Działalność MPK

- Bilety, działalność Miejskich Jednostek, pozostałe tematy związane z krakowską komunikacją miejską
Kojak
Ekspert
Posty: 978
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: Działalność MPK

Post autor: Kojak » 05 lis 2025, 6:01

Nie jestem pewien czy w dobrym miejscu, ale...
Ukazał się ciekawy wywiad z:
dr Rafał Świerczyński, prezes Zarządu MPK Kraków

https://www.transport-publiczny.pl/wiad ... LUt6jeCJmw

Prezes m.in. jest pewny, że będzie najtańszym przewoźnikiem w Krakowie w związku z czym chce odbić Mobilisowi linie.
Powiedział też rzecz zupełnie oczywistą:
W chwili obecnej największym problemem są prowadzący. Jednak jeżeli polityka personalna jest właściwa i nikt nie próbuje oszczędzać na wynagrodzeniach dla kierowców, to oni też są dostępni na rynku.
O planach IV zajezdni:
Potwierdzam, szukamy terenu do budowy kolejnej zajezdni autobusowej, która mogłaby pomieścić co najmniej 200 autobusów. Jest to związane z tym, o czym powiedziałem wcześniej, czyli przygotowaniem się na przejęcie 100% obsługi linii autobusowych w Krakowie i aglomeracji.
Jest też o ryzykach związanych z eksploatacją autobusów wodorowych w obecnej sytuacji.

WIK
Specjalista
Posty: 243
Rejestracja: 19 paź 2020, 16:06
Lokalizacja: Wieliczka
Kontakt:

Re: Działalność MPK

Post autor: WIK » 05 lis 2025, 9:04

Przypadkiem nie chodzi o 3 zajezdnię autobusową? Płaszów ma zostać przeniesiony. Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego dla tego miejsca możliwe, że zostanie przekształcony pod mieszkania. Pisano w jednym z artykułów.

Kojak
Ekspert
Posty: 978
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: Działalność MPK

Post autor: Kojak » 05 lis 2025, 9:22

WIK pisze: 05 lis 2025, 9:04 Przypadkiem nie chodzi o 3 zajezdnię autobusową? Płaszów ma zostać przeniesiony. Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego dla tego miejsca możliwe, że zostanie przekształcony pod mieszkania. Pisano w jednym z artykułów.
A czytałeś artykuł? Warto przeczytać, bo prezes mówi mądre rzeczy, o tym jak elektryki mogą być dla nas pułapką. Albo o tym, że pomimo nowej ustawy, wciąż można kupować autobusy z silnikiem Diesla do obsługi linii podmiejskich.
Zarówno z kontekstu wypowiedzi jak i wprost z tekstu wynika, że chodzi o dodatkową zajezdnię.
Te szalone pomysły Kracika o przeniesieniu zajezdni w Płaszowie, by te tereny opylić deweloperom i przy okazji przytulić co nie co to zupełnie inna sprawa.
Tutaj mowa o przygotowaniu się do przejęcia za 10 lat linii obsługiwanych obecnie przez Mobilis. Czyli zwiększeniu ilostanu o kolejne 150 - 200 autobusów. Siłą rzeczy będzie potrzebna kolejna baza transportowa, bo:
Bieńczyce mają 190 + 10 KTR czyli razem 200 wozów
Płaszów ma 163 auta
Wola 271 +12 KTR czyli razem 283 sztuki
Mobilis ma 151
Czyli jak sobie to podliczymy to wychodzi 797 (dane wg strony Michała Wojtaszka). 800 aut potrzebuje 4 zajezdni.

Edit:
przy tej okazji warto dodać pewien rys historyczny
- MPK już kiedyś miało około 700 wozów rozlokowanych w 4 zajezdniach, funkcjonowała wtedy zajezdnia w Czyżynach (do 1997/98 roku), a pozostałe 3 zajezdnie nie były tak dogęszczone jak teraz, Płaszów i Bieńczyce miały po około 150 sztuk, Wola jakieś 220 i Czyżyny koło 200 chociaż one były w stanie przyjąć najwiecej, bo terenem przekraczały powierzchnię Woli.
- W latach 90-tych (a może już w 80-tych, nie pamiętam dokładnie) była koncepcja zajezdni autobusowej w Toniach na ul. Łokietka, niegdyś w Składnicy Taboru Zabytkowego na ul. Warzyńca była nawet wystawiana makieta 3D tej zajezdni, natomiast odkąd ta jednostka przeobraziła się w ten twór, które teraz mamy to nie mam pojęcia, czy ta makieta dalej jest i co się stało z tymi materiałami historycznymi, co były na Wawrzyńca (opiekował się tym p. Kucharski, który z tego co się orientuję już nie żyje).
- Przy okazji budowania centrum handlowego Bonarka pojawiały się pomysły zlikwidowania zajezdni Wola Duchacka i przeniesienia jej do głębokiej Nowej Huty okolice Branic.
- Obecnie pewien jegomość zamiast odejść na emeryturę kombinuje jakby tu bazę transportową z Płaszowa (świetna lokalizacja przy głównym ciągu komunikacyjnym) przenieść tam gdzie psy tyłkami szczekają.
Ostatnio zmieniony 05 lis 2025, 9:32 przez Kojak, łącznie zmieniany 1 raz.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 2023
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Działalność MPK

Post autor: Bayer2003 » 05 lis 2025, 9:25

Przejęcie 100% obsługi linii autobusowych w Krakowie i aglomeracji oznaczać będzie już całkowity monopol, a wtedy stawki za wzkm będą mogły pójść lawinonowo w górę. Nie dla czwartej zajezdni, nie dla monopolu MPK, tak dla prywatyzacji!
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Kojak
Ekspert
Posty: 978
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: Działalność MPK

Post autor: Kojak » 05 lis 2025, 9:36

Bayer2003 pisze: 05 lis 2025, 9:25 Przejęcie 100% obsługi linii autobusowych w Krakowie i aglomeracji oznaczać będzie już całkowity monopol, a wtedy stawki za wzkm będą mogły pójść lawinonowo w górę. Nie dla czwartej zajezdni, nie dla monopolu MPK, tak dla prywatyzacji!
Jeśli wygrają przetarg, a zapowiadają, że zaoferują najniższe stawki to jakim cudem wzkm pójdzie do góry?

Oczywiście miasto może sabotować własny budżet na rzecz Mobilisu, bo prezes wspomniał, że aby się przygotować do przejęcia, będą potrzebować czasu okołu 2 lat, a miasto ostatnio tak przygotowało przetarg, że nikt poza Mobilisem nie przystąpił, a i Mobilis robił to z problemami.
Pytanie czy w "mieście" pracują idioci czy ludzie podatki na osobiste korzyści?

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 2023
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Działalność MPK

Post autor: Bayer2003 » 05 lis 2025, 10:03

Kojak pisze: 05 lis 2025, 9:36 Jeśli wygrają przetarg, a zapowiadają, że zaoferują najniższe stawki to jakim cudem wzkm pójdzie do góry?
Zaoferują najniższe stawki, wykoszą Mobilisa, a następnie będą stopniowo te stawki podnosić, bo przecież nie będą one wyższe od drugiego przewoźnika (bo go nie będzie).

Tak działa monopol, oczywiście zapewne w umowie dałoby się zawrzeć zakaz podnoszenia stawki przez 10 lat, jednak wątpię że MPK taką umowę podpisze.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

kucyk
Ekspert
Posty: 2569
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Działalność MPK

Post autor: kucyk » 05 lis 2025, 10:05

Tak potrzebna im czwarta zajezdnia autobusowa. A co z trzecią tramwajową? Nie widzą potrzeby? :o
Wszystkie wielkie polskie miasta budują albo planują kolejne zajezdnie tramwajowe bo taka jest potrzeba. U nas odwrotnie. Paranoja :twisted:

Przecież tych motorniczych zajeżdżą. :evil:

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 2023
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Działalność MPK

Post autor: Bayer2003 » 05 lis 2025, 10:10

kucyk pisze: 05 lis 2025, 10:05 Tak potrzebna im czwarta zajezdnia autobusowa. A co z trzecią tramwajową? Nie widzą potrzeby? :o
Wszystkie wielkie polskie miasta budują albo planują kolejne zajezdnie tramwajowe bo taka jest potrzeba. U nas odwrotnie. Paranoja :twisted:

Przecież tych motorniczych zajeżdżą. :evil:
Proste pytanie - gdzie? Jedyna sensowna lokalizacja, gdzie miejsce na zajezdnię faktycznie jest to Stelmachów, ale bez przynajmniej rozpoczęcia budowy trasy na Azory, nie ma sensu dyskutować nawet o tym.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

krk_kmk
Miłośnik
Posty: 76
Rejestracja: 20 lis 2020, 9:59
Lokalizacja: Kraków, Dzielnica XI

Re: Działalność MPK

Post autor: krk_kmk » 05 lis 2025, 10:18

Bayer2003 pisze: 05 lis 2025, 9:25 Przejęcie 100% obsługi linii autobusowych w Krakowie i aglomeracji oznaczać będzie już całkowity monopol, a wtedy stawki za wzkm będą mogły pójść lawinonowo w górę. Nie dla czwartej zajezdni, nie dla monopolu MPK, tak dla prywatyzacji!
Najlepiej wszystko sprywatyzujmy to obce podmioty będą miały monopol na sektor niezbędny do prawidłowego funkcjonowania miasta....
Bez stresu, to tylko post ;)

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 2023
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Działalność MPK

Post autor: Bayer2003 » 05 lis 2025, 10:36

krk_kmk pisze: 05 lis 2025, 10:18 Najlepiej wszystko sprywatyzujmy to obce podmioty będą miały monopol na sektor niezbędny do prawidłowego funkcjonowania miasta....
Czym więcej podmiotów, tym mniejsza szansa na monopol (no bo jaka jest szansa na zmowę np. 10 prywatnych przewoźników).
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

suchy
Ekspert
Posty: 1305
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Działalność MPK

Post autor: suchy » 05 lis 2025, 11:10

Bayer2003 pisze: 05 lis 2025, 10:36 Czym więcej podmiotów, tym mniejsza szansa na monopol (no bo jaka jest szansa na zmowę np. 10 prywatnych przewoźników).
Hmm, no pomyślmy jaka jest szansa na zmowę 10 prywaciarzy - mówisz więc masz :lol:
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia znalazła się w centrum jednej z największych spraw antymonopolowych ostatnich lat. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów postawił zarzuty aż 11 przewoźnikom biorącym udział w przetargu na obsługę linii autobusowych w latach 2022–2029.

Wśród firm, które znalazły się pod lupą UOKiK, są znani regionalni przewoźnicy: IREX-1, IREX-2, Ireneusz Kozieł IREX (Świętochłowice), Meteor (Katowice), Transgór (Mysłowice), Kłosok (Żory), Benedykt Nowak Nowak Transport (Świerklaniec), A21 (Żory), Usługi Transportowe Krzysztof Pawelec (Biechów), PKS Południe (Świerklaniec), LZ Apolinary Lazar i Marcin Lazar (Zdenek).

https://www.infokatowice.pl/2025/06/17/ ... a-zlotych/
Prezes UOKiK zdobył dowody, m.in. podczas przeszukań w siedzibach przewoźników, wskazujące na to, że część uczestników przetargu mogła zmówić się, aby wyeliminować konkurencję i podzielić między sobą intratne zamówienie. Przedsiębiorcy uzgodnili, że utworzą konsorcja, które będą startowały w przetargu. Utworzenie konsorcjum nie jest prawnie niedozwolone. Niedopuszczalna jest natomiast sytuacja, w której przedsiębiorcy składający oferty w ramach konsorcjów ustalają ich składy oraz to, kto z nich uzyska zamówienie w danej części przetargu.

Tak mogło być w tej sprawie. Informacje uzyskane przez Prezesa UOKIK, m.in. zawarte umowy oraz korespondencja mailowa, świadczą o tym, że przewoźnicy mogli koordynować swoje działania, tak aby mieć pewność co do tego, kto wygra poszczególne części przetargu i będzie świadczyć usługi na ustalonych pomiędzy sobą obszarach. Dzięki temu mogli zagwarantować sobie, że nadal będą działali w dotychczas obsługiwanych częściach aglomeracji śląskiej zamiast rywalizować o to pomiędzy sobą warunkami w przetargu.

https://www.transport-publiczny.pl/wiad ... 87358.html
Bayer2003 pisze: 05 lis 2025, 10:03 Zaoferują najniższe stawki, wykoszą Mobilisa, a następnie będą stopniowo te stawki podnosić, bo przecież nie będą one wyższe od drugiego przewoźnika (bo go nie będzie).

Tak działa monopol, oczywiście zapewne w umowie dałoby się zawrzeć zakaz podnoszenia stawki przez 10 lat, jednak wątpię że MPK taką umowę podpisze.
Ale ty wiesz o tym, że Mobilis też może podnosić (waloryzować) COROCZNIE stawki, prawda? :roll:

viewtopic.php?p=39118#p39118

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 2023
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Działalność MPK

Post autor: Bayer2003 » 05 lis 2025, 11:20

suchy pisze: 05 lis 2025, 11:10 Hmm, no pomyślmy jaka jest szansa na zmowę 10 prywaciarzy - mówisz więc masz :lol:
IREX-1, IREX-2 oraz Ireneusz Kozieł IREX brzmi jak sztucznie podzielony jeden przewoźnik. Podobnie LZ Apolinary Lazar i Marcin Lazar. Z pewnością czym więcej przewoźników, tym mniejsza szansa na zmowę. Dla porównania - ma ktoś może informację o stawkach za wozokilometr, obowiązujących w GOP?
suchy pisze: 05 lis 2025, 11:10 Ale ty wiesz o tym, że Mobilis też może podnosić (waloryzować) COROCZNIE stawki, prawda? :roll:

viewtopic.php?p=39118#p39118
Może, jednak jeżeli przewoźników jest więcej, żaden nie podniesie stawki do absurdalnych poziomów, znacząco przewyższających pozostałych.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Kojak
Ekspert
Posty: 978
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: Działalność MPK

Post autor: Kojak » 05 lis 2025, 11:26

kucyk pisze: 05 lis 2025, 10:05 Tak potrzebna im czwarta zajezdnia autobusowa. A co z trzecią tramwajową? Nie widzą potrzeby? :o
Wszystkie wielkie polskie miasta budują albo planują kolejne zajezdnie tramwajowe bo taka jest potrzeba. U nas odwrotnie. Paranoja :twisted:

Przecież tych motorniczych zajeżdżą. :evil:
Ale o co chodzi? Jaka paranoja? Jakie odwrotnie?
Powoli...
Przecież IV zajezdnia pojawia się w kontekście odzyskania linii od Mobilisu, który ma swoją zajezdnię, więc w ogólnym, bardzo ogólnym skrócie byłby to po prostu rebranding :P
A zajezdnia tramwajowa też jest koncepcja, natomiast czy ona jest na już potrzebna? Czy spodziewamy się nagłego, skokowego zwiększenia pracy przewozowej o jakies 20%? No nie, więc sprawy powinny iść swoim torem i swoim tempem, zważywszy chociażby na to, że taka zajezdnia tramwajowa musi być połączona z infrastrukturą, czyli ilość miejsc jest mocno ograniczona, co w przypadku zajezdni autobusowej nie jest aż takim wielkim problemem.

Swoją drogą utworzenie w szeroko rozumianych "Bronowicach" zajezdni tramwajowo-autobusowej byłoby ze wszech miar pożądane.

suchy
Ekspert
Posty: 1305
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Działalność MPK

Post autor: suchy » 05 lis 2025, 11:42

Bayer2003 pisze: 05 lis 2025, 11:20 IREX-1, IREX-2 oraz Ireneusz Kozieł IREX brzmi jak sztucznie podzielony jeden przewoźnik. Podobnie LZ Apolinary Lazar i Marcin Lazar. Z pewnością czym więcej przewoźników, tym mniejsza szansa na zmowę. Dla porównania - ma ktoś może informację o stawkach za wozokilometr, obowiązujących w GOP?
Owszem, są to sztucznie dzieleni przewoźnicy (na potrzeby tworzenia konsorcjów). Pytanie zatem, czym to się różni od KTR-u wydzielonego z MPK - i dlaczego w przypadku prywaciarzy takie zachowanie miałoby być akceptowalne, ale u przewoźnika komunalnego to już jest "be".

Co do stawek, trzeba sobie samemu przeglądać postępowania przetargowe i każdorazowo liczyć (zaoferowaną kwotę / ilość wzkm). Tam niestety nie mają takiego Kaszmira, który siedzi i zbiera na bieżąco wszystkie informacje dotyczące KM ;)

https://bip.metropoliaztm.pl/przetargi/0/1/10
(w okienku do szukania trzeba wpisać frazę "autobusowego transportu publicznego")

Przykładowy ostatni przetarg (Katowice II), to tabor Mini (MN) na okres 13,5 miesiąca oraz 99 751 wzkm, złożona oferta była na 1 012 672,15zł = 10,15zł/wzkm.

Albo też tutaj dostępne jest zamówienie pakietowe (na okres 8 lat):
https://miniportal.uzp.gov.pl/Postepowa ... 496a065f56

Część 1, tabor BN, 17 765 720 wzkm, zwycięska oferta (Lazar) 179 973 849,89zł = 10,13zł / wzkm.
Część 2, tabon MN 1 908 851 wzkm oraz BN 7 209 504 wzkm (razem 9 118 355 wzkm), zwycięska oferta (Pawelec) 89 007 309,87zł = 9,76zł.
Może, jednak jeżeli przewoźników jest więcej, żaden nie podniesie stawki do absurdalnych poziomów, znacząco przewyższających pozostałych.
A na jakiej podstawie stwierdzasz, że jak nie będzie prywatnej konkurencji, to MPK podniesie swoje stawki do absurdalnych poziomów? Bo obecnie to chyba właśnie prywaciarz czyli Mobilis ma wyższe stawki od MPK. Owszem, częściowo wynika to z faktu, że MPK może dostać dofinansowanie na autobusy bezemisyjne, a prywaciarz musi sam sobie za nie zapłacić.

Co nie zmienia jednak faktu, że jak sprywatyzujesz CAŁY rynek autobusowy, to KAŻDY prywaciarz będzie musiał właśnie kupować elektryki / gazowce / wodorowce z własnej kasy (czyli de facto z pieniędzy miejskich - bo zwyczajnie wpiszą sobie te zakupy w stawkę za wzkm). I wtedy będziemy mieli 10 prywaciarzy jeżdżących za 15-17zł / km, zamiast MPK jeżdżącego za 10-12 zł :roll:
Ostatnio zmieniony 05 lis 2025, 11:58 przez suchy, łącznie zmieniany 1 raz.

MM869
Miłośnik
Posty: 88
Rejestracja: 03 gru 2024, 9:47

Re: Działalność MPK

Post autor: MM869 » 05 lis 2025, 11:56

MPK za 10 - 12 zł? chyba raczej bliżej 14, patrząc na aktualne stawki za km.

Ciekawe, czy Pan Prezes byłby taki tani, jakby nie dostawał darmowych autobusów elektrycznych a dodatkowo miał praktycznie 100% taboru eko (jak Mobilis). Weźmy pod uwage, że nadal ponad 2/3 taboru MPK to diesle - to wyraźnie wpływa na stawkę. Ciekawe, jaką stawkę zaproponowałoby MPK w przetargu który wygrał Mobilis? Bez porównywalnych danych, taka dyskusja zbytnio nie ma sensu.

A jeszcze co do dofinansowań, tabor może kupić miasto i zrobić przetarg na jego obsługę - np. Kielce tak ostatnio zrobiły. To też jest jakieś rozwiązanie.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości