Komunikacja miejska w 2023 roku

- Linie, trasy, rozkłady
Adrian14
Ekspert
Posty: 789
Rejestracja: 11 wrz 2020, 11:24

Re: Komunikacja miejska w 2023 roku

Post autor: Adrian14 » 22 lis 2023, 6:56

Wystarczyło po prostu 701 puścić: OS.NA STOKU - RONDO GRZEGÓRZECKIE.

pjetrek
Ekspert
Posty: 607
Rejestracja: 22 gru 2020, 17:31

Re: Komunikacja miejska w 2023 roku

Post autor: pjetrek » 22 lis 2023, 9:46

Adrian14 pisze: 22 lis 2023, 6:56 Wystarczyło po prostu 701 puścić: OS.NA STOKU - RONDO GRZEGÓRZECKIE.
I tak i nie... nie wiem czy przez Architektów minęłyby się dwa 18 m pojazdy... tam jest ciężko nawet osobówkę wyminąć, bo parkujące auta zawężają jezdnię.

Cóż z kilku możliwych wariantów i opcji "oszczędności" vs. "komfort pasażerów" wybrano te pierwsze... najprościej chyba byłoby tu dać osobne 714, które załatwiłoby sprawę.
Przyszedł mi do głowy jeszcze pomysł z Galerią Kazimierz... zatoka jest, toaleta stacjonarna jak najbardziej. A przesiadki na Grzegórzeckim byłyby może i nawet krótsze... z ronda dalej przez Kotlarską, GK, Daszyńskiego, Grzegórzecką i do Huty...

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5664
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Komunikacja miejska w 2023 roku

Post autor: Kaszmir » 22 lis 2023, 12:17

kot_feliks pisze: 22 lis 2023, 0:45Czyli przy tych rozkładach, które są, pasażerowie jadący ze Wzgórz -> Al. Pokoju, będą mieli przy opóźnieniu 1-2 minut... 20 minutową przerwę w podróży na Czyżyńskim? :mrgreen: :roll:
Skąd takie wyliczenia? Sprawdziłem rozkłady, przez większość weekendu będzie min. 5-6 minut na przesiadkę na r. Czyżyńskim. Tu na dowód:
* przyjazdy "701" ze Wzgórz: https://rozklady.mpk.krakow.pl/?lang=PL ... 701__3__33
* odjazdy "701" do r. Grzegórzeckiego: https://rozklady.mpk.krakow.pl/?lang=PL ... =701__1__2

Np. w sobotę przyjazd 04 19 34 49, odjazd 10 25 40 55. W niedzielę przyjazd 15 35 55, odjazd 01 21 41.

A jeszcze dochodzą inne linie, np. z Kocmyrzowskiej jeździ "5".
kot_feliks pisze: 22 lis 2023, 0:45Wtedy taką 701, nawet chcąc robić jak największe oszczędności, można by zakończyć po prostu na... Ofiar Dąbia, gdzie byłaby przesiadka na tramwaje. Zapewne 1-2 brygady mniej, mniej wzkm itd...
Pomijając problemy z punktem socjalnym, dla pasażerów byłaby to gorsza oferta. Tak to przynajmniej osoby jadące z dalszego odcinka (np. z M1, czy mieszkańcy Łęgu przesiadający się na Centralnej) mają autobus do r. Grzegórzeckiego, a więc już w miarę do centrum.

Można by - jak też tu było proponowane - wydzielić po prostu osobną linię "714" Czyżyny Dworzec - R. Grzegórzeckie. Wtedy byłoby to czyteljniejsze. Ma to jednak wady: mogłoby wymagać więcej brygad, zwiększałoby liczbę wzkm, a do tego pasażerowie jadący w stronę Huty musieliby się dodatkowo przesiadać. Coś za coś.
pjetrek pisze: 22 lis 2023, 9:46Przyszedł mi do głowy jeszcze pomysł z Galerią Kazimierz... zatoka jest, toaleta stacjonarna jak najbardziej.
Dalej jednak brakuje zaplecza - miejsca gdzie kierowca może siąść i spokojnie zjeść posiłek, wypić herbatę. Choć może na dwa dni by to przeszło.

Dr2
Specjalista
Posty: 418
Rejestracja: 01 maja 2021, 18:15

Re: Komunikacja miejska w 2023 roku

Post autor: Dr2 » 22 lis 2023, 12:28

Kaszmir pisze: 22 lis 2023, 12:17 Można by - jak też tu było proponowane - wydzielić po prostu osobną linię "714" Czyżyny Dworzec - R. Grzegórzeckie. Wtedy byłoby to czyteljniejsze. Ma to jednak wady: mogłoby wymagać więcej brygad, zwiększałoby liczbę wzkm, a do tego pasażerowie jadący w stronę Huty musieliby się dodatkowo przesiadać. Coś za coś.
Można również wydzielić linię "714" ale pozostawić łączenia brygad i oznaczyć na rozkładach od strony R.Grzegórzeckiego: "Od przystanku Czyżyny Dworzec, możliwość kontynuowania podróży tym samym autobusem jako linia 701 do Wzgórz Krzesławickich."

zubrzyk111
Znawca
Posty: 104
Rejestracja: 17 lut 2020, 20:16
Lokalizacja: Kraków/Kalwaria Z.

Re: Komunikacja miejska w 2023 roku

Post autor: zubrzyk111 » 22 lis 2023, 12:49

kot_feliks pisze: 22 lis 2023, 0:25
Na pętli na Dąbiu raczej punkt socjalny jest :roll:
O panie... Tam to już 20 lat temu, jeszcze za dobrych "siódemkowych" czasów punktu nie było, a ta budowla na pętli, której forma architektoniczna do starych punktów może nawiązywać, była zaadaptowana wówczas częściowo na małą kwiaciarnię, częściowo na kiosk typu "ruch", ale te interesy niedługo później przestały zipieć i została pusta buda. Jako chłopak rodem z Grzegórzek wszystko to doskonale pamiętam.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5664
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Komunikacja miejska w 2023 roku

Post autor: Kaszmir » 22 lis 2023, 13:10

Dr2 pisze: 22 lis 2023, 12:28Można również wydzielić linię "714" ale pozostawić łączenia brygad i oznaczyć na rozkładach od strony R.Grzegórzeckiego: "Od przystanku Czyżyny Dworzec, możliwość kontynuowania podróży tym samym autobusem jako linia 701 do Wzgórz Krzesławickich."
Myślałem podobnie, acz wg mnie takie przebieranki na r. Czyżyńskim byłyby mylące dla pasażerów. Ludzie by wysiadali myśląc, że to koniec trasy, po czym autobus zmieniałby numer i jechał dalej. Część osób by się zorientowała i wsiadła z powrotem (byliby sfrustrowani), a część by nie zauważyła i w ogóle została na przystanku (ci dopiero byliby wściekli). Jasne, w rozkładzie byłoby to opisane jednak nie każdy ogarnia tak dobrze jak miłośnicy. A chodzi o to, by nie prowadzić do frustracji pasażerów.

No i wyszukiwarki mogłyby sobie z tym nie radzić bo zakładają czas na przesiadkę, np. 3 albo 5 minut. W takiej sytuacji podpowiadałyby, że podróż można kontynuować dopiero następnym "701".

Chyba żeby zrobić jednostronne "714" Czyżyny Dworzec - R. Grzegórzeckie, które całą trasę (z ronda Grzegórzeckiego do Wzgórz) wracałoby jako "701"?

suchy
Ekspert
Posty: 728
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Komunikacja miejska w 2023 roku

Post autor: suchy » 22 lis 2023, 15:27

kot_feliks pisze: 22 lis 2023, 0:45 Swoją drogą z tymi punktami socjalnymi to też ciekawe, że milionowego miasta nie stać na jeden, dosłownie JEDEN, mobilny punkt socjalny np. w kontenerze, na tego typu okazje.
To nie miasto jest operatorem istniejących punktów socjalnych, tylko MPK (które również użycza ich kierowcom Mobilisu np. na Cichym Kąciku).

A nie podejrzewam, żeby MPK było skłonne kupować dodatkowy kontener socjalny i trzymać go potem gdzieś miesiącami czy latami na którejś z zajezdni "w razie czego" :roll:
zubrzyk111 pisze: 22 lis 2023, 12:49 O panie... Tam to już 20 lat temu, jeszcze za dobrych "siódemkowych" czasów punktu nie było, a ta budowla na pętli, której forma architektoniczna do starych punktów może nawiązywać, była zaadaptowana wówczas częściowo na małą kwiaciarnię, częściowo na kiosk typu "ruch", ale te interesy niedługo później przestały zipieć i została pusta buda. Jako chłopak rodem z Grzegórzek wszystko to doskonale pamiętam.
Obecnie chyba jest tam jakiś sklep czy serwis rowerowy :D

Awatar użytkownika
stefan
Znawca
Posty: 146
Rejestracja: 10 sie 2022, 13:57
Lokalizacja: WNH

Re: Komunikacja miejska w 2023 roku

Post autor: stefan » 22 lis 2023, 16:05

Bardzo dobry serwis trzeba dodać ;-)

Ja się zastanawiam jeszcze jak będą rozwiązane rozkłady na słupkach i wyświetlacze 701, czy pasażerowie na odcinku WZG - CD będą mieli szansę się dowiedzieć z nich, że linia dalej jedzie na Grzegórzeckie czy rozkład i kierunek będzie jak co dzień.

kot_feliks
Ekspert
Posty: 970
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Komunikacja miejska w 2023 roku

Post autor: kot_feliks » 22 lis 2023, 17:36

Kaszmir pisze: 22 lis 2023, 12:17 Skąd takie wyliczenia? Sprawdziłem rozkłady, przez większość weekendu będzie min. 5-6 minut na przesiadkę na r. Czyżyńskim. Tu na dowód:
* przyjazdy "701" ze Wzgórz: https://rozklady.mpk.krakow.pl/?lang=PL ... 701__3__33
* odjazdy "701" do r. Grzegórzeckiego: https://rozklady.mpk.krakow.pl/?lang=PL ... =701__1__2

Np. w sobotę przyjazd 04 19 34 49, odjazd 10 25 40 55. W niedzielę przyjazd 15 35 55, odjazd 01 21 41.
Ale w tych wyliczeniach zakładasz, że ludzie będą sobie radośnie biegać na drugi koniec ronda, przesiadając się z 701 na... 701 ;) Już samo to brzmi "trochę" absurdalnie, prawda? :mrgreen:

Ja założyłem, że jeśli autobus jedzie na Dworzec w Czyżynach, to można się przesiąść wtedy tam. I wtedy masz:
- przyjazd, np.: 14:17-8, 37-8, 57-8;
- odjazd: 14:19, 39, 59;

W sumie przez moment nawet założyłem, że może robiłby to ten sam autobus, tylko po prostu kierowca by się zmieniał :roll: Wtedy mógłbyś kontynuować podróż z Kocmyrzowskiej na al. Pokoju bez przesiadki, z wjazdem na Dworzec Czyżyny. I w sumie to mogłoby być najlepsze rozwiązanie w obecnej sytuacji (tj. zmiana kierowców, co jest przecież praktykowane w wielu miastach na świecie).

Potem obudziłem się, że to jednak Kraków, więc raczej nikt się nawet nad tym nie zastanawiał, a gdyby miało to wygenerować choćby o 1 PLN wyższe koszty na KMK, to odpada ;)

A tak masz owszem, przyjazd na Czyżyńskie np. 14:16, odjazd 14:21, ale Z DRUGIEGO KOŃCA RONDA.

Szczerze, wolałbym się już przesiąść prawie drzwi w drzwi na Dworcu Czyżyny, niż biegać po całym rondzie.
suchy pisze: 22 lis 2023, 15:27 To nie miasto jest operatorem istniejących punktów socjalnych, tylko MPK (które również użycza ich kierowcom Mobilisu np. na Cichym Kąciku).

A nie podejrzewam, żeby MPK było skłonne kupować dodatkowy kontener socjalny i trzymać go potem gdzieś miesiącami czy latami na którejś z zajezdni "w razie czego" :roll:
No byłoby to zdecydowanie straszne. Zamiast kombinować przy byle każdym remoncie / objeździe, wydawać $ na dodatkowe wzkm, uwalać ludziom dojazd, "trzeba by trzymać jeden kontener socjalny" gdzieś na zajezdni. Okropne, straszne i nie do przeskoczenia w tej wielkości mieście.

Pomijam, że ten kontener mógłby kupić choćby ZTP, czy ZDMK.

GoMeZz391
Moderator globalny
Posty: 1205
Rejestracja: 17 lut 2020, 22:54
Kontakt:

Re: Komunikacja miejska w 2023 roku

Post autor: GoMeZz391 » 22 lis 2023, 18:43

suchy pisze: 22 lis 2023, 15:27 To nie miasto jest operatorem istniejących punktów socjalnych, tylko MPK (które również użycza ich kierowcom Mobilisu np. na Cichym Kąciku).

A nie podejrzewam, żeby MPK było skłonne kupować dodatkowy kontener socjalny i trzymać go potem gdzieś miesiącami czy latami na którejś z zajezdni "w razie czego" :roll:
Jak dla mnie, problem łatwy do rozwiązania, ZTP lub ZDMK kupuje przykładowo 2 takie kontenery, albo chociaż nająć np. od ZUE/Strabaga/BUDOPOLa ich kontenery socjalne z dostawą na dowolne miejsce w aglomeracji krakowskiej, ale to KRK i tu nie można pomyśleć :oops:

pjetrek
Ekspert
Posty: 607
Rejestracja: 22 gru 2020, 17:31

Re: Komunikacja miejska w 2023 roku

Post autor: pjetrek » 22 lis 2023, 21:33

GoMeZz391 pisze: 22 lis 2023, 18:43 Jak dla mnie, problem łatwy do rozwiązania, ZTP lub ZDMK kupuje przykładowo 2 takie kontenery, albo chociaż nająć np. od ZUE/Starbaga/BUDOPOLa ich kontenery socjalne z dostawą na dowolne miejsce w aglomeracji krakowskiej, ale to KRK i tu nie można pomyśleć :oops:
Ale nie trzeba nawet od żadnego dewelopera nic wynajmować ;) Jest firma, która zajmuje się profesjonalnym wynajmem toalet przenośnych, a w swojej ofercie ma również różnego rodzaju przenośne pawilony sanitarno-biurowe. Myślę, że wynajem takich rarytasów na weekend, tydzień czy dłużej rozwiązałby niejeden problem pachworkowych linii zastępczo-zastępczych. A firma zajmuje się kompleksowo obsługą takich punktów.

tomta1
Ekspert
Posty: 641
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:27

Re: Komunikacja miejska w 2023 roku

Post autor: tomta1 » 22 lis 2023, 21:37

Toaleta przenośna nie spełnia wymogów przepisów bhp.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5664
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Komunikacja miejska w 2023 roku

Post autor: Kaszmir » 22 lis 2023, 22:39

kot_feliks pisze: 22 lis 2023, 17:36Ale w tych wyliczeniach zakładasz, że ludzie będą sobie radośnie biegać na drugi koniec ronda, przesiadając się z 701 na... 701 ;) Już samo to brzmi "trochę" absurdalnie, prawda? :mrgreen:
Nie na drugi koniec ronda, tylko między przystankami na al. Jana Pawła II i al. Pokoju. Czyli średni dystans (ani najbliższy, ani najdłuższy na rondzie). Przejść to się da w 2-3 minuty, zatem akurat jest zapas czasu.

A że z "701" na "701"? Nie pierwszy i nie ostatni raz się to zdarza. "701" na ten weekend stanie się po prostu linią (częściowo) okrężną. Nic nowego, a mam wrażenie jakby część miłośników traktowało to jako rozwiązanie rodem z science-fiction. "888" uruchamiane co roku na Wszystkich Świętych też jest linią okrężną, i tak samo zdarza się pasażerom jadącym "888" z r. Barei przesiadać na Prądniku na "888" w stronę Majora. I jakoś nikt, nigdy temu się nie dziwił ;)
kot_feliks pisze: 22 lis 2023, 17:36Ja założyłem, że jeśli autobus jedzie na Dworzec w Czyżynach, to można się przesiąść wtedy tam. I wtedy masz:
- przyjazd, np.: 14:17-8, 37-8, 57-8;
- odjazd: 14:19, 39, 59;
Wyjazdy z pętli zostały ułożone tak, by na regularnej części trasy (od ronda Czyżyńskiego do Wzgórz) kursy odjeżdżały o tych samych godzinach co zwykle w weekendy (no, z dokładnością do jednej minuty). Sam kiedyś pisałeś, że ciągłe przesuwanie godzin odjazdów działa przeciwko pasażerom i niszczy ich zaufanie do km. No to tu zrobiono dobrą robotę i zachowano rozkład.
kot_feliks pisze: 22 lis 2023, 17:36W sumie przez moment nawet założyłem, że może robiłby to ten sam autobus, tylko po prostu kierowca by się zmieniał :roll:
Nie rozumiem tego pomysłu. Przerwy na pętli są nie tylko by kierowca odpoczął, lecz też by nadrabiać ew. spóźnienia. A w takim rozwiązaniu nie byłoby w ogóle jak ich nadrobić - kierowca kolejnego kursu nie odjechałby nie mając autobusu. I w efekcie nie tylko nie byłoby jak nadrobić spóźnienia, to jeszcze by się one kumulowały w ciągu dnia.

kot_feliks
Ekspert
Posty: 970
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Komunikacja miejska w 2023 roku

Post autor: kot_feliks » 22 lis 2023, 23:14

Kaszmir pisze: 22 lis 2023, 22:39 Nie na drugi koniec ronda, tylko między przystankami na al. Jana Pawła II i al. Pokoju. Czyli średni dystans (ani najbliższy, ani najdłuższy na rondzie). Przejść to się da w 2-3 minuty, zatem akurat jest zapas czasu.
No tylko nie dziwię się potem, że ludzie wybierają auto, jak nie jest problemem przesiadka na zasadzie "przejść na drugi koniec ronda 2-3 minuty, i trzymać kciuki, żeby autobus, którym przyjechałeś nie był opóźniony, bo inaczej masz jeszcze ekstra 20 min w plecy" ;)

W takim Wiedniu potrafią specjalnie projektować infrastukturę, żebyś miał przesiadkę drzwi w drzwi, u nas problemem nie jest przejście +/- 150m, bez pewności, że zdążysz na przesiadkę.

A potem zdziwienie, że w modal split auta to już >50% ;)
Kaszmir pisze: 22 lis 2023, 22:39Nie rozumiem tego pomysłu. Przerwy na pętli są nie tylko by kierowca odpoczął, lecz też by nadrabiać ew. spóźnienia. A w takim rozwiązaniu nie byłoby w ogóle jak ich nadrobić - kierowca kolejnego kursu nie odjechałby nie mając autobusu. I w efekcie nie tylko nie byłoby jak nadrobić spóźnienia, to jeszcze by się one kumulowały w ciągu dnia.
NIekoniecznie, bo krótką przerwę na nadrobienie opóźnienia można zaplanować na Grzegórzeckim i na Wzgórzach :) W zamian miałbyś przejazd bez przesiadki po całej trasie 701 w jedną i drugą stronę :)

I w sumie nie wiem, w czym to miałoby być gorsze również z punktu widzenia kierowców przez te dwa dni, poza tym, że zamiast pilnować autobusu, kierowca mógłby sobie odpocząć realnie 20 min w PKRze.

Niemniej wiedząc z czego się wziął pomysł na to dziwactwo, ja generalnie nie mam pretensji do ZTP. Robią co mogą i starają się wymyślić cokolwiek z tego, co mają dostępne. Niemniej ta 701 to bardzo ładna kwintesencja tego, jak zarządzany jest Krk i jak skrajnie absurdalne zaczynamy mieć problemy ;)

GoMeZz391
Moderator globalny
Posty: 1205
Rejestracja: 17 lut 2020, 22:54
Kontakt:

Re: Komunikacja miejska w 2023 roku

Post autor: GoMeZz391 » 23 lis 2023, 15:56

tomta1 pisze: 22 lis 2023, 21:37 Toaleta przenośna nie spełnia wymogów przepisów bhp.
To nie ma być przenośna toaleta (TOITOI), tylko pełny kontener sanitarno-socjalny. Masz w nim dostęp do CWU, do miski klozentowej, części socjalnej dla pracowników, a całość ogrzewana.
Na większośći placów budowy, pracownicy korzystają z kontenera socjalnego i sanitarnego, które są dwoma odzielnymi.

Nikt tu nie mówi, aby wykorzystać go na stałe, a jako tymczasowe punkty.

Obrazek
https://ecocontainers.com/typ/kontener-sanitarny/ec-03

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Ahrefs [Bot] i 0 gości