Archiwalne mapy i schematy

kot_feliks
Ekspert
Posty: 1255
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Archiwalne mapy i schematy

Post autor: kot_feliks » 30 sie 2024, 10:21

No właśnie o to mi chodzi. Kiedyś nie mieliśmy tego "pierdyliarda linii autobusowych zewsząd dowsząd", w układzie których gubią się nawet miłośnicy ;)

WDZ
Specjalista
Posty: 327
Rejestracja: 19 lut 2020, 12:10

Re: Archiwalne mapy i schematy

Post autor: WDZ » 30 sie 2024, 12:32

Tylko że świat się trochę zmienił. Wyobrażasz sobie dzisiejszy Kurdwanów z przyległościami wiszący na dwóch (choćby i częstych) dowozówkach jak w 1985?

Robert
Specjalista
Posty: 246
Rejestracja: 13 cze 2022, 20:35

Re: Archiwalne mapy i schematy

Post autor: Robert » 30 sie 2024, 12:46

WDZ pisze: 30 sie 2024, 12:32 Tylko że świat się trochę zmienił. Wyobrażasz sobie dzisiejszy Kurdwanów z przyległościami wiszący na dwóch (choćby i częstych) dowozówkach jak w 1985?
Miasto się rozbudowało oczywiście, pojawił się tramwaj. Więc powinno być tego znacznie więcej (kursów). Problem w tym że więcej to mamy linii na sztuki a ich częstotliwość poleciała mocno w dół.

Kojak
Ekspert
Posty: 801
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: Archiwalne mapy i schematy

Post autor: Kojak » 30 sie 2024, 12:59

Nie no jasne, że osiedla się rozbudowały etc wsponiany Kurdwanów w 1985 miał kilka bloków przy ul Witosa, ul. Niećki (ob. Halszki) budowa na Wysłouchów chyba była w trakcie, w 1987 lunb 1988 zmieniono trasę 133 i zrobiono z niej dowozówkę z częstotliwością 25 minut do autonbusów 174, 184, 194, które miały końcówkę na ul. Przykopy/Myślenickiej, później przesuniętą na parking, na którym dzisiaj jest plac targowy Beskidy... a w 1990 roku wspomniane 3 linie wydłużono na pętlę przy ul. Stojałowskiego (zostawiając dalej 133 przez Witosa) a 194 likwidujac i tworząc 124 z połączenia owego 194 i 113 jeżdzącego na Ugorek.

Już po tym przykładzie widać, że rozrost osiedli siłą rzeczy wymuszał przesuwanie końcówek dalej za osiedla. Jednak wtedy czyli 1990r:
133 w szczycie co 25, poza szczytem 35 minut
184 - w szczyscie 7, poza szczytem 8 minut
174 - w szczycie 7, poza szczytem 14
124/194 w szczycie 7, poza szczytem 11

Czyli wówczas te autobusy jeździły niemalże gęsiego,
133 - solówka Płaszów poźniej także Wola
184 - solówka Płaszów
174 - przegub Czyżyny
194/124 - solówka Wola, poźniej także przegub Wola i Czyżyny

I tak właściwie wyglądąło to przez całe lata dziewiedziesiąte...
Do tegio:
104 co 14 minut
164 co 5 minut, więc jak chciałeś zrobić zdjęcia autobusów, wystarczyło, że ustawiłeś sie na skrzyżowaniu Witosa, Nowosądecka, Łyżycka... autobusy dosłownie co 30 sekund licząc w obu kierunkach.
Dopiero linia tramwajowa wszystko zmieniła.
Ale jak sie popatrzy na to z "oddali" to widać, że były linie magistralne, bardzo silne, naprawde bardzo silne i kilka uzupełniających. Dzisiaj mamy takie rozdrobnienie, że linii silnych jest niewiele, bo są dublowane innymi numerami po częściowej trasie.

kot_feliks
Ekspert
Posty: 1255
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Archiwalne mapy i schematy

Post autor: kot_feliks » 30 sie 2024, 13:02

WDZ pisze: 30 sie 2024, 12:32 Tylko że świat się trochę zmienił. Wyobrażasz sobie dzisiejszy Kurdwanów z przyległościami wiszący na dwóch (choćby i częstych) dowozówkach jak w 1985?
Nie, ale wyobrażam sobie np. mocne 139 zamiast 132, 139 i 199, jadące buspasami i wiele innych mocnych linii, które na przestrzeni lat zostały podzielone na pierdyliard słabych i często średnio skoordynowanych ze sobą.

fysztof
Ekspert
Posty: 877
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Archiwalne mapy i schematy

Post autor: fysztof » 30 sie 2024, 13:38

Komunikacja autobusowa mocno nie nadąża w Krakowie za rozwojem miasta. Niestety. Widać, że przez ostatnie 20 lat o ile jeszcze w sieci tramwajowej widać postęp, o tyle w autobusowej jest po prostu źle. Zdecydowanie wyżej miasto stawia w XXI wieku na poprawę warunków komunikacji samochodowej niż właśnie autobusowej.
Pasażerowie osiedli, do których tramwaj nie dociera są traktowani jako mieszkańcy drugiej kategorii. Widać to w licznych przypadkach, choćby:
- większość linii tramwajowych ma utrzymywaną stałą f przez cały dzień - w autobusach można o tym tylko pomarzyć
- weekendy na tramwajach to marne bo marne ale jednak niemal całodzienne f=20, w autobusach znowu jest tu gorzej
- szczyty w autobusach potrafią trwać dwie godziny
- mało która linia autobusowa w ogóle wchodzi na częstotliwość lepszą niż f=15... co w mieście wielkości prawie miliona mieszkańców jest wręcz niepoważne
- tramwaje chcąc nie chcąc jeżdżą w relacjach przekrojowych przez miasto, w autobusach coraz więcej linii jest natomiast ciętych i skracanych

W mojej opinii na tych osiedlach, gdzie nie ma tramwaju powinna istnieć obligatoryjnie linia autobusowa z f=7,5 funkcjonująca jako szkielet komunikacyjny. Na dziś dzień z magistralnych linii autobusowych to mamy właściwie w Krakowie wyłącznie 179. Do tej roli powinny wrócić te, które mają blisko a kiedyś nawet takimi były: 130, 139, 194, 501, 502 czy 503.

Kojak
Ekspert
Posty: 801
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: Archiwalne mapy i schematy

Post autor: Kojak » 30 sie 2024, 15:47

Wrzucam coś ciekawego jeszcze:
https://szybkiplik.pl/h4M5NvUE99
https://szybkiplik.pl/jF4aqRyf9k

https://zapodaj.net/plik-7IqC4o1Uf2
https://zapodaj.net/plik-xc463cXDv3
Zobaczcie jak w latach 80 projektowano rozwój komunikacji szynowej w Krakowie, trochę inaczej niż to mamy obecnie.

suchy
Ekspert
Posty: 1169
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Archiwalne mapy i schematy

Post autor: suchy » 30 sie 2024, 18:36

Kojak pisze: 30 sie 2024, 15:47 Wrzucam coś ciekawego jeszcze:
https://szybkiplik.pl/h4M5NvUE99
https://szybkiplik.pl/jF4aqRyf9k

https://zapodaj.net/plik-7IqC4o1Uf2
https://zapodaj.net/plik-xc463cXDv3
Zobaczcie jak w latach 80 projektowano rozwój komunikacji szynowej w Krakowie, trochę inaczej niż to mamy obecnie.
Ale już wtedy planowali likwidację linii w kierunku Walcowni (3 plik, linia z krzyżykiem - trasa do likwidacji) i zastąpienie jej odcinkiem przez Łowińskiego (przerywana linia - projektowany tramwaj) :lol: :lol:

Ydhflx
Ekspert
Posty: 638
Rejestracja: 14 gru 2022, 22:17

Re: Archiwalne mapy i schematy

Post autor: Ydhflx » 30 sie 2024, 18:56

Kojak pisze: 30 sie 2024, 15:47 Wrzucam coś ciekawego jeszcze:
https://szybkiplik.pl/h4M5NvUE99
https://szybkiplik.pl/jF4aqRyf9k

https://zapodaj.net/plik-7IqC4o1Uf2
https://zapodaj.net/plik-xc463cXDv3
Zobaczcie jak w latach 80 projektowano rozwój komunikacji szynowej w Krakowie, trochę inaczej niż to mamy obecnie.
Na jednym z planów planowane są 4 nowe zajezdnie (tramwajowe), na tym o krótszej perspektywie - i tak 2 nowe. Tymczasem sieć się rozrasta i nie powstała żadna nowa, i nawet nie jest do tego blisko.

Kojak
Ekspert
Posty: 801
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: Archiwalne mapy i schematy

Post autor: Kojak » 30 sie 2024, 21:04

Wtedy chyba jeszcze była koncepcja by szybki tramwaj mógł poruszać się po torach kolejowych. I widać, włączenie tramwaju z ul. Witosa w tory kolejowe idące do Huty.
Przedziwna koncepcja....
Dodam, że plany pochodzą z roku 1988.

W Toniach planowana była zajezdnia autobusowa, w której parkingi miały być zadaszone, każdy autobus miał mieć swój garaż. W muzeum na Wawrzyńca lub w biurowcu na Brożka- już nie pamiętam dokładnie- była kiedyś nawet makieta tej zajezdni.

Kojak
Ekspert
Posty: 801
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: Archiwalne mapy i schematy

Post autor: Kojak » 31 sie 2024, 14:13

Tutaj schemat torów kolejowych z początku XX wieku

https://szybkiplik.pl/fom36RrkYt

trochę szkoda, że ta odnoga biegnąca w kierunku Huty nie została zagospodarowana później. Dzisiaj mogłoby być coś w rodzaju SKM jak w Warszawie.

Kojak
Ekspert
Posty: 801
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: Archiwalne mapy i schematy

Post autor: Kojak » 22 lis 2024, 23:27

Zajezdnia Płaszów 1997r https://zapodaj.net/plik-vhyjB9QcMR
Zajezdnia Płaszów 1996r https://zapodaj.net/plik-pliBOO71bh
Zajezdnia Płaszów 1987r https://zapodaj.net/plik-voEdfcDIa3

Zajezdnia Wola duchacka 1982r https://zapodaj.net/plik-PGUclVjEOT
Zajezdnia Wola duchacka 1997r https://zapodaj.net/plik-QV9b0r760T


Zajezdnia Czyżyny 1997r część warsztatowa https://zapodaj.net/plik-YIU0Y7cHC0
Zajezdnia Czyżyny 1997r plac postojowy https://zapodaj.net/plik-UZzGXtybaU
Zajezdnia Czyżyny 1996r https://zapodaj.net/plik-R07c4I8Tpx
Zajezdnia Czyżyny 1993r https://zapodaj.net/plik-DYWsMX4Ykq
Zajezdnia Czyżyny 1987r https://zapodaj.net/plik-ZfcR3kCdpF
Zajezdnia Czyżyny 1975r https://zapodaj.net/plik-3iI9bxinjR
Zajezdnia Czyżyny 1970r https://zapodaj.net/plik-Ahnx7EaQHM

Zajezdnia Bieńczyce 1997r https://zapodaj.net/plik-MvOMNs9wgI
Zajezdnia Bieńczyce 1996r https://zapodaj.net/plik-ARW3Dprqfn
Zajezdnia Bieńczyce 1987r https://zapodaj.net/plik-3HkTxfCQWJ
Zajezdnia Bieńczyce 1975r https://zapodaj.net/plik-d1QCWbqUnE

Zajezdnia Podgóze 1975r https://zapodaj.net/plik-fu4BkSpSvq

Zajezdnia Nowa Huta 1996r https://zapodaj.net/plik-T79RZuS8vt
Zajezdnia Nowa Huta 1993r https://zapodaj.net/plik-4SVBxPQiec

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 6833
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Archiwalne mapy i schematy

Post autor: Kaszmir » 26 lut 2025, 14:54

1916 Wizja rozwoju sieci drogowej w Krakowie, Archiwum Narodowe
https://www.facebook.com/photo?fbid=122 ... 3933680452

Obrazek

pjetrek
Ekspert
Posty: 771
Rejestracja: 22 gru 2020, 17:31

Re: Archiwalne mapy i schematy

Post autor: pjetrek » 26 lut 2025, 21:41

Minęło 110 lat i właściwie jedyne czego nam brakuje, to przeprawa w rejonie Dębnik-Salwatora xD

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość