Ktoś wyszedł z założenia że najbardziej musi podrożeć to co idzie najczęściej by wpływ do kasy był największy. Z drugiej jednak strony 109 za miesięczny na wszystkie linie to wychodzi 3,63 dziennie. To jest mniej niż litr paliwa. A to mnie nie zachęca do korzystania z własnego auta.Snark pisze: 27 lis 2025, 13:28 Najgorzej jest to, że proponowane przez miasto podwyżki najbardziej uderzają w... mieszkańców z biletami na miesiąc+, lojalnych klientów MPK. W mieście, do którego co rok przyjeżdża kilkanaście milionów turystów. Gdy inne miasta europejskie zachęcają do zakupu biletów na miesiąc, kwartał, pół roku czy rok, Kraków robi na odwrót, w ogóle nie wprowadzając podwyżek cen biletów turystycznych na 24, 48 bądź 72 godziny.
Gdyby te taryfy układali adekwatni ludzie, to bilety długookresowe dostałyby podwyżkę, np. 5%, średnioterminowe - ok. 10%, krótkie - powiedzmy, 15%.
W międzyczasie, abonament parkingowy na miesiąc wciąż kosztuje absurdalnie tanio - 10 zł. Miasto jakby podpycha mieszkańców przesiadać się na transport indywidualny.
Bilety, kontrole, integracja taryfowa
Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa
Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa
Skoro jest tak źle w budżecie to po co tworzyć bilet roczny studencki, skoro ten sam student może kupić sobie bilety półroczne? Zwiększamy liczbę biletów i znowu będzie chaos na wyświetlaczach, szukanie, przeglądanie. Oferta powinna być prosta.
Niech będzie bilet 20 min, 40 min, 70 min i wystarczy. 40 min jako jednoprzejazdowy. 70 min ważny też w KMŁ.
W biletach miesięcznych niech karta mieszkańca daje zniżkę 15% od cen każdego podstawowego biletu, również metropolitarnego.
Dodatkowo wprowadzić bilet aglomeracyjny bez KMŁ albo bilet aglomeracyjny na 1 linię.
Dla wszystkich kupujących bilety miesięczne - zniżki za lojalność, czyli przedłużanie karty. Np. za jakiś czas promocja -10 zł na bilecie, jakieś zbieranie punktów itd.
Niech będzie bilet 20 min, 40 min, 70 min i wystarczy. 40 min jako jednoprzejazdowy. 70 min ważny też w KMŁ.
W biletach miesięcznych niech karta mieszkańca daje zniżkę 15% od cen każdego podstawowego biletu, również metropolitarnego.
Dodatkowo wprowadzić bilet aglomeracyjny bez KMŁ albo bilet aglomeracyjny na 1 linię.
Dla wszystkich kupujących bilety miesięczne - zniżki za lojalność, czyli przedłużanie karty. Np. za jakiś czas promocja -10 zł na bilecie, jakieś zbieranie punktów itd.
-
tomek_m
- Ekspert
- Posty: 597
- Rejestracja: 18 lut 2020, 15:21
- Lokalizacja: Michałowice
- Otrzymał polubienie: 26 razy
Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa
"50" Z Górki Narodowej P&R do Borku Fałęckiego jedzie dobrze ponad godzinę. Tzn że na tym bilecie można przejechać całą trasę, ale jeśli się zrobi przesiadkę to ten bilet jest ważny przez 40 min?
- Kaszmir
- Administrator
- Posty: 7186
- Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
- Lokalizacja: Kraków
- Polubił: 15 razy
- Otrzymał polubienie: 25 razy
- Kontakt:
Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa
No tak, tak samo działa to obecnie tyle że na bilecie 60-minutowym. Można jechać albo jedną linią ile się chce, albo z przesiadkami do 60 minut.tomek_m pisze: 29 lis 2025, 13:26"50" Z Górki Narodowej P&R do Borku Fałęckiego jedzie dobrze ponad godzinę. Tzn że na tym bilecie można przejechać całą trasę, ale jeśli się zrobi przesiadkę to ten bilet jest ważny przez 40 min?
-
Ankin
- Specjalista
- Posty: 369
- Rejestracja: 05 lut 2025, 16:28
- Polubił: 11 razy
- Otrzymał polubienie: 7 razy
Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa
Osobiście uważam, że ww. karta powinna dawać również ulgę/zniżkę w odniesieniu do przejazdów jednorazowych.mkm3 pisze: 29 lis 2025, 13:06 W biletach miesięcznych niech karta mieszkańca daje zniżkę 15% od cen każdego podstawowego biletu, również metropolitarnego.
Jeżeli udało się to zrobić w kwestii opłat za parkowanie, gdzie posiadacze KK mają zniżkę to nie widzę żadnego problemu aby mieszkaniec Krakowa płacił mniej za okazjonalne przejazdy KMK - wszystko rozbija się o dobrą wolę ze strony polityków i szeroko pojęte IT.
Kwestią otwartą pozostaje pytanie czy obniżamy cenę bazową biletów jednorazowych/czasowych czy też dla mieszkańców tworzymy nową taryfę od podstaw np. w formie taryfy przystankowej na wzór poznańskiej PEKA.
i cały nasz zapał w dyskusji poszedł się... stukać po Twojej wypowiedziscyzor663 pisze: 29 lis 2025, 14:01 Ale przecież to ma być podwyżka cen biletów, a nie poprawa taryfy biletowej.
-
scyzor663
- Specjalista
- Posty: 441
- Rejestracja: 10 lis 2023, 9:36
- Polubił: 4 razy
- Otrzymał polubienie: 21 razy
Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa
Zniżki na metropolitalne z kartą mieszkańca na więcej niż strefę I nie będzie nigdy z prostego powodu: oznaczałoby to masowy odpływ podatników z gmin ościennych do Krakowa tylko po to, żeby mieć tańszy bilet.
-
Ankin
- Specjalista
- Posty: 369
- Rejestracja: 05 lut 2025, 16:28
- Polubił: 11 razy
- Otrzymał polubienie: 7 razy
Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa
Dlaczego?scyzor663 pisze: 30 lis 2025, 11:57 Zniżki na metropolitalne z kartą mieszkańca na więcej niż strefę I nie będzie nigdy z prostego powodu: oznaczałoby to masowy odpływ podatników z gmin ościennych do Krakowa tylko po to, żeby mieć tańszy bilet.
Stołeczny ZTM pokazuje, że da się zrobić sensowną taryfę gdzie różnica cenowa pomiędzy biletem dla mieszkańca Warszawy (lub płacącej PIT w stolicy) na strefę I+II, nie dewastuje portfela kogoś kto nie jest mieszkańcem lub nie rozlicza swoich podatków w stolicy.
Może zasadniczym problemem i źródłem wszelkich bolączek trapiącym zbiorkom w samym Krakowie i okolicznych gminach jest to, że jak wskazali przedmówcy w tym temacie, jako miasto znajdujemy się na 14 miejscu w wydatkach na komunikację publiczną w przeliczeniu na mieszkańca.
Ewidentnie coś jest nie tak z polityka transportową Krakowa...
Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa
Mowa o biletach metropolitalnych. NIE znalały się ile mają kosztować pozostałe strefy II lub III. Dlaczego Kraków ma decydować ile on ma kosztować skoro honorowany jest w gminnych pojazdach, wojewódzkich dowozówkach, pociągach? Cennika brak dla Małopolskiego Zintegrowanego. 10 zł za 70min za dużo. Co z ustawą metropolitalną zapowiadaną od lat?
-
scyzor663
- Specjalista
- Posty: 441
- Rejestracja: 10 lis 2023, 9:36
- Polubił: 4 razy
- Otrzymał polubienie: 21 razy
Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa
Jeszcze raz: żeby skorzystać z ulgi dla mieszkańca trzeba np. przedstawić PIT, że płacę podatek w US w Krakowie. Przykładowo jak ktoś teraz mieszka w Zielonkach i płaci tam podatki to nie przeniesie podatków do Krakowa bo i tak nie ma ulgi na metropolitalny na I i II strefę, a z takiego mieszkaniec Zielonek musi skorzystać. Jakby wprowadzili ulgę na metropoitalne, to ten wspomniany mieszkaniec Zielonek przenosi podatek do Krakowa, bo będzie miał tańszy bilet. Zrobi tak jeszcze 2tys osób z Zielonek i budżet gminy siada.
-
miloszkasperczyk
- Specjalista
- Posty: 440
- Rejestracja: 28 lip 2020, 21:56
- Lokalizacja: Cianowice/Azory
- Otrzymał polubienie: 1 raz
Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa
Jest jeszcze jedna opcja ale chyba musiałaby powstać prawdziwa metropolia na bazie ustawy, czyli zniżki na KMK dla mieszkańców Krakowa i gmin metropolii za płacenie podatków w jednej z gmin należących do metropolii krakowskiej. Wtedy można byłoby kupować bilety ze zniżką bez odpływu pieniędzy z podatków do Krakowa z gmin ościennych.scyzor663 pisze: 30 lis 2025, 18:22 Jeszcze raz: żeby skorzystać z ulgi dla mieszkańca trzeba np. przedstawić PIT, że płacę podatek w US w Krakowie. Przykładowo jak ktoś teraz mieszka w Zielonkach i płaci tam podatki to nie przeniesie podatków do Krakowa bo i tak nie ma ulgi na metropolitalny na I i II strefę, a z takiego mieszkaniec Zielonek musi skorzystać. Jakby wprowadzili ulgę na metropoitalne, to ten wspomniany mieszkaniec Zielonek przenosi podatek do Krakowa, bo będzie miał tańszy bilet. Zrobi tak jeszcze 2tys osób z Zielonek i budżet gminy siada.
Ustawa metropolitarna dla Krakowa szansą na poprawę transportu w aglomeracji.
-
scyzor663
- Specjalista
- Posty: 441
- Rejestracja: 10 lis 2023, 9:36
- Polubił: 4 razy
- Otrzymał polubienie: 21 razy
Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa
Jasne, tylko teraz zniżka dla mieszkańców idzie z budżetu Krakowa, a więc tamte musiałyby iść z budżetów gmin, a rozliczenie tego nie byłoby proste. Chyba, że tak jak piszesz powstaje metropolia z własnym budżetem.miloszkasperczyk pisze: 30 lis 2025, 18:48 Jest jeszcze jedna opcja ale chyba musiałaby powstać prawdziwa metropolia na bazie ustawy, czyli zniżki na KMK dla mieszkańców Krakowa i gmin metropolii za płacenie podatków w jednej z gmin należących do metropolii krakowskiej. Wtedy można byłoby kupować bilety ze zniżką bez odpływu pieniędzy z podatków do Krakowa z gmin ościennych.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości
