Komunikacja Metropolitalna

- Linie, trasy, rozkłady
Awatar użytkownika
Mateuszppp
Pasażer
Posty: 36
Rejestracja: 25 paź 2024, 8:23
Lokalizacja: Kaszów

Re: Salwator

Post autor: Mateuszppp » 23 sty 2025, 13:31

Kojak pisze: 23 sty 2025, 11:23 I tu jest pies pogrzebany. Dlatego uważam, że uprawiamy tutaj fantasy.
Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie zorganizował kilka miesięcy temu oficjalne konsultacje ws. bezpłatnej komunikacji miejskiej w dni z najgorszą jakością powietrza i przy wejściu wszystkim powiedzieli, że nie posiadają żadnych danych czy to działa i tych danych nie będzie, bo nie ma jak ich zebrać, więc można tylko spekulować czy to działa, więc nie tylko my uprawiamy takie fantasy. :lol:

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 6923
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: Kaszmir » 24 sty 2025, 11:21

Mateuszppp pisze: 10 sty 2025, 18:32Wiem, że tak było wcześniej, ale dalej nie wiem po co komu 219 na Podwawelskim, nie wiem kto normalny jechałby tam, zamiast na Salwator, aby skorzystać z linii, która ma O S I E M kursów dziennie, moim zdaniem wszystkie brygady powinny być włączone do 259, to czy miałaby jechać przez Liszki czy przez stopień wody pozostaje do dyskusji.
Gdy uruchamiano "219" mówiono, że nie zmieściło się już na Salwatorze. Acz też mam coraz większe wątpliwości, czy te osiem kursów dziennie robiłoby tam aż taką różnicę, zwłaszcza po reorganizacji pętli i zabraniu stamtąd "100".

Gdyby "219" zostało przesunięte na Salwator, to można je jakoś scalić, choć może z... "239" bo wtedy ich trasy praktycznie by się pokrywały, z różnicą tylko między Liszkami a Rączną ("219" przez Piekary, "239" przez Rączną Kapliczkę). Inna sprawa, że "239" i tak ma sporo wariantów - pięć wliczając trasę podstawową - więc może poszłoby to w drugą stronę, tj. przeniesienie części wariantów na "219". Tak luźno myśląc ;)
tomaszep42 pisze: 11 sty 2025, 0:40Ja od początku byłem pewny że ani 307 ani 310 na Podwawelskie nie wrócą...
O ile "310" wg mnie przydałoby się, by wróciło na os. Podwawelskie, tak "307" mogłoby pojechać na Salwator i zapewnić połączenie tego węzła z Alejami, i to w większym zakresie niż "310".

Natomiast samo przeniesienie aglo z os. Podwawelskiego wynika też z argumentów praktycznych - na wspomnianej pętli kończy się miejsce, zwłaszcza po dodaniu "126".
impuls pisze: 19 sty 2025, 14:21Wygląda na to, że Kraków najpierw rozwinął sieć agloekspresów płacąc za trasy po Krakowie. Później stworzył sieć nowych linii obejmujących białe plamy. Wzrósł też wozokilometr. I nagle przez te trzy zjawiska koszt komunikacji wzrósł bardzo. I teraz szukając środków, chce 50% kosztów na terenie Krakowa od gmin za linie aglo. Czy to jest słuszne - może tak. Bo w zdecydowanej większości w autobusach aglo są to pasażerowie gmin ościennych. Dlaczego ma Kraków pokrywać to w 100%. Jeśli gminy będą musiały płacić w części za trasę po Krakowie, będą zainteresowane, aby linie kończyły przy najbliższych węzłach przesiadkowych. Jak za to nie płaciły, to chciały mieć jak najdłuższe trasy po Krakowie. Być może teraz gminy będą musiały tworzyć Centra przesiadkowe już na terenie swoich gmin i z nich wozić liniami agloekspresu do Krakowa. Tak aby linii aglo było mniej po Krakowie i mniej opłat.
Odbieram to inaczej. Linie aglo stanowią podstawę km dla wielu peryferyjnych rejonów Krakowa - dobrym przykładem Bielany, południowe Skotniki czy Pasternik. Bilety pokrywają te ~40% kosztów (przy czym bilety aglo są droższe), więc gdyby próbowano zmusić gminy do płacenia 50% również na terenie miasta, oznaczałoby to że w praktyce Kraków próbowałby zrobić km dla obrzeży za pieniądze gmin.

Poza agloX, większość linii aglo i tak kończy przy pierwszej dostępnej pętli. Głównymi wyjątkami są Kocmyrzów-Luborzyca i ew. część linii wielickich, choć w obu przypadkach wynika to z układu węzłów przesiadkowych. Nie rozumiem też jak tworzenie centrów przesiadkowych w gminach i kursowanie stamtąd agloX miałoby przynieść oszczędności - cztery kursy agloX do Krakowa kosztują tyle samo co cztery kursy regularnej linii aglo.

scyzor663
Specjalista
Posty: 324
Rejestracja: 10 lis 2023, 9:36

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: scyzor663 » 24 sty 2025, 11:42

Kaszmir pisze: 24 sty 2025, 11:21 Nie rozumiem też jak tworzenie centrów przesiadkowych w gminach i kursowanie stamtąd agloX miałoby przynieść oszczędności - cztery kursy agloX do Krakowa kosztują tyle samo co cztery kursy regularnej linii aglo.
Bo założenie jest takie, że wzkm busa jest tańszy od wzkm ZTP. Czyli agloX do centrum gminy kosztuje tyle samo, ale już centrum gminy "na wieś" bus jest tańszy niż obecne 2xx.

Kojak
Ekspert
Posty: 832
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: Kojak » 24 sty 2025, 12:29

scyzor663 pisze: 24 sty 2025, 11:42 Bo założenie jest takie, że wzkm busa jest tańszy od wzkm ZTP. Czyli agloX do centrum gminy kosztuje tyle samo, ale już centrum gminy "na wieś" bus jest tańszy niż obecne 2xx.
Ma to sens co mówisz. Na samym paliwie jaka oszczędność. Bus raczej nie pali 35 litrów na setkę. I jest tańszy w zakupie.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 6923
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: Kaszmir » 24 sty 2025, 12:42

scyzor663 - mi chodzi o tę część wypowiedzi ;)
impuls pisze: 19 sty 2025, 14:21 Być może teraz gminy będą musiały tworzyć Centra przesiadkowe już na terenie swoich gmin i z nich wozić liniami agloekspresu do Krakowa. Tak aby linii aglo było mniej po Krakowie i mniej opłat.
Wg mnie to jest niespełnialne. Linii na odcinku krakowskim może i będzie mniej, lecz ciężko zmniejszyć liczbę kursów. Obecnie w szczycie większość aglo jest bardzo załadowana. To nie jest tak, że np. w dojeździe z Kocmyrzowa-Luborzycy zastąpi się cztery kursy "2x2" przez dwa-trzy kursy agloX. Raczej na odwrót, jako że agloX cieszą się popularnością, tych kursów będzie musiało być co najmniej tyle samo (by weszli dotychczasowi pasażerowie) albo i więcej (by weszli kolejni). Gdy uruchamiano "310" czy "337" to liczba kursów z danej gminy do Krakowa nie malała tylko rosła.

Kojak
Ekspert
Posty: 832
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: Kojak » 24 sty 2025, 12:45

Kaszmir pisze: 24 sty 2025, 12:42 scyzor663 - mi chodzi o tę część wypowiedzi ;)

Wg mnie to jest niespełnialne. Linii na odcinku krakowskim może i będzie mniej, lecz ciężko zmniejszyć liczbę kursów. Obecnie w szczycie większość aglo jest bardzo załadowana. To nie jest tak, że np. w dojeździe z Kocmyrzowa-Luborzycy zastąpi się cztery kursy "2x2" przez dwa-trzy kursy agloX. Raczej na odwrót, jako że agloX cieszą się popularnością, tych kursów będzie musiało być co najmniej tyle samo (by weszli dotychczasowi pasażerowie) albo i więcej (by weszli kolejni). Gdy uruchamiano "310" czy "337" to liczba kursów z danej gminy do Krakowa nie malała tylko rosła.
To jakie byś widział propozycje kolejnych Agloexpresów na wszystkich kierunkach wokół Krakowa?

scyzor663
Specjalista
Posty: 324
Rejestracja: 10 lis 2023, 9:36

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: scyzor663 » 24 sty 2025, 13:02

Kaszmir pisze: 24 sty 2025, 12:42 scyzor663 - mi chodzi o tę część wypowiedzi ;)

Wg mnie to jest niespełnialne. Linii na odcinku krakowskim może i będzie mniej, lecz ciężko zmniejszyć liczbę kursów. Obecnie w szczycie większość aglo jest bardzo załadowana. To nie jest tak, że np. w dojeździe z Kocmyrzowa-Luborzycy zastąpi się cztery kursy "2x2" przez dwa-trzy kursy agloX. Raczej na odwrót, jako że agloX cieszą się popularnością, tych kursów będzie musiało być co najmniej tyle samo (by weszli dotychczasowi pasażerowie) albo i więcej (by weszli kolejni). Gdy uruchamiano "310" czy "337" to liczba kursów z danej gminy do Krakowa nie malała tylko rosła.
A tutaj masz rację, ogólnie algloX ma być wartością dodaną, a nie pogorszeniem oferty czy zastąpieniem 1 do 1 ilości kursów.
Kojak pisze: 24 sty 2025, 12:45 To jakie byś widział propozycje kolejnych Agloexpresów na wszystkich kierunkach wokół Krakowa?
Już dużo kierunków bez agloX nie zostało. Brakuje na pewno Skawiny, Kocmyrzowa i Zabierzowa. Przy czym warto pomyśleć jak to rozwiązać, bo dublowanie obecnych linii ma mały sens, więc albo wchłaniamy obecne 2xx w jakąś 3xx albo tworzymy całkiem nowy korytarz. Dlatego dla Kocmyrzowa proponowałem zmianę 250 w 350 z wydłużeniem z Zastowa do Kocmyrzowa, a nie kolejną linię po DW776.

Ale nie ma sensu taka dyskusja, idziemy w kierunku zwijania się komunikacji aglo, a nie jej rozwoju.

Kojak
Ekspert
Posty: 832
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: Kojak » 24 sty 2025, 13:16

Większość dyskusji tutaj nie ma realnego sensu, ale jako osoby zainteresowane tematyką emocjonujemy się tym dlatego o tym gadamy.
Skoro linie aglo express odnoszą sukcesy to warto iść za ciosem. Tylko znów powstaje pytanie co z taką Skawiną. Puszczasz tam mocnego Aglo - jak w latach 90-tych linia 201 kursująca chyba co 10 minut i obsługiwana przez pewien czas przegubowcami. Zatem mocne Aglo do Skawiny i wspomaganie liniami 2xx do CM i Borku czy jakieś linie wewnątrzgminne w Skawinie jako dowozówki. Skawina jest na tyle dużą, że te dowozówki mogłyby się sprawdzić.
Kiedyś była taka linia skawińska 701 albo 703 już nie pamiętam, bo to ze 30 lat temu było.

WIK
Specjalista
Posty: 231
Rejestracja: 19 paź 2020, 16:06
Lokalizacja: Wieliczka
Kontakt:

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: WIK » 24 sty 2025, 13:17

Dofinansowanie z FRPA powinno także uwzględniać stan techniczny pojazdów. Na ten moment jedynie: Wieliczka, Niepołomice, Skawina posiadają pojazdy niskopodłogowe. Gmina Biskupice KATASTROFA. Jak wygląda sytuacja w Zabierzowie, Michalowice, Zielonki, Kocmyrzów oraz Wielka Wieś?

Stawka wzkm w Wieliczce jest dosyć wysoka. W 2020r.wyniosiła 6,05zł brutto. Spróbujemy ustalić jaka wyniesie w 2025r.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 6923
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: Kaszmir » 24 sty 2025, 13:49

Kojak pisze: 24 sty 2025, 12:45To jakie byś widział propozycje kolejnych Agloexpresów na wszystkich kierunkach wokół Krakowa?
Kilka lat temu Miasto zrobiło prezentację z potencjalnymi kolejnymi agloX w przyszłości. W większości zgadzam się z propozycjami które tam padły - w tym "3x8" z Zabierzowa do Alej, "3x9" z Liszek/Czernichowa też do Alej, czy "3x3" ze Skawiny przynajmniej do r. Grunwaldzkiego (acz również lepiej byłoby pociągnąć go do Alej). Z tego co mi mówiono w ZTP, "290" także ma potencjał by w przyszłości stać się agloX.

Pytanie co z Kocmyrzowem-Luborzycą. Wg mnie propozycja Miasta na "3x2" do Czyżyn jest sensowna, jednak i pomysł scyzor663 z trasą przez Zastów jest interesujący, choć wtedy linia omijałaby węzeł przesiadkowy na tramwaj na Wzgórzach.

Co do Zabierzowa czy Liszek/Czernichowa, warto rozważyć by agloX powstały przez rozwinięcie istniejących linii. Dla Zabierzowa rozważano "318/358" każda z f30/60, które na wspólnym odcinku z Krakowa do gminy dawałyby mocne f15/30 a potem rozjeżdżały się do dwóch końcówek. Pomysł nie przeszedł bo trasy nie były do końca trafione, jednak sama idea jest ok. Podobnie można by rozważyć z "3x9".
scyzor663 pisze: 24 sty 2025, 13:02Ale nie ma sensu taka dyskusja, idziemy w kierunku zwijania się komunikacji aglo, a nie jej rozwoju.
Dyskutować warto, przyszłościowo. Kiedyś może znów aglo km będzie rozwijana ;)
Kojak pisze: 24 sty 2025, 13:16Kiedyś była taka linia skawińska 701 albo 703 już nie pamiętam, bo to ze 30 lat temu było.
Były "701" (Skawina) i "705" (Niepołomice) - link. Dziś też istnieją linie w całości aglomeracyjne, tyle że wchłonięto je pod regularną numerację "2xx". Skawińskie "273" i "295" mają trasy w całości poza Krakowem.

scyzor663
Specjalista
Posty: 324
Rejestracja: 10 lis 2023, 9:36

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: scyzor663 » 24 sty 2025, 13:51

Kojak pisze: 24 sty 2025, 13:16 Skoro linie aglo express odnoszą sukcesy to warto iść za ciosem.
Tylko teraz mamy okres w którym ZTP wyciągnie ile się da od gmin więc raczej będziemy zmniejszać ilość wzkm żeby zostać na poziomie podobnych kosztów.
WIK pisze: 24 sty 2025, 13:17 Dofinansowanie z FRPA powinno także uwzględniać stan techniczny pojazdów. Na ten moment jedynie: Wieliczka, Niepołomice, Skawina posiadają pojazdy niskopodłogowe. Gmina Biskupice KATASTROFA. Jak wygląda sytuacja w Zabierzowie, Michalowice, Zielonki, Kocmyrzów oraz Wielka Wieś?

Stawka wzkm w Wieliczce jest dosyć wysoka. W 2020r.wyniosiła 6,05zł brutto. Spróbujemy ustalić jaka wyniesie w 2025r.
W Kocmyrzowie stawka 6,7 (B1) i 6,9 (B2 i B3). Na B1 i B2 jest niska podłoga i euro 5 albo 6 - na B3 nie wiem (też powinna wg przetargu ale nikt tego nie kontroluje). Michałowice i Zielonki to ten sam przewoźnik, busy wyglądają dobrze, więc akurat z tym nie ma problemu.
Kaszmir pisze: 24 sty 2025, 13:49 Wg mnie propozycja Miasta na "3x2" do Czyżyn jest sensowna, jednak i pomysł scyzor663 z trasą przez Zastów jest interesujący, choć wtedy linia omijałaby węzeł przesiadkowy na tramwaj na Wzgórzach.
3x2 do Czyżyn oznaczałaby, że zwiększamy x2 ilość kursów na trasie na której komunikacja już jest wystarczająca (a są jeszcze prywatne busy), nie przejmowałbym się więc omijaniem Wzgórz, byłby za to dojazd do Zastowa i Piastów (PKP), a przesiadka na ewentualny tramwaj na r. Barei.

Awatar użytkownika
Cyjan
Ekspert
Posty: 520
Rejestracja: 27 sie 2022, 10:37

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: Cyjan » 24 sty 2025, 14:56

Cała ta dyskusja też jest o tym, że aglomeracja Krakowa chce mieć wszystkie benefity bycia osobną gminą i jednocześnie jak najwięcej benefitów bycia jakby-Krakowem. Inaczej sprawy wyglądałyby gdyby istniał jakiś związek metropolitarny. To może być drobnomieszczańska i kontrowersyjna opinia, ale moim zdaniem największą patologią z tego rodzaju są Zielonki, które na mapie miasta są dosłownym wcięciem, gęstość zaludnienia i zabudowy mają większą od przeciętnego rejonu Swoszowic, Woli czy wschodniej Huty, a jednym z powodów dlaczego Górka Narodowa była priorytetyzowana jest fakt że coraz więcej osób stamtąd wjeżdża do Krakowa. Pchanie tramwaju na Kliny przez Bunscha (w stronę Skawiny) to jest ta sama historia, czyli gmina korzystająca z przywilejów niezależności ma ogromny wpływ na to jak idą inwestycje w mieście, które to miasto za to płaci.
ona/jej

tomek_m
Ekspert
Posty: 542
Rejestracja: 18 lut 2020, 15:21
Lokalizacja: Michałowice

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: tomek_m » 24 sty 2025, 15:46

scyzor663 pisze: 24 sty 2025, 13:51 W Kocmyrzowie stawka 6,7 (B1) i 6,9 (B2 i B3). Na B1 i B2 jest niska podłoga i euro 5 albo 6 - na B3 nie wiem (też powinna wg przetargu ale nikt tego nie kontroluje). Michałowice i Zielonki to ten sam przewoźnik, busy wyglądają dobrze, więc akurat z tym nie ma problemu.
Michałowickie "M-ki", wszystkie w niskiej podłodze, do tego wszystkie pojazdy w białej malaturze z herbem gminy oraz napisem "Transport Publiczny Gminy Michałowice" Pojazdy raczej w miarę nowe, rok 2020 lub nowsze.

tomaszep42
Specjalista
Posty: 313
Rejestracja: 19 maja 2020, 9:03

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: tomaszep42 » 24 sty 2025, 20:44

My wciąż nie mamy w pełni wykorzystanego potencjału kolei aglomeracyjnej a IMHO wynika to wciąż z braku pełnej integracji taryfowej KMK - SKA. W 2021 były całkiem fajne próby wykorzystania przesiadki kolej - linie rekreacyjne gdy uruchomiono linie LR6 i LR9 (Krzeszowice - Rudno Zamek i Krzeszowice - Czerna Klasztor) - one miały tylko kurs wyjazdowy i zjazdowy z/ do Bronowic Małych) - ale w pociągu SKA a nawet PR był honorowany wtedy bilet miesięczny tylko na I strefę (w ramach promocji wtedy można było jeździć liniami rekreacyjnymi jak ktoś miał tylko bilet okresowy na strefę miejską). No wprawdzie z niektórymi konduktorami musiałem się trochę wykłócać i pokazywać im stosowny komunikat na stronie internetowej - ale żaden nie nałożył kary ani nie zmusił do zakupu biletu w pociągu...
Takie dowozówki np do Zabierzowa czy Zastowa PKP obsługiwane przez KMK (mniejsza czy MPK czy Mobilis) mogłyby się sprawdzić - oczywiście warunkiem skomunikowanie kursów... A nie tak jak teraz bus gminny w oderwaniu od rozkładu kolei i niezintegrowany taryfowo.

tomek_m
Ekspert
Posty: 542
Rejestracja: 18 lut 2020, 15:21
Lokalizacja: Michałowice

Re: Komunikacja Metropolitalna

Post autor: tomek_m » 01 lut 2025, 18:26

Od kwietnia 2025 linie autobusowe "Komunikacji Publicznej Gminy Iwanowice" będą dostępne w aplikacji IMKA
https://esesja.tv/transmisja/61731/x-se ... 2024-r.htm
Wspomniane o tym od 11:50

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości