Bilety, kontrole, integracja taryfowa
Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa
Jaki sens montować ten kasownik w aucie, które ma do końca roku zostać wycofane z eksploatacji?
- pasazer_mobilisu
- Ekspert
- Posty: 1566
- Rejestracja: 18 lut 2020, 6:01
Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa
A dlaczego nie? Kasownik się nie zużyje i za rok się go przełoży, a stary automat może po prostu się zepsuł.
Nie karmić troli 

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa
Pełna zgoda co do nowego kasownika, a co do biletomatu to czy w ww. pojeździe nie znajdował się stary typ biletomatu, który przyjmował tylko bilon?pasazer_mobilisu pisze: 09 mar 2025, 18:54 A dlaczego nie? Kasownik się nie zużyje i za rok się go przełoży, a stary automat może po prostu się zepsuł.
Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa
Może dlatego, że właśnie zastąpił jeden z najstarszych automatów. Gdyby wymieniono automat w dwuletnim autobusie, to byłby zarzut o niegospodarność.Kierman pisze: 09 mar 2025, 18:52 Jaki sens montować ten kasownik w aucie, które ma do końca roku zostać wycofane z eksploatacji?
- pasazer_mobilisu
- Ekspert
- Posty: 1566
- Rejestracja: 18 lut 2020, 6:01
Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa
Prawdopodobnie tak, bo w 2011 roku jeszcze nie montowano automatów na kartę.Ankin pisze: 09 mar 2025, 18:57 Pełna zgoda co do nowego kasownika, a co do biletomatu to czy w ww. pojeździe nie znajdował się stary typ biletomatu, który przyjmował tylko bilon?
Nie karmić troli 

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa
Czyli użyto ramion od starego biletomatu.
Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa
Popraw mnie jeżeli się mylę i jednocześnie posiadasz wiedzę w odniesieniu do interesującej mnie kwestii.pasazer_mobilisu pisze: 09 mar 2025, 19:32 Prawdopodobnie tak, bo w 2011 roku jeszcze nie montowano automatów na kartę.
MIanowicie z tego co kojarzę przynajmniej w odniesieniu do biletomatów na bilon znajdujących się w tramwajach NGT6 oraz NGT6/2 (a przynajmniej w jakiejś ich części), zapewne w drugiej dekadzie XXI wieku, MPK zaczęło dodawać czytniki kart zbliżeniowych.
W kilku autobusach też spotkałem takie "protezy" w odniesieniu do biletomatów starszego typu, które jednocześnie umożliwiały płatność gotówką i kartą.
Z upływem lat, możliwość zapłaty kartą pojawiła się m. in. we wszystkich białych, stacjonarnych biletomatach, które jako pierwsze pojawiły się na krakowskich ulicach.
Potem proces ten się zatrzymał i możliwość zapłaty kartą zbliżeniową została dodana tylko do wspomnianych już białych biletomatów stacjonarnych, natomiast w pojazdach (autobusy i tramwaje) MPK nie dodawało terminali.
Rozchodziło się o koszty czy też zbytnio nikt nie przejmował się wygodą pasażerów, wychodząc z założenia że za x lat i tak docelowo wszystkie gotówkowe biletomaty zostaną zastąpione nowszymi lub pojazdy w których się znajdują np. przestaną być eksploatowane w regularnym ruchu?
Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa
Może niektóre biletomaty nie były kompatybilne i nie posiadały możliwości instalacji czytników i to nie chodzi tylko o hardware ale i o oprogramowanie.Ankin pisze: 09 mar 2025, 20:08 natomiast w pojazdach (autobusy i tramwaje) MPK nie dodawało terminali.
Rozchodziło się o koszty czy też zbytnio nikt nie przejmował się wygodą pasażerów, wychodząc z założenia że za x lat i tak docelowo wszystkie gotówkowe biletomaty zostaną zastąpione nowszymi lub pojazdy w których się znajdują np. przestaną być eksploatowane w regularnym ruchu?
Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa
Dziękuję za wyjaśnienie technicznych aspektów poruszonej przeze mnie kwestii "historycznej" instalacji czytników do kart zbliżeniowych w starych biletomatach na bilon, jaka miała miejsce co najmniej kilkanaście lat wstecz.
Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa
W NGT6 nic nie było dodawane, wszystkie automaty były/są wyłącznie na bilon. Jedynie chyba w 2 czy 3 sztukach NGT8 w drugim automacie na końcu wagonu zostały dodane czytniki kart.Ankin pisze: 09 mar 2025, 20:08 MIanowicie z tego co kojarzę przynajmniej w odniesieniu do biletomatów na bilon znajdujących się w tramwajach NGT6 oraz NGT6/2 (a przynajmniej w jakiejś ich części), zapewne w drugiej dekadzie XXI wieku, MPK zaczęło dodawać czytniki kart zbliżeniowych.
Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa
Dziękuję za sprostowanie.suchy pisze: 10 mar 2025, 9:39 W NGT6 nic nie było dodawane, wszystkie automaty były/są wyłącznie na bilon. Jedynie chyba w 2 czy 3 sztukach NGT8 w drugim automacie na końcu wagonu zostały dodane czytniki kart.
Minęło już tyle lat od montowania czytników kart zbliżeniowych w wybranych automatach na bilon, że zwyczajnie mi się zacierają fakty, ale coś tak w głowie lata, że były to tramwaje od Bombardiera

Pamiętasz może jak to wyglądało w autobusach? Bo też kojarzę wozy gdzie takie protezy spotykałem.
-
- Pasażer
- Posty: 41
- Rejestracja: 18 maja 2024, 15:03
Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa
#HW142 dostał Merę. Czyżby pierwszy wiedeńczyk z Merą?
-
- Ekspert
- Posty: 2055
- Rejestracja: 07 wrz 2020, 13:39
- Lokalizacja: Balice
Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa
RZ243 też dostał Merę
- michal49944
- Ekspert
- Posty: 668
- Rejestracja: 15 mar 2024, 17:07
- Lokalizacja: Kraków - Os. Podwawelskie
Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa
Ciekawe dane dotyczące "gapiowiczów" w komunikacji miejskiej:
W bazie KRD to ponad 78 tys. informacji na kwotę 29,8 mln zł, co daje średnią na poziomie 381 zł na jednego gapowicza. W BIG widnieje ponad 52 tys. informacji, na kwotę ponad 16,7 mln zł, a więc średnio ok. 320 zł. Sebastian Kowal zwraca uwagę, że obydwie bazy różnią się sposobem podawania kwot z odsetkami lub bez, więc nie należy porównywać tych danych bezpośrednio.
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/gapow ... 60658.htmlKontroli wciąż mniej niż wcześniej
ZTP przejął kontrolę biletów od lipca 2023 roku, po tym jak umowę z miastem wypowiedziała firma Rewizor. Początkowo statystyki dotyczące liczby kontroli i wystawianych wezwań były znacznie niższe niż przed tą zmianą.
Jak wygląda to obecnie? – Średnio w 2024 roku wystawialiśmy ok. 5000-6600 wezwań miesięcznie przy zatrudnieniu 50-80 kontrolerów. Rewizor przy około 100 kontrolerach wystawiał 7000-10000. – mówi nam Sebastian Kowal.
Jednostka przekonuje, że liczba wezwań w przeliczeniu na jednego kontrolera jest porównywalna, ale łączne statystki będą się zmieniać, ponieważ trwa obecnie nabór kolejnych pracowników.
Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa
Na Płaszowie rozpoczęło się montowanie automatów Mery. Na pewno już je mają 940, 968, 747, 752, 760.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość