Obecny tydzień jest chyba pierwszym w historii, kiedy na każdej linii jest przynajmniej jedna brygada obsługiwana taborem niskopodłogowym lub niskowejściowym. Jak wygląda to dokładnie?
"1": 9xRF, 2xHK(2k)
"2": 3xRP
"3": 4xRY, 7xHY
"4": 2xRG, 5xHG
"6": 5xRP
"8": 10xRY, 1xHY
"9": 3xRY, 5xHY
"10": 3xRY, 5xHY
"11": 5xRF
"13": 2xRZ(2x), 9xRP
"14": 1xRY, 6xHY
"16": 2xHW(s), 2xHL
"17": 4xRP, 1xHL
"18": 11xRY
"19": 2xRP, 1xRF, 2xHL
"20": 9xHY
"21": 2xHW(s), 1xHK(1k), 1xHL
"22": 2xRW(c3), 4xHY, 2xHW(c3)
"24": 5xRG, 1xRY
"44": 2xHW(c3), 2xHZ(2x), 1xHL
"49": 5xHL
"50": 5xRY, 9xHY
"52": 2xRG, 2xRZ(3x), 8xHG, 2xHZ(3x)
R: 3xRF, 3xHL
Wykorzystanie poszczególnych rodzajów taboru:
RG: 9/14 - 64%
HG: 13/23 - 57%
RY: 38/47 - 81%
HY: 46/56 - 82%
RP: 23/50 - 46%
RF: 18/28 - 64%
HL, HK(1k): 16/46 - 35%
HK(2k): 2/6 - 33%
RW(c3): 2/6 - 33%
HW(s): 4/8 - 50%
HW(c3): 4/14 - 29%
RZ(3x): 2/5 - 40%
HZ(3x): 2/5 - 40%
RZ(2x): 2/4 - 50%
HZ(2x): 2/3 - 67%
Łącznie 183/315 - zdecydowanie więcej niż w poprzednie wakacje, jednak mamy Igrzyska, a i już wiadomo, że układ ten przetrwa jedynie do końca tygodnia. Poza jedną 33-metrową brygadą na "24" niczego czepić się nie mogę. Najbardziej na plus wykorzystanie RY i HY, które stoi na wysokim poziomie ponad 80%.
kot_feliks pisze: 27 cze 2023, 0:17
Ktoś jest w stanie logicznie wytłumaczyć wysoką podłogę na '13'? ;> Tak samo jak sens utrzymywania w obecnych chwili truchła w postaci E1 solo na 16/21?
Pomijam zupełnie sens trzymania w obecnej chwili w Podgórzu oszałamiających 6 szt. składów E1+c3, a w Hucie 3 składów 2x105Na, z którego to typu taboru każdy musi przecież wyjechać codziennie...
A może by tak pozbyć się E1+c3 w Podgórzu, i 2x105Na w Hucie, zostawiając wysoką podgłogę jedynie na szczytówce w postaci 44 i albo 22 albo szczytówce w postaci 49? Plus 52 w postaci 3x105Na.
impuls pisze: 27 cze 2023, 8:06
Według słów urzędników po dostawie Stadlerów II MPK będzie posiadać 90% taboru niskopodłogowego. Ok 30 pociągów wysokopodłogowych pozostanie, aż do realizacji następnego przetargu na 30 nowych wagonów. To jest planowane w 2026, ale przetargu jeszcze nie ogłoszono. Może być obsuwa i pierwsze wagony pojawią się w 2027. Potrzebna jest większa rezerwa w związku z budową kolejnych linii tramwajowych. MPK nie może się pozbyć w całości wysokiego taboru i stare pociągi, aby przetrwały muszą być w ruchu. Składy 105-ek są też w obu zajezdniach potrzebne do zastąpienia wagonów w ufokach w razie kolizji czy pogorszenia stanu technicznego. Dlatego "13" dla składów 105Na jest optymalnym rozwiązaniem. Wiednie z Podgórza mają być zastąpione do końca wakacji, tylko muszą przyjść Stadlery II. A tych ostatnio coś nie przybywa. E1 solo w ograniczonej ilości na liniach "16" i "21" są akceptowalne. Zajmują mało miejsca w Zajezdniach w których wciąż jest problem z dostępnością torów. Skoro mają pozostać E1 solo na lata to muszą gdzieś jeździć. Ostatnie składy Wiedni będą obsługiwać linie szczytowe czy tymczasowe. Mam nadzieję że znikną z "22" całkowicie po wakacjach w związku z dostawą kolejnych Stadlerów. Dodatkowym impulsem będzie otwarcie przystanku Kraków Grzegórzki i zwiększenie się potoku pasażerskiego na "22".
O ile w chęć utrzymania w eksploatacji tramwajów wiedeńskich po dostawach STL2, pomimo skrajnej głupoty MPK w ostatnich latach, nie wierzę (te 90% zakładane było jeszcze bez kolejnych GT8N oraz HY799), o tyle na razie muszą one w symbolicznej ilości w wakacje na tych czterech liniach kursować. Dostawy STL2 znowu stanęły, podobnie jak debiuty dostarczonych już egzemplarzy. Rezerwa taborowa na Górkę Narodową została już zbudowana, jednak jeżeli do oddania tej trasy nie będzie kolejnych dostaw, 26-metrowe tramwaje będą musiały wrócić na więcej brygad "8", "9" oraz "10" i nie zastąpią wiedeńskiego truchła na "13", "16" czy "44". Do końca dostaw zamknięta nie zostanie też sprawa "22", gdzie musi kursować tabor 33-metrowy. W związku z tym MPK nie może się zbyt rozpędzić z kasacjami, a wiedeńskie tramwaje muszą być utrzymywane w ruchu w tej szczątkowej formie.
kot_feliks pisze: 27 cze 2023, 11:18
'13' jest o tyle nieoptymalna, że jak jedziesz np. z dzieckiem w wózku, czy jesteś osobą poruszającą się na wózku, to masz loterię, czy do danego kursu wsiądziesz, czy nie.
I kompletnie nie kupuję tego, że:
- na '13' muszą być wagony z wysoką podłogą (skoro choćby na '49' da się wysłać min. jednego EU8N);
- jakimś ewenementem jest brak oznaczeń kursów bez niskiej podłogi w rozkładach :/
Z "13", jako z jedynej linii na wakacje zniknęły tramwaje wiedeńskie. Jest już dużo lepiej niż było, podgórskie Konstale gdzieś posłać trzeba, lepiej chyba że jeżdżą na szczytówkach tej linii niż gdyby kursowały gdzieś całodziennie?
kot_feliks pisze: 27 cze 2023, 11:18
Odnośnie podziału wagonów pomiędzy zajezdnie:
- również nie do końca rozumiem, co takiego stałoby się, gdyby wszystkie 2x105Na były w NH?
- w Podgórzu zostałoby jedynie pięć 3x105Na, a wszystkie 2x105Na byłyby w NH? No tak;
- w przypadku kolizji naprawdę nie dałoby się połączyć kolejnego ufa z 2x105Na w NH, przenosząc go do Podgórza?
Na razie MPK powinno zająć się uruchomieniem dostarczonych już STL2 i kasacjami najgorszych egzemplarzy wiedeńskich, a nie przenoszeniem Konstali - to będzie dało się zrobić na spokojnie po dostawach.
Kaszmir pisze: 27 cze 2023, 11:54
Gdy sprawdzałem to parę lat temu, to byliśmy
jedynym miastem w Polsce w którym jest miks tramwajów nisko i wysokopodłogowych, a które nie oznaczało tego w rozkładach. Czyli jesteśmy zacofani względem całego kraju.
Zwłaszcza w przypadku takim jak obecnie, kiedy każda linia ma przynajmniej jedną niską brygadę, kursy takie powinny być odpowiednio oznaczone

.