[PESA BYDGOSZCZ] 90 TRAMWAJÓW (30(15+15)+30(15+15)+30(15+15))

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 790
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów
Polubił: 8 razy
Otrzymał  polubienie: 12 razy

Re: [PESA BYDGOSZCZ] 90 TRAMWAJÓW (30(15+15)+30(15+15)+30(15+15))

Post autor: kbieniu7 » 01 gru 2025, 13:39

20 sztuk... Oby domówili pozostałe 10, nawet kosztem krótszych 33-metrowych jednokierunkowców. To właśnie najdłuższego taboru nam brakuje i brakować będzie.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 2062
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok
Polubił: 13 razy
Otrzymał  polubienie: 13 razy

Re: [PESA BYDGOSZCZ] 90 TRAMWAJÓW (30(15+15)+30(15+15)+30(15+15))

Post autor: Bayer2003 » 01 gru 2025, 13:41

kbieniu7 pisze: 01 gru 2025, 13:39 20 sztuk... Oby domówili pozostałe 10, nawet kosztem krótszych 33-metrowych jednokierunkowców. To właśnie najdłuższego taboru nam brakuje i brakować będzie.
Pełna zgoda. Lepiej zamówić 10 tramwajów ponad 40-metrowych niż nawet 15 33-metrowych. Ogólnie braków taborowych nie ma, brakuje jedynie taboru najdłuższego.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Ankin
Specjalista
Posty: 372
Rejestracja: 05 lut 2025, 16:28
Polubił: 14 razy
Otrzymał  polubienie: 8 razy

Re: [PESA BYDGOSZCZ] 90 TRAMWAJÓW (30(15+15)+30(15+15)+30(15+15))

Post autor: Ankin » 01 gru 2025, 14:01

Karol1994 pisze: 01 gru 2025, 12:43 Krakowianie zyskają 20 nowych długich tramwajów
https://krakow.pl/aktualnosci/301494%2C ... 8o4owm4Oag
Poprawcie mnie jeżeli źle rozumiem treść ww. informacji, do której link podał Karol1994.
Obecnie miasto podpisało umowę na 20 nowych, ponad 43-metrowych tramwajów.
Rozumiem, że w kolejce czeka na zamówienie jeszcze 10 dodatkowych sztuk 43-metrowych, jednokierunkowych tramwajów. Zapewne jak się kasa znajdzie.

kucyk
Ekspert
Posty: 2609
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39
Otrzymał  polubienie: 9 razy

Re: [PESA BYDGOSZCZ] 90 TRAMWAJÓW (30(15+15)+30(15+15)+30(15+15))

Post autor: kucyk » 01 gru 2025, 14:57

Bayer2003 pisze: 01 gru 2025, 13:41 Pełna zgoda. Lepiej zamówić 10 tramwajów ponad 40-metrowych niż nawet 15 33-metrowych. Ogólnie braków taborowych nie ma, brakuje jedynie taboru najdłuższego.
Polemizowałbym z Wami czy nie potrzebujemy 33 metrowych tramwajów. Tych też brakuje tym bardziej, że nie wiemy jaka będzie siatka po otwarciu najpierw Meissnera a później linii na Azory. Daleko nie wybiegam ale myślę, że już proponowana linia "16" z Huty do Centrum będzie potrzebowała lepszego i kto wie czy nie 33 metrowego taboru. Również jeśli powstanie linia z Bieżanowa (za obecną "49") przez R. Czyżyńskie do R. Hipokratesa (za "9" która wyląduje na Meissnera) również na dzień dobry potrzebuje 33 jednokierunkowych pojazdów. A są jeszcze takie linie jak: "13", "20" czy "44"/"75". Jeśli jest możliwość to należy brać to w garść a nie zwlekać. Poza tym obecne 26 metrowe wagony typu N8, GT8 czy EU8N za kilka lat (powiedzmy maks. kilkanaście) "pojadą na szrot". Oczywiście nie kwestionuję potrzeby 43 metrowych wozów. ;)

Ydhflx
Ekspert
Posty: 757
Rejestracja: 14 gru 2022, 22:17
Polubił: 34 razy
Otrzymał  polubienie: 31 razy

Re: [PESA BYDGOSZCZ] 90 TRAMWAJÓW (30(15+15)+30(15+15)+30(15+15))

Post autor: Ydhflx » 01 gru 2025, 16:51

ganov pisze: 01 gru 2025, 13:35 Natomiast czy jeden czy dwa, to wciąż za mało. Myślę, że powinno być ich w tym zamówieniu przynajmniej pięć.
Ale po co? Dwa po to żeby zobaczyć jak się system sprawuje w pojazdach tej długości. A po co wydawać pieniądze na pięć? Przecież pięcioma pojazdami nie obsadzisz żadnej linii, ewentualnie jakiś tlenowóz z potokami na autobus.

Awatar użytkownika
michal49944
Ekspert
Posty: 824
Rejestracja: 15 mar 2024, 17:07
Lokalizacja: Kraków - Os. Podwawelskie
Polubił: 34 razy
Otrzymał  polubienie: 49 razy

Re: [PESA BYDGOSZCZ] 90 TRAMWAJÓW (30(15+15)+30(15+15)+30(15+15))

Post autor: michal49944 » 01 gru 2025, 16:57

ganov pisze: 01 gru 2025, 13:35 Nie wiem już komu powinniśmy wierzyć, bo w podanym wyżej artykule napisane jest, że baterie trakcyjne będzie miał zamontowany jeden egzemplarz, tymczasem według artykułu lovekrakow będą dwa takie pojazdy:

Artykuł: https://lovekrakow.pl/krakow-zamawia-tr ... trakcyjnej

Natomiast czy jeden czy dwa, to wciąż za mało. Myślę, że powinno być ich w tym zamówieniu przynajmniej pięć.
Chyba to będzie jeden z dwukierunkowców i jeden 40-metrowy.

Dopóki cały tabor nie będzie miał możliwości zainstalowania baterii to montowanie ich w większej ilości pojazdów niż jest niezbędne do testów nie ma najmniejszego sensu. Bateria kosztuje i się zużywa. Jeśli chodzi o awarie to takie, przy których przydałyby się tramwaje z możliwością jazdy na bateriach to realnie 1-2% wszystkich, a szansa, że akurat pierwszy w kolejce stanie właśnie ten z baterią jest równie niska. Poza tym co z tego, że jeden tramwaj przejedzie jak inne dalej muszą stać.

Jeśli chodzi o torowiska to oprócz planów usunięcia sieci trakcyjnej z centrum to nigdzie na razie nie powstanie torowisko bez zasilania. Jeśli dojdziemy do etapu, że STL będą najstarszymi tramwajami - czyli cały tabor będzie wyposażony w możliwość montażu baterii, to wtedy je montujemy wszędzie i zdejmujemy sieć trakcyjną w centrum, czy gdzie tam chcemy. Te tramwaje, które teraz są w nią wyposażone pewnie i tak za kilkadziesiąt lat będą wymagały jej wymiany, a to dodatkowe koszty, które oprócz testowo zainstalowanych baterii nie mają sensu.
kucyk pisze: 01 gru 2025, 14:57 Polemizowałbym z Wami czy nie potrzebujemy 33 metrowych tramwajów. Tych też brakuje tym bardziej, że nie wiemy jaka będzie siatka po otwarciu najpierw Meissnera a później linii na Azory. Daleko nie wybiegam ale myślę, że już proponowana linia "16" z Huty do Centrum będzie potrzebowała lepszego i kto wie czy nie 33 metrowego taboru. Również jeśli powstanie linia z Bieżanowa (za obecną "49") przez R. Czyżyńskie do R. Hipokratesa (za "9" która wyląduje na Meissnera) również na dzień dobry potrzebuje 33 jednokierunkowych pojazdów. A są jeszcze takie linie jak: "13", "20" czy "44"/"75". Jeśli jest możliwość to należy brać to w garść a nie zwlekać. Poza tym obecne 26 metrowe wagony typu N8, GT8 czy EU8N za kilka lat (powiedzmy maks. kilkanaście) "pojadą na szrot". Oczywiście nie kwestionuję potrzeby 43 metrowych wozów. ;)
Nie do końca. Gdyby udało się zamówić wszystkie 40-metrowce, to obsadzamy nimi i Krakowiakami 4,24 i 52, a do tego 50 (bez szczytówek) lub całą 18. Czyli realnie zwalnia nam się 20-25 STL/NGT8, które zasilą flotę 33-metrowców i mogą starczyć na nawet 2 linie kursujące z f15. Tabor 33m przez najbliższe kilkadziesiąt lat nie będzie pomniejszany (oprócz kilku E1+c3), bo składa się z samych nowych tramwajów. Oczywiście zgadzam się, że najlepiej, by było, aby zamówić zarówno 30 najdłuższych tramwajów, jak i całe 30 krótszych, ale z dwojga złego lepiej postawić na 40m.

Z drugiej strony to może znak dla miasta, że nie da się iść tylko w linie z f15 z długim taborem dla oszczędności, ale potrzeba też inwestować w częstsze linie, ale z krótszym taborem. ;)

canoe_bart
Znawca
Posty: 121
Rejestracja: 23 lis 2024, 14:48
Polubił: 11 razy
Otrzymał  polubienie: 5 razy
Kontakt:

Re: [PESA BYDGOSZCZ] 90 TRAMWAJÓW (30(15+15)+30(15+15)+30(15+15))

Post autor: canoe_bart » wczoraj, 17:01

Tak dla przypomnienia, umowy ramowe są ważne do marca 2029 r. Zgodnie z tym, co było w SIWZ, w razie zawarcia pierwszej umowy wykonawczej na minimum 15 pojazdów, pierwszy pojazd musi przyjechać między 18 a 28 miesiącem od daty podpisania umowy, kolejny w przeciągu kolejnych 3 miesięcy, a cała pula - 7 miesięcy od dostawy pierwszego wagonu. Pozostałe umowy wykonawcze mają już mieć indywidualnie dopasowany harmonogram - tak ustalono daty dostaw dwukierunkowych Twistów. Biorąc pod uwagę te cezury czasowe, to MPK może podpisać umowy wykonawcze na jednokierunkowe, krótkie Twisty nawet i na początku marca 2029 i ustalić sobie termin dostaw w I kwartale 2031, a koniec dostaw na początku 2032 r. W tym czasie będziemy już w kolejnej unijnej perspektywie finansowej, a i sama umowa przewozowa dla tramwajów jest ważna do końca marca 2034 r., więc nie będzie żadnego problemu aby sfinansować w najbliższych latach zakup nowych wagonow. Jeżeli jednak uda się podpisać umowy na pozostałe długie Twisty i pierwsze krótkie jednokierunkowce do sierpnia przyszłego roku i przy okazji pozyskać kolejną transzę z Zielonej transformacji miast w ramach KPO (pojedyncza pożyczka mogła opiewać na maksymalnie 500 mln zł, a MPK chciało uzyskać dwie na łączną kwotę 750 mln zł), a czas na rozliczenie zakupów przypada bodajże na 2030 r., to na spokojnie można będzie zaplanować dostawy na przełom 2029 i 2030.

Zgodnie z tym, co mówił Świerczyński w październiku jeszcze, to przy zakładanym docelowo ilostanie 350 wagonów i zamówieniu wszystkich 90 Twistów mielibyśmy łącznie 310 nowych wagonów (nie liczę rodzynków z Newagu i Protramu). MPK na bank nie będzie chciało eksploatować niskowejściowców za wszelką cenę, jeżeli będzie miało możliwość nabyć wagony z przetargów sprzed kilku lat po cenach sprzed kilku lat. A to ma duże znaczenie, ponieważ już w tegorocznych przetargach dla Poznania i Warszawy okazało się, że producenci różnej renomy uznali, że presja inflacyjna nie przestała istnieć - Modertrans zaproponował Poznaniowi wagony jednokierunkowe za 16,477 mln zł netto/sztuka (MPK Poznań założyło cenę 12,4 mln zł netto/sztuka), a z kolei Hyundai i Skoda - odpowiednio 21,960 mln zł w podstawie i 20,423 mln zł w opcji oraz 21,152 mln zł w obu częściach (ceny w ujęciu netto/sztuka; Tramwaje Warszawskie założyły cenę 17,367 mln zł netto/sztuka w podstawie, nie ma info co do budżetu na opcję); w przypadku dwukierunkowych w Warszawie oferty od Hyundaia i Skody oscylowały wokół odpowiednio 21,037 i 22,282 mln zł netto/sztuka (tutaj również brak info co do zakładanego budżetu). Biorąc pod czas na zakup wagonow, który ma do dyspozycji przewoźnik, to nie ma co się bawić w odkładanie decyzji i późniejsze ogłaszanie naprędce przetargu pod zastąpienie EU8N i najstarszych GT8N. Tanio już było.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość