Tramwaj na Górkę Narodową, do Azorów i Bronowic Wielkich

- Drogi, torowiska, chodniki, parkingi, inwestycje
Ankin
Specjalista
Posty: 304
Rejestracja: 05 lut 2025, 16:28

Re: Tramwaj na Górkę Narodową, do Azorów i Bronowic Wielkich

Post autor: Ankin » wczoraj, 20:30

tomek_m pisze: wczoraj, 20:21 To jest jeszcze bardziej science-fiction. Był w Polsce kiedykolwiek przypadek, aby jakiś polityk sam podał się do dymisji bo nie zrealizował swoich obietnic wyborczych? 🤣
Owszem, sami czasem podają się do dymisji, ale nie jest to przez niespełnienie obietnic wyborczych a raczej jakieś skandale korupcyjne których się nie da zamieść pod dywan.
To już lepszy mój pomysł z tym Noblem 😉
A ten Nobel to z jakiej dziedziny finalnie będzie przyznawany? ;)
Mi na myśl przychodzi literatura. Niekończona się opowieść o budowie tramwaju na Azory w końcu będzie miała swoje zakończenie, czego wszystkim mieszkańcom ww. części Krakowa, ze szczerego serca życzę.

tomek_m
Ekspert
Posty: 571
Rejestracja: 18 lut 2020, 15:21
Lokalizacja: Michałowice

Re: Tramwaj na Górkę Narodową, do Azorów i Bronowic Wielkich

Post autor: tomek_m » dzisiaj, 0:09

Ankin pisze: wczoraj, 20:30 A ten Nobel to z jakiej dziedziny finalnie będzie przyznawany? ;)
To trzeba pomyśleć o nowej dziedzinie np: "Inwestycje zrealizowane po absurdalnie długim czasie" 🤔
To jest chyba jedyny taki przypadek na świecie, kiedy coś obiecano i obiecuje się nadal przez kolejne dziesięciolecia i nic z tego nie wynika. Dzieci które przyszły na świat w tych nowopowstałych blokach, kiedy pierwszy raz obiecano tramwaj na Azory w latach 60, dzisiaj juz są emerytami.

Ankin
Specjalista
Posty: 304
Rejestracja: 05 lut 2025, 16:28

Re: Tramwaj na Górkę Narodową, do Azorów i Bronowic Wielkich

Post autor: Ankin » dzisiaj, 10:20

Żarty żartami, ale kiedy na to wszystko patrzy się z boku jest to zwyczajnie smutne, że miejscy urzędnicy do spółki z politykami porywają się z motyką na słońce i chcą budować metro, kiedy jeden czy drugi ciut większy remont w naszym mieście urasta do rangi wejścia w klapkach na Mount Everest, wiele dzielnic od lat czeka na transport szynowy, plany nie tak stare jak linia na Azory ale też mające x lat w swojej metryce czekają na realizację i niewiadomo czy kiedykolwiek się urzeczywistnią...
Teoretyczna budowa metra pochłonie milardy PLN (pomijamy w tym przypadku same koszty jego eksploatacji). Jestem ciekawy ile w chwili obecnej przy zapewnieniu finansowania kosztowałaby sumarycznie budowa:
1. tramwaju na Azory
2. spięcie Kapelanki z Cichym Kącikiem i dalej w stronę Azorów
3. tramwaj na Kliny
4. tramwaj na Złocień
5. spięcie obecnie budowanej linii trawmajowej do Mistrzejowiec z Górką Narodową jako odnoga odchodzą w okolicach ronda Barei
7. linia tramwajowa do os. Rżąka przez teren Szpitala Uniwersyteckiego
6. zakup odpowiedniej ilości nowego taboru tramwajowego do obsługi ww. tras (+ ewentualnie nowa zajezdnia)

kot_feliks
Ekspert
Posty: 1312
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Tramwaj na Górkę Narodową, do Azorów i Bronowic Wielkich

Post autor: kot_feliks » dzisiaj, 10:33

Po pierwsze, to należałoby urealnić zakres i koszty tych inwestycji o których pisałeś i wtedy dopiero byłoby wiadomo, czy to się da zbudować, za ile i kiedy. Ot, taki tramwaj na Złocień raczej nie musi kosztować kilkuset mln, nie musi mieć olbrzymich węzłów drogowych itd. :roll: A mając dwukierunkowe wagony można go też zapewne etapować.

Odnośnie jeszcze inwestycji, które opisałeś, to praktycznie nierealna jest trasa Barei - Prądnik Czerwony SKA - GN. To jako jedno z nielicznych kosztowałoby właśnie z kilkaset mln (równoległy tunel pod Lublańską) i perspektywa na to praktycznie zamknęła się po idiotycznych zmianach w projekcie KST-IV.

Z realnych odcinków moim zdaniem:
- os. Piastów - Piastów SKA
- Azory
- Złocień (etap 1 + etap 2 wraz z Domagały)
- Stella Sawickiego
- Cichy Kącik - Królewska - Azory

Odnośnie metra, to też nie jest tak, że ono musi pożreć całą $, bo wszystko zależy od sposobów finansowania (i na etapie budowy i na etapie eksploatacji). Pod kątem budowy może być tak, że udałoby się pozyskać $ na linie tramwajowe, a na metro nie, a równie dobrze może być tak, że o wiele łatwiej byłoby pozyskać $ właśnie na metro. Trudno to ocenić na tym etapie.

tomek_m
Ekspert
Posty: 571
Rejestracja: 18 lut 2020, 15:21
Lokalizacja: Michałowice

Re: Tramwaj na Górkę Narodową, do Azorów i Bronowic Wielkich

Post autor: tomek_m » dzisiaj, 15:08

kot_feliks pisze: dzisiaj, 10:33 Odnośnie jeszcze inwestycji, które opisałeś, to praktycznie nierealna jest trasa Barei - Prądnik Czerwony SKA - GN. To jako jedno z nielicznych kosztowałoby właśnie z kilkaset mln (równoległy tunel pod Lublańską) i perspektywa na to praktycznie zamknęła się po idiotycznych zmianach w projekcie KST-IV.
To w jakim celu pod rondem Polsadu mają być/są budowane komory rozjazdowe? Pewnie w takim jak ślepe tory odchodzące od starej pętli Krowodrza Górka do Azorów. Od nowej zresztą też póki co 😈

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1936
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Tramwaj na Górkę Narodową, do Azorów i Bronowic Wielkich

Post autor: Bayer2003 » dzisiaj, 15:41

tomek_m pisze: dzisiaj, 15:08 To w jakim celu pod rondem Polsadu mają być/są budowane komory rozjazdowe?
Liczę na połączenie z Cmentarzem Rakowickim. Ale to raczej marzenie ściętej głowy :(.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Ankin
Specjalista
Posty: 304
Rejestracja: 05 lut 2025, 16:28

Re: Tramwaj na Górkę Narodową, do Azorów i Bronowic Wielkich

Post autor: Ankin » dzisiaj, 16:10

Bayer2003 pisze: dzisiaj, 15:41 Liczę na połączenie z Cmentarzem Rakowickim. Ale to raczej marzenie ściętej głowy :(.
Nie byłoby bliżej od stronych Ronda Młyńskiego? Tam też będą komory rozjazdowe.
Wspominał o tym m. in. youtuber Awizonosz w filmie o budowie linii do MIstrzejowic: https://www.youtube.com/watch?v=fWI0yly_p_M (od 11:39).
Chociaż patrząc na to, że od lat 80 ubiegłego wieku, z pętli na Krowodorzy odchodziły i nadal odchodzą tyle że w nowym układzie, tory w kierunku Azorów i finalnie do teraz nie doczekały się przedłużenia no to można być spokojnym, że w krakowskich realiach jakaś alternatywna forma spięcia Mistrzejowic z Cmentarzem Rakowickim z pominięciem Mogilskiej, o ile będzie kiedykolwiek zrealizowana to poczeka sobie na dni swojej chwały conajmniej kilkadziesiąt lat ;)

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1936
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Tramwaj na Górkę Narodową, do Azorów i Bronowic Wielkich

Post autor: Bayer2003 » dzisiaj, 17:07

Ankin pisze: dzisiaj, 16:10 Nie byłoby bliżej od stronych Ronda Młyńskiego? Tam też będą komory rozjazdowe.
Byłoby bliżej, jednak czas przejazdu Mistrzejowice - CR byłby raczej krótszy przy połączeniu na Rondzie Polsadu. Większy sens też moim zdaniem miałby przystanek tramwajowy w okolicach obecnego przystanku Bosaków lub Lublańska niż... no właśnie gdzie? Ale wiadomo, że tutaj wchodzi też dyskusja o gruntach, ich własności - obydwa warianty wypada rozważyć i realizacja każdego z nich byłaby dobrym pomysłem.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Ankin
Specjalista
Posty: 304
Rejestracja: 05 lut 2025, 16:28

Re: Tramwaj na Górkę Narodową, do Azorów i Bronowic Wielkich

Post autor: Ankin » dzisiaj, 17:24

Bayer2003 pisze: dzisiaj, 17:07 Byłoby bliżej, jednak czas przejazdu Mistrzejowice - CR byłby raczej krótszy przy połączeniu na Rondzie Polsadu. Większy sens też moim zdaniem miałby przystanek tramwajowy w okolicach obecnego przystanku Bosaków lub Lublańska niż... no właśnie gdzie? Ale wiadomo, że tutaj wchodzi też dyskusja o gruntach, ich własności - obydwa warianty wypada rozważyć i realizacja każdego z nich byłaby dobrym pomysłem.
Ulalalala, taka klęsa urodzaju w alternatywnych trasach to istne niebio na ziemi. :D
Ale jeżeli Krowodrza Górka/Górka Narodowa ma trzy alternatywne opcje dojazdu do nazwijmy to centrum Krakowa (czyt. tunel, Pawia - chociaż tutaj mści się brak skrętu w Lubicz, Długa) to i może kiedyś doczekamy się odnogi do Cmentarza Rakowickiego od obecnie budowanej linii przez Meissnera.
Ogólnie im więcej możliwości dojazdu do danego pętli tym lepiej, ale u nas nawet w odniesieniu do o wiele mniejszej skali inwestycji jest z tym problem jak choćby już przytoczony przeze mnie brak skrętu w Lubicz z ul. Pawiej, brak skrętu z Wielickiej w Nowosądecką od strony Bieżanowa czy też brak połączenia tramwajowego przez Lema spinającego Mogilską z al. Pokoju.
Wracając do tematu linii w kierunku Azorów, to w moim odczuciu ta linia będzie dopiero kompletna kiedy od strony zachodniej otrzyma połączenie z Bronowicami i dalej z Cichym Kącikiem oraz Kapelanką, chociaż z perpsektywy dnia dzisiejszego najważniejsze aby mieszkańcy ww. osiedla po ponad 60 latach oczekiwania w końcu doczekali się upragnionego tramwaju od strony Krowodorzy.

judash
Ekspert
Posty: 791
Rejestracja: 23 cze 2020, 9:34

Re: Tramwaj na Górkę Narodową, do Azorów i Bronowic Wielkich

Post autor: judash » dzisiaj, 17:36

Warto byłoby się zastanowić nad faktycznym przedłużeniem trasy Rakowickiej pod skrzyżowanie Prandoty z 29 Listopada. Końcówka dla dwukierunkowców a nawet tradycyjna pętla, bo jest tam miejsce.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1936
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Tramwaj na Górkę Narodową, do Azorów i Bronowic Wielkich

Post autor: Bayer2003 » dzisiaj, 17:56

Ankin pisze: dzisiaj, 17:24 Ulalalala, taka klęsa urodzaju w alternatywnych trasach to istne niebio na ziemi. :D
Nie chodziło mi oczywiście o realizację połączenia CR - Rondo Młyńskie oraz CR - Rondo Polsadu jednocześnie.
judash pisze: dzisiaj, 17:36 Warto byłoby się zastanowić nad faktycznym przedłużeniem trasy Rakowickiej pod skrzyżowanie Prandoty z 29 Listopada. Końcówka dla dwukierunkowców a nawet tradycyjna pętla, bo jest tam miejsce.
Pytanie czy gęstość zaludnienia w okolicy pozwoliłaby przynajmniej w godzinach szczytu wypełnić krzesełka w 26-metrowym tramwaju kursującym co 15 minut?
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Ankin
Specjalista
Posty: 304
Rejestracja: 05 lut 2025, 16:28

Re: Tramwaj na Górkę Narodową, do Azorów i Bronowic Wielkich

Post autor: Ankin » dzisiaj, 18:16

judash pisze: dzisiaj, 17:36 Warto byłoby się zastanowić nad faktycznym przedłużeniem trasy Rakowickiej pod skrzyżowanie Prandoty z 29 Listopada. Końcówka dla dwukierunkowców a nawet tradycyjna pętla, bo jest tam miejsce.
Jak już ponosi nas inwestycja fantazja w odniesieniu do tras tramwajowych w Krakowie (i nie piszę tego z szyderstwem, tylko całkiem poważnie), to gdybym był osobą decyzyjną w Krakowie i zarazem posiadał odpowiednią zawartość złota w miejskiej sakiewce ;) to mimo wszystko forsowałbym w odniesieniu do Cmentarza Rakowickiego powrót do koncepcji połączenia ww. pętli z Mistrzejowicami przez Lublańską i dalej "wpięcie" nowej linii w obecnie budowaną trasę przez Meissnera.
Taka trasa to byłoby wybawienie dla nowohuckich dzielnic na czas wszelakich prac remontowych w ciągu Mogilskiej czy al. Pokoju a o wykolejeniach czy awariach taboru na ww. odcinkach już nawet się nie rozpisuje.
Bayer2003 pisze: dzisiaj, 17:56 Nie chodziło mi oczywiście o realizację połączenia CR - Rondo Młyńskie oraz CR - Rondo Polsadu jednocześnie.
No to się nie zrozumieliśmy. Teraz jest już dla mnie wszystko jasne. :)

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Łukasz i 17 gości