Komunikacja miejska w 2025 roku

- Linie, trasy, rozkłady
Awatar użytkownika
Cyjan
Specjalista
Posty: 483
Rejestracja: 27 sie 2022, 10:37

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: Cyjan » 31 sty 2025, 14:06

Mam ostatnio rozkminę, że w zasadzie nie było od dłuższego czasu roku gdzie KM, w szczególności tramwaje, działałyby całkowicie bez żadnych remontów. Patrząc na planowane naprawy i przebudowy taki okres nastąpi może dopiero w 2028 roku.

Ja rozumiem, że teraz jest koniunktura bo UE i państwo daje na transport publiczny i trzeba kuć póki gorące, ale dla przeciętnej osoby komunikacja miejska kojarzy się z tym że jest jakaś wybrakowana, niedziałająca, niepełna. Brakuje nam pół roku gdzie dalibyśmy sobie spokój, bo rozmyły się mocno trasy niektórych linii i przyzwyczailiśmy się do określonego rozkładu taboru, brygad, czasów przejazdu, przesiadek, które są w sumie tymczasowe... Przykładem jest jedynka, która z linii magistralnej zmieniła się w jakiegoś wysokopodłogowego starego rzęcha, który cały czas zmienia końcówki.

Boje się tego, że ZTP już za bardzo naciska na pasażerów i mieszkańców terenów gdzie dzieje się budowa, testuje ich wytrzymałość wylatując z kolejnymi utrudnieniami i bublami typu machanie ręką na półroczne opóźnienia albo niezgodności z założeniami. Takie naciskanie działa na zasadzie przelewania miarki i kończy się momentem, gdzie masowo pasażerowie odchodzą od komunikacji miejskiej, bo równanie wygody i trudności przestaje być na korzyść KM.

Wyobrażacie sobie że zamawiając Bolta macie informację od złotówy, że będzie musiał zrobić objazd, który wydłuży drogę dwukrotnie, albo że ostatni kilometr musicie sobie pojechać na hulajnodze, bo wasze osiedle nie jest obsługiwane obecnie przez taksówki? :lol: Zbliżają się bardzo hardcorowe remonty i przebudowy, takie paraliżujące, zamiast wybulić trochę więcej żeby zadanie było wykonane porządnie i szybciej, wysyłać co trzy dni inspektora na budowę i rozmawiać z ludźmi mieszkającymi obok terenów remontu miasto podpisuje przetarg z firmą, która dała d_py już dwudziesty raz i odwraca głowę. Ja mówię teraz, że to się bardzo źle skończy, ale żaden ekonom tego nie zobaczy zanim się miarka nie przeleje i będzie za późno.
ona/jej

GoMeZz391
Moderator globalny
Posty: 1395
Rejestracja: 17 lut 2020, 22:54
Kontakt:

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: GoMeZz391 » 31 sty 2025, 17:10

Cyjan pisze: 31 sty 2025, 14:06 [..]
Zbliżają się bardzo hardcorowe remonty i przebudowy, takie paraliżujące, zamiast wybulić trochę więcej żeby zadanie było wykonane porządnie i szybciej, wysyłać co trzy dni inspektora na budowę i rozmawiać z ludźmi mieszkającymi obok terenów remontu miasto podpisuje przetarg z firmą, która dała d_py już dwudziesty raz i odwraca głowę. Ja mówię teraz, że to się bardzo źle skończy, ale żaden ekonom tego nie zobaczy zanim się miarka nie przeleje i będzie za późno.
Problem jest w PZP, gdzie firma z największą liczbą punktów wygrywa. A u nas w kraju przeważnie cena ma wagę 60-75%, reszta to warunki techniczne, gwarancje, czas realizacji kontraktu itp.
Przy takich założeniach to praktycznie zawsze wygra najtańsza firma.

Awatar użytkownika
Aułrora
Specjalista
Posty: 393
Rejestracja: 30 lis 2022, 2:13
Lokalizacja: Kraków - Kobierzyn

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: Aułrora » 01 lut 2025, 2:12

Lovekrakow.pl pisze: Parking dla samochodów przy ul. Powiśle, który został przygotowany w związku z przebudową ul. Zwierzynieckiej i Kościuszki, nie jest już dostępny dla mieszkańców. Obecnie trwają prace związane z utworzeniem w tym miejscu pętli dla autobusów komunikacji miejskiej na czas remontu mostu Grunwaldzkiego – poinformował Zarząd Dróg Miasta Krakowa.
[...]
[NOTKA RED.: Urzędnicy zastrzegają, że utworzenie pętli, np. na potrzeby remontu mostu, jest jednym z rozważanych scenariuszy, a ostateczne decyzje jeszcze nie zapadły.]
Źródełko

Mam nadzieje, że po remoncie pętla autobusową tam się pojawi. I są na to duże szanse zważając na słowa Kracika w tym aspekcie:
Linkacz
"Festina lente 106 ad Łagiewniki" ~ Dawid (czyli ja ;) )

fysztof
Ekspert
Posty: 879
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: fysztof » 01 lut 2025, 12:04

Proponuję jeszcze pętle na Małym Rynku, Placu Szczepańskim - a i koniecznie agloekspresy niech zawracają wokół samego Rynku Głównego, bo przecież to sukces i mieszkańcy aglo muszą mieć bezpośredni dojazd. Każdą z pętli koniecznie po krakosku należy urządzić, czyli reprezentacyjny toy-toy i słupek na feldze. I wygrodzenie plastikowymi zaporami w barwach patriotycznych! Przecie to tymczasowo!

judash
Ekspert
Posty: 771
Rejestracja: 23 cze 2020, 9:34

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: judash » 05 lut 2025, 16:26

Sprawa uwalonych kursów "189" i "199" nie pozostała bez echa. Radni działają ws. przywrócenia pełnych rozkładów, mieszkańcy oburzają się na to barbarzyństwo.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1882
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: Bayer2003 » 05 lut 2025, 17:09

judash pisze: 05 lut 2025, 16:26 Sprawa uwalonych kursów "189" i "199" nie pozostała bez echa. Radni działają ws. przywrócenia pełnych rozkładów, mieszkańcy oburzają się na to barbarzyństwo.
Niestety o "19" i "49" już nie wspomniano :(.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Piotr246
Znawca
Posty: 162
Rejestracja: 05 lut 2025, 20:00

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: Piotr246 » 06 lut 2025, 7:55

Jelczyk pisze: 25 sty 2025, 8:42 Na 102 autosany ale ponoć co 15min.
Witam na forum. Odnośnie Autosanów na 102, to problematyczne będzie to, że będzie w praktyce jedna para drzwi. Nawet w krótszym AMZ jest układ 1+2+2, w Autosanie 1+2, ale pierwsze drzwi są na wysokości pierwszej osi oddzielone poziomą poręczą, co tłoczy pasażerów w środku wozu, żeby nie zasłaniali widoczności kierowcy. Tak samo raczej stojący pasażerowie nie wejdą na tył autobusu, bo jest niski sufit. Więc powierzchnia do stania w Autosanie to nawet nie jest połowa tego, co AMZ, nie mówiąc o dwa razy dłuższym wsiadaniu i wysiadaniu.

Z tym, że trasa 102 ma różne zapełnienia na każdym odcinku.

1. Na odcinku Bielany- Kasztanowa Autosan wystarczy, może z wyjątkiem jednego kursu o 7:36. W drugą stronę tak samo, raczej niskie zapełnienia.
2. Na odcinku Kasztanowa- Cichy Kącik już są wyższe zapełnienia, z powodu Szpitala na Modrzewiowej i dowozu do pętli Cichy Kącik. Czasami w obu miejscach autobus zapełnia/opróżnia się. Generalnie na Królowej Jadwigi może być nieco ciaśniej.
3. Najbardziej problematyczny będzie odcinek Miasteczko Studenckie - Wybickiego. W kierunku Bielan dużo zależy od 144,194,494. Bardzo często tylko na Łobzowie SKA i Makowskiego potrafi tyle osób wsiąść, że drzwi się prawie nie domykają i już na Biprostalu i UKEN większość wysiądzie. W drugą stronę też często wjazd na mocno zapełniony przystanek pod Biprostal powoduje, że 102 pęka w szwach. Po prostu 102 jest jedną z dowozówek do ciągu bronowickiego.

Więc rozwiązaniem jest albo dodatkowe 402 z Krowodrzy do Cichego Kącika, albo ponowne skierowanie całego 194 co 7,5 minuty do Krowodrzy. Lub zapewnienie częstych i regularnych kursów po alei Kijowskiej w inny sposób.

Awatar użytkownika
yosujiro
Ekspert
Posty: 1647
Rejestracja: 19 lut 2020, 18:54

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: yosujiro » 06 lut 2025, 7:58

Podobno opóźnienie jest m.in. z tego powodu, że trwa/ trwała walka o 12m z obecną częstotliwością

Piotr246
Znawca
Posty: 162
Rejestracja: 05 lut 2025, 20:00

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: Piotr246 » 06 lut 2025, 8:19

No ale skoro MPK ma taką stawkę za małe, standardowe i przegubowe, to nie dziw się.

ZTP chciałby rzadziej większym autobusem, MPK zwietrzyło interes.
judash pisze: 05 lut 2025, 16:26 Sprawa uwalonych kursów "189" i "199" nie pozostała bez echa. Radni działają ws. przywrócenia pełnych rozkładów, mieszkańcy oburzają się na to barbarzyństwo.
Rozumiem płacz za 189,199, ale zastanawiam się czy nie lepiej za te same środki, by 129,139,152,182 i pewnie niejako rykoszetem 159,501 i 502 pojechały po prostu co 20 minut do końca dnia w sobotę i niedzielę?

kucyk
Ekspert
Posty: 2404
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: kucyk » 06 lut 2025, 12:04

Bayer2003 pisze: 05 lut 2025, 17:09 Niestety o "19" i "49" już nie wspomniano :(.
Dokładnie. Również o tych cięciach należy zgłosić odpowiednim osób - zobaczymy co odpiszą Urzędnicy z kręgu Prezydenta? :o

Piotr246
Znawca
Posty: 162
Rejestracja: 05 lut 2025, 20:00

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: Piotr246 » 06 lut 2025, 12:12

Że komunikacja jest robiona by było wygodniej przewoźnikowi?

Dzięki skróceniu czasu pracy brygady 19 i 49 do Podgórza zjeżdżają o 17:26,41,56 i 18:11,15,29 tak samo rano większość wyjeżdża po 5 rano, najpóźniej o 6:00, więc jeszcze więcej prac dwurazowych teraz można przydzielić. Taka odpowiedź na braki kadrowe.

Tak samo z 189 i 199 w sobotę. Teraz są na tych liniach jednozmianowe brygady całodzienne.

Awatar użytkownika
michal49944
Ekspert
Posty: 672
Rejestracja: 15 mar 2024, 17:07
Lokalizacja: Kraków - Os. Podwawelskie

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: michal49944 » 09 lut 2025, 18:11

Pętla pod Wawelem o krok bliżej
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/petla ... 60233.html
W miejscu, które wcześniej służyło jako parking autokarowy, a przez okres przebudowy ul. Zwierzynieckiej jako tymczasowy parking dla mieszkańców, we wtorek przeprowadzone zostały testy z udziałem MPK.

– Przeprowadziliśmy testy z udziałem autobusu standardowego i przegubowego. Gdyby została podjęta taka decyzja, że będzie tam zorganizowana pętla, autobusy mogą tam wjechać, zatrzymać się i zawrócić. Z naszego operacyjnego punktu widzenia można zorganizować tam pętlę – relacjonuje Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy przewoźnika. – Kilka autobusów przegubowych może się tam zmieścić.

Awatar użytkownika
Cyjan
Specjalista
Posty: 483
Rejestracja: 27 sie 2022, 10:37

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: Cyjan » 09 lut 2025, 19:28

Widzę to jako znak, że jednak mijanki tramwajowej nie będzie
ona/jej

Awatar użytkownika
michal49944
Ekspert
Posty: 672
Rejestracja: 15 mar 2024, 17:07
Lokalizacja: Kraków - Os. Podwawelskie

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: michal49944 » 09 lut 2025, 20:42

Cyjan pisze: 09 lut 2025, 19:28 Widzę to jako znak, że jednak mijanki tramwajowej nie będzie
Obawiam się, że tak właśnie będzie. Miejmy jedynie nadzieję, że ZTP da coś dodatkowego na Salwator, a nie tylko 2 i 1 w dwukierunkowcach. Dodatkowo jak dojdzie jeszcze remont Franciszkańskiej to będzie naprawdę ciężko jeśli to miałby być jedyny dojazd do centrum.

kot_feliks
Ekspert
Posty: 1255
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: kot_feliks » 09 lut 2025, 21:07

Generalnie to taka pętla byłaby rewelacyjna dla 2xx z Salwatora, bo wtedy wydłużając te linie jedynie o kilometr, zapewniłoby się również przesiadkę na autobusy jadące ATW :mrgreen:

Niemniej schodząc na ziemię ;)

- nie wiem, czy to jest od razu kwestia tego, czy będzie, czy też nie będzie mijanki tramwajowej. Po prostu w rejonie ATW - Konopnickiej jest potrzebne miejsce na więcej autobusów, niż obecnie mogą zapewnić Cracovia i os. Podwawelskie;

- odnośnie linii tramwajowych na Salwator, to moim zdaniem akurat układ z dwoma liniami na Salwatorze (jedna w kierunku Bagateli, druga na pl. WŚW) + autobusem na ATW oraz dwoma liniami na Cichym Kąciku (również w obu kierunkach) jest zdecydowanie bardziej optymalny, niż 3 linie na Salwator i jedna na Cichy Kącik. Bezsensem natomiast jest trasa '2', bo linia w kierunku Bagateli powinna jechać dalej, a nie być tlenowozem po centrum.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości