STADLER Tango Lajkonik/Lajkonik II Kraków
Re: STADLER Tango Lajkonik/Lajkonik II Kraków
Siema! To mój pierwszy post tutaj więc nie wiem czy go w ogóle dobrze publikuję, mam parę pytań do kolegów bardziej obeznanych a temacie właśnie o słynnym krakowskim Lajkoniku.
1. Czy wie ktoś jaki model wózka ma Stadler? Czy ma on zawieszenie pneumatyczne? Często słyszę w tych bardziej zajechanych stadlerach sprężarkę, i zastanawiam się od czego ona jest? Od piasecznicy? Od zawieszenia? Czemu inne modele mają tą sprężarkę o wiele cichszą?
2. Dlaczego zdejmowane są osłony lamp? To na pewno bezpieczne?
3. Co tak strzela w wózkach stadlerów? Problemy z hamulcem postojowym znam, ale szczególnie rok-dwa temu stadlery potrafiły dość głośno strzelać na łukach czy przy przyspieszaniu i hamowaniu.
4. Dlaczego Stadler tak ślizga się na jakimkolwiek kurzu na szynie? Ostatnio jadąc przeładowaną 4 na uken motorniczy miał problem podjechać - 12 km/h szybciej się nie dało.
Z góry dzięki za odpowiedzi, pozdrawiam!
1. Czy wie ktoś jaki model wózka ma Stadler? Czy ma on zawieszenie pneumatyczne? Często słyszę w tych bardziej zajechanych stadlerach sprężarkę, i zastanawiam się od czego ona jest? Od piasecznicy? Od zawieszenia? Czemu inne modele mają tą sprężarkę o wiele cichszą?
2. Dlaczego zdejmowane są osłony lamp? To na pewno bezpieczne?
3. Co tak strzela w wózkach stadlerów? Problemy z hamulcem postojowym znam, ale szczególnie rok-dwa temu stadlery potrafiły dość głośno strzelać na łukach czy przy przyspieszaniu i hamowaniu.
4. Dlaczego Stadler tak ślizga się na jakimkolwiek kurzu na szynie? Ostatnio jadąc przeładowaną 4 na uken motorniczy miał problem podjechać - 12 km/h szybciej się nie dało.
Z góry dzięki za odpowiedzi, pozdrawiam!
Re: STADLER Tango Lajkonik/Lajkonik II Kraków
2 - bo jak były poprzednie lampy ze szkłem, to były źle sklejone fabrycznie - przez co do środka dostawała się wilgoć, szkło było zaparowane. Niestety nie dało się tego normalnie naprawić, więc Stadler musiał wymienić całe obudowy lamp na nowe (bez szkieł).GRUL pisze: 02 lis 2025, 0:46 2. Dlaczego zdejmowane są osłony lamp? To na pewno bezpieczne?
3. Co tak strzela w wózkach stadlerów? Problemy z hamulcem postojowym znam, ale szczególnie rok-dwa temu stadlery potrafiły dość głośno strzelać na łukach czy przy przyspieszaniu i hamowaniu
4. Dlaczego Stadler tak ślizga się na jakimkolwiek kurzu na szynie? Ostatnio jadąc przeładowaną 4 na uken motorniczy miał problem podjechać - 12 km/h szybciej się nie dało
Z góry dzięki za odpowiedzi, pozdrawiam!
3 - podczas hamowania może to być np. hamulec szynowy (jak wagon wpada w poślizg i motorniczy musi pomóc sobie w hamowaniu, to może "stukać" szynowymi).
4 - dlatego bo ma beznadziejny system antypoślizgowy, w porównaniu do innych wagonów gdzie działa to o wiele skuteczniej. Ile to razy "widać, słychać i czuć"
Re: STADLER Tango Lajkonik/Lajkonik II Kraków
W temacie rolowania, wszystko też zależy od prowadzącego i jego techniki jazdy. Zdarzają się przypadki "cała naprzód" zadajnik na 100% a pojazd aż podskakuje
Idealnym torem doświadczalnym jest podjazd na Nowosądeckiej w stronę Kurdwanowa. 
Re: STADLER Tango Lajkonik/Lajkonik II Kraków
Z tego co tu napisano, wychodzi że ten Stadler to lekko niedopracowany.
A ten podjazd na Nowosądeckiej jest chyba najbardziej stromy w całym krakowskim torowisku, tam były nawet obawy - jak uruchamiali tą linię - czy tramwaj sobie poradzi.
A ten podjazd na Nowosądeckiej jest chyba najbardziej stromy w całym krakowskim torowisku, tam były nawet obawy - jak uruchamiali tą linię - czy tramwaj sobie poradzi.
Re: STADLER Tango Lajkonik/Lajkonik II Kraków
E1+c3 podobno miały zakaz wjazdu na trasę do Kurdwanowa ze względu na ten podjazd. Nie były w stanie ruszyć z miejsca po obsłużeniu przystanku Bieżanowska w stronę Kurdwanowa.
Re: STADLER Tango Lajkonik/Lajkonik II Kraków
Przecież jeździły wiedeńce całkiem długo na "24"...tomek_m pisze: 02 lis 2025, 16:35 E1+c3 podobno miały zakaz wjazdu na trasę do Kurdwanowa ze względu na ten podjazd. Nie były w stanie ruszyć z miejsca po obsłużeniu przystanku Bieżanowska w stronę Kurdwanowa.
Re: STADLER Tango Lajkonik/Lajkonik II Kraków
Nie chcę sprzeczać ale wydaje mi się, że podjazd na Wielickiej (od przystanku "Prokocim" w stronę Szpitala w Prokocimiu) jest jeszcze bardziej stromy.Kojak pisze: 02 lis 2025, 13:27 A ten podjazd na Nowosądeckiej jest chyba najbardziej stromy w całym krakowskim torowisku, tam były nawet obawy - jak uruchamiali tą linię - czy tramwaj sobie poradzi.
Re: STADLER Tango Lajkonik/Lajkonik II Kraków
Po ruszeniu z Bieżanowskiej w stronę Kurdwanowa jest jeszcze smarownica. Ale wiedeńce sobie radziły. A ruszając z Prokocimia masz delikatnie na dół, żeby trochę się rozpędzić.
Re: STADLER Tango Lajkonik/Lajkonik II Kraków
Z Bieżanowską to obecnie właśnie Stadlery mają problem - jak wyleci za dużo smaru, to nie są w stanie ruszyć spod świateł przy skrzyżowaniu Na KozłówceJelczyk pisze: 02 lis 2025, 18:37 Po ruszeniu z Bieżanowskiej w stronę Kurdwanowa jest jeszcze smarownica. Ale wiedeńce sobie radziły. A ruszając z Prokocimia masz delikatnie na dół, żeby trochę się rozpędzić.
Re: STADLER Tango Lajkonik/Lajkonik II Kraków
Intryguje mnie, bo coś ostatnio cicho o tym, czy Tina zostanie przerobiona na tramwaj użytkowy i ofiarowana Krakowowi - jak to mówiły poprzednie władze Stadlera?
Czy tramwaj zezłomują. BTW nie wiadomo co z nim się dzieje.
Czy tramwaj zezłomują. BTW nie wiadomo co z nim się dzieje.
Re: STADLER Tango Lajkonik/Lajkonik II Kraków
Skąd takie informacje?Hajki pisze: 05 lis 2025, 9:56 Intryguje mnie, bo coś ostatnio cicho o tym, czy Tina zostanie przerobiona na tramwaj użytkowy i ofiarowana Krakowowi - jak to mówiły poprzednie władze Stadlera?
Stoi między złomami przy ogrodzeniu na terenie zajezdni w Hucie.
Re: STADLER Tango Lajkonik/Lajkonik II Kraków
A na "18" oraz "75" jeżdżą 26-metrowe tramwaje, do których nie mieszczą się pasażerowie. Czy jest jakaś szansa, że Stadler Tina zostanie dostosowany do regularnego przewozu pasażerów oraz ile mogłoby to potrwać? Nie ulega wątpliwości, że tramwaj ten w ilostanie byłby lepszy niż jego brak
.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie
Re: STADLER Tango Lajkonik/Lajkonik II Kraków
A czy Tina stanowi własność MPK, czy też jest jedynie "użyczona" przez Stadlera na jazdy testowe? W spisie inwentarzowym MPK widnieje 110 sztuk Stadlerów (a nie 111).Bayer2003 pisze: 05 lis 2025, 10:07 A na "18" oraz "75" jeżdżą 26-metrowe tramwaje, do których nie mieszczą się pasażerowie. Czy jest jakaś szansa, że Stadler Tina zostanie dostosowany do regularnego przewozu pasażerów oraz ile mogłoby to potrwać? Nie ulega wątpliwości, że tramwaj ten w ilostanie byłby lepszy niż jego brak.
Z tego więc wynika, że nie jest on własnością MPK - zatem tylko od dobrej woli Stadlera zależy, czy będzie chciał ten tramwaj przerobić na wersję pasażerską.
Re: STADLER Tango Lajkonik/Lajkonik II Kraków
Szkoda byłoby jednak, gdyby 33-metrowy tramwaj został zezłomowany. Być może MPK powinno porozumieć się ze Stadlerem w sprawie dostosowania Tiny do ruchu pasażerskiego? Byłoby to zapewne znikomy koszt w porównaniu z fabrycznie nowym tramwajem, a dla pasażerów chociażby "75" wybawienie od jazdy na glonojada.suchy pisze: 05 lis 2025, 11:24 A czy Tina stanowi własność MPK, czy też jest jedynie "użyczona" przez Stadlera na jazdy testowe? W spisie inwentarzowym MPK widnieje 110 sztuk Stadlerów (a nie 111).
Z tego więc wynika, że nie jest on własnością MPK - zatem tylko od dobrej woli Stadlera zależy, czy będzie chciał ten tramwaj przerobić na wersję pasażerską.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie
Re: STADLER Tango Lajkonik/Lajkonik II Kraków
To by była podobna sprawa jak z Novelo. Newag przeznaczył ten tramwaj MPK na wieczyste użytkowanie. Stadler mógłby zrobić to samo. A każdy niskopodłogowy tramwaj 33m jest na wagę złota.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Baidu [Spider] i 2 gości
