Rozdział taboru - tramwaje

- Tabor, przetargi, rozdysponowanie wozów, dane techniczne
kot_feliks
Ekspert
Posty: 1255
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: kot_feliks » 27 cze 2023, 13:28

suchy pisze: 27 cze 2023, 13:16 To by się stało, że gdyby wszystkie ufoki były tylko w Podgórzu (i były wysyłane jak obecnie tylko na prace "szczytowe", czyli takie od 6-20), to prace "całodzienne" (od 4-24) musiałyby obstawiać wagony huckie. I skończyłoby się tym, że np. wagon hucki kończy pracę na Czerwonych Makach po 23 czy nawet przed 24 - po czym musiałby PRZEZ CAŁE MIASTO (prawie 20km) zjeżdżać do PH.

No chyba, że chcemy powrotu do tego co było jeszcze niedawno - czyli, że ufoki kursowały od 4-24, a ostatnie kursy z Piastów były obsługiwane ufokami z PT, przez co osoby niepełnosprawne po godzinie 22:00 nie miały żadnej możliwości skorzystania z linii 52 w stronę Maków, zaś same wagony były tak zajechane codzienną 20h pracą, że co chwila zjeżdżały awaryjnie :roll:
Tyle, że.... nikt nigdzie nie napisał, aby wszystkie ufoki były w Podgórzu. Skąd Ty to w ogóle wziąłeś? :mrgreen:

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1882
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Bayer2003 » 27 cze 2023, 15:53

Obecny tydzień jest chyba pierwszym w historii, kiedy na każdej linii jest przynajmniej jedna brygada obsługiwana taborem niskopodłogowym lub niskowejściowym. Jak wygląda to dokładnie?

"1": 9xRF, 2xHK(2k)
"2": 3xRP
"3": 4xRY, 7xHY
"4": 2xRG, 5xHG
"6": 5xRP
"8": 10xRY, 1xHY
"9": 3xRY, 5xHY
"10": 3xRY, 5xHY
"11": 5xRF
"13": 2xRZ(2x), 9xRP
"14": 1xRY, 6xHY
"16": 2xHW(s), 2xHL
"17": 4xRP, 1xHL
"18": 11xRY
"19": 2xRP, 1xRF, 2xHL
"20": 9xHY
"21": 2xHW(s), 1xHK(1k), 1xHL
"22": 2xRW(c3), 4xHY, 2xHW(c3)
"24": 5xRG, 1xRY
"44": 2xHW(c3), 2xHZ(2x), 1xHL
"49": 5xHL
"50": 5xRY, 9xHY
"52": 2xRG, 2xRZ(3x), 8xHG, 2xHZ(3x)
R: 3xRF, 3xHL

Wykorzystanie poszczególnych rodzajów taboru:

RG: 9/14 - 64%
HG: 13/23 - 57%
RY: 38/47 - 81%
HY: 46/56 - 82%
RP: 23/50 - 46%
RF: 18/28 - 64%
HL, HK(1k): 16/46 - 35%
HK(2k): 2/6 - 33%
RW(c3): 2/6 - 33%
HW(s): 4/8 - 50%
HW(c3): 4/14 - 29%
RZ(3x): 2/5 - 40%
HZ(3x): 2/5 - 40%
RZ(2x): 2/4 - 50%
HZ(2x): 2/3 - 67%

Łącznie 183/315 - zdecydowanie więcej niż w poprzednie wakacje, jednak mamy Igrzyska, a i już wiadomo, że układ ten przetrwa jedynie do końca tygodnia. Poza jedną 33-metrową brygadą na "24" niczego czepić się nie mogę. Najbardziej na plus wykorzystanie RY i HY, które stoi na wysokim poziomie ponad 80%.
kot_feliks pisze: 27 cze 2023, 0:17 Ktoś jest w stanie logicznie wytłumaczyć wysoką podłogę na '13'? ;> Tak samo jak sens utrzymywania w obecnych chwili truchła w postaci E1 solo na 16/21? :)

Pomijam zupełnie sens trzymania w obecnej chwili w Podgórzu oszałamiających 6 szt. składów E1+c3, a w Hucie 3 składów 2x105Na, z którego to typu taboru każdy musi przecież wyjechać codziennie...

A może by tak pozbyć się E1+c3 w Podgórzu, i 2x105Na w Hucie, zostawiając wysoką podgłogę jedynie na szczytówce w postaci 44 i albo 22 albo szczytówce w postaci 49? Plus 52 w postaci 3x105Na.
impuls pisze: 27 cze 2023, 8:06 Według słów urzędników po dostawie Stadlerów II MPK będzie posiadać 90% taboru niskopodłogowego. Ok 30 pociągów wysokopodłogowych pozostanie, aż do realizacji następnego przetargu na 30 nowych wagonów. To jest planowane w 2026, ale przetargu jeszcze nie ogłoszono. Może być obsuwa i pierwsze wagony pojawią się w 2027. Potrzebna jest większa rezerwa w związku z budową kolejnych linii tramwajowych. MPK nie może się pozbyć w całości wysokiego taboru i stare pociągi, aby przetrwały muszą być w ruchu. Składy 105-ek są też w obu zajezdniach potrzebne do zastąpienia wagonów w ufokach w razie kolizji czy pogorszenia stanu technicznego. Dlatego "13" dla składów 105Na jest optymalnym rozwiązaniem. Wiednie z Podgórza mają być zastąpione do końca wakacji, tylko muszą przyjść Stadlery II. A tych ostatnio coś nie przybywa. E1 solo w ograniczonej ilości na liniach "16" i "21" są akceptowalne. Zajmują mało miejsca w Zajezdniach w których wciąż jest problem z dostępnością torów. Skoro mają pozostać E1 solo na lata to muszą gdzieś jeździć. Ostatnie składy Wiedni będą obsługiwać linie szczytowe czy tymczasowe. Mam nadzieję że znikną z "22" całkowicie po wakacjach w związku z dostawą kolejnych Stadlerów. Dodatkowym impulsem będzie otwarcie przystanku Kraków Grzegórzki i zwiększenie się potoku pasażerskiego na "22".
O ile w chęć utrzymania w eksploatacji tramwajów wiedeńskich po dostawach STL2, pomimo skrajnej głupoty MPK w ostatnich latach, nie wierzę (te 90% zakładane było jeszcze bez kolejnych GT8N oraz HY799), o tyle na razie muszą one w symbolicznej ilości w wakacje na tych czterech liniach kursować. Dostawy STL2 znowu stanęły, podobnie jak debiuty dostarczonych już egzemplarzy. Rezerwa taborowa na Górkę Narodową została już zbudowana, jednak jeżeli do oddania tej trasy nie będzie kolejnych dostaw, 26-metrowe tramwaje będą musiały wrócić na więcej brygad "8", "9" oraz "10" i nie zastąpią wiedeńskiego truchła na "13", "16" czy "44". Do końca dostaw zamknięta nie zostanie też sprawa "22", gdzie musi kursować tabor 33-metrowy. W związku z tym MPK nie może się zbyt rozpędzić z kasacjami, a wiedeńskie tramwaje muszą być utrzymywane w ruchu w tej szczątkowej formie.
kot_feliks pisze: 27 cze 2023, 11:18 '13' jest o tyle nieoptymalna, że jak jedziesz np. z dzieckiem w wózku, czy jesteś osobą poruszającą się na wózku, to masz loterię, czy do danego kursu wsiądziesz, czy nie.

I kompletnie nie kupuję tego, że:
- na '13' muszą być wagony z wysoką podłogą (skoro choćby na '49' da się wysłać min. jednego EU8N);
- jakimś ewenementem jest brak oznaczeń kursów bez niskiej podłogi w rozkładach :/
Z "13", jako z jedynej linii na wakacje zniknęły tramwaje wiedeńskie. Jest już dużo lepiej niż było, podgórskie Konstale gdzieś posłać trzeba, lepiej chyba że jeżdżą na szczytówkach tej linii niż gdyby kursowały gdzieś całodziennie?
kot_feliks pisze: 27 cze 2023, 11:18 Odnośnie podziału wagonów pomiędzy zajezdnie:
- również nie do końca rozumiem, co takiego stałoby się, gdyby wszystkie 2x105Na były w NH?
- w Podgórzu zostałoby jedynie pięć 3x105Na, a wszystkie 2x105Na byłyby w NH? No tak;
- w przypadku kolizji naprawdę nie dałoby się połączyć kolejnego ufa z 2x105Na w NH, przenosząc go do Podgórza?
Na razie MPK powinno zająć się uruchomieniem dostarczonych już STL2 i kasacjami najgorszych egzemplarzy wiedeńskich, a nie przenoszeniem Konstali - to będzie dało się zrobić na spokojnie po dostawach.
Kaszmir pisze: 27 cze 2023, 11:54 Gdy sprawdzałem to parę lat temu, to byliśmy jedynym miastem w Polsce w którym jest miks tramwajów nisko i wysokopodłogowych, a które nie oznaczało tego w rozkładach. Czyli jesteśmy zacofani względem całego kraju.
Zwłaszcza w przypadku takim jak obecnie, kiedy każda linia ma przynajmniej jedną niską brygadę, kursy takie powinny być odpowiednio oznaczone ;).
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

impuls
Ekspert
Posty: 1562
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: impuls » 27 cze 2023, 16:22

kot_feliks pisze: 27 cze 2023, 11:18 '13' jest o tyle nieoptymalna, że jak jedziesz np. z dzieckiem w wózku, czy jesteś osobą poruszającą się na wózku, to masz loterię, czy do danego kursu wsiądziesz, czy nie.

Imho przy tej ilości wagonów LF nie powinno być tego typu sytuacji, tj. wrzucania wagonów bez niskiej podłogi na linię obsługiwaną prawie w całości LF.

Krótsze pociągi bez niskiej podłogi na ten moment powinny imho jeździć praktycznie jedynie na liniach szczytowych (44, 49) - gdzie dla wszystkich byłoby jasne, że jest tam wysoka podłoga, ew. na brygadach szczytowych jakiejś zwykłej linii, ale powinno to być wprost oznaczone w rozkładzie ("na tym kursie może pojawić się wagon bez niskiej podłogi"). I tak samo zresztą powinno to być oznaczone obecnie na '52", gdzie obecność 3x105Na wynika z pojemności).

I kompletnie nie kupuję tego, że:
- na '13' muszą być wagony z wysoką podłogą (skoro choćby na '49' da się wysłać min. jednego EU8N);
- jakimś ewenementem jest brak oznaczeń kursów bez niskiej podłogi w rozkładach :/

Odnośnie podziału wagonów pomiędzy zajezdnie:
- również nie do końca rozumiem, co takiego stałoby się, gdyby wszystkie 2x105Na były w NH?
- w Podgórzu zostałoby jedynie pięć 3x105Na, a wszystkie 2x105Na byłyby w NH? No tak;
- w przypadku kolizji naprawdę nie dałoby się połączyć kolejnego ufa z 2x105Na w NH, przenosząc go do Podgórza?
"13" nadal uważam że jest optymalna i wysłanie 105-ek na linię całodzienną co 20 min byłoby problemem o czym pisał Bayer2003. Można wychodząc z domu sprawdzić na mapce co się zbliża. Ponadto są tablice dynamiczne i skorzystać z linii dublujących. Nie chcę być obrońcą MPK i też uważam, że powinno to być w rozkładach. Ale nasze MPK zawsze ma swoją teorię i postępowanie. Nie chce tego wprowadzać, bo w przypadku zaburzeń brygady się mieszają. Też się zdarza to wiem, że czasem zamieniają brygady w trakcie dnia dla szybszego uporządkowania. Podgórze nie obsługuje "44" i "49" i nie może ich obsługiwać. Huta musi już obsługiwać linie z dalekimi dojazdami np. 8, nie może tracić linii ze zjazdami bliskimi.
Przenoszenie wagonu jest możliwe ale to jest cała procedura komisja, oględziny, wpisanie w stan zajezdni. Cała sterta papierów. Dlatego lepiej jak zostanie ta resztka składów na obu zajezdniach. Przypomnę choćby ostatni przykład z ufokiem w którym pierwszy wagon zmieniał się czterokrotnie RZ204, RZ237, RZ220, RZ237.

impuls
Ekspert
Posty: 1562
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: impuls » 27 cze 2023, 16:26

Bayer2003 pisze: 27 cze 2023, 15:53

Łącznie 183/315 - zdecydowanie więcej niż w poprzednie wakacje, jednak mamy Igrzyska, a i już wiadomo, że układ ten przetrwa jedynie do końca tygodnia. Poza jedną 33-metrową brygadą na "24" niczego czepić się nie mogę. Najbardziej na plus wykorzystanie RY i HY, które stoi na wysokim poziomie ponad 80%.

Na pewno są cztery brygady HL, ale nie wiem ile rezerw ma teraz Podgórze. Wczoraj było sześć Krakowiaków na "24" i dwa HK na "21".

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 6837
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Kaszmir » 27 cze 2023, 16:30

impuls pisze: 27 cze 2023, 16:22Nie chcę być obrońcą MPK i też uważam, że powinno to być w rozkładach. Ale nasze MPK zawsze ma swoją teorię i postępowanie. Nie chce tego wprowadzać, bo w przypadku zaburzeń brygady się mieszają. Też się zdarza to wiem, że czasem zamieniają brygady w trakcie dnia dla szybszego uporządkowania.
Zrozumiałbym to, gdyby więcej miast miało podobnie. Jednak jesteśmy jedynym miastem w skali kraju, które nie podaje tej potrzebnej informacji.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1882
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Bayer2003 » 27 cze 2023, 16:37

impuls pisze: 27 cze 2023, 16:26 Na pewno są cztery brygady HL, ale nie wiem ile rezerw ma teraz Podgórze. Wczoraj było sześć Krakowiaków na "24" i dwa HK na "21".
Z tymi czterema HL chodzi Ci o brygady rezerwowe?
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

kucyk
Ekspert
Posty: 2404
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: kucyk » 27 cze 2023, 16:48

Bayer2003 pisze: 27 cze 2023, 15:53 Obecny tydzień jest chyba pierwszym w historii, kiedy na każdej linii jest przynajmniej jedna brygada obsługiwana taborem niskopodłogowym lub niskowejściowym. Jak wygląda to dokładnie?

"9": 3xRY, 5xHY
Doceniam Twój czas i chęci ale masz błąd co do linii "9". Jest na tej linii 7 brygad - 3 z Podgórza, 4 z Huty. :)

Nie wiem czy również na innych liniach nie masz błędów? ;)

impuls
Ekspert
Posty: 1562
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: impuls » 30 cze 2023, 23:41

Na stronie MPK z rozkładami podmienili wersję obowiązującą od 03.07.23. W nowej wersji ramkę otrzymała linia "6" a zdjęto ramkę "74". Zatem na "6" już definitywnie pożegnaliśmy dopuszczenie składu 105Na a na "74" pojawi się coś wysokiego.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1882
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Bayer2003 » 01 lip 2023, 9:46

impuls pisze: 30 cze 2023, 23:41 Na stronie MPK z rozkładami podmienili wersję obowiązującą od 03.07.23. W nowej wersji ramkę otrzymała linia "6" a zdjęto ramkę "74". Zatem na "6" już definitywnie pożegnaliśmy dopuszczenie składu 105Na a na "74" pojawi się coś wysokiego.
Mam nadzieję, że tym wysokim taborem na "74" okaże się coś większego niż solówki E1. Potok z Mistrzejowic i Bieńczyc do TAKW nie będzie duży, jednak niezerowy i 20-metrowy tramwaj co 20 minut może okazać się niewystarczający. Osobiście liczę na przynajmniej 2x105Na.

Oczywiście bez względu na to jakie tramwaje trafią na "74", Mistrzejowice i tak są stratne. Dwóch linii z wysokim taborem nie było tam nawet w dni powszednie przed wakacjami, kiedy brygad w całym mieście było ponad 240. Bardzo słabo to wygląda.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Awatar użytkownika
Kowalik
Ekspert
Posty: 533
Rejestracja: 08 lut 2022, 14:38

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Kowalik » 02 lip 2023, 14:38

74 to prawie wewnętrzna hucka linia, więc powinna cechować się wysoką podłogą. :lol:

impuls
Ekspert
Posty: 1562
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: impuls » 03 lip 2023, 7:05

Mamy dzisiaj nowości w rozdziale taboru. Na "18" są trzy brygady HY a "20" w całości wróciła do Podgórza. Linia "77" sześć NGT6, a na "74" dwa składy z Huty i dwa EU8N. "79" w całości w EU8N. Na "6" są cztery HL i jeden RP. Dołożono po jednej brygadzie na liniach "1", "4", "52", "22". Na "22" są składy E1+c3 i to tylko trzy (czyli o trzy za dużo😉). Mamy dopuszczenie na "52" na RY pewnie na jedną brygadę, które dzisiaj zostało wykorzystane. Na "24" jedną brygadę wzięła Huta a na "8" znowu dwa HY. Mniej taboru RY/HY niż w ubiegłym tygodniu a więcej taboru 26 metrowego. Zmniejszyła się ilość brygad, plus spadł udział składów E1+c3. Udział składów 105Na i E1 solo pozostał na niezmienionym poziomie.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1882
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Bayer2003 » 13 lip 2023, 10:15

Dzisiaj zaszły kolejne zmiany w rozdziale taboru. Na torowiska powróciły tramwaje wysokopodłogowe, jednak w zupełnie innej konfiguracji niż ostatnio. Na "16" są dwa składy 105Na oraz dwa tramwaje EU8N. Linia "21" to dwa eunuchy i dwa tramwaje wiedeńskie, niestety nie wiem czy z doczepą czy bez. Na trzech brygadach "22" są ufoki, podobnie jak na części (nie wiem ilu dokładnie) brygad "52". Na "74" dwa wiedeńce z doczepami oraz dwa tramwaje EU8N. Jedynie na "13" nie zmieniło się wiele, na dwóch brygadach szczytowych są składy 105Na. Niestety dokładnych proporcji nie znam, TTSS jak zawsze przy zmianach rozdziału taboru ma problemy z działaniem.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

tomta1
Ekspert
Posty: 720
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:27

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: tomta1 » 13 lip 2023, 11:08

Na „21” na pewno jest #HW104+HB504. TTSS mówi też o #HW140, aczkolwiek nie widziałem pociągu na mieście, więc nie wiem, czy z doczepą, czy nie, niemniej w innym temacie kolega Scania_9640 pisze, że „chyba(…) na pewno” solo.

pittorseque
Pasażer
Posty: 49
Rejestracja: 12 sty 2022, 19:42

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: pittorseque » 13 lip 2023, 13:48

Bayer2003 pisze: 13 lip 2023, 10:15 Dzisiaj zaszły kolejne zmiany w rozdziale taboru. Na torowiska powróciły tramwaje wysokopodłogowe, jednak w zupełnie innej konfiguracji niż ostatnio. Na "16" są dwa składy 105Na oraz dwa tramwaje EU8N. Linia "21" to dwa eunuchy i dwa tramwaje wiedeńskie, niestety nie wiem czy z doczepą czy bez. Na trzech brygadach "22" są ufoki, podobnie jak na części (nie wiem ilu dokładnie) brygad "52". Na "74" dwa wiedeńce z doczepami oraz dwa tramwaje EU8N. Jedynie na "13" nie zmieniło się wiele, na dwóch brygadach szczytowych są składy 105Na. Niestety dokładnych proporcji nie znam, TTSS jak zawsze przy zmianach rozdziału taboru ma problemy z działaniem.
Nie zmiany w rozdziale taboru, tylko tabor jest podzielony na tabor słoneczny i "mniej słoneczny". Przy prognozowanej wysokiej temperaturze, do obsługi linii kierowana jest maksymalna ilość niskiej podłogi i klimatyzacji. Przy pogodzie z niższą temp. do obsługi wraca złom. Na 21 i 16 kursują wagony z doczepami, bo solówki na wakacje są wycofane. Przynajmniej na razie.

tomta1
Ekspert
Posty: 720
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:27

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: tomta1 » 13 lip 2023, 16:08

pittorseque pisze: 13 lip 2023, 13:48 Na 21 i 16 kursują wagony z doczepami, bo solówki na wakacje są wycofane. Przynajmniej na razie.
To E1 można wycofać na wakacje, a E1+c3 już nie?

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Bing [Bot] i 4 gości