Bilety, kontrole, integracja taryfowa

- Bilety, działalność Miejskich Jednostek, pozostałe tematy związane z krakowską komunikacją miejską
Robert
Specjalista
Posty: 246
Rejestracja: 13 cze 2022, 20:35

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: Robert » 28 lis 2024, 9:52

Co do biletów to jest ich stanowczo za dużo..
Mamy: 20min, 60min lub 1 przejazd, 70min wspólny, 90min, 24h, 48h, 72h, 7 dni ...
Krótkie czasowe są w większości do likwidacji.
Powinno być: 60min lub 1 przejazd, 24h, 72h, 7 dni. Bez podziału na strefy. W końcu to bilety czasowe.

fysztof
Ekspert
Posty: 879
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: fysztof » 28 lis 2024, 10:33

Co do powyższego zgadzam się przy założeniu, że są to bilety ogólnodostępne - nazwijmy to "turystyczne".
Dla osób z Krakowa i aglomeracji powinna istnieć szersza oferta - szczególnie uwzględniająca bilety 20-minutowe - ale działająca np. na podstawie karty mieszkańca. Pre-paid/post-paid/z podpiętą kartą... dziś to już nic trudnego do zrobienia.

Robert
Specjalista
Posty: 246
Rejestracja: 13 cze 2022, 20:35

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: Robert » 28 lis 2024, 12:15

fysztof pisze: 28 lis 2024, 10:33 Co do powyższego zgadzam się przy założeniu, że są to bilety ogólnodostępne - nazwijmy to "turystyczne".
Dla osób z Krakowa i aglomeracji powinna istnieć szersza oferta - szczególnie uwzględniająca bilety 20-minutowe - ale działająca np. na podstawie karty mieszkańca. Pre-paid/post-paid/z podpiętą kartą... dziś to już nic trudnego do zrobienia.
Czy te 6zł / 3zł za bilet 60min to tak dużo w dzisiejszych czasach? Są jakieś koszty podstawowe przecież czy się jedzie 2 czy 10 przystanków..
Można zawsze zrobić tak jak bywa też często w innych miastach tj. jak kupujesz pakiet 10 biletów to masz zniżkę np 10% i wtedy masz je po 5/2,5zł.
Mieszkaniec raczej powinien korzystać z KK i biletu miesięcznego który powinien mieć w przystępnej cenie - takie 99zł z KK za I strefę z autobusami, tramwajami i koleją byłoby atrakcyjne

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 6835
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: Kaszmir » 28 lis 2024, 12:33

Robert pisze: 28 lis 2024, 12:15Czy te 6zł / 3zł za bilet 60min to tak dużo w dzisiejszych czasach?
Wg mnie 60 min za 6 zł to dużo. Dla porównania kilka innych największych miast Polski:
- Warszawa: 75 min za 4,40 zł (czyli dłużej i taniej)
- Wrocław: 60 min za 5,20 zł
- Łódź: 60 min za 5,60 zł (niby bilet jest 40 min, jednak do odwołania ważność została wydłużona do 60 min)
- Gdańsk: 75 min za 6 zł
- Szczecin: 60 min za 4 zł (wyjątek dla linii pospiesznych, tu 8 zł), w karnecie 3,60 (przyspieszone 7,20)

Jedynie Poznań wypada drożej: 45 min za 6 zł.

Wiele osób przyznaje, że w tej cenie biletów czasowych, często w dwie czy trzy osoby bardziej opłaca im się zamówić przewóz osób. Nie wspominając o różnych promocjach - znajomy dziennikarz wspominał ostatnio, że kolega upolował przejazd z Kazimierza na Miasteczko Studenckie za... 8 zł.

Ydhflx
Ekspert
Posty: 638
Rejestracja: 14 gru 2022, 22:17

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: Ydhflx » 28 lis 2024, 12:35

Robert pisze: 28 lis 2024, 9:52 Co do biletów to jest ich stanowczo za dużo..
Mamy: 20min, 60min lub 1 przejazd, 70min wspólny, 90min, 24h, 48h, 72h, 7 dni ...
Krótkie czasowe są w większości do likwidacji.
Powinno być: 60min lub 1 przejazd, 24h, 72h, 7 dni. Bez podziału na strefy. W końcu to bilety czasowe.
60-min to za mało jadąc z aglomeracji, a wypychanie tych ludzi na drogie bilety 24h jest sporym minusem propozycji (obok likwidacji 2-minutowych).
Robert pisze: 28 lis 2024, 12:15 Czy te 6zł / 3zł za bilet 60min to tak dużo w dzisiejszych czasach? Są jakieś koszty podstawowe przecież czy się jedzie 2 czy 10 przystanków..
Można zawsze zrobić tak jak bywa też często w innych miastach tj. jak kupujesz pakiet 10 biletów to masz zniżkę np 10% i wtedy masz je po 5/2,5zł.
Mieszkaniec raczej powinien korzystać z KK i biletu miesięcznego który powinien mieć w przystępnej cenie - takie 99zł z KK za I strefę z autobusami, tramwajami i koleją byłoby atrakcyjne
6zł za 3 przystanki to bardzo dużo. Koszty startowe niby są, ale to nie taksówka - autobus i tak jedzie tą samą trasą. Przewiezienie jednego pasażera na 6 przystanków kosztuje tyle samo co dwóch pasażerów na 3 przystanki każdy. Nie trafia więc do mnie to uzasadnienie dla likwidacji biletów 20-minutowych.

Mieszkaniec owszem powinien korzystać z miesięcznych, ale jak nie korzysta z KMK w ogóle, to przecież nie kupi od razu miesięcznego. Takiego pasażera trzeba do korzystania z KMK zachęcić, i rozsądna cena biletów czasowych jest tutaj istotna. W tym kontekście to należałoby obniżyć ceny wszystkich biletów moim zdaniem, a nie jeszcze podwyższać (jak słusznie zauważa @Kaszmir powyżej, mamy jedne z najdroższych w Polsce).

Robert
Specjalista
Posty: 246
Rejestracja: 13 cze 2022, 20:35

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: Robert » 28 lis 2024, 13:43

Jeśli się nie da z 60min / 1 przejazd zawsze można też się zastanowić nad:
30min - 4 / 2 zł
90min - 8 / 4 zł

Zawsze to 2 opcje a nie 4 jak obecnie. Nie możemy się też rozdrabniać za bardzo bo ktoś przejeżdża 2-3 a ktoś 7-8 przystanków i dla każdego inny bilet.

PS ceny to inna kwestia, mi bardziej chodzi o mnogość rodzajów

Jelczyk
Ekspert
Posty: 1049
Rejestracja: 11 wrz 2020, 11:24

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: Jelczyk » 28 lis 2024, 15:21

Dodatkowo im więcej opcji tym więcej kombinowania. Czyli jak pasażer ma jechać 25min to oczywiście kupi ten 20min.... 2min będzie kupował, a potem 2min uzna, że przejdzie.

Awatar użytkownika
Paulow
Miłośnik
Posty: 68
Rejestracja: 13 lip 2022, 15:45

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: Paulow » 28 lis 2024, 19:06

Zgadzam się. Najchętniej wszyscy jeździliby z jednego końca miasta na drugi na bilecie 20 minutowym. W mojej opinii, aby już nie mieszać można zostawić po prostu bilet 20-minutowy oraz 60 minutowy. 70 min i 90 min do kosza.

Ydhflx
Ekspert
Posty: 638
Rejestracja: 14 gru 2022, 22:17

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: Ydhflx » 28 lis 2024, 23:04

Paulow pisze: 28 lis 2024, 19:06 Zgadzam się. Najchętniej wszyscy jeździliby z jednego końca miasta na drugi na bilecie 20 minutowym. W mojej opinii, aby już nie mieszać można zostawić po prostu bilet 20-minutowy oraz 60 minutowy. 70 min i 90 min do kosza.
Czyli skoro ludzie by chceli jeździć "z jednego końca miasta na drugi na bilecie 20-minutowym" to likwidujemy bilety 90-minutowe? Gdzie tu jest jakikolwiek sens?

Teraz pasażer zamiast się zastanawiać między biletem 60 a 90 minutowym musi się zastanawiać między 60min a 24h! Czyli ma jeszcze trudniejszą decyzję, bo różnica w cenie jeszcze więszka. Napiszę przykład, bo widzę że bez tego ciężko zrozumieć. I pomińmy już tu skrajne przypadki, że ktoś z Brzeźnicy/Czernichowa chce pojechać do Nowej Huty albo Niepołomic. Rozważmy kogoś kto chce z Radziszowa pojechać do centrum Krakowa, np. na dworzec. Czasy przejazdu rozkładowe: 263 - 27minut (z Radziszów Zacisze), 52 - 24 minuty. Razem 51 minut rozkładowo, + powiedzmy 5 minut na przesiadkę. Czy ta osoba ma kupić bilet godzinny? Raczej nie, bo wystarczy że autobus się spóźni, przesiadka ucieknie i klops.

Tak więc tak, to jest problem. Ale Wy go nie rozwiązujecie. W Waszych propozycjach, taka osoba powinna kupić bilet albo dobowy (za 22zł na aglo!) albo kupić 60min a potem dokupić 20min, bo tak wyjdzie taniej, nawet licząc w obie strony. To nie jest uproszczenie. Prosiłbym, przemyślcie swoje propozycje uwzględniając również pasażerów z aglo, aby nie wyrzucać ich na dobowe, bo to jest moim zdaniem absurd.

Upraszczanie poprzez likwidację biletów bez innych zmian nie może się udać. Jak ktoś używał to nie dostaje alternatyw. Jak ktoś nie używał to mu nie robi różnicy.

Robert
Specjalista
Posty: 246
Rejestracja: 13 cze 2022, 20:35

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: Robert » 29 lis 2024, 8:08

Ydhflx pisze: 28 lis 2024, 23:04 Czyli skoro ludzie by chceli jeździć "z jednego końca miasta na drugi na bilecie 20-minutowym" to likwidujemy bilety 90-minutowe? Gdzie tu jest jakikolwiek sens?

Teraz pasażer zamiast się zastanawiać między biletem 60 a 90 minutowym musi się zastanawiać między 60min a 24h! Czyli ma jeszcze trudniejszą decyzję, bo różnica w cenie jeszcze więszka. Napiszę przykład, bo widzę że bez tego ciężko zrozumieć. I pomińmy już tu skrajne przypadki, że ktoś z Brzeźnicy/Czernichowa chce pojechać do Nowej Huty albo Niepołomic. Rozważmy kogoś kto chce z Radziszowa pojechać do centrum Krakowa, np. na dworzec. Czasy przejazdu rozkładowe: 263 - 27minut (z Radziszów Zacisze), 52 - 24 minuty. Razem 51 minut rozkładowo, + powiedzmy 5 minut na przesiadkę. Czy ta osoba ma kupić bilet godzinny? Raczej nie, bo wystarczy że autobus się spóźni, przesiadka ucieknie i klops.

Tak więc tak, to jest problem. Ale Wy go nie rozwiązujecie. W Waszych propozycjach, taka osoba powinna kupić bilet albo dobowy (za 22zł na aglo!) albo kupić 60min a potem dokupić 20min, bo tak wyjdzie taniej, nawet licząc w obie strony. To nie jest uproszczenie. Prosiłbym, przemyślcie swoje propozycje uwzględniając również pasażerów z aglo, aby nie wyrzucać ich na dobowe, bo to jest moim zdaniem absurd.

Upraszczanie poprzez likwidację biletów bez innych zmian nie może się udać. Jak ktoś używał to nie dostaje alternatyw. Jak ktoś nie używał to mu nie robi różnicy.
Ja w drugiej opcji proponowałem bilety 30min (dla krótkich tras) i 90min (dla tych długich, jak w twoim przykładzie).

Co jest złego w tym 30/90min że koniecznie musimy zostawiać 20/60/70/90min ?

cynamon
Znawca
Posty: 103
Rejestracja: 31 lip 2023, 23:57

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: cynamon » 29 lis 2024, 8:24

To może już prędzej 40- i 90-?

scyzor663
Specjalista
Posty: 312
Rejestracja: 10 lis 2023, 9:36

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: scyzor663 » 29 lis 2024, 8:38

Już był pomysł likwidacji 20 min (albo skrócenia do 15 min - już nie pamiętam) i został mocno oprotestowany.

A bilet 70min powstał po to, żeby było wiadomo jak to rozliczać.

Kojak
Ekspert
Posty: 801
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: Kojak » 29 lis 2024, 9:21

Zmiany, które są proponowane nie rozwiązują problemu. Bilety czasowe są obarczone ryzykiem korków, o czym już wielokrotnie tutaj było pisane. Rozkładowo powinien wystarczyć bilet 20 min a realnie schodzi 40 min.
I teraz jest pytanie, kto powinien płacić za korki?
W prywatnym przedsiębiorstwie koszt jest zawsze przerzucany na konsumenta, inaczej firma nie utrzymałaby się na rynku.
Ale komunikacja miejska nie jest prywatnym biznesem, tylko funkcjonuje z podatków, więc zasadnym jest pytanie, dlaczego koszty korków, które przecież nie są generowane przez pasażerów KM mają być ponoszone przez nich? Niech płacą ci, co faktycznie korki generują.
I chyba lepszym rozwiązaniem byłyby Bilety odległościowe niż czasowe, więc zmiany powinny iść raczej w tą stronę, a taki pomysł już się pojawił.

Awatar użytkownika
Cyjan
Specjalista
Posty: 482
Rejestracja: 27 sie 2022, 10:37

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: Cyjan » 29 lis 2024, 9:26

A są jakieś dane a propos tego ile faktycznie średni pasażer jedzie? Ja osobiście widzę głównie trzy typy podróży - do 20 min (głównie z Krowodrzy, Ruczaju, Huty), do 40min (na wskroś przez centrum) i do 80min (z końca na koniec, obrzeża) tylko pewnie większość pasażerów która jeździ te długie trasy ma KM, studenci którzy robią te 20tki też.

Jak wyżej uważam też że czasówki mają sens tylko jak będziemy używać czasu rozkładowego, ale to nie ma prawa działać z przesiadkami.
ona/jej

cynamon
Znawca
Posty: 103
Rejestracja: 31 lip 2023, 23:57

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: cynamon » 29 lis 2024, 10:28

Wpadłem na zabawny pomysł, ale piszę to wyłącznie w kategoriach humorystycznych. Może zrobić taki jeden ultrabilet dwustronny za 8 zł? Jak skasujesz bilet z jednej strony to masz przejazd na te 30 czy 40 min, a jeśli braknie Ci czasu lub potrzebujesz długiego biletu jednoprzejazdowego to kasujesz drugą. Odpowiednio druga wersja ulgowa za 4 zł. Bardziej prosto i eko już się nie da 😂

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: kucyk i 4 gości