
Archiwalne mapy i schematy
-
- Ekspert
- Posty: 1255
- Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57
Re: Archiwalne mapy i schematy
No właśnie o to mi chodzi. Kiedyś nie mieliśmy tego "pierdyliarda linii autobusowych zewsząd dowsząd", w układzie których gubią się nawet miłośnicy 

Re: Archiwalne mapy i schematy
Tylko że świat się trochę zmienił. Wyobrażasz sobie dzisiejszy Kurdwanów z przyległościami wiszący na dwóch (choćby i częstych) dowozówkach jak w 1985?
Re: Archiwalne mapy i schematy
Miasto się rozbudowało oczywiście, pojawił się tramwaj. Więc powinno być tego znacznie więcej (kursów). Problem w tym że więcej to mamy linii na sztuki a ich częstotliwość poleciała mocno w dół.WDZ pisze: 30 sie 2024, 12:32 Tylko że świat się trochę zmienił. Wyobrażasz sobie dzisiejszy Kurdwanów z przyległościami wiszący na dwóch (choćby i częstych) dowozówkach jak w 1985?
Re: Archiwalne mapy i schematy
Nie no jasne, że osiedla się rozbudowały etc wsponiany Kurdwanów w 1985 miał kilka bloków przy ul Witosa, ul. Niećki (ob. Halszki) budowa na Wysłouchów chyba była w trakcie, w 1987 lunb 1988 zmieniono trasę 133 i zrobiono z niej dowozówkę z częstotliwością 25 minut do autonbusów 174, 184, 194, które miały końcówkę na ul. Przykopy/Myślenickiej, później przesuniętą na parking, na którym dzisiaj jest plac targowy Beskidy... a w 1990 roku wspomniane 3 linie wydłużono na pętlę przy ul. Stojałowskiego (zostawiając dalej 133 przez Witosa) a 194 likwidujac i tworząc 124 z połączenia owego 194 i 113 jeżdzącego na Ugorek.
Już po tym przykładzie widać, że rozrost osiedli siłą rzeczy wymuszał przesuwanie końcówek dalej za osiedla. Jednak wtedy czyli 1990r:
133 w szczycie co 25, poza szczytem 35 minut
184 - w szczyscie 7, poza szczytem 8 minut
174 - w szczycie 7, poza szczytem 14
124/194 w szczycie 7, poza szczytem 11
Czyli wówczas te autobusy jeździły niemalże gęsiego,
133 - solówka Płaszów poźniej także Wola
184 - solówka Płaszów
174 - przegub Czyżyny
194/124 - solówka Wola, poźniej także przegub Wola i Czyżyny
I tak właściwie wyglądąło to przez całe lata dziewiedziesiąte...
Do tegio:
104 co 14 minut
164 co 5 minut, więc jak chciałeś zrobić zdjęcia autobusów, wystarczyło, że ustawiłeś sie na skrzyżowaniu Witosa, Nowosądecka, Łyżycka... autobusy dosłownie co 30 sekund licząc w obu kierunkach.
Dopiero linia tramwajowa wszystko zmieniła.
Ale jak sie popatrzy na to z "oddali" to widać, że były linie magistralne, bardzo silne, naprawde bardzo silne i kilka uzupełniających. Dzisiaj mamy takie rozdrobnienie, że linii silnych jest niewiele, bo są dublowane innymi numerami po częściowej trasie.
Już po tym przykładzie widać, że rozrost osiedli siłą rzeczy wymuszał przesuwanie końcówek dalej za osiedla. Jednak wtedy czyli 1990r:
133 w szczycie co 25, poza szczytem 35 minut
184 - w szczyscie 7, poza szczytem 8 minut
174 - w szczycie 7, poza szczytem 14
124/194 w szczycie 7, poza szczytem 11
Czyli wówczas te autobusy jeździły niemalże gęsiego,
133 - solówka Płaszów poźniej także Wola
184 - solówka Płaszów
174 - przegub Czyżyny
194/124 - solówka Wola, poźniej także przegub Wola i Czyżyny
I tak właściwie wyglądąło to przez całe lata dziewiedziesiąte...
Do tegio:
104 co 14 minut
164 co 5 minut, więc jak chciałeś zrobić zdjęcia autobusów, wystarczyło, że ustawiłeś sie na skrzyżowaniu Witosa, Nowosądecka, Łyżycka... autobusy dosłownie co 30 sekund licząc w obu kierunkach.
Dopiero linia tramwajowa wszystko zmieniła.
Ale jak sie popatrzy na to z "oddali" to widać, że były linie magistralne, bardzo silne, naprawde bardzo silne i kilka uzupełniających. Dzisiaj mamy takie rozdrobnienie, że linii silnych jest niewiele, bo są dublowane innymi numerami po częściowej trasie.
-
- Ekspert
- Posty: 1255
- Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57
Re: Archiwalne mapy i schematy
Nie, ale wyobrażam sobie np. mocne 139 zamiast 132, 139 i 199, jadące buspasami i wiele innych mocnych linii, które na przestrzeni lat zostały podzielone na pierdyliard słabych i często średnio skoordynowanych ze sobą.WDZ pisze: 30 sie 2024, 12:32 Tylko że świat się trochę zmienił. Wyobrażasz sobie dzisiejszy Kurdwanów z przyległościami wiszący na dwóch (choćby i częstych) dowozówkach jak w 1985?
Re: Archiwalne mapy i schematy
Komunikacja autobusowa mocno nie nadąża w Krakowie za rozwojem miasta. Niestety. Widać, że przez ostatnie 20 lat o ile jeszcze w sieci tramwajowej widać postęp, o tyle w autobusowej jest po prostu źle. Zdecydowanie wyżej miasto stawia w XXI wieku na poprawę warunków komunikacji samochodowej niż właśnie autobusowej.
Pasażerowie osiedli, do których tramwaj nie dociera są traktowani jako mieszkańcy drugiej kategorii. Widać to w licznych przypadkach, choćby:
- większość linii tramwajowych ma utrzymywaną stałą f przez cały dzień - w autobusach można o tym tylko pomarzyć
- weekendy na tramwajach to marne bo marne ale jednak niemal całodzienne f=20, w autobusach znowu jest tu gorzej
- szczyty w autobusach potrafią trwać dwie godziny
- mało która linia autobusowa w ogóle wchodzi na częstotliwość lepszą niż f=15... co w mieście wielkości prawie miliona mieszkańców jest wręcz niepoważne
- tramwaje chcąc nie chcąc jeżdżą w relacjach przekrojowych przez miasto, w autobusach coraz więcej linii jest natomiast ciętych i skracanych
W mojej opinii na tych osiedlach, gdzie nie ma tramwaju powinna istnieć obligatoryjnie linia autobusowa z f=7,5 funkcjonująca jako szkielet komunikacyjny. Na dziś dzień z magistralnych linii autobusowych to mamy właściwie w Krakowie wyłącznie 179. Do tej roli powinny wrócić te, które mają blisko a kiedyś nawet takimi były: 130, 139, 194, 501, 502 czy 503.
Pasażerowie osiedli, do których tramwaj nie dociera są traktowani jako mieszkańcy drugiej kategorii. Widać to w licznych przypadkach, choćby:
- większość linii tramwajowych ma utrzymywaną stałą f przez cały dzień - w autobusach można o tym tylko pomarzyć
- weekendy na tramwajach to marne bo marne ale jednak niemal całodzienne f=20, w autobusach znowu jest tu gorzej
- szczyty w autobusach potrafią trwać dwie godziny
- mało która linia autobusowa w ogóle wchodzi na częstotliwość lepszą niż f=15... co w mieście wielkości prawie miliona mieszkańców jest wręcz niepoważne
- tramwaje chcąc nie chcąc jeżdżą w relacjach przekrojowych przez miasto, w autobusach coraz więcej linii jest natomiast ciętych i skracanych
W mojej opinii na tych osiedlach, gdzie nie ma tramwaju powinna istnieć obligatoryjnie linia autobusowa z f=7,5 funkcjonująca jako szkielet komunikacyjny. Na dziś dzień z magistralnych linii autobusowych to mamy właściwie w Krakowie wyłącznie 179. Do tej roli powinny wrócić te, które mają blisko a kiedyś nawet takimi były: 130, 139, 194, 501, 502 czy 503.
Re: Archiwalne mapy i schematy
Wrzucam coś ciekawego jeszcze:
https://szybkiplik.pl/h4M5NvUE99
https://szybkiplik.pl/jF4aqRyf9k
https://zapodaj.net/plik-7IqC4o1Uf2
https://zapodaj.net/plik-xc463cXDv3
Zobaczcie jak w latach 80 projektowano rozwój komunikacji szynowej w Krakowie, trochę inaczej niż to mamy obecnie.
https://szybkiplik.pl/h4M5NvUE99
https://szybkiplik.pl/jF4aqRyf9k
https://zapodaj.net/plik-7IqC4o1Uf2
https://zapodaj.net/plik-xc463cXDv3
Zobaczcie jak w latach 80 projektowano rozwój komunikacji szynowej w Krakowie, trochę inaczej niż to mamy obecnie.
Re: Archiwalne mapy i schematy
Ale już wtedy planowali likwidację linii w kierunku Walcowni (3 plik, linia z krzyżykiem - trasa do likwidacji) i zastąpienie jej odcinkiem przez Łowińskiego (przerywana linia - projektowany tramwaj)Kojak pisze: 30 sie 2024, 15:47 Wrzucam coś ciekawego jeszcze:
https://szybkiplik.pl/h4M5NvUE99
https://szybkiplik.pl/jF4aqRyf9k
https://zapodaj.net/plik-7IqC4o1Uf2
https://zapodaj.net/plik-xc463cXDv3
Zobaczcie jak w latach 80 projektowano rozwój komunikacji szynowej w Krakowie, trochę inaczej niż to mamy obecnie.


Re: Archiwalne mapy i schematy
Na jednym z planów planowane są 4 nowe zajezdnie (tramwajowe), na tym o krótszej perspektywie - i tak 2 nowe. Tymczasem sieć się rozrasta i nie powstała żadna nowa, i nawet nie jest do tego blisko.Kojak pisze: 30 sie 2024, 15:47 Wrzucam coś ciekawego jeszcze:
https://szybkiplik.pl/h4M5NvUE99
https://szybkiplik.pl/jF4aqRyf9k
https://zapodaj.net/plik-7IqC4o1Uf2
https://zapodaj.net/plik-xc463cXDv3
Zobaczcie jak w latach 80 projektowano rozwój komunikacji szynowej w Krakowie, trochę inaczej niż to mamy obecnie.
Re: Archiwalne mapy i schematy
Wtedy chyba jeszcze była koncepcja by szybki tramwaj mógł poruszać się po torach kolejowych. I widać, włączenie tramwaju z ul. Witosa w tory kolejowe idące do Huty.
Przedziwna koncepcja....
Dodam, że plany pochodzą z roku 1988.
W Toniach planowana była zajezdnia autobusowa, w której parkingi miały być zadaszone, każdy autobus miał mieć swój garaż. W muzeum na Wawrzyńca lub w biurowcu na Brożka- już nie pamiętam dokładnie- była kiedyś nawet makieta tej zajezdni.
Przedziwna koncepcja....
Dodam, że plany pochodzą z roku 1988.
W Toniach planowana była zajezdnia autobusowa, w której parkingi miały być zadaszone, każdy autobus miał mieć swój garaż. W muzeum na Wawrzyńca lub w biurowcu na Brożka- już nie pamiętam dokładnie- była kiedyś nawet makieta tej zajezdni.
Re: Archiwalne mapy i schematy
Tutaj schemat torów kolejowych z początku XX wieku
https://szybkiplik.pl/fom36RrkYt
trochę szkoda, że ta odnoga biegnąca w kierunku Huty nie została zagospodarowana później. Dzisiaj mogłoby być coś w rodzaju SKM jak w Warszawie.
https://szybkiplik.pl/fom36RrkYt
trochę szkoda, że ta odnoga biegnąca w kierunku Huty nie została zagospodarowana później. Dzisiaj mogłoby być coś w rodzaju SKM jak w Warszawie.
Re: Archiwalne mapy i schematy
Zajezdnia Płaszów 1997r https://zapodaj.net/plik-vhyjB9QcMR
Zajezdnia Płaszów 1996r https://zapodaj.net/plik-pliBOO71bh
Zajezdnia Płaszów 1987r https://zapodaj.net/plik-voEdfcDIa3
Zajezdnia Wola duchacka 1982r https://zapodaj.net/plik-PGUclVjEOT
Zajezdnia Wola duchacka 1997r https://zapodaj.net/plik-QV9b0r760T
Zajezdnia Czyżyny 1997r część warsztatowa https://zapodaj.net/plik-YIU0Y7cHC0
Zajezdnia Czyżyny 1997r plac postojowy https://zapodaj.net/plik-UZzGXtybaU
Zajezdnia Czyżyny 1996r https://zapodaj.net/plik-R07c4I8Tpx
Zajezdnia Czyżyny 1993r https://zapodaj.net/plik-DYWsMX4Ykq
Zajezdnia Czyżyny 1987r https://zapodaj.net/plik-ZfcR3kCdpF
Zajezdnia Czyżyny 1975r https://zapodaj.net/plik-3iI9bxinjR
Zajezdnia Czyżyny 1970r https://zapodaj.net/plik-Ahnx7EaQHM
Zajezdnia Bieńczyce 1997r https://zapodaj.net/plik-MvOMNs9wgI
Zajezdnia Bieńczyce 1996r https://zapodaj.net/plik-ARW3Dprqfn
Zajezdnia Bieńczyce 1987r https://zapodaj.net/plik-3HkTxfCQWJ
Zajezdnia Bieńczyce 1975r https://zapodaj.net/plik-d1QCWbqUnE
Zajezdnia Podgóze 1975r https://zapodaj.net/plik-fu4BkSpSvq
Zajezdnia Nowa Huta 1996r https://zapodaj.net/plik-T79RZuS8vt
Zajezdnia Nowa Huta 1993r https://zapodaj.net/plik-4SVBxPQiec
Zajezdnia Płaszów 1996r https://zapodaj.net/plik-pliBOO71bh
Zajezdnia Płaszów 1987r https://zapodaj.net/plik-voEdfcDIa3
Zajezdnia Wola duchacka 1982r https://zapodaj.net/plik-PGUclVjEOT
Zajezdnia Wola duchacka 1997r https://zapodaj.net/plik-QV9b0r760T
Zajezdnia Czyżyny 1997r część warsztatowa https://zapodaj.net/plik-YIU0Y7cHC0
Zajezdnia Czyżyny 1997r plac postojowy https://zapodaj.net/plik-UZzGXtybaU
Zajezdnia Czyżyny 1996r https://zapodaj.net/plik-R07c4I8Tpx
Zajezdnia Czyżyny 1993r https://zapodaj.net/plik-DYWsMX4Ykq
Zajezdnia Czyżyny 1987r https://zapodaj.net/plik-ZfcR3kCdpF
Zajezdnia Czyżyny 1975r https://zapodaj.net/plik-3iI9bxinjR
Zajezdnia Czyżyny 1970r https://zapodaj.net/plik-Ahnx7EaQHM
Zajezdnia Bieńczyce 1997r https://zapodaj.net/plik-MvOMNs9wgI
Zajezdnia Bieńczyce 1996r https://zapodaj.net/plik-ARW3Dprqfn
Zajezdnia Bieńczyce 1987r https://zapodaj.net/plik-3HkTxfCQWJ
Zajezdnia Bieńczyce 1975r https://zapodaj.net/plik-d1QCWbqUnE
Zajezdnia Podgóze 1975r https://zapodaj.net/plik-fu4BkSpSvq
Zajezdnia Nowa Huta 1996r https://zapodaj.net/plik-T79RZuS8vt
Zajezdnia Nowa Huta 1993r https://zapodaj.net/plik-4SVBxPQiec
Re: Archiwalne mapy i schematy
https://www.facebook.com/photo?fbid=122 ... 39336804521916 Wizja rozwoju sieci drogowej w Krakowie, Archiwum Narodowe

Re: Archiwalne mapy i schematy
Minęło 110 lat i właściwie jedyne czego nam brakuje, to przeprawa w rejonie Dębnik-Salwatora xD
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości