 30 lip 2024, 21:10

suchy pisze: 30 lip 2024, 11:37 Problem krakowski zapewne wynika z tego, że wszystkie dotychczasowe PSBO (POP) były prowadzone przez MPK w ichniejszych budynkach - więc teraz gdy ZTP przejęło ich prowadzenie, to MPK nalicza opłaty im za wynajem.
Dokładnie tak jest, przy czym tak naprawdę dotyczy to tylko punktu na Podwalu, bo pozostałe albo są w budynkach wynajmowanych przez miasto lub miejskich albo od PKP.
suchy pisze: 30 lip 2024, 11:37 Pytanie zatem, gdzie miasto (ZTP) jest w stanie zlokalizować nowe Punkty, tak żeby były one w miejskich budynkach na terenie całego miasta. Krowodrza podejrzewam że odpada, bo to budynek MPK, dworzec na Powstańców Wielkopolskich - chyba też?
Wskazane miejsca są rzeczywiście w użytkowaniu MPK i z tego co kojarzę, to umowy wskazują, że wpływy z wynajmu powierzchni idą do MPK jako zarządcy obiektu. Poza GN w najbliższych latach będziemy mieć WK i Azory, ale akurat tam te punkty to raczej tak jak tomta1 pisał jako uzupełniające sieć, a nie główne.
Ydhflx pisze: 30 lip 2024, 12:28 Inna sprawa że jeśli ZTP nie chce wynajmować budynków od MPK, to mamy za dużo biurokracji. To jest miejska spółka która na dodatek utrzymuje się z umów od miasta. Jak ZTP przyoszczędzi na wynajmie budynków pod POP, to MPK sobie i tak odbije w stawce za WZKM.
Nie odbije w stawce, a jeśli to zrobi to nielegalnie, dlatego że dystrybucja biletów była objęta osobną umową, a nie wliczona w stawki przewozowe. Więc w praktyce i tak miasto płaciło za "utrzymanie" punktu na Podwalu, tylko w ryczałtowej opłacie dystrybucji biletów, a nie tak jak obecnie osobną fakturą za sam wynajem.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości