Linie sezonowe ("100/101", "134/434", "352", "427", "497") i rekreacyjne

- Linie, trasy, rozkłady
ant_sm
Specjalista
Posty: 421
Rejestracja: 20 lut 2020, 19:45

Re: Linie sezonowe ("100/101", "134/434", "352", "427", "497") i rekreacyjne

Post autor: ant_sm » 14 maja 2025, 22:49

Ydhflx pisze: 14 maja 2025, 22:38 Dodam tylko, że potem, żeby uzasadnić swoje istnienie, ci ludzie zajmują się takimi rzeczami jak wymiana nazw przystanków i liniówek (na mniej czytelne), czy zmiana lektora, ale tylko w tramwajach i autobusach Mobilisu, również na mniej zrozumiałego. P+R są automatyczne, więc nie wiem ile osób je obsługuje, ale mam nadzieję że 2-3 max. Inna sprawa, że włączanie nowych (zbudowanych razem z tramwajem na GN) do systemu idzie jak po gruzie (nadal nie skończono, bo się zajętość nie wyświetla na stronie). Za to do obsługi szlifierki torowej to w urzędzie nie ma chętnych xD
Jak masz dyspozytornię całodobową to musi być kilka osób, aby zapewnić ciągłość obsługi, niby jest automatyczne wszystko, ale to tylko urządzenia, które mogą zrobić psikus.
Kwestia księgi to ocena subiektywna, według mnie uporządkowanie i spójny system to obecnie standard w dużych miastach, to co w niej jest to kwestia dyskusji, ale nie jestem przekonany, czy kwestia kilku elementów ma przekreślać jej całokształt.
Bayer2003 pisze: 14 maja 2025, 21:52 Nawet jeżeli masz rację, w dalszym ciągu przyrost liczby pracowników jest ogromny, co nijak nie przekłada się na jakość komunikacji miejskiej, która dziś nie jest lepsza niż wówczas.
To nie jest kwestia racji po mojej czy Twojej stronie, takie są fakty. ZTP w 2018 było w organizacji i żadna decyzja w zakresie funkcjonowania KMK nie została podjęta przez te jednostkę tylko przez ZIKiT, który jeszcze do końca 2018 zajmował się oficjalnie KMK. Dopiero od 1 stycznia 2019 rozpoczęło działanie ZTP, w 2018 były tam najpewniej osoby zajmujące się administracją, księgowością czy kadrami, nie da się z dnia na dzień zorganizować aspektów prawnych działania jednostki.

Zauważ, że wzrost liczby pracowników w jednostce nie jest równoznaczny z liczbą pracowników zajmujących się organizacją KMK. Powstała wypożyczalnia rowerów więc powstał dział utrzymania infrastruktury i tych rowerów, który nie zajmuje się prawie wcale KMK, powstał dział systemu informacji miejskiej, który w niewielkim stopniu zajmuje się KMK, a przede wszystkim robi oznakowanie, ZTP przejęło kontrolę biletów więc zatrudnili chyba 50 kontrolerów a do tego osoby nadzorujące ich pracę i skargi na kontrolę, ZTP przejęło sprzedaż biletów i przejęło kilkunastu pracowników MPK bo ktoś musi sprzedawać bilety w punktach, ZTP zaczęło się zajmować P+R więc stworzyło dyspozytornię żeby nimi zarządzać i zatrudniło dyspozytorów. Sorry, ale stwierdzenie, że jest ogromny przyrost może i jest prawdą, ale wynika z wielu zadań, które ZTP przejęło, albo stworzyło, więc konieczny jest szerszy kontekst dlaczego tak się stało. Nie jestem przekonany czy do samej organizacji KMK w przeciągu 6 lat rzeczywiście był taki ogromny wzrost, ale oczywiście może warto wstąpić z takim zapytaniem. I oczywiście muszę podkreślić, że jeśli chodzi o część zadań ZTP takich jak rowery, SIM czy P+R mam poważne wątpliwości czy powinny być akurat tutaj.

Awatar użytkownika
yosujiro
Ekspert
Posty: 1645
Rejestracja: 19 lut 2020, 18:54

Re: Linie sezonowe (

Post autor: yosujiro » 15 maja 2025, 2:28

@Bayer2003 moja uszczypliwość dotycząca "egzotycznych" kierowców miała na celu pokazanie, że polskich kierowców się nie da wyczarować znikąd, a takie dziwaczne wzmacnianie KM na pewno spowodowałoby ogromne braki kadrowe. Kolejny przewoźnik przy takiej skali wzmocnień mógłby mieć bardzo duże problemy z naborem odpowiedniej ilości ludzi przy zakazie ściągania "egzotycznych" kierowców.

kot_feliks
Ekspert
Posty: 1255
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Linie sezonowe (

Post autor: kot_feliks » 15 maja 2025, 7:57

yosujiro pisze: 14 maja 2025, 20:07 Do tego wszystkiego bilet wolnej jazdy na linie rekreacyjne, a także zamknijmy kilka szkół i zaprzestańmy remontów dróg, żeby mieć pieniądze na te pomysły.
Można iść wzorem niektórych okolicznych gmin, tj.: zbudujmy sobie basen i wyremontujmy szkołę, a potem poprośmy okoliczną gminę, aby zapłaciła za nasze wzkm ;)
Bayer2003 pisze: 14 maja 2025, 20:38Po ograniczeniu liczby urzędników z pewnością pewne pieniądze by się znalazły.
No to policzmy, nIe wiem co prawda, ile się zarabia w ZTP, ale załóżmy, że ktoś zarabia 8k brutto:

- 8k brutto to niecałe 10k kosztów pracodawcy miesięcznie
- stawka za pckm na ten moment wynosi ok. 29 pln/pckm
- ograniczenie zatrudnienia o jedną osobę w ZTP pozwala nam więc na wykonanie (10000 / 29) ok. 345 dodatkowych pckm w skali.... miesiąca
- dzieląc to na 30 dni, wychodzi nam ok 11,5 pckm dziennie
- ... czyli dziennie jeden dodatkowy kurs, w jedną tylko stronę, i to na skróconej trasie na np. "4"

Faktycznie, zbawiłeś właśnie krakowską KMK pod kątem finansowania :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

No dobra, ale zwolnijmy te mityczne 100 osób, więc możemy już wykonać 100 kursów na linii '4'. Co prawda kursuje jedynie w godzinach 6-18, i to na skróconej trasie, ale zbawiliśmy już finalnie krakowską KMK. Oczywiście inne linie nie kursują. :mrgreen:

Za to dyspozytornia ognie się sama, lajkbike naprawią się same, pasażerowie sami sprawdzają sobie bilety w pojazdach itd.
Bayer2003 pisze: 14 maja 2025, 20:38 Przetarg na prywatnego przewoźnika również jest dobrym pomysłem, chociaż w jego wymogi należałoby wpisać zatrudnianie wyłącznie kierowców z Polski (albo przynajmniej Unii Europejskiej). Czy jednak uzyskane w ten sposób fundusze należałoby przeznaczyć na całotygodniowe połączenie z daleką gminą Sułoszowa? KMK to nie PKS, w samym Krakowie jest mnóstwo niedociągnięć w ofercie komunikacyjnej, więc dopóki sytuacja w mieście znacząco się nie poprawi, nie powinno być mowy o jakimkolwiek wzmacnianiu aglomeracji, a wręcz przeciwnie (chyba, że gminy zaczną wreszcie w pełni płacić za wszystkie kursy na swoim terenie, ale na to się nie zanosi).
Ale jakie zaoszczędzone pieniądze? Przecież jak zrobisz nowy przetarg, i do tego jeszcze wpiszesz wymogi jakie proponujesz, to obecnie na 90% będziesz miał wyższe stawki wzkm niż w MPK. Więc nie tyle zaoszczędzisz co będziesz musiał więcej zapłacić.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 6831
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Linie sezonowe ("100/101", "134/434", "352", "427", "497") i rekreacyjne

Post autor: Kaszmir » 17 cze 2025, 12:54

W tym roku nie będzie "LR2"? :(
Funkcjonowanie linii rekreacyjnych w okresie wakacyjnym
od 19.06.2025
100, 101, 134, 352, 427, 434, 497, LR0

Szanowni Pasażerowie,

uprzejmie informujemy, że od dnia 19.06.2025 r. (czwartek), wprowadzone zostaną zmiany w funkcjonowaniu linii rekreacyjnych.

Linie 100, 101 – zostanie zwiększona częstotliwość kursowania:

* w soboty i święta w godzinach od ok. 10:00 do ok. 18:00 częstotliwość kursowania zostanie zwiększona do 30 min;
* dodatkowe kursy będą realizowane wyłącznie w przypadku prognozowanej korzystnej pogody;
* w przypadku niekorzystnej pogody w dalszym ciągu linie będą kursowały z częstotliwością co 60 min.

Linia 134 – zostanie zwiększona częstotliwość kursowania:

* w dni powszednie
--- w godzinach od ok. 09:00 do ok. 18:00 do 20 min (niezależnie od prognozowanej pogody);
* w soboty i święta:
--- w godzinach od ok. 08:00 do ok. 20:00 do 20 min (niezależnie od prognozowanej pogody);
--- w godzinach od ok. 09:00 do ok. 18:00 do 10 min (w przypadku prognozowanej korzystnej pogody).

Linia 352 – zostanie uruchomiona dodatkowa linia na trasie:

* Czyżyny Dworzec – (po trasie linii 152) Dąbrowskiej, Al. Andersa, Dobrego Pasterza, Lublańska, Młyńska, Pilotów, Olszyny, Brodowicza, Lubicz, Basztowa, Dunajewskiego, Podwale, Straszewskiego, Piłsudskiego, Al. Focha, Królowej Jadwigi, Junacka, Olszanicka – Cmentarz Olszanica – Olszanicka, DW 774, Kryspinów: Balicka – Kryspinów Rondo;
* linia będzie obsługiwała wszystkie przystanki jak dla linii 152 oraz dodatkowo Cmentarz Olszanica 01/02 (zamiast przystanku Cmentarz Olszanica 04), Olszanica Bory 01/02, Budzyń Zalew na Piaskach, Kryspinów Rondo (przystanek końcowo-początkowy po zawróceniu na skrzyżowaniu);
* granica strefy biletowej:
--- ostatnim/pierwszym przystankiem w I strefie biletowej będą przystanki Olszanica Bory 02/01;
--- pierwszym/ostatnim przystankiem w II strefie biletowej będą przystanki Budzyń Zalew na Piaskach;
* linia będzie kursowała w soboty i święta wyłącznie w przypadku prognozowanej korzystnej pogody na zasadzie wydłużenia wybranych kursów linii 152;
* linia zostanie uruchomiona od 28.06.2025 r.
* Operatorem linii będzie Mobilis Sp. z o.o.

Linia 427 – zostanie uruchomiona dodatkowa linia na trasie:

* Podgórze SKA – Powstańców Wielkopolskich, Kuklińskiego, Lipska, Węglarska (powrót: Motyla, Goszczyńskiego, Rzebika), Grochowa – Bagry;
* linia będzie kursowała w soboty i święta wyłącznie w przypadku prognozowanej korzystnej pogody w godzinach od ok. 09:00 do ok. 20:00;
* częstotliwość kursowania:
--- w godzinach od ok. 10:00 do ok. 18:00 co 20 min;
--- poza powyższymi godzinami co 40 min;
* linia zostanie uruchomiona od 28.06.2025 r.
* Operatorem linii będzie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A w Krakowie.

Linia 434 – zostanie uruchomiona dodatkowa linia na trasie:

* Baba Jaga – Al. Kasy Oszczędności Miasta Krakowa – ZOO;
* linia będzie kursowała w soboty i święta wyłącznie w przypadku prognozowanej korzystnej pogody w godzinach od ok. 10:00 do ok. 18:00 z częstotliwością co 20 min;
* Operatorem linii będzie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A w Krakowie.

Linia 497 – zostanie uruchomiona dodatkowa linia na trasie:

* Podgórze SKA – Powstańców Wielkopolskich, Kuklińskiego, Lipska, Mierzeja Wiślana, Sudecka – Bagry Tężnia;
linia będzie kursowała w soboty i święta wyłącznie w przypadku prognozowanej korzystnej pogody w godzinach od ok. 09:00 do ok. 20:00;
* częstotliwość kursowania:
--- w godzinach od ok. 10:00 do ok. 18:00 co 20 min;
--- poza powyższymi godzinami co 40 min;
* linia zostanie uruchomiona od 28.06.2025 r.
* Operatorem linii będzie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A w Krakowie.

Linia LR0 – w dalszym ciągu będzie uruchamiana na zasadach obowiązujących przed okresem wakacyjnym:

* Os. Podwawelskie – Konopnickiej, Al. Krasińskiego, Al. Mickiewicza, Czarnowiejska, Nawojki, Armii Krajowej, Jasnogórska, DK 94, Sąspów – Ojców Zamek;
* obsługiwane będą następujące przystanki: Os. Podwawelskie 01, Rondo Grunwaldzkie 02/03/04, Jubilat 03/04, Muzeum Narodowe 04/05, Czarnowiejska 01/02, Miasteczko Studenckie AGH 01/02, Bronowice SKA 06/07, Rondo Ofiar Katynia 03/04, Szyce Wesoła, Biały Kościół Dolina Kluczwody, Biały Kościół Murownia, Czajowice Władysława Łokietka, Sąspów Cmentarz, Ojców Złota Góra, Ojców Zamek;
* przystankiem początkowym będzie Os. Podwawelskie 01 – “duża pętla” – stanowisko nr 3 (razem z liniami 219, 299);
* linia będzie kursować w soboty i dni wolne (świąteczne), w godz. ok. 08:00 – 20:00, z częstotliwością co 35 min;
* co drugi kurs linii LR0 będzie realizowany autobusem z przyczepą do przewozu rowerów (załadunek i rozładunek możliwy jest jedynie na przystankach końcowych – poniżej zasady przewozu rowerów);
* linia uruchamiana będzie wyłącznie w przypadku prognozowanej korzystnej pogody.

Zasady zachowania ważności biletów

Dla linii LR0:

* odcinek Os. Podwawelskie <> Rondo Ofiar Katynia znajduje się w I strefie biletowej;
* odcinek Szyce Wesoła <> Czajowice Władysława Łokietka w II strefie biletowej;
* odcinek Sąspów Cmentarz <> Ojców Zamek w III strefie biletowej.

Bilety okresowe obowiązujące w strefie biletowej I, II lub III strefę (z wyłączeniem biletów wykupionych na 1 linię) zachowują ważność na całej trasie linii LR0.

W przypadku biletów do kasowania obowiązują zwykłe przepisy taryfowe.
https://ztp.krakow.pl/kmk/komunikaty/1443-2025

tomaszep42
Specjalista
Posty: 307
Rejestracja: 19 maja 2020, 9:03

Re: Linie sezonowe ("100/101", "134/434", "352", "427", "497") i rekreacyjne

Post autor: tomaszep42 » 17 cze 2025, 14:55

Kaszmir pisze: 17 cze 2025, 12:54 W tym roku nie będzie "LR2"? :(
No nie będzie w/g psmkms : https://psmkms.krakow.pl/16-aktualnosci ... lady-jazdy
Niby dlatego że jest tam przystanek kolejowy...
Ale odnoszę wrażenie że oferta linii rekreacyjnych z roku na rok coraz uboższa...

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 6831
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Linie sezonowe ("100/101", "134/434", "352", "427", "497") i rekreacyjne

Post autor: Kaszmir » 17 cze 2025, 15:22

tomaszep42 pisze: 17 cze 2025, 14:55No nie będzie w/g psmkms : https://psmkms.krakow.pl/16-aktualnosci ... lady-jazdy
Niby dlatego że jest tam przystanek kolejowy...
Też tak podejrzewam, jednak ciężko nie uznać tego jako kolejnej wymówki do cięć. Oferta kolejowa do Przylasku jest uboga, ledwie kilkanaście kursów na dobę, a w godzinach zainteresowania pociąg jeździ co godzinę-półtorej. Czyli "LR2" jeżdżące co 30 minut (dawniej nawet co 20) zastąpiono pociągiem-widmo. Do tego tory kolejowe biegną peryferiami Huty i nie są tak dostępne jak "LR2" które obsługiwało r. Czyżyńskie, r. Kocmyrzowskie czy al. Solidarności.
tomaszep42 pisze: 17 cze 2025, 14:55Ale odnoszę wrażenie że oferta linii rekreacyjnych z roku na rok coraz uboższa...
Tak niestety jest. Było "LR1", nie ma "LR1", a "301" to nie to samo ze względu na niższą częstotliwość i problemy z przewozem rowerów.

Było "LR8", nie ma "LR8". Linia miała spory potencjał, jednak zamiast dać jej atrakcyjną trasę do centrum, wolano ją zlikwidować.

"LR2" kursowało najpierw co 20 minut, potem co 30, teraz nie ma go w ogóle. Na pewno mieszkańcy centrum Huty będą ochoczo jechać na obrzeża Huty by jeszcze do tego polować na pociąg jeżdżący z f60-90 ;)

"LR0" też lekko obniżono częstotliwość, z f30 na f35, tu zasłaniając się koordynacją z "310" które ma f70. W międzyczasie skrócono trasę "310" do Salwatora, linia wg planów raczej nie wróci do os. Podwawelskiego. Trasa krótsza, można by spokojnie dać regularny rozkład z f60, a i "LR0" mogłoby wtedy wrócić do prostszego f30. Też się nie da.

O "LR6" i "LR9" to już w ogóle nie ma co wspominać, wiadomo że od początku były raczej skazane na stracenie.

lukasmaj
Specjalista
Posty: 279
Rejestracja: 19 lut 2020, 13:44

Re: Linie sezonowe ("100/101", "134/434", "352", "427", "497") i rekreacyjne

Post autor: lukasmaj » 17 cze 2025, 15:49

"LRO" powinno zmienić oznaczenie na "350".
Po co trzymać ten dziwny system oznaczeniowy dla jednej trasy? Wcześniej była siatka "LR" teraz została jedna linia. Dodatkowo nie ma specjalnej taryfy, jest zwykła jak na każdej linii aglomeracyjnej. Uruchamiane jest sezonowo "352", na takich samych zasadach powinno funkcjonować "350".

Awatar użytkownika
LLoan
Specjalista
Posty: 449
Rejestracja: 26 maja 2022, 15:55
Lokalizacja: Kraków-Czyżyny

Re: Linie sezonowe ("100/101", "134/434", "352", "427", "497") i rekreacyjne

Post autor: LLoan » 17 cze 2025, 15:58

lukasmaj pisze: 17 cze 2025, 15:49 "LRO" powinno zmienić oznaczenie na "350".
Po co trzymać ten dziwny system oznaczeniowy dla jednej trasy? Wcześniej była siatka "LR" teraz została jedna linia. Dodatkowo nie ma specjalnej taryfy, jest zwykła jak na każdej linii aglomeracyjnej. Uruchamiane jest sezonowo "352", na takich samych zasadach powinno funkcjonować "350".
Co do tego, że numeracja jest bez sensu to zgoda, ale akurat LR0 honoruje w przeciwieństwie do 352 bilety miesięczne na I strefę na całej trasie.

pjetrek
Ekspert
Posty: 771
Rejestracja: 22 gru 2020, 17:31

Re: Linie sezonowe ("100/101", "134/434", "352", "427", "497") i rekreacyjne

Post autor: pjetrek » 17 cze 2025, 21:29

Dokładnie LR0 wyróżnia taryfa (dopuszczenie biletów I strefy). To już prędzej spodziewałbym się zmiany LR2 na jakieś 441 albo 541, a nie całkowitej likwidacji...
ehh kolejny krok w tyłu jeśli chodzi o ofertę kmk...

Awatar użytkownika
mkm3
Ekspert
Posty: 1192
Rejestracja: 02 mar 2020, 9:47

Re: Linie sezonowe ("100/101", "134/434", "352", "427", "497") i rekreacyjne

Post autor: mkm3 » 17 cze 2025, 21:30

Skoro ZTP chce oszczędzać to dlaczego nie zawiesić weekendowych kursów 141 i zrobić 541 do placu Centralnego?

pjetrek
Ekspert
Posty: 771
Rejestracja: 22 gru 2020, 17:31

Re: Linie sezonowe ("100/101", "134/434", "352", "427", "497") i rekreacyjne

Post autor: pjetrek » 17 cze 2025, 21:34

141 ma wspólną brygadę z linią 181, więc zawieszając jedną odcięliby też dojazd na Kujawy. Co prawda frekwencja tam jest bliska zeru, jednak coś jeździć musi :)

Bautosz
Znawca
Posty: 166
Rejestracja: 26 wrz 2024, 20:40
Lokalizacja: Podgórze

Re: Linie sezonowe ("100/101", "134/434", "352", "427", "497") i rekreacyjne

Post autor: Bautosz » 22 cze 2025, 17:50

Wczoraj tłumy oczekujące "20" na Rzebika, dziś z tego co w internecie nie lepiej. Wg ZTP mamy już okres przedwakacyjny. Szkoda, że ten okres nie przewidział uruchomienia "427" i "497". Swoją drogą, mam propozycję zmiany obsługi Bagier w czasie letnim. Moim zdaniem, jedna z linii na Bagry powinna jechać przez okolice ul. Lasówka. Bagry służą najbardziej mieszkańcom okolicznych terenów. W okolicach Lasówki mieszka coraz więcej osób, w tym rodzin. Często w słoneczne dni można zaobserwować wzmożony ruch pieszych na ul. Rzebika. Niezrozumiały jest też sposób numeracji. "427" ma wspomagać lub być drugim wariantem "127" (tak jak mamy 194/494). Jednak w okresie wakacyjnym "127" jest zawieszone. Numer "497" jest niezgodny zarówno ze sposobem numeracji jak i logiką. Nie ma w mieście linii "197", więc skąd taki numer? Więc dlatego:
"127" - stała trasa z częstotliwością analogiczną do obecnego "427"

"497" - zmiana numeru albo na "427" ze względu na podobny charakter linii lub na "197", równoległą rolę jaką pełni linia do "127".

Można też się zastanowić, czy obie linie do Bagier muszą jeździć na Podgórze SKA. Może zamiast coś do Czyżyn Dworzec?

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: gadolin, piotrekkrk i 8 gości