Rozdział taboru - tramwaje

- Tabor, przetargi, rozdysponowanie wozów, dane techniczne
suchy
Ekspert
Posty: 1170
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: suchy » 08 kwie 2025, 11:32

kot_feliks pisze: 07 kwie 2025, 21:41 Z czego to wynika?
Z korkowania się zjazdów przed bramą (przez co motorniczowie w skrajnych przypadkach potrafili po północy - czyli gdy nie ma ruchu liniowego - zjeżdżać ze spóźnieniem nawet po 20-30 minut), co wynika z kilku różnych czynników:

1. Głównym powodem jest tzw. "mały łuk" - chodzi o ten tor obwodowy do zawracania przy płocie zajezdni. Nie mogą się po nim poruszać dłuższe wagony (NGT8, Stadlery, Pesy) z uwagi na brak skrajni - zahaczają o słup bramy wyjazdowej (czerwony krzyżyk).

Obrazek

2. Z małego łuku nie ma również możliwości bezpośredniego przejazdu w kierunku 2 hali, czyli torów 6-10, można tylko zawrócić w prawo na tory 1-5 w pierwszej hali (czerwona strzałka).

Dlatego jeśli wagony te muszą objechać zajezdnię, np. po skończonym OC na hali trzeba przejechać ponownie na tą samą halę na sąsiedni tor do myjni, albo trzeba wjechać wagonem na drugą halę na tory 6-10, to trzeba obecnie:
- WYJECHAĆ z zajezdni przez bramę koło przychodni,
- wjechać na tory LINIOWE i "wepchać się" pomiędzy wagony zjeżdżające do zajezdni,
- ponownie WJECHAĆ na zajezdnię przez bramę zjazdową.

Więc wyobraź sobie teraz, że masz zjazd do zajezdni, a tutaj z bramy koło przychodni wyjeżdżają przed tobą na tor liniowy 2-3 wagony jadące na myjnię / na 2 halę. No więc stoisz i czekasz - a za tobą czekają już kolejne zjazdy (przed którymi znowu wyjadą jakieś wagony z bramy). No i tak się robi kolejka i korek na kilkanaście wagonów.

W skrajnych przypadkach korek tramwajów zjeżdżających do zajezdni potrafił sięgać Rzemieślniczej czy nawet Ronda Matecznego - i tutaj pojawia się kolejna sprawa, czyli lokalizacja zajezdni. W przypadku Huty, która jest z dala od wszelkich zabudowań mieszkalnych, to po północy od Struga w stronę Kombinatu i Ujastka raczej nie jedzie żaden pasażer (bo i po co).

Zaś wokół Podgórza leży sporo zabudowań mieszkaniowych, gdzie nawet o tak późnej porze zdarzają się pasażerowie, którzy chcą sobie podjechać zjazdem w kierunku Łagiewnik i stamtąd przejść pieszo do domu (np. na Rzemieślniczą, Fredry, Odrzańską czy Lipińskiego). A potem nagle się okazywało, że podróż z Matecznego do Łagiewnik zajmuje 15-20 minut w korku, a motorniczy nie może wypuścić pomiędzy przystankami.

Więc żeby uniknąć kumulowania się dużej liczby wagonów (zjazdowych z linii + objeżdżających zajezdnię podczas OC), MPK postanowiło "rozrzedzić" częstotliwość zjazdów po północy - tzn zamiast 2-3 tramwajów naraz, teraz zjeżdża 1 tramwaj co ok. 2-3 minuty. Tylko żeby to zrealizować, to trzeba było wydłużyć postoje na pętlach po 30-40 do nawet 50 minut:

- 3 na Bieżanowie 31 minut
- 8 na Borku 31 minut, na Bronowicach Małych 37 minut
- 9 na Bieżanowie 28 minut
- 11 na Makach 49 minut
- 13 na Bieżanowie 32 minuty
- 17 na Makach 48 minut
- 18 na Makach 47 minut oraz 44 minuty
- 20 na Małym Płaszowie 35 minut
- 50 na Borku 28 minut oraz 26 minut
- 52 na Makach 48 minut, 47 minut oraz 43 minuty

Na szczęście w tym roku w wakacje MPK planuje przebudowywać te tory - tutaj w wątku o PT Impuls oraz ja opisaliśmy to dokładniej.

Łuk będzie przesunięty bliżej płotu, dobudowana zostanie relacja mały łuk => 2 hala (zielona strzałka na zdjęciu wyżej), zmieniona i przesunięta będzie też brama wyjazdowa (dwu-przęsłowa zamiast jedno- jak obecnie). Dzięki temu tramwaje okrążające zajezdnię nie będą musiały wyjeżdżać na tory liniowe i blokować zjazdów.
– Mamy w tej chwili tor obwodowy, ale on nie zapewnia takiej funkcjonalności, jakiej oczekujemy. Chcemy zrobić to tak, żeby przejazd tramwajów był sprawny i żeby nie było konieczności wyjeżdżania z zajezdni na tor wzdłuż ul. Brożka – tłumaczy w rozmowie z nami Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy przewoźnika.
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/mpk-r ... 60367.html

Piotr246
Znawca
Posty: 162
Rejestracja: 05 lut 2025, 20:00

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Piotr246 » 08 kwie 2025, 11:47

Dwa lub trzy pytania:
1. W takim razie czy nie można wydłużyć czasu kursowania przynajmniej części linii do 0:30-1:00?
2. Czy w PH jest jeszcze wolne miejsce? Ale raczej dąży się do tego, żeby było 50/50 pomiędzy PT i PH.
3. Jakoś umarł pomysł Impusla, a wg mnie jest on na tę chwilę najbardziej rozsądny. Wysoki tabor byłby na mieście (poza 21) tylko w szczycie.

scyzor663
Specjalista
Posty: 312
Rejestracja: 10 lis 2023, 9:36

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: scyzor663 » 08 kwie 2025, 12:00

Trasa na Galerię Bronowice i nowa zajezdnia potrzebne na wczoraj... Ale kto by się tym przejmował.

suchy
Ekspert
Posty: 1170
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: suchy » 08 kwie 2025, 12:21

Piotr246 pisze: 08 kwie 2025, 11:47 Dwa lub trzy pytania:
1. W takim razie czy nie można wydłużyć czasu kursowania przynajmniej części linii do 0:30-1:00?
2. Czy w PH jest jeszcze wolne miejsce? Ale raczej dąży się do tego, żeby było 50/50 pomiędzy PT i PH.
3. Jakoś umarł pomysł Impusla, a wg mnie jest on na tę chwilę najbardziej rozsądny. Wysoki tabor byłby na mieście (poza 21) tylko w szczycie.
Ale którym liniom chciałbyś wydłużyć kursowanie, jednocześnie pamiętając o tym, że motorniczy ma określony czas pracy (max 10:00h na etacie)?

Dajmy na to wyślesz taką 8 w jeszcze jeden kurs:
https://tomekzaw.pl/ttss/brygady/tram/1/228

Tramwaj przyjeżdża na Borek o 0:05, załóżmy że wyjechałby 0:10 w stronę Bronowic Małych - tam przyjedzie po 40 minutach, czyli 0:50. Dodajmy choćby 3-4 minuty na sprawdzenie wagonu przed zjazdem + 35 minut samego zjazdu = tramwaj przyjedzie do PT o 1:30, czyli prawie 1h później niż obecnie.

O liniach jadących przez całe miasto jak 9, 18, 50 czy 52 wspominać już nawet nie będę - bo zrobienie 1 kursu oraz zjazd z Mistrzejowic (Hipokratesa), Górki Narodowej czy Piastów zajęłoby łącznie dodatkowe 2 godziny, czyli wagony zjechałyby do PT koło 2:00 w nocy :!:

Dwa - pytanie czy w nocy będziesz mieć potoki uzasadniające np. dodatkowy kurs 11 z Maków na Płaszów, albo 17 na Towarowy?

Trzy - od północy kursuje przecież komunikacja nocna, np. na Bieżanowie masz 69/669 jadące 23:28, 23:58, 0:28. Więc po co 3ka miałaby robić dodatkowy kurs na Krowodrzę (przyjazd ma na Bieżanów o 23:48, więc musiałaby pojechać pomiędzy kursami nocnego 23:58 i 0:28)?
impuls pisze: 07 kwie 2025, 16:16 Gdyby zamienili ufoki z '52' na pięć krakowiaków na '24'. Kursujące na '24' w godzinach poza szczytem mogliby podmieniać szczytowymi '50'-ki. Efekt Ufoki jeździłyby tylko w godzinach szczytu, na '24' niska podłoga poza szczytem i trzy brygady całodzienne. '52' w pełni niskopodłogowe.
I tak w przyszłym roku na 52 będą musiały być same Pesy, bo przecież zostanie otwarta trasa przez Meissnera - na której przypomnę, że będziemy mieli TUNEL - a jak wszyscy wiemy, 105tki w tunelu NIET 8-)

Więc PT będzie musiało zabrać 5 ufoków z 52 i wrzucić tutaj Pesy ściągnięte z innych linii - jedynymi kandydatami są 4ka (2 sztuki Pes) oraz 24
(5 sztuk). Jeśli jednak 105tki wylądują na 24 tak jak pisze Impuls, to dochodzi kolejny problem - 4 z 5 podgórskich brygad pesowych rozpoczyna pracę na Kurdwanowie, gdzie dojeżdżają przez TUNEL ŁAGIEWNICKI.

Więc jako że znowu mamy zakaz przejazdu, to trzeba byłoby skierować te wyjazdy na starą (dłuższą) trasę przez Wielicką i analogicznie późniejsze zjazdy do zajezdni z Kurdwanowa (tutaj 3 brygady z tych 4 startujących na Kurdwanowie).

Awatar użytkownika
Kowalik
Ekspert
Posty: 531
Rejestracja: 08 lut 2022, 14:38

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Kowalik » 08 kwie 2025, 19:12

Ja jako mieszkaniec Piasków w sprawie Konstali na 24 nie mam przeciwskazań. Jedynie co mnie martwi, to częste ich awarie. Jak wypadnie na 52 kurs to następny jeśli nie ma zatrzymania przyjedzie za 7 minut, a w przypadku 24 będzie dziura 30 minutowa.. :roll:

impuls
Ekspert
Posty: 1562
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: impuls » 08 kwie 2025, 19:45

Sprawa się sama rozwiąże, bo jak oddadzą tramwaj na Mistrzejowice (marzec - kwiecień 2025 ) zamkną Bronowice na przebudowę rozjazdów pod Bagatelą. I wtedy linię '24' muszą przekierować na inną pętlę i może nie będą na niej potrzebne Pesy. Skierują je na '52'

krakus
Znawca
Posty: 172
Rejestracja: 26 sie 2020, 22:14

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: krakus » 08 kwie 2025, 20:49

scyzor663 pisze: 08 kwie 2025, 12:00 Trasa na Galerię Bronowice i nowa zajezdnia potrzebne na wczoraj... Ale kto by się tym przejmował.
Priorytetem jest dokończenie przebudowy PH, jak i rozbudowa PT.Na najbliższe 5 lat w planach inwestycyjnych MPK nie ma ujętej budowy trzeciej zajezdni tramwajowej.

kucyk
Ekspert
Posty: 2404
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: kucyk » 08 kwie 2025, 20:50

impuls pisze: 08 kwie 2025, 19:45 Sprawa się sama rozwiąże, bo jak oddadzą tramwaj na Mistrzejowice (marzec - kwiecień 2025 ) zamkną Bronowice na przebudowę rozjazdów pod Bagatelą. I wtedy linię '24' muszą przekierować na inną pętlę i może nie będą na niej potrzebne Pesy. Skierują je na '52'
Jeszcze wiele wody w Wiśle popłynie zanim to nastąpi. :)

impuls
Ekspert
Posty: 1562
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: impuls » 08 kwie 2025, 22:55

kucyk pisze: 08 kwie 2025, 20:50 Jeszcze wiele wody w Wiśle popłynie zanim to nastąpi. :)
Tylko co? remont pod Bagatelą czy oddanie nowej trasy do Mistrzejowic? Chyba to pierwsze :lol:

scyzor663
Specjalista
Posty: 312
Rejestracja: 10 lis 2023, 9:36

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: scyzor663 » 09 kwie 2025, 6:23

krakus pisze: 08 kwie 2025, 20:49 Priorytetem jest dokończenie przebudowy PH, jak i rozbudowa PT.Na najbliższe 5 lat w planach inwestycyjnych MPK nie ma ujętej budowy trzeciej zajezdni tramwajowej.
Błędne koło, przebudowy dzięki którym można zwiększyć ilość wagonów będą powodować zwiększenie problemów z przepustowością (nawet nie samych zajezdni ale nawet układu torowego wokół nich).

Maciek11
Pasażer
Posty: 7
Rejestracja: 24 lut 2025, 15:12

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Maciek11 » 09 kwie 2025, 6:42

scyzor663 pisze: 09 kwie 2025, 6:23 Błędne koło, przebudowy dzięki którym można zwiększyć ilość wagonów będą powodować zwiększenie problemów z przepustowością (nawet nie samych zajezdni ale nawet układu torowego wokół nich).
Dokładnie. Już są problemy z przejazdem w Łagiewnikach, a przy zwiększonej ilości wagonów (w przyszłości) będzie jeszcze gorzej. W Hucie trochę lepiej ale korkuje się często Kocmyrzowskie i Czyżyńskie. Jakoś Poznań i Wrocław będą budować nowe zajezdnie, a w Krakowie jak zawsze jest z tym problem.

fysztof
Ekspert
Posty: 879
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: fysztof » 09 kwie 2025, 16:44

Jak się Kraków ma tak wziąć za nową zajezdnię, jak się wziął za nowe archiwum miejskie, to może lepiej że jej nie robi...

suchy
Ekspert
Posty: 1170
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: suchy » 17 kwie 2025, 16:16

Kaszmir pisze: 05 kwie 2025, 21:13 Zwróciłem się do Wiceprezydenta Kracika z prośbą, by wieczorami na "52", "21" i "13" zostawały wyłącznie pojazdy niskopodłogowe, a wysokopodłogowce zjeżdżały do zajezdni:

https://www.facebook.com/blogkrabok/pos ... RSy63uKZCl
Nie wiem czy to ma jakiś związek z twoim pismem, czy też może to jakieś okołoświąteczne zmiany - ale dzisiaj na 52 kursują pozamieniane brygady podgórskie:
- 52-01 krótka brygada do 20.00, na której zwykle była Pesa, dziś jest Ufok,
- 52-08 i 52-14 długie brygady, na których był Ufok, dzisiaj jest Pesa.

Również na 13 nie ma 105tki, tylko same NGT6.

Awatar użytkownika
Kowalik
Ekspert
Posty: 531
Rejestracja: 08 lut 2022, 14:38

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Kowalik » 17 kwie 2025, 17:41

https://lovekrakow.pl/aktualnosci/krots ... 61251.html
Wszystko zostało wyjaśnione w artykule. Choć w dalszym ciągu nie rozumiem forsowania jednej brygady wysokopodłogowej w soboty..

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1882
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Bayer2003 » 17 kwie 2025, 17:54

Kowalik pisze: 17 kwie 2025, 17:41 https://lovekrakow.pl/aktualnosci/krots ... 61251.html
Wszystko zostało wyjaśnione w artykule. Choć w dalszym ciągu nie rozumiem forsowania jednej brygady wysokopodłogowej w soboty..
To dlatego na tej linii na 19 pociągów tylko jedna brygada jest obsługiwana przez wagon o długości ok. 33 m
Wyjątkowo w sytuacjach awaryjnych jest dopuszczenie, aby na linii nr 52 mogły być wysłane jeszcze dwa krótsze wagony zamiast najdłuższych
O tym, że "sytuacje awaryjne", przez które 3 tramwaje 33-metrowe kursują na "52" prawie codziennie oczywiście MPK-owski łżecznik zapomniał wspomnieć. Decyzja o zmniejszeniu wykorzystania 3x105Na do 50% również jest skandaliczna - nie jest to może tabor zbyt przez pasażerów lubiany, jednak przynajmniej w godzinach szczytu można się do niego zmieścić.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości