Bilety, kontrole, integracja taryfowa

- Bilety, działalność Miejskich Jednostek, pozostałe tematy związane z krakowską komunikacją miejską
Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 7202
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Polubił: 24 razy
Otrzymał  polubienie: 42 razy
Kontakt:

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: Kaszmir » wczoraj, 17:35

Ankin pisze: wczoraj, 16:47W moim subiektywnym odczuciu najlepsza opcja dla okazjonalnych użytkowników KMK, którzy jednocześnie są mieszkańcami Krakowa to taryfa przystankowa - Karta Krakowska powinna pełnić funkcję elektronicznej portmonetki, którą zasilałoby się odpowiednią ilością środków w biletomacie czy POP-ie.
Przystankowa jest lepsza niż czasowa, lecz też ma swoje problemy. Najbardziej sprawiedliwa wydaje się być taryfa odległościowa i dobrze, że Kraków idzie w tę stronę.

Ankin
Specjalista
Posty: 374
Rejestracja: 05 lut 2025, 16:28
Polubił: 14 razy
Otrzymał  polubienie: 10 razy

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: Ankin » wczoraj, 17:53

Kaszmir pisze: wczoraj, 17:35 Przystankowa jest lepsza niż czasowa, lecz też ma swoje problemy. Najbardziej sprawiedliwa wydaje się być taryfa odległościowa i dobrze, że Kraków idzie w tę stronę.
Możesz rozwinąć swoją myśl? Jakie wg Ciebie wady posiada taryfa przystankowa względem taryfy odległościowej?
Poza tym czy wiesz coś więcej o technicznych aspektach wdrożenia taryfy odległościowej w Krakowie? Czy taryfa będzie opierała się na aplikacji mobilnej, nowych kasownikach gdzie będziemy odbijać kartę płatniczą lub jakiś inny nośnik bilet w kasowniku na wejście i wyjście z pojazdu, czy też tęgie głowy z ZTP mają zamiar maksymalnie utrudnić funkcjonowanie czegoś co w teoretycznych założeniach powinno być proste jak budowa cepa i zrozumiałe dla największego laika, który z komunikacji publicznej korzysta raz na kilka lat ;)

Awatar użytkownika
michal49944
Ekspert
Posty: 827
Rejestracja: 15 mar 2024, 17:07
Lokalizacja: Kraków - Os. Podwawelskie
Polubił: 42 razy
Otrzymał  polubienie: 54 razy

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: michal49944 » wczoraj, 18:02

Ankin pisze: wczoraj, 17:53 Możesz rozwinąć swoją myśl? Jakie wg Ciebie wady posiada taryfa przystankowa względem taryfy odległościowej?
Poza tym czy wiesz coś więcej o technicznych aspektach wdrożenia taryfy odległościowej w Krakowie? Czy taryfa będzie opierała się na aplikacji mobilnej, nowych kasownikach gdzie będziemy odbijać kartę płatniczą lub jakiś inny nośnik bilet w kasowniku na wejście i wyjście z pojazdu, czy też tęgie głowy z ZTP mają zamiar maksymalnie utrudnić funkcjonowanie czegoś co w teoretycznych założeniach powinno być proste jak budowa cepa i zrozumiałe dla największego laika, który z komunikacji publicznej korzysta raz na kilka lat ;)
Z taryfą przystankową jest taki problem, że różne linie mają różną ilość przystanków i w Krakowie mamy linie przyspieszone. Przykład: jedziemy z Bieżanowskiej pod Jubilat, jeśli pojedziemy 503 jedziemy tylko 3 przystanki, jadąc 301/304/513 mamy 4 przystanki, z kolei jadąc nieprzyspieszonym autobusem 144/173 mamy już 10 przystanków, a tramwajem 13 mamy 13 przystanków. Czyli ten sam dystans w linii prostej, ale (bardzo) odmienna liczba przystanków i czas przejazdu (szczególnie w szczycie). Ktoś kto w szczycie wybrałby 13, bo są korki zapłaciłby pewnie ponad 2 razy więcej niż pasażer 503, mimo że przejechał dystans szybciej. ;)

Swego czasu ZTP testowało aplikację, która rejestrowała trasę, jaką się przejechało. Ale co zrobili z danymi i czy chcą wdrażać coś na ten kształt to mi nie wiadomo.

Ankin
Specjalista
Posty: 374
Rejestracja: 05 lut 2025, 16:28
Polubił: 14 razy
Otrzymał  polubienie: 10 razy

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: Ankin » wczoraj, 18:14

Dziękuję za rzeczowy argument w dyskusji.
Trudno się z nim nie zgodzić i nie przyznać racji w odniesieniu do tego, że przy liniach przyśpieszonych taryfa przystankowa z ich perspektywy jest niesprawiedliwa dla tych odbywają okazjonalne podróże przy pomocy linii "standardowych".
Rozmawiając na temat wprowadzenia potencjalnej taryfy ulgowej dla mieszkańców, którzy nie potrzebują kupować biletu okresowego mimo wszystko powinniśmy sobie zadać następujące pytanie: Mianowicie, jak docelowo miałoby wyglądać działanie taryfy odległościowej (kwestie te poruszyłem w swojej poprzedniej wypowiedzi) tzn. czy bazuje ona na jakiejś aplikacji mobilnej, odbiciu karty na wejście-wyjście czy zwykłym bileciku papierowym, który będzie się kupowało "na kilometry" (piszę to w wielkim uproszczeniu).
W moim subiektywnym odczuciu jeżeli potencjalna zawiłość taryfy odległościowej miałaby odstraszać potencjalnych-okazjonalnych pasażerów będącymi mieszkańcami Krakowa od zbiorkomu to wybór "mniejszego zła" w postaci taryfy przystankowej gdzie mamy jasną rozpiskę ceny za przejechanie każdego przystanku, wydaje się sensowniejszy.
Może jestem zbyt ograniczony intelektualnie ale nawet przy próbie wyobrażenia sobie przyszłości, trudno mi ogarnąć w głowie jak miałoby wyglądać kupno biletu w taryfie odległościowej choćby w formie papierowej (jeżeli bilet w tej formie i w tej taryfie byłyby obecne) - chcemy jechać np. z Borku na Kurdwanów. Na rozkładzie będzie zaznaczona jakaś prosta linia pokazująca linie z odległościami w oparciu o które pasażer kupi docelowo bilet w biletomacie?
Jeżeli zaś ww. taryfa z jaką w planach urzędników mamy mieć do czynienia od 2027, będzie bazowała na odbiciu karty płatniczej/e-portmonetki na wyjściu/wejściu z pojazdu, to jak najbardziej jest to sensowna i zrozumiała opcja dla większości potencjalnych pasażerów.

Awatar użytkownika
michal49944
Ekspert
Posty: 827
Rejestracja: 15 mar 2024, 17:07
Lokalizacja: Kraków - Os. Podwawelskie
Polubił: 42 razy
Otrzymał  polubienie: 54 razy

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: michal49944 » wczoraj, 18:21

Ankin pisze: wczoraj, 18:14 Rozmawiając na temat wprowadzenia potencjalnej taryfy ulgowej dla mieszkańców, którzy nie potrzebują kupować biletu okresowego mimo wszystko powinniśmy sobie zadać następujące pytanie: Mianowicie, jak docelowo miałoby wyglądać działanie taryfy odległościowej (kwestie te poruszyłem w swojej poprzedniej wypowiedzi) tzn. czy bazuje ona na jakiejś aplikacji mobilnej, odbiciu karty na wejście-wyjście czy zwykłym bileciku papierowym, który będzie się kupowało "na kilometry" (piszę to w wielkim uproszczeniu).
W moim subiektywnym odczuciu jeżeli potencjalna zawiłość taryfy odległościowej miałaby odstraszać potencjalnych-okazjonalnych pasażerów będącymi mieszkańcami Krakowa od zbiorkomu to wybór "mniejszego zła" w postaci taryfy przystankowej gdzie mamy jasną rozpiskę ceny za przejechanie każdego przystanku, wydaje się sensowniejszy.
Może jestem zbyt ograniczony intelektualnie ale nawet przy próbie wyobrażenia sobie przyszłości, trudno mi ogarnąć w głowie jak miałoby wyglądać kupno biletu w taryfie odległościowej choćby w formie papierowej (jeżeli bilet w tej formie i w tej taryfie byłyby obecne) - chcemy jechać np. z Borku na Kurdwanów. Na rozkładzie będzie zaznaczona jakaś prosta linia pokazująca linie z odległościami w oparciu o które pasażer kupi docelowo bilet w biletomacie?
Nie zdziwiłoby mnie, gdyby bilety odległościowe nie były dostępne w papierowej formie, właśnie ze względu na problemy jakie mogłoby to stwarzać. Podejrzewam, że będzie dostępna aplikacja, coś na wzór tego co testowali.

Z kolei najlepszą dla mnie opcją wydaje się być możliwość przyłożenia karty płatniczej do kasownika (przy każdych drzwiach!!!, a nie jeden na tramwaj/autobus) przy wsiadaniu i wysiadaniu. Na koniec dnia podliczano by wszystkie podróże i gdyby przekroczono wymaganą kwotę, to rachunek obciążany by był biletem całodniowym (takie coś ZTP proponuje). Oczywiście to tylko moje domysły, ale dostępność biletów odległościowych w formie papierowej wydaje się być dość nierealna.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 7202
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Polubił: 24 razy
Otrzymał  polubienie: 42 razy
Kontakt:

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: Kaszmir » wczoraj, 18:42

michal49944 pisze: wczoraj, 18:02Z taryfą przystankową jest taki problem, że różne linie mają różną ilość przystanków i w Krakowie mamy linie przyspieszone. Przykład: jedziemy z Bieżanowskiej pod Jubilat, jeśli pojedziemy 503 jedziemy tylko 3 przystanki, jadąc 301/304/513 mamy 4 przystanki, z kolei jadąc nieprzyspieszonym autobusem 144/173 mamy już 10 przystanków, a tramwajem 13 mamy 13 przystanków. Czyli ten sam dystans w linii prostej, ale (bardzo) odmienna liczba przystanków i czas przejazdu (szczególnie w szczycie). Ktoś kto w szczycie wybrałby 13, bo są korki zapłaciłby pewnie ponad 2 razy więcej niż pasażer 503, mimo że przejechał dystans szybciej. ;)
Druga rzecz to zmienna liczba przystanków na trasie. Np. niedawno doszedł przystanek "Brodowicza" w kier. Pilotów. Przy taryfie przystankowej okazałoby się, że z dnia na dzień pasażer jadący tranzytowo np. z r. Mogilskiego na Olszę nagle musi płacić więcej mimo, że jedzie dokładnie tą samą trasą.

fubukiers
Specjalista
Posty: 231
Rejestracja: 22 wrz 2024, 22:41
Otrzymał  polubienie: 1 raz
Kontakt:

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: fubukiers » wczoraj, 19:06

No jeśliby chcieli wdrożyć tą taryfę odległościową poza aplikację mobilną to by musieli zintegrować wszystkie pojazdy z hurtownią, na co mpk ma 4 lata. Potem oczywiście integracja nowych kasowników, interfejsy itd... kupa roboty.

Ankin
Specjalista
Posty: 374
Rejestracja: 05 lut 2025, 16:28
Polubił: 14 razy
Otrzymał  polubienie: 10 razy

Re: Bilety, kontrole, integracja taryfowa

Post autor: Ankin » wczoraj, 21:09

fubukiers pisze: wczoraj, 19:06 No jeśliby chcieli wdrożyć tą taryfę odległościową poza aplikację mobilną to by musieli zintegrować wszystkie pojazdy z hurtownią, na co mpk ma 4 lata. Potem oczywiście integracja nowych kasowników, interfejsy itd... kupa roboty.
Czyli z dużą dozą prawdopobieństwa urzędnicy zrobią nam taryfę "po krakosku" w imię standardowego "niedasizmu"...?
No to może już teraz niech sobie odpuszczą bo wyjdzie z tego więcej szkody niż pożytku - dla publicznej kasy oraz co ważniejsze pasażerów.
W mojej opinii jeżeli docelowa taryfa odległościowa będzie bazować na aplikacji a nie na sprawdzonych od lat rozwiązaniach w postaci przyłożenia karty na wejściu/wyjściu to już teraz można bez ogródek powiedzieć, że wyjdzie z tego jeden wielki, nieużyteczny badziew.
Aplikacja powinna być tylko i aż dodatkiem a nie filarem na którym opiera się na ww. taryfa.
Wywalą pewnie na ww. technologicznego potworka nie małą kasę, ogłoszą z pompą sukces a pasażerowie przez lata będą się za przeproszeniem bujać z nieżyciową aplikacja, która zapewne jak inne podobne twory w postaci "miejskich aplikacji" do zakupu biletów będzie miała wręcz zerowy UX (user experience design) :x

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości