Prowadzący pojazdy KMK

- Bilety, działalność Miejskich Jednostek, pozostałe tematy związane z krakowską komunikacją miejską
suchy
Ekspert
Posty: 1169
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Prowadzący pojazdy KMK

Post autor: suchy » 24 paź 2024, 18:41

boms pisze: 24 paź 2024, 18:08 Dla mnie to największy absurd tego przetargu. Co miasto to interesuje jaki stosunek jest między kierowcą, a Mobilisem? Zresztą te problemy kadrowe zaczęły się od tego jak zaczęli przenosić wszystkich kierowców na UoP. A że warunki inne, zwłaszcza te finansowe, to nie każdemu to pasowało.
Interesuje, bo jest to wymóg wynikający wprost ze znowelizowanej ustawy Prawo Zamówień Publicznych, w celu zapobiegania stosowania umów śmieciowych:
Art.95. [Określenie wymagań dotyczących zatrudniania przez wykonawcę lub podwykonawcę osób na podstawie stosunku pracy]

1. Zamawiający określa w ogłoszeniu o zamówieniu lub dokumentach zamówienia na usługi lub roboty budowlane wymagania związane z realizacją zamówienia w zakresie zatrudnienia przez wykonawcę lub podwykonawcę na podstawie stosunku pracy osób wykonujących wskazane przez zamawiającego czynności w zakresie realizacji zamówienia, jeżeli wykonanie tych czynności polega na wykonywaniu pracy w sposób określony w art. 22 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 2023 r. poz. 1465 oraz z 2024 r. poz. 878 i 1222).

2. W przypadku gdy zamawiający przewiduje wymagania, o których mowa w ust. 1, określa w dokumentach zamówienia w szczególności:

1) rodzaj czynności związanych z realizacją zamówienia, których dotyczą wymagania zatrudnienia na podstawie stosunku pracy przez wykonawcę lub podwykonawcę osób wykonujących czynności w trakcie realizacji zamówienia;
2) sposób weryfikacji zatrudnienia tych osób;
3) uprawnienia zamawiającego w zakresie kontroli spełniania przez wykonawcę wymagań związanych z zatrudnianiem tych osób oraz sankcji z tytułu niespełnienia tych wymagań.

https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dzie ... 829/art-95
I niestety ale "niedasię" zrezygnować z tego i podzielić, że np. tylko pracownicy zajezdni (dyspozytor, mechanicy) będą mieć UOP, a kierowcy inny rodzaj umowy:
Na podstawie art. 95 ustawy Pzp zamawiający jest obowiązany wskazać wszystkie czynności, których wykonanie będzie zawierało cechy stosunku pracy. W przypadku stwierdzenia, że wykonywanie określonych czynności będzie polegać na wykonywaniu pracy w sposób określony w świadczeniu pracy w rozumieniu art. 22 § 1 k.c., zamawiający nie może odstąpić od określenia w ogłoszeniu o zamówieniu lub dokumentach zamówienia na usługi lub roboty budowlane wymagań związanych z realizacją zamówienia w zakresie zatrudnienia przez wykonawcę lub podwykonawcę na podstawie stosunku pracy osób wykonujących wskazane przez zamawiającego czynności w zakresie realizacji zamówienia.

Niezgodne z art. 95 ustawy Pzp będzie wskazanie tylko niektórych rodzajów czynności związanych z realizacją zamówienia, których dotyczą wymagania zatrudnienia na podstawie stosunku pracy przez wykonawcę lub podwykonawcę osób wykonujących czynności w trakcie realizacji zamówienia.

Niedopuszczalne jest również scedowanie obowiązku, o którym mowa w art. 95 ust. 1 ustawy Pzp na wykonawcę oraz nadmiernie ogólne ich wskazanie, w formie zapisu, że zamawiający wymaga zatrudnienia na podstawie umowy o pracę wszystkich osób skierowanych do realizacji zamówienia.

https://www.wprzetargach.pl/kategorie/z ... wy-o-prace

boms
Znawca
Posty: 130
Rejestracja: 13 wrz 2022, 1:55

Re: Prowadzący pojazdy KMK

Post autor: boms » 24 paź 2024, 18:48

suchy pisze: 24 paź 2024, 18:41 Interesuje, bo jest to wymóg wynikający wprost ze znowelizowanej ustawy Prawo Zamówień Publicznych, w celu zapobiegania stosowania umów śmieciowych:
Ok, nie wiedziałem. W każdym razie bezsensowne, ale przynajmniej tyle że nie jest to widzimisię miasta.

Kojak
Ekspert
Posty: 801
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: Prowadzący pojazdy KMK

Post autor: Kojak » 24 paź 2024, 19:08

boms pisze: 24 paź 2024, 18:08 Też słyszałem że część prac ma tankować po pracy na linii, choć jeszcze się z tym nie spotkałem. W dużej mierze to jednak piloci wożą to przez cały Kraków i to chyba całą dobę bo też widać jak za dnia śmigają przez Opolską i Bora-Komorowskiego. W nocy mają stację na wyłączność to idzie sprawniej. Nie ma co dyskutować że ten proces pochłania kierowców, którzy w tym czasie mogliby pracować na linii.


Dla mnie to największy absurd tego przetargu. Co miasto to interesuje jaki stosunek jest między kierowcą, a Mobilisem? Zresztą te problemy kadrowe zaczęły się od tego jak zaczęli przenosić wszystkich kierowców na UoP. A że warunki inne, zwłaszcza te finansowe, to nie każdemu to pasowało.
I tu jest pies pogrzebany. W warunkach finansowych...
Pewnie, że nie każdemu pasowało, bo jak Ci wyjechało z portfela kilkanaście stówek, to się nagle okazało, że trzeba robotę zmienić, bo się budżet domowy nie spina. (może ktoś podaje jakieś konkretniejsze dane co do różnicy w zarobkach w Mobilisie w zależności od formy zatrudnienia)

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1882
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Prowadzący pojazdy KMK

Post autor: Bayer2003 » 24 paź 2024, 19:09

suchy pisze: 24 paź 2024, 18:41 Interesuje, bo jest to wymóg wynikający wprost ze znowelizowanej ustawy Prawo Zamówień Publicznych, w celu zapobiegania stosowania umów śmieciowych:

I niestety ale "niedasię" zrezygnować z tego i podzielić, że np. tylko pracownicy zajezdni (dyspozytor, mechanicy) będą mieć UOP, a kierowcy inny rodzaj umowy:
Pytanie czy nie dałoby się tego zapisu obejść, zatrudniając kierowców na UoP jedynie na 1/8 etatu, a resztę wynagrodzenia wypłacać innym na podstawie innej umowy? Większość tego typu wymogów da się jakoś obejść, jednak dużo cięższe jest podwojenie liczby pracowników w zaledwie rok, co niestety musiał zrobić Mobilis.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Ekspert
Posty: 1566
Rejestracja: 18 lut 2020, 6:01

Re: Prowadzący pojazdy KMK

Post autor: pasazer_mobilisu » 24 paź 2024, 20:41

Bayer2003 pisze: 24 paź 2024, 19:09 Pytanie czy nie dałoby się tego zapisu obejść, zatrudniając kierowców na UoP jedynie na 1/8 etatu
To wtedy przez 1/8 czasu będą pracować, a przez 7/8 będą robić dokładnie to samo ale na zleceniu mającym znamiona stosunku pracy. Jak to miałoby się udać?
Bayer2003 pisze: 24 paź 2024, 19:09 jest podwojenie liczby pracowników w zaledwie rok, co niestety musiał zrobić Mobilis
A nie jeszcze więcej? Czy zmiany UZ/B2B na UoP nie wpłynęły też na ilość godzin, które jeden kierowca jeździ?
Kuciak pisze: 24 paź 2024, 13:23 Dziwne że w MPK dalej można jeździć na wywołanych wyżej rodzajach umów. Widać lekką niesprawiedliwość
No cóż, zobaczymy czy MPK nie czeka taka sama zmiana.
Nie karmić troli :!:

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1882
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Prowadzący pojazdy KMK

Post autor: Bayer2003 » 24 paź 2024, 21:03

pasazer_mobilisu pisze: 24 paź 2024, 20:41 To wtedy przez 1/8 czasu będą pracować, a przez 7/8 będą robić dokładnie to samo ale na zleceniu mającym znamiona stosunku pracy. Jak to miałoby się udać?
Warunek umowy o pracę byłby jednak spełniony, chociaż nie jestem oczywiście pewien czy to by wystarczyło.
pasazer_mobilisu pisze: 24 paź 2024, 20:41 A nie jeszcze więcej? Czy zmiany UZ/B2B na UoP nie wpłynęły też na ilość godzin, które jeden kierowca jeździ?
Nawet jeżeli tak, liczba brygad Mobilisu od 19 października nie wzrosła aż dwukrotnie, a nieco mniej.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

kot_feliks
Ekspert
Posty: 1255
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Prowadzący pojazdy KMK

Post autor: kot_feliks » 24 paź 2024, 21:24

Nie obejdziesz tego tak.

Natomiast to nie jest problem tylko tych pracujących na cały etat, ale jest też sporo osób, które jeździły sobie dorywczo. A w takich sytuacjach UoP się już naprawdę średnio opłaca i jest kompletnie nieelastyczna.
Kojak pisze: 24 paź 2024, 10:40 I znajduje to potwierdzenie, słyszał ktoś, żeby w Lidlu nie otwarli kasy bo kasjera nie ma, albo żeby kasjerzy w Lidlu hurtowo dostali rozwolnienia i nie przyszli do roboty?
Tak, wystarczy iść do praktycznie dowolnego LIDLa i zobaczyć, jak to wygląda. Tasiemcowe kolejki, pracownicy biegający od rozkładania towaru do kasy, ponownie do towaru, ponownie do kasy itd. Powód? Taka, a nie inna ilość pracowników...
Kojak pisze: 24 paź 2024, 10:40Widać okiem nieuzbrojonym, która firma podeszła profesjonalnie do tematu, a która pazernie.
No właśnie, która firma podeszła profesjonalnie do tematu z punktu widzenia jej właściciela? Bo jedna aktualnie zarabia, a druga nie...

Kojak
Ekspert
Posty: 801
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: Prowadzący pojazdy KMK

Post autor: Kojak » 25 paź 2024, 6:05

Kolega Pavlack na pewno zaciera ręce.
Ale co mnie obchodzi interes właściciela? Jakoś nie zauważyłem by właściciela obchodził mój interes. Ja nie jestem właścicielem tylko pasażerem.
Serio chcesz mi wcisnąć kit, że jak idziesz do sklepu i kupujesz barachło, które miało być porządne to się zachwycasz jaki to profesjonalny producent, że sam zarabia a Ciebie nabił w butelkę?
Może warto wrócić do definicji czym jest profesjonalizm? W skrócie oznacza on wysoki poziom wykonywanej pracy... jak na razie wysoki poziom pracy i Mobilis to oksymoron.

Płacimy podatki na funkcjonowanie ZTP, płacimy za bilety komunikacji. Można powiedzieć, że to my jesteśmy zleceniodawcą a nasz kontrahent podszedł do sprawy nieprofesjonalnie i nasz wykiwał. Usługi nie są realizowane na deklarowanym poziomie. Brak profesjonalizmu.

kot_feliks
Ekspert
Posty: 1255
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Prowadzący pojazdy KMK

Post autor: kot_feliks » 25 paź 2024, 9:01

Kojak pisze: 25 paź 2024, 6:05 Kolega Pavlack na pewno zaciera ręce.
Ale co mnie obchodzi interes właściciela? Jakoś nie zauważyłem by właściciela obchodził mój interes. Ja nie jestem właścicielem tylko pasażerem.
No pisałeś, że widać, która firma podeszła profesjonalnie do tematu, a która nie :roll:

Jedna "olała" totalnie temat nie robiąc nic, druga zgodziła się wystartować na wariata, żeby następnie zarabiać przez kolejne 10 lat.

Ja oczywiście wiem, że gdybyś zarządzał tą, czy inna firmą, to pewnie nie startowałbyś do żadnych przetargów, wszystko robił na 1000% idealnie itd, tylko pytanie, ile taka firma by przeżyła :roll:

I serio, coraz trudniej się czyta ten wątek, gdzie co drugi, trzeci post, to Twoje narzekania na wszystko :/
Kojak pisze: 25 paź 2024, 6:05Płacimy podatki na funkcjonowanie ZTP, płacimy za bilety komunikacji. Można powiedzieć, że to my jesteśmy zleceniodawcą a nasz kontrahent podszedł do sprawy nieprofesjonalnie i nasz wykiwał. Usługi nie są realizowane na deklarowanym poziomie. Brak profesjonalizmu.
W UK się płaci podatki na funkcjonowanie ZTP?

Kojak
Ekspert
Posty: 801
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: Prowadzący pojazdy KMK

Post autor: Kojak » 25 paź 2024, 10:03

Twoje zaczepki są nudne. Zwłaszcza, że używasz słowa "profesjonalizm" w znaczeniu nieznanym SJP. Trudno jest z kimś polemizować, kto nie rozumie znaczeń słów.
Jak Ci się co raz trudniej czyta wątek to cóż ja mogę poradzić. Chyba tylko współczuć Ci i łączyć się z Tobą w cierpieniu, które doświadczać i na które się żalisz.

Definicja "profesjonalizmu" jest jasna.
Firma Mobilis wykazała się brakiem profesjonalizmu, podejmując się zobowiązania, którego nie jest stanie spełnić w terminie. W terminie, który i tak został wydłużony. Profesjonalizm polega na tym, że jeśli się czegoś podejmuje, to dowożę wynik. Mobilis ma ewidentny problem z dowożeniem (nie tylko pasażerów z jednego przystanku na drugi, ale z dowozeniem wyniku). I żadne Twoje sofizmaty tego nie zmienia. Każdy kto ma oczy to widzi.

Jak już ktoś z pozostałych forumowiczów słusznie zauważył, inne firmy i połowa tego forum dostrzegła problem z terminami, tylko Mobilis nie dostrzegł. Ale jest też opcją, że dostrzegł Ale się tym nie przejmował, bo jak przenikliwie zauważył zdaje się moderator Gomez, Mobilis zachowuje się tak jakby przetarg miał.juz wygrany, co więcej jedna z firm podnosiła taki zarzut, że przetarg faworyzuje Mobilisa.

Trzeba sobie zadać pytanie jaki jest cel ogłaszania przetargu na obsługę linii? Ani podstawowy cel jest taki, by realizować kontrakt, zapewnić funkcjonowanie komunikacji miejskiej, a przetarg ma.pomoc wybrać podmiot, który to zrobi taniej, efektywniej.
O ile inne firmy podeszły do tematu profesjonalnie i odpowiedzialnie czy zgłosiły swoje zastrzeżenia, a następnie wycofały się z przetargu widząc, że kryteria są niemożliwe zrealizowania.
O tyle Mobilis podszedł do tematu inaczej. Celem jest wygranie przetargu, a nie jego realizacja. Najpierw go wygrajmy, a potem będziemy się martwić realizacja. Typowo polskie i dziaderskie podejście biznesowe.
Zresztą czego wymagać od firmy, która płaci tak niskie stawki swoim ludziom.
kot_feliks pisze: 25 paź 2024, 9:01 Ja oczywiście wiem, że gdybyś zarządzał tą, czy inna firmą, to pewnie nie startowałbyś do żadnych przetargów, wszystko robił na 1000% idealnie itd, tylko pytanie, ile taka firma by przeżyła :roll:

W UK się płaci podatki na funkcjonowanie ZTP?
Na 1000 to raczej promili a nie procent
Po 2. Jakie masz doświadczenie w prowadzeniu firmy? Oraz jakie masz wykształcenie?
Jeśli mamy dyskutować o tym ile by przeżyła firma zarządzana przeze mnie to chciałbym się najpierw upewnić czy dysponujemy wiedzą na równym poziomie.

Kuciak
Znawca
Posty: 155
Rejestracja: 20 paź 2020, 19:12
Lokalizacja: Kraków - Mistrzejowice

Re: Prowadzący pojazdy KMK

Post autor: Kuciak » 25 paź 2024, 13:33

kot_feliks pisze: 24 paź 2024, 21:24 Natomiast to nie jest problem tylko tych pracujących na cały etat, ale jest też sporo osób, które jeździły sobie dorywczo. A w takich sytuacjach UoP się już naprawdę średnio opłaca i jest kompletnie nieelastyczna.
Otóż to.
Sam może i bym nawet pomyślał żeby wspomóc Mobilis i coś dla nich pojeździć na liniach, ale UoP mi nie pasuje już mając jeden na cały etat. Gdyby była UZtka to krótka piłka i jestem za kółkiem.

Kojak
Ekspert
Posty: 801
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: Prowadzący pojazdy KMK

Post autor: Kojak » 25 paź 2024, 17:55

Kuciak pisze: 25 paź 2024, 13:33 Otóż to.
Sam może i bym nawet pomyślał żeby wspomóc Mobilis i coś dla nich pojeździć na liniach, ale UoP mi nie pasuje już mając jeden na cały etat. Gdyby była UZtka to krótka piłka i jestem za kółkiem.
A umowa o pracę "zero godzin"? Nie rozwiązałaby Twego problemu? O ile oczywiście w PL jest taka forma dopuszczalna, bo tego nie jestem pewien. W UK takie umowy są dość popularne. Ale co kraj to obyczaj.
Ewentualnie pozostaje jeszcze opcja z nienormowanym czasem pracy.

Awatar użytkownika
Metallo
Pasażer
Posty: 11
Rejestracja: 20 paź 2024, 14:13

Re: Prowadzący pojazdy KMK

Post autor: Metallo » 25 paź 2024, 18:38

Nie ma takiej opcji. Jedyna opcja to UoP na jakąś bardzo małą część etatu typu 1/20, 1/10.

Sgriffin
Pasażer
Posty: 24
Rejestracja: 18 sie 2022, 8:34

Re: Prowadzący pojazdy KMK

Post autor: Sgriffin » 25 paź 2024, 21:30

Kojak pisze: 24 paź 2024, 10:40 Co więcej - poczytajcie sobie ludzie wątek o przetargu na obsługę tych linii. Tam na samym początku jest napisane, że inne firmy zgłaszały swoje obiekcje co do terminu, zdaje się Arriva. No to co, Mobilis jest głupszy od Arrivy i tych problemów z terminem nie widział? Czy widział, ale na pałe szedł w to, by zgarnąć przetarg a potem "jakoś to będzie". Widać okiem nieuzbrojonym, która firma podeszła profesjonalnie do tematu, a która pazernie.
Zgłaszały i co z tego? Wystartowałyby w tym przetargu gdyby tylko mogły. Blokerem jest pozyskanie finansowania na taki przetarg, co jak widać był w stanie zrobić tylko Mobilis ze starszym bratem i to nawet nie za pierwszym, a za drugim podejściem.
kot_feliks pisze: 24 paź 2024, 21:24 Natomiast to nie jest problem tylko tych pracujących na cały etat, ale jest też sporo osób, które jeździły sobie dorywczo. A w takich sytuacjach UoP się już naprawdę średnio opłaca i jest kompletnie nieelastyczna.
Co jest nieelastycznego w UOP na 1/16 etatu?

suchy
Ekspert
Posty: 1169
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Prowadzący pojazdy KMK

Post autor: suchy » 25 paź 2024, 21:52

Sgriffin pisze: 25 paź 2024, 21:30 Co jest nieelastycznego w UOP na 1/16 etatu?
To, że w przypadku zlecenia/ajencji możesz np. przez 3-4 miesiące nie przyjść ANI RAZU do pracy (bo nie masz czasu, ochoty). Zaś mając umowę o pracę, MUSISZ w okresie rozliczeniowym wykonać określoną ilość godzin w umowie - czyli przy 1/16 etatu to około 10h miesięcznie.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości