Mini marszrutyzacja po przywróceniu ruchu do Salwatora
: 02 sie 2024, 12:50
Głośno myślę jak przywrócenie ruchu do Salwatora może być pretekstem do pewnej reorganizacji linii w centrum.
Najpierw w skrócie podsumowanie propozycji a później objaśnienie:
2: Salwator - ... - Teatr Bagatela - Lubicz - Al. JP2 - ... - Pleszów
6: zostaje na Cichym Kąciku (tak już to zresztą ZTP prezentuje w stałym układzie linii tramwajowych)
10: Kurdwanów P+R - ... - Teatr Bagatela - Lubicz - Cm. Rakowicki
13: przekierowanie od Bagateli przez Dunajewskiego - Długą - Dworzec Towarowy do Górki Narodowej
14: przekierowanie od Bagateli na Cichy Kącik
20: przekierowanie od Bagateli do Bronowic
44: przekierowanie od Basztowej przez Bagatelę do Bronowic (a najlepiej uwzględnienie tych kursów w rozkładzie linii 4 jako wariantowych)
Komentarze w kilku kwestiach:
a. 'Przepięcie' tras linii 2 i 10 było już dyskutowane wiele razy. Padały i pozytywy i negatywy tego ruchu. W mojej opinii korzyści jest więcej i dlatego przywrócenie torowiska do Salwatora wydaje mi się najlepszą okazją do takiego ruchu. Docelowo m.in. zestawienie 2+4+44 da układ f=5 w relacji Plac Centralny - Bagatela w dni powszednie oraz f=10 w weekendy -> i to największa wartość tego rozwiązania!
b. Pojawiające się postulaty wzmocnienia relacji od Górki Narodowej do I obwodnicy można według mnie zrealizować przetrasowując linię 13 przez Długą do GN. Według mnie kapitalnie wzmocni to funkcjonowanie tej linii, która już zaczyna być przez ZTP traktowana coraz bardziej po macoszemu...
c. Linia 6 pozostaje na Cichym Kąciku, bo relacji w kierunku Filharmonii tam brakuje od czasu przetrasowania 18 (oczywiście słusznego). Były próby z okrężną 20, które akurat były na siłę. Linia 6 jest natomiast ok. Niemniej w docelowym układzie obecne 6+20 wydaje się na CK nadpodażą. Powinna tam trafić od Bagateli linia z f=15. Czy to 14 czy 24? Osobiście bardziej widzę 14, bo ma więcej wspólnego z linią 20.
d. Z ciągu bronowickiego znikają 13 i 14, więc tę lukę wypełnia 20 i 44. Co do liczby kursów pozostaje to bez zmian, aczkolwiek wyraźnie mocniej jest obsługiwana relacja w stronę Basztowej - która zawsze miała większe potrzeby. Zastanawiam się co prawda, czy to przesunięcie wahadła nie jest aż za duże... ale na pewno obecny stan, gdzie przewagę ma Filharmonia jest niewłaściwy. Pewną ewentualnością na dalszą przyszłość jest utworzenie z linii 8 kolejnej magistralnej (tzn. z f=5/7,5/10 w szczycie/poza/weekendy).
Oczywiście zmiany wymagają zwiększenia nakładów... ale bez tego żaden rozwój nie będzie możliwy. Kwestia priorytetów;-)
Najpierw w skrócie podsumowanie propozycji a później objaśnienie:
2: Salwator - ... - Teatr Bagatela - Lubicz - Al. JP2 - ... - Pleszów
6: zostaje na Cichym Kąciku (tak już to zresztą ZTP prezentuje w stałym układzie linii tramwajowych)
10: Kurdwanów P+R - ... - Teatr Bagatela - Lubicz - Cm. Rakowicki
13: przekierowanie od Bagateli przez Dunajewskiego - Długą - Dworzec Towarowy do Górki Narodowej
14: przekierowanie od Bagateli na Cichy Kącik
20: przekierowanie od Bagateli do Bronowic
44: przekierowanie od Basztowej przez Bagatelę do Bronowic (a najlepiej uwzględnienie tych kursów w rozkładzie linii 4 jako wariantowych)
Komentarze w kilku kwestiach:
a. 'Przepięcie' tras linii 2 i 10 było już dyskutowane wiele razy. Padały i pozytywy i negatywy tego ruchu. W mojej opinii korzyści jest więcej i dlatego przywrócenie torowiska do Salwatora wydaje mi się najlepszą okazją do takiego ruchu. Docelowo m.in. zestawienie 2+4+44 da układ f=5 w relacji Plac Centralny - Bagatela w dni powszednie oraz f=10 w weekendy -> i to największa wartość tego rozwiązania!
b. Pojawiające się postulaty wzmocnienia relacji od Górki Narodowej do I obwodnicy można według mnie zrealizować przetrasowując linię 13 przez Długą do GN. Według mnie kapitalnie wzmocni to funkcjonowanie tej linii, która już zaczyna być przez ZTP traktowana coraz bardziej po macoszemu...
c. Linia 6 pozostaje na Cichym Kąciku, bo relacji w kierunku Filharmonii tam brakuje od czasu przetrasowania 18 (oczywiście słusznego). Były próby z okrężną 20, które akurat były na siłę. Linia 6 jest natomiast ok. Niemniej w docelowym układzie obecne 6+20 wydaje się na CK nadpodażą. Powinna tam trafić od Bagateli linia z f=15. Czy to 14 czy 24? Osobiście bardziej widzę 14, bo ma więcej wspólnego z linią 20.
d. Z ciągu bronowickiego znikają 13 i 14, więc tę lukę wypełnia 20 i 44. Co do liczby kursów pozostaje to bez zmian, aczkolwiek wyraźnie mocniej jest obsługiwana relacja w stronę Basztowej - która zawsze miała większe potrzeby. Zastanawiam się co prawda, czy to przesunięcie wahadła nie jest aż za duże... ale na pewno obecny stan, gdzie przewagę ma Filharmonia jest niewłaściwy. Pewną ewentualnością na dalszą przyszłość jest utworzenie z linii 8 kolejnej magistralnej (tzn. z f=5/7,5/10 w szczycie/poza/weekendy).
Oczywiście zmiany wymagają zwiększenia nakładów... ale bez tego żaden rozwój nie będzie możliwy. Kwestia priorytetów;-)