Rozdział taboru - tramwaje

- Tabor, przetargi, rozdysponowanie wozów, dane techniczne
suchy
Ekspert
Posty: 1169
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: suchy » 17 kwie 2025, 20:37

Bayer2003 pisze: 17 kwie 2025, 17:54 Decyzja o zmniejszeniu wykorzystania 3x105Na do 50% również jest skandaliczna - nie jest to może tabor zbyt przez pasażerów lubiany, jednak przynajmniej w godzinach szczytu można się do niego zmieścić.
A gdzie byś chciał puścić te dodatkowe Ufoki? Podgórze ma tylko te 4 brygady "szczytowe" (1, 3 i 6 do około 20.00-21.00 oraz 18 do 22.00). Pozostałe drugie 4 brygady są całodzienne i kończą po 23.00 - 0.00.

Rozwiązania masz dwa:

- albo przydzielasz do PT dodatkowe 2-3 huckie brygady "szczytowe" (wg rozkładów huckich) - przez co Ufoki muszą gnać przez całe miasto jako wyjazd z Podgórza na Piastów, a następnie wieczorem zjeżdżać z Piastów do PT. Generujesz w ten sposób dodatkowe ok. 30 km dziennie / brygadę.

- albo zmieniasz rozkład tak, żeby więcej brygad szczytowych na 52 zaczynało na Makach. Tylko że wtedy częstotliwość f-7.5 z Maków zacznie się już około 5.00 - 5.10 (a nie jak obecnie ok. 5.40). Podczas gdy z Piastów pierwsze kursy f-7.5 nie pojadą jak obecnie od 5.50, tylko dopiero gdzieś od 6.30.

Awatar użytkownika
michal49944
Ekspert
Posty: 668
Rejestracja: 15 mar 2024, 17:07
Lokalizacja: Kraków - Os. Podwawelskie

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: michal49944 » 17 kwie 2025, 21:01

Ostatnim dniem powszednim z 52 całą w 40m+ był 24.03.2025 (poniedziałek). Od wtorku (25.03) mieliśmy 18 dni powszednich i przez 10 z nich kursowały trzy Lajkoniki (55,5%!!!), przez 6 z nich mieliśmy 2 Lajkoniki oraz przez TYLKO dwa dni był ten zaplanowany jeden Lajkonik.
Jest to absolutnym skandalem! :evil: :evil: :evil:

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1882
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Bayer2003 » 17 kwie 2025, 22:10

suchy pisze: 17 kwie 2025, 20:37 A gdzie byś chciał puścić te dodatkowe Ufoki? Podgórze ma tylko te 4 brygady "szczytowe" (1, 3 i 6 do około 20.00-21.00 oraz 18 do 22.00). Pozostałe drugie 4 brygady są całodzienne i kończą po 23.00 - 0.00.

Rozwiązania masz dwa:
Rozwiązań jest znacznie więcej niż dwa, chociaż Twoje faktycznie są pierwszymi jakie przychodzą do głowy.
suchy pisze: 17 kwie 2025, 20:37 - albo przydzielasz do PT dodatkowe 2-3 huckie brygady "szczytowe" (wg rozkładów huckich) - przez co Ufoki muszą gnać przez całe miasto jako wyjazd z Podgórza na Piastów, a następnie wieczorem zjeżdżać z Piastów do PT. Generujesz w ten sposób dodatkowe ok. 30 km dziennie / brygadę.
Niestety czasami brygad nie da się ułożyć optymalnie - "1" i "5" mają obecnie łącznie trzy brygady wyjeżdżające bezpośrednio z Podgórza na Jarzębiny - nie jest to może opłacalne, jednak jednoznacznie korzystne dla pasażerów. Podobnie wyjazd dwóch dodatkowych ufoków na Piastów bezpośrednio z Podgórza nie byłby dla MPK opłacalny, jednak dla pasażerów lepszy od niezabieralnych Stadlerów, które przecież po zdjęciu z "52" mogłyby trafić na inną linię, odciążając ją nieco.
suchy pisze: 17 kwie 2025, 20:37 - albo zmieniasz rozkład tak, żeby więcej brygad szczytowych na 52 zaczynało na Makach. Tylko że wtedy częstotliwość f-7.5 z Maków zacznie się już około 5.00 - 5.10 (a nie jak obecnie ok. 5.40). Podczas gdy z Piastów pierwsze kursy f-7.5 nie pojadą jak obecnie od 5.50, tylko dopiero gdzieś od 6.30.
Pytanie czy na obydwóch pętlach na pewno f~7,5 musi się zaczynać o tej samej godzinie? Z pewnością tak jest optymalnie, jednak ponownie - czy mniejszym złem dla pasażerów nie byłoby jednak nawet znaczące zróżnicowanie tego, a całkowite wycofanie z linii 33-metrowych tramwajów?

Nie są to jednak jedyne opcje - na "52" dałoby się wprowadzić to, z czego niesłusznie zrezygnowano kilka lat temu, czyli łączenia. Dla przykładu jedna z podgórskich brygad "24" kończy pracę na Kurdwanowie o 20:45. Zamiast zjeżdżać do zajezdni, mogłaby ona pojechać na Czerwone Maki, gdzie po godzinie 21 zastąpiłaby dodatkowego ufoka ;).

Być może jednak zdecydować się trzeba na jeszcze inny krok, czyli obsadzenie "52" wyłącznie taborem 2014N oraz 405N, a w zamian skierowanie trójskładów na "24". Wiem, że jest to kontrowersyjny pomysł, jednak po oddaniu trasy przez Meissnera podjęcie tej decyzji i tak będzie nieuniknione (chyba, że MPK postanowi rozpiąć ufoki, co pociągnie za sobą łańcuch ograniczeń długości taboru na kilku liniach :twisted:), więc być może warto wprowadzić to rozwiązanie już teraz?

Wiem oczywiście, że trójskłady przez część pasażerów są nielubiane ze względu na wysoką podłogę oraz brak klimatyzacji i być może korzystający z "52" poza godzinami szczytu cieszą się z podjętej dziś decyzji. Warto zauważyć jednak, że gdyby codziennie z zajezdni wyjeżdżały dodatkowe dwa ufoki, a na "13", "21" ani "49" nie kursowały żadne 2x105Na ani E1 solo, brygad wysokopodłogowych byłoby i tak mniej niż obecnie ;). Niezrozumiałe jest również kursowanie trójskładu w sobotę - obiecane były weekendy bez wysokiej podłogi, jednak obietnice te jak zwykle okazały się niestety niewiele warte.
michal49944 pisze: 17 kwie 2025, 21:01 Ostatnim dniem powszednim z 52 całą w 40m+ był 24.03.2025 (poniedziałek). Od wtorku (25.03) mieliśmy 18 dni powszednich i przez 10 z nich kursowały trzy Lajkoniki (55,5%!!!), przez 6 z nich mieliśmy 2 Lajkoniki oraz przez TYLKO dwa dni był ten zaplanowany jeden Lajkonik.
Jest to absolutnym skandalem! :evil: :evil: :evil:
Czyli trzy tramwaje 33-metrowe na "52" nie są żadną sytuacją awaryjną, a najczęstszym scenariuszem. Na "24" we wszystkie dni było chyba 5 tramwajów ponad 40-metrowych, więc wykorzystanie najdłuższego taboru wahało się we wspomnianym przez Ciebie czasie na poziomie 30-32/45 (67-71%). W tym czasie tylko jedna linia obsługiwana była wyłącznie przez ponad 40-metrowe tramwaje, co zwłaszcza przy obecnych remontach powodowało przepełnienia. Rozumiem konserwację taboru, wypadki i inne sytuacje losowe, jednak pamiętajmy że jeszcze w 2020 roku średnie wykorzystanie wszystkich tramwajów wynosiło 84-85%. W przypadku samych trójskładów było to 100%, a w przypadku najdłuższych tramwajów z niską podłogą (2014 oraz 405N) aż 81%. Jeżeli dziś do tych wartości nawet nie da się zbliżyć, zdecydowanie można mówić o sporych nieprawidłowościach w rozdziale taboru.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

impuls
Ekspert
Posty: 1562
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: impuls » 17 kwie 2025, 22:45

Według artykułu mają być tylko cztery ufoki. Pytanie czy na czas Świąt, czy do wakacji? Jeśli na stałe, to pewnie już teraz zdejmą jednego ufoka ze stanu. Tym bardziej, że wchodzą na stan kolejne GT8SU np. jest już RF343. Podgórze nie jest z gumy a mają jeszcze być remonty na terenie Zajezdni.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1882
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Bayer2003 » 17 kwie 2025, 22:57

impuls pisze: 17 kwie 2025, 22:45 Według artykułu mają być tylko cztery ufoki. Pytanie czy na czas Świąt, czy do wakacji? Jeśli na stałe, to pewnie już teraz zdejmą jednego ufoka ze stanu. Tym bardziej, że wchodzą na stan kolejne GT8SU np. jest już RF343. Podgórze nie jest z gumy a mają jeszcze być remonty na terenie Zajezdni.
W obecnej sytuacji zdejmowanie ze stanu taboru 40m+ to ostatnie co powinno spotkać krakowską komunikację miejską. Niestety patrząc na ostatnie miesiące, taki antypasażerski scenariusz jest niestety prawdopodobny.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Awatar użytkownika
sorig
Specjalista
Posty: 459
Rejestracja: 21 lut 2020, 11:22

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: sorig » 17 kwie 2025, 23:16


Tramwaj przyjeżdża na Borek o 0:05, załóżmy że wyjechałby 0:10 w stronę Bronowic Małych - tam przyjedzie po 40 minutach, czyli 0:50. Dodajmy choćby 3-4 minuty na sprawdzenie wagonu przed zjazdem + 35 minut samego zjazdu = tramwaj przyjedzie do PT o 1:30, czyli prawie 1h później niż obecnie.
Nie trzeba przecież wydłużać akurat obecnie ostatnich kursów w rozkładzie. Można wydłużyć kursowanie brygady, która przyjeżdża na Borek wcześniej. Lub wgl przerobić cały rozkład i rozrzedzić nieco ostanie kursy.

impuls
Ekspert
Posty: 1562
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: impuls » 18 kwie 2025, 8:29

suchy pisze: 17 kwie 2025, 20:37 A gdzie byś chciał puścić te dodatkowe Ufoki? Podgórze ma tylko te 4 brygady "szczytowe" (1, 3 i 6 do około 20.00-21.00 oraz 18 do 22.00). Pozostałe drugie 4 brygady są całodzienne i kończą po 23.00 - 0.00.
Pomimo ograniczeń pewne zmiany chyba już na stałe wprowadzono. Przynajmniej do czasu remontu Ronda Grunwaldzkiego. Ufoki na '52' teraz są właśnie na tych czterech krótszych brygadach o których pisał suchy 01,03,06,18. Ale na '24' są teraz cztery Krakowiaki. Były na brygadach 01,02,03,05,06. Obecnie Krakowiaki są na brygadach parzystych 02,04,06,08. Zatem za ufoka na '52' wprowadzono krakowiaka zabranego z '24'. I tak po zmianach jest o jeden pociąg 40 metrowy mniej. Na '75-09 od dwóch dni jest trzeci Stadler. Mam nadzieję że zmiana na stałe, bo były tylko dwa na 75-03 i 75-06. Na '13' nie ma już składu 105Na ale linia pozostała w ramce z udziałem taboru wysokopodłogowego. N8C wysyłane są na inne linie niż '21'. Nie wiadomo dlaczego.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1882
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Bayer2003 » 18 kwie 2025, 9:09

impuls pisze: 18 kwie 2025, 8:29 Pomimo ograniczeń pewne zmiany chyba już na stałe wprowadzono. Przynajmniej do czasu remontu Ronda Grunwaldzkiego. Ufoki na '52' teraz są właśnie na tych czterech krótszych brygadach o których pisał suchy 01,03,06,18. Ale na '24' są teraz cztery Krakowiaki. Były na brygadach 01,02,03,05,06. Obecnie Krakowiaki są na brygadach parzystych 02,04,06,08. Zatem za ufoka na '52' wprowadzono krakowiaka zabranego z '24'. I tak po zmianach jest o jeden pociąg 40 metrowy mniej.
Nawet nie zauważyłem tego (zapewne dlatego, że zwykle jakaś PESA na "24" i tak się nie wyświetlała). W takiej sytuacji wykorzystanie taboru 40m+ wynosiło wczoraj 29/45 (64%), przebijając dotychczasowe dno. Dziś na "52" widzę "zaledwie" (aż) dwa Stadlery, więc znowu mamy 30/45 (67%). Skandal.
impuls pisze: 18 kwie 2025, 8:29 Na '75-09 od dwóch dni jest trzeci Stadler. Mam nadzieję że zmiana na stałe, bo były tylko dwa na 75-03 i 75-06.
Gdyby podliczyć wykorzystanie Stadlerów, wyszłoby chyba ponad 80%. To dobrze, jednak dlaczego tabor 40m+ nie może nawet do takiego wykorzystania się zbliżyć? Warto zauważyć, że jakieś STL również ciągle są wyłączone z ruchu, a jednak wysokie wykorzystanie w ich przypadku jest możliwe.
impuls pisze: 18 kwie 2025, 8:29 Na '13' nie ma już składu 105Na ale linia pozostała w ramce z udziałem taboru wysokopodłogowego.
Być może jest jakieś dopuszczenie, które może być wykorzystane w przypadku trzech sprawnych składów?
impuls pisze: 18 kwie 2025, 8:29 N8C wysyłane są na inne linie niż '21'. Nie wiadomo dlaczego.
N8C mają nieco większą pojemność od EU8N (kosztem miejsc siedzących), więc są idealne na linie takie jak "20", gdzie pasażerów jest dużo i od miejsca siedzącego ważniejsza jest w ogóle możliwość wejścia do tramwaju. Dziś jednak na "20" nie ma już żadnego N8C, a jeden jest na pustawej "11". Ruchy taborowe MPK w ostatnim czasie są dziwne i zupełnie niezrozumiałe. Mam nadzieję, że po świętach obudzimy się już w innej rzeczywistości taborowej, jednak nadzieja ta prawdopodobnie jest złudna.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 6835
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Kaszmir » 18 kwie 2025, 9:56

Cieszę się, że udało się spełnić sporą część naszych postulatów. Warto walczyć :)

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1882
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Bayer2003 » 18 kwie 2025, 10:05

Kaszmir pisze: 18 kwie 2025, 9:56 Cieszę się, że udało się spełnić sporą część naszych postulatów. Warto walczyć :)
Co udało się spełnić? Jeżeli chodzi o wykorzystanie najdłuższego taboru, wcześniej wynosiło ono 30/45, dziś wygląda to identycznie, jednak wczoraj mieliśmy do czynienia z 29/45. 29-30 to powinno wyjeżdżać samych PES, co już od wielu lat nie ma miejsca. Działania taborowe MPK przypominają mieszanie zepsutej zupy - jakieś zmiany są, jednak realnej poprawy nie widać.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 6835
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Kaszmir » 18 kwie 2025, 10:22

Bayer2003 pisze: 18 kwie 2025, 10:05Co udało się spełnić?
Zmniejszenie liczby wysokopodłogowców które po godz. 20 zostają na mieście. Dwa tygodnie temu wysłałem w tej sprawie pismo do wiceprezydenta Kracika i cieszę się, że wysłuchano tej prośby, przynajmniej jeśli chodzi o "52" i "13". Czekam na odpowiedź zwrotną co z "21".

suchy
Ekspert
Posty: 1169
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: suchy » 18 kwie 2025, 10:26

Bayer2003 pisze: 18 kwie 2025, 9:09 Nawet nie zauważyłem tego (zapewne dlatego, że zwykle jakaś PESA na "24" i tak się nie wyświetlała). W takiej sytuacji wykorzystanie taboru 40m+ wynosiło wczoraj 29/45 (64%), przebijając dotychczasowe dno. Dziś na "52" widzę "zaledwie" (aż) dwa Stadlery, więc znowu mamy 30/45 (67%). Skandal.
No ciężko, żeby było większe - skoro jak w kółko jest wypisywane a do ciebie nie dociera, że RG912, HG924 oraz HG932 są w remoncie. Dodatkowo po ostatniej kolizji na Westerplatte odstawiony jest RG903 (2-3 dni temu widziałem go na żeberku przy Rzemieślniczej, miał rozwalony zderzak).

Więc Podgórze posiada na stanie 14 Pes, z czego sprawnych jest 12 - a na mieście kursuje ich 10 (2 x 4ka, 4 x 24ka, 4 x 52ka).

W Hucie wygląda to "odrobinę" lepiej, bo na 22 Pesy na stanie + 1 Protram, sprawnych jest w teorii 21 (2 w remoncie, nie wiem ile w przeglądzie czy naprawie po kolizji jakiejś) - a na mieście kursuje 16 (7 x 4ka, 9 x 52ka). Więc to Huta mogłaby wystawić jeszcze z 1 max 2 wagony, np. podmienić Stadlera na 24.
Gdyby podliczyć wykorzystanie Stadlerów, wyszłoby chyba ponad 80%. To dobrze, jednak dlaczego tabor 40m+ nie może nawet do takiego wykorzystania się zbliżyć? Warto zauważyć, że jakieś STL również ciągle są wyłączone z ruchu, a jednak wysokie wykorzystanie w ich przypadku jest możliwe.
No to pomyśl, używając takiej najprostszej matematyki i procentów - kiedy jest łatwiej zrobić wyższe wykorzystanie? Jak posiadasz mniej wagonów czy więcej? ;)

Stadlerów masz łącznie 110 sztuk - wykorzystanie 80% z nich to jest 88 sztuk, czyli AŻ 22 SZTUKI miałbyś stojące w zapasie na obu zajezdniach.
Pesy + Protram masz łącznie 37 sztuk - wykorzystanie 80% to jest 30 sztuk, czyli tylko 7 sztuk zostaje w zapasie na obu zajezdniach.

Więc nawet jak wyłączyłbyś z użytku 10 Stadlerów (na jakieś naprawy czy przeglądy), to przy 80% wykorzystania w dalszym ciągu zostanie ci 12 wagonów na rezerwowe podmiany w przypadku zjazdu awaryjnego. A w przypadku Pesy ile sztuk możesz maksymalnie wyłączyć przy 80% wykorzystaniu - 1-2 sztuki?

A podliczając wykorzystanie Stadlerów - dzisiaj na mieście (jeśli dobrze ogarnąłem TTSS) to w porannym szczycie były 83 sztuki czyli 75-76%.
Być może jest jakieś dopuszczenie, które może być wykorzystane w przypadku trzech sprawnych składów?
Dopuszczenie jest cały czas - bo na stronie z rozkładami przy 13 masz czerwony znaczek z przekreślonym wózkiem inwalidzkim (czyli linia nie w pełni niskopodłogowa).
Bayer2003 pisze: 18 kwie 2025, 10:05 Co udało się spełnić? Jeżeli chodzi o wykorzystanie najdłuższego taboru, wcześniej wynosiło ono 30/45, dziś wygląda to identycznie, jednak wczoraj mieliśmy do czynienia z 29/45. 29-30 to powinno wyjeżdżać samych PES, co już od wielu lat nie ma miejsca. Działania taborowe MPK przypominają mieszanie zepsutej zupy - jakieś zmiany są, jednak realnej poprawy nie widać.
Jak sobie wyobrażasz, żeby wyjechało 30 Pes / 36 posiadanych? Przeczytaj sobie raz jeszcze początek mojego posta, ile wagonów jest odstawionych - 3 w remoncie + 1 po kolizji, czyli 4 sztuki są wyłączone.

Czyli chciałbyś wysłać 30 sztuk z 32 DOSTĘPNYCH sztuk = zostawiasz zaledwie 2 sztuki (czyli po 1 na zajezdnię) na ewentualne podmiany :lol:

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1882
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Bayer2003 » 18 kwie 2025, 12:42

Kaszmir pisze: 18 kwie 2025, 10:22 Zmniejszenie liczby wysokopodłogowców które po godz. 20 zostają na mieście. Dwa tygodnie temu wysłałem w tej sprawie pismo do wiceprezydenta Kracika i cieszę się, że wysłuchano tej prośby, przynajmniej jeśli chodzi o "52" i "13". Czekam na odpowiedź zwrotną co z "21".
Szkoda jedynie, że wycofano nie te wysokopodłogowce co trzeba. Wykorzystanie solówek E1 oraz 2x105Na się nie zmniejszyło, a do zmniejszania wykorzystania taboru najdłuższego jak widać MPK zawsze chętne :(.
suchy pisze: 18 kwie 2025, 10:26 No ciężko, żeby było większe - skoro jak w kółko jest wypisywane a do ciebie nie dociera, że RG912, HG924 oraz HG932 są w remoncie. Dodatkowo po ostatniej kolizji na Westerplatte odstawiony jest RG903 (2-3 dni temu widziałem go na żeberku przy Rzemieślniczej, miał rozwalony zderzak).

Więc Podgórze posiada na stanie 14 Pes, z czego sprawnych jest 12 - a na mieście kursuje ich 10 (2 x 4ka, 4 x 24ka, 4 x 52ka).

W Hucie wygląda to "odrobinę" lepiej, bo na 22 Pesy na stanie + 1 Protram, sprawnych jest w teorii 21 (2 w remoncie, nie wiem ile w przeglądzie czy naprawie po kolizji jakiejś) - a na mieście kursuje 16 (7 x 4ka, 9 x 52ka). Więc to Huta mogłaby wystawić jeszcze z 1 max 2 wagony, np. podmienić Stadlera na 24.
suchy pisze: 18 kwie 2025, 10:26 Jak sobie wyobrażasz, żeby wyjechało 30 Pes / 36 posiadanych? Przeczytaj sobie raz jeszcze początek mojego posta, ile wagonów jest odstawionych - 3 w remoncie + 1 po kolizji, czyli 4 sztuki są wyłączone.

Czyli chciałbyś wysłać 30 sztuk z 32 DOSTĘPNYCH sztuk = zostawiasz zaledwie 2 sztuki (czyli po 1 na zajezdnię) na ewentualne podmiany :lol:
Ok, w takim razie Podgórze do przełknięcia jeżeli chodzi o PESY (bo jeżeli chodzi o 3x105Na, ich wykorzystanie jest zdecydowanie za małe). Jeżeli jednak chodzi o Hutę, przy 21 sprawnych tramwajach spokojnie mogłoby jeździć 18. Czyli bez żadnych problemów dziś dałoby się wysłać 10xRG, 6xRZ oraz 18xHG, co dałoby wykorzystanie na poziomie 34/45. W dalszym ciągu nie byłoby to wykorzystanie zbyt wysokie (76%), jednak z pewnością mniej skandaliczne od obecnego. Faktem jest, że już od dłuższego czasu wypisujesz mi remontowane PESY, jednak ich lista wcale się nie zmienia, a jej długość nawet rośnie. W dobrze zarządzanym przedsiębiorstwie komunikacyjnym najdłuższy tabor byłby najszybciej naprawiany, następne pod względem priorytetu byłyby tramwaje średniej pojemności, a najmniej ważne tramwaje krótkie. Niestety obecnie w TR ważniejszym zadaniem od przyspieszenia procesu napraw 2014N jest oklejanie GT8SU niebieskimi kwadratami, co zapewne zajmuje sporo czasu, a dla pasażerów pożytek z takiego działania zerowy.
suchy pisze: 18 kwie 2025, 10:26 No to pomyśl, używając takiej najprostszej matematyki i procentów - kiedy jest łatwiej zrobić wyższe wykorzystanie? Jak posiadasz mniej wagonów czy więcej? ;)

Stadlerów masz łącznie 110 sztuk - wykorzystanie 80% z nich to jest 88 sztuk, czyli AŻ 22 SZTUKI miałbyś stojące w zapasie na obu zajezdniach.
Pesy + Protram masz łącznie 37 sztuk - wykorzystanie 80% to jest 30 sztuk, czyli tylko 7 sztuk zostaje w zapasie na obu zajezdniach.

Więc nawet jak wyłączyłbyś z użytku 10 Stadlerów (na jakieś naprawy czy przeglądy), to przy 80% wykorzystania w dalszym ciągu zostanie ci 12 wagonów na rezerwowe podmiany w przypadku zjazdu awaryjnego. A w przypadku Pesy ile sztuk możesz maksymalnie wyłączyć przy 80% wykorzystaniu - 1-2 sztuki?

A podliczając wykorzystanie Stadlerów - dzisiaj na mieście (jeśli dobrze ogarnąłem TTSS) to w porannym szczycie były 83 sztuki czyli 75-76%.
Weź jednak pod uwagę, że mając więcej egzemplarzy danego taboru, większa jest szansa na awarię lub kolizję któregoś z egzemplarzy. Z pewnością większy ilostan nieco pomaga w osiągnięciu przyzwoitego wykorzystania, jednak nie powinno dawać to aż kilkunastu procent różnicy. Wykorzystanie Stadlerów faktycznie dziś było nieco niższe, jednak w dniach kiedy "50" ma f~5, wynosi ono około 80% (a przecież też mamy w tym wagony niesprawne lub po kolizji). Maksymalne wykorzystanie PES w tym czasie wynosiło 72%, a często była to mniejsza wartość. W 2020 roku samych PES kursowało 29/36 (81%) przy dwóch nieczynnych wagonach. Gdyby dziś udało się dobić do takiego stanu, byłoby bardzo dobrze.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

clash
Pasażer
Posty: 16
Rejestracja: 28 mar 2025, 19:29

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: clash » 19 kwie 2025, 0:03

suchy pisze: 18 kwie 2025, 10:26
Czyli chciałbyś wysłać 30 sztuk z 32 DOSTĘPNYCH sztuk = zostawiasz zaledwie 2 sztuki (czyli po 1 na zajezdnię) na ewentualne podmiany :lol:
Tylko że na ewentualne podmiany powinny zostawać wozy krótsze.

Awatar użytkownika
michal49944
Ekspert
Posty: 668
Rejestracja: 15 mar 2024, 17:07
Lokalizacja: Kraków - Os. Podwawelskie

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: michal49944 » 19 kwie 2025, 11:03

suchy pisze: 18 kwie 2025, 10:26 Czyli chciałbyś wysłać 30 sztuk z 32 DOSTĘPNYCH sztuk = zostawiasz zaledwie 2 sztuki (czyli po 1 na zajezdnię) na ewentualne podmiany :lol:
clash pisze: 19 kwie 2025, 0:03 Tylko że na ewentualne podmiany powinny zostawać wozy krótsze.
No właśnie, kompletnie tego nie rozumiem, dlaczego by nie wysłać wszystkich sprawnych tramwajów 40-metrowych, a dopiero jak coś się stanie, to wyjedzie za niego jakiś Stadler. :|

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości