Rozdział taboru - tramwaje

- Tabor, przetargi, rozdysponowanie wozów, dane techniczne
kucyk
Ekspert
Posty: 2406
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: kucyk » 29 gru 2020, 9:35

Ze względu na stan torowiska na Ptaszyckiego raczej na "16" nie mogą wysyłać Konstali. ;)

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1882
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Bayer2003 » 29 gru 2020, 10:15

kucyk pisze: 29 gru 2020, 9:35 Ze względu na stan torowiska na Ptaszyckiego raczej na "16" nie mogą wysyłać Konstali. ;)
Zanim taka roszada będzie w ogóle możliwa do przeprowadzenia, torowisko na Ptaszyckiego zostanie raczej wyremontowane :). 2x105Na zresztą moim zdaniem już nigdy nie sprawdzą się na "13" z jednego prostego powodu - jest już ich za mało. Linia ta ma 15 brygad, z czego zapewne 7 jest szczytowych. Ilostan podgórskich dwuskładów wynosi obecnie pięć sztuk, z czego zapewne cztery mogą codziennie wyjechać. Moim zdaniem trzy brygady GT8x na "13" w normalnej sytuacji będą brygadami niezabieralnymi (wbrew temu co niektórzy tu pisali, Konstale są zauważalnie bardziej pojemne od GT8N (chociażby przez brak schodów pomiędzy członami, a w przypadku 105NaD także przez brak drugiej kabiny motorniczego). Obecnie oczywiście niech jeździ tam co chce, jednak docelowo tabor na "13" raczej jest do zmiany.

PS. Dziś na "52" pojawił się Lajkonik. Przy obecnych napełnieniach wprawdzie w niczym to nie przeszkadza (i E1 Solo mogłoby dać radę), jednak dziwi mnie trochę ta decyzja. Liczba brygad została ostatnio znacznie zmniejszona - czy wystąpił jakiś problem z Krakowiakami, że muszą ich wysyłać jeszcze mniej niż było?
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

kucyk
Ekspert
Posty: 2406
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: kucyk » 29 gru 2020, 10:48

Problemy są zarówno z Krakowiakami jak i z Lajkonikami. Zresztą takie gdybanie gdzie i co powinno jeździć po dostawie Lajkoników jest bezsensowne. Obawiam się że nawet po dostawie 110 Lajkoników zbyt wiele "na dobre" dla pasażerów się nie zmieni. Co obecnie widzimy - wprowadzane nowe, krótkie wagony zastępują prawie nowe, dłuższe wagony niskopodłogowe. Taka jest polityka MPK i raczej szybko się nie zmieni. A pasażerowie takich linii jak "9", "10" czy "22" nieprędko skorzystają z lepszych warunków podróży. Brzydko to nazywa się ale to taki "gorszy sort". :oops:
Ja osobiście nie jestem podjarany artykułem kolegi z PSMKMS i Impulsa bo obrazuje on nic nadzwyczajnego i lepszego niż to co było. Pasażerowie wielu linii wiedzą i widzą to samo. :evil:
Ostatnio zmieniony 29 gru 2020, 10:49 przez kucyk, łącznie zmieniany 1 raz.

Kitek
Pomiarowiec
Posty: 1281
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:26

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Kitek » 29 gru 2020, 10:48

Bayer2003 pisze: 28 gru 2020, 23:04 Nie wiem na ile to możliwe, jednak docelowo widziałbym tam Lajkoniki na brygadach całodziennych oraz niedobitki E1+c3 na brygadach szczytowych.
Były już E1+c3 na szczytówkach "13" i średnio sobie radziły (ale wtedy były NGT6 na "3" i jechała "13" przez Starowiślną). Na razie są inne priorytety taborowe ;) Myślę, że trzeba poczekać do dostawy następnych Stadlerów (2022).
kucyk pisze: 29 gru 2020, 9:35 Ze względu na stan torowiska na Ptaszyckiego raczej na "16" nie mogą wysyłać Konstali. ;)
Nie mówiąc o tym, że będzie fala remontów torowisk w Nowej Hucie w kolejnych latach, więc "16" będzie ciągle zawieszana.
Linia "52" co 5 minut w szczycie to komunikacyjna racja stanu!

kucyk
Ekspert
Posty: 2406
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: kucyk » 29 gru 2020, 14:53

Kitek pisze: 29 gru 2020, 10:48 Na razie są inne priorytety taborowe ;) Myślę, że trzeba poczekać do dostawy następnych Stadlerów (2022).
O jakich to niby priorytetach wspominasz? :?

brovar
Ekspert
Posty: 545
Rejestracja: 05 sie 2020, 10:05

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: brovar » 29 gru 2020, 18:35

Nie rozłączyli czasem jednego uffoka z Podgórza?
05.04.2024 awarii doznały #RZ213, #RZ226, #RZ237, #RZ264 i #RZ273. :!:

Kitek
Pomiarowiec
Posty: 1281
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:26

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Kitek » 29 gru 2020, 19:35

kucyk pisze: 29 gru 2020, 14:53 O jakich to niby priorytetach wspominasz? :?
Wprowadzanie STL na całą linię "24" i potem na "14" w dzień powszedni. A co dalej to się okaże (niestety, marzenia to jedno a brutalna rzeczywistość to drugie).
brovar pisze: 29 gru 2020, 18:35 Nie rozłączyli czasem jednego uffoka z Podgórza?
Który? To jednak byłoby zaskakujące.
Linia "52" co 5 minut w szczycie to komunikacyjna racja stanu!

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1882
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Bayer2003 » 29 gru 2020, 20:02

Kitek pisze: 29 gru 2020, 10:48 Były już E1+c3 na szczytówkach "13" i średnio sobie radziły (ale wtedy były NGT6 na "3" i jechała "13" przez Starowiślną). Na razie są inne priorytety taborowe ;) Myślę, że trzeba poczekać do dostawy następnych Stadlerów (2022).
Jako pasażer tej linii, mimo wszystko wolałbym opóźnione brygady od brygad niezabieralnych. Wiem, że istnieją inne priorytety taborowe, jednak może chociaż dałoby się zrobić na "13" mix NGT6/2 (całodzienne) oraz E1+c3 (szczytowe)? Biorąc pod uwagę opóźnienia tych drugich, taki układ miałby moim zdaniem szanse w miarę dobrze funkcjonować.
Kitek pisze: 29 gru 2020, 10:48 Nie mówiąc o tym, że będzie fala remontów torowisk w Nowej Hucie w kolejnych latach, więc "16" będzie ciągle zawieszana.
W takim razie z RZ216+RZ217, RZ219+RZ209 oraz RZ220+RZ230 proponowałbym zrobić dwa trójskłady (wszystkie te wagony jeździły już kiedyś w jakichś trójskładach, więc technicznie powinno być to możliwe). RZ242+RZ243 oraz RZ244+RZ245 przesłałbym do Nowej Huty (być może w zamian za coś, kwestia do uzgodnienia). Remonty torowisk zakończą się raczej przed dostawą STL2, więc Konstale z wyświetlaczami będą moim zdaniem wówczas idealnym taborem na "16" (oczywiście w założeniu tymczasowo, do momentu zakończenia dostaw). Pomysł może pokręcony, jednak jeżeli podgórskich dwuksładów jest pięć, nie przydadzą się one już nigdzie bez większych strat dla pasażerów.
brovar pisze: 29 gru 2020, 18:35 Nie rozłączyli czasem jednego uffoka z Podgórza?
Skąd taka informacja? Wprawdzie w ostatnich dniach jeździ głównie RZ213+RZ235+RZ236, a liczba ufokowych brygad została zmniejszona maksymalnie, jednak z pewnością przydadzą jeszcze się one wszystkie przy f~7,5 i normalnych potokach. Nie widzę więc żadnego sensu w ich rozpinaniu obecnie i mocno zdziwiłby mnie taki ruch.
Kitek pisze: 29 gru 2020, 19:35 Wprowadzanie STL na całą linię "24" i potem na "14" w dzień powszedni. A co dalej to się okaże (niestety, marzenia to jedno a brutalna rzeczywistość to drugie).
Obecnie na ilostanie jest 20 Lajkoników. Przy f~7,5/15 "24" to jeszcze dodatkowe pięć takich brygad, a "14" ma ich dziewieć. Załóżmy jeszcze dodatkową rezerwę dwóch sztuk (wszystkie przecież i tak ostatnio nie były wykorzystywane) - mamy liczbę 36. Pozostanie więc jeszcze kilkanaście brygad do obsadzenia Lajkonikami i pewnie nie jest jeszcze przesądzone na którą linię trafią one (być może będzie to "9").
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Kitek
Pomiarowiec
Posty: 1281
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:26

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Kitek » 29 gru 2020, 21:07

Bayer2003 pisze: 29 gru 2020, 20:02 Wiem, że istnieją inne priorytety taborowe, jednak może chociaż dałoby się zrobić na "13" mix NGT6/2 (całodzienne) oraz E1+c3 (szczytowe)?
Jest to jakaś myśl, tylko nie wiadomo ile wiedni pozostanie.
Bayer2003 pisze: 29 gru 2020, 20:02Remonty torowisk zakończą się raczej przed dostawą STL2
Myślałem nie tylko o Ptaszyckiego lecz też o pozostałych torowiskach w Starej Hucie czy Kocmyrzowskiej/Wzgórzach. A to jednak potrwa ładnych parę lat.
Bayer2003 pisze: 29 gru 2020, 20:02Pozostanie więc jeszcze kilkanaście brygad do obsadzenia Lajkonikami
Optymistycznie zakładając wykorzystanie 45/50, czyli 90% (tyle należy oczekiwać od nowych wagonów), oprócz "14", "24" i mam nadzieję "9", pozostanie jeszcze kilka (cztery?) wagonów do dyspozycji (trudno powiedzieć gdzie, bo jednak remonty NGT8 i 2014N będą trwać w przyszłym roku i te pozostałe STL będą "łatać dziury").
Linia "52" co 5 minut w szczycie to komunikacyjna racja stanu!

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1882
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Bayer2003 » 29 gru 2020, 21:32

Kitek pisze: 29 gru 2020, 21:07 Jest to jakaś myśl, tylko nie wiadomo ile wiedni pozostanie.
Odebrano już 20 Lajkoników, a w ilostanie jest jeszcze 47 składów wiedeńskich oraz 10 solówek. Po dostawie wszystkich Lajkoników spodziewam się w sumie pozostania ~30 wiedeńczyków (czy będą to składy czy solówki - nie wiem). Pytanie tylko według jakiego klucza będą kasowane wiedeńce i jak to się przełoży na ich ilostan w Podgórzu i Hucie. Masz gdzieś może listę E1 zmodernizowanych oraz niezmodernizowanych?
Kitek pisze: 29 gru 2020, 21:07 Myślałem nie tylko o Ptaszyckiego lecz też o pozostałych torowiskach w Starej Hucie czy Kocmyrzowskiej/Wzgórzach. A to jednak potrwa ładnych parę lat.
Pierwsze jednak będą Ptaszyckiego oraz Aleja Solidarności, które narobią najwięcej zamieszania. Przy Kocmyrzowskiej oraz Wzgórzach sprawa jest prostsza - "1" oraz "5" powinny wylądować na Rondzie Hipokratesa, a "4" na Kopcu Wandy. Pytanie tylko czy w takim układzie Kopiec Wandy przyjmie "4", "16", "22", "44" oraz niektóre kursy "21" w międzyszczycie? Jeżeli nie to faktycznie może pojawić się już większy problem i trzeba będzie na dłużej zawiesić "16" :/.
Kitek pisze: 29 gru 2020, 21:07 Optymistycznie zakładając wykorzystanie 45/50, czyli 90% (tyle należy oczekiwać od nowych wagonów), oprócz "14", "24" i mam nadzieję "9", pozostanie jeszcze kilka (cztery?) wagonów do dyspozycji (trudno powiedzieć gdzie, bo jednak remonty NGT8 i 2014N będą trwać w przyszłym roku i te pozostałe STL będą "łatać dziury").
Prawdopodobnie będzie to chyba jednak niestety tylko "9" oraz właśnie te dziury o których wspominasz :(. Oby tylko łatanie to nie odbywało się na linii "52", na której brygady STL przy f~7,5 mogą nie wyrobić.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

impuls
Ekspert
Posty: 1562
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: impuls » 07 sty 2021, 11:45

Obie Zajezdnie mają w ilostanie podobną ilość pociągów tramwajowych do dyspozycji po ok. +/- 150. Do ruchu wysyłają też zwykle podobną ilość prawie po połowie z lekką przewagą Podgórza. Tak jest od wielu lat. W połowie 2021 powinna zakończyć się budowa Hali w Hucie i oddanie czterech torów obok nowej Hali. Główna modernizacja Zajezdni dobiegnie końca. To spowoduje, że Zajezdnia będzie mogła przyjąć trochę więcej pociągów. Dojdzie do przenosin ok. 10-15 pociągów z Podgórza, po to aby tramwaje nie musiały nocować na zewnątrz w Łagiewnikach i totalnie blokować się wzajemnie w nocy. Ciekawe co przekaże Podgórze - Hucie?

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1882
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Bayer2003 » 07 sty 2021, 12:29

impuls pisze: 07 sty 2021, 11:45 Dojdzie do przenosin ok. 10-15 pociągów z Podgórza, po to aby tramwaje nie musiały nocować na zewnątrz w Łagiewnikach i totalnie blokować się wzajemnie w nocy. Ciekawe co przekaże Podgórze - Hucie?
Osobiście obstawiałbym Konstale. Dla dwuskładów w Podgórzu raczej nie będzie już zastosowania, gdyż "13" ma więcej brygad szczytowych niż 2x105Na w tej zajezdni. Idealnie sprawdzą się one natomiast w Nowej Hucie, skąd będą mogły być wysyłane chociażby na linie takie jak "44" czy "49". Trójskłady w takiej sytuacji również osobiście bym przeniósł, przy czym musiałoby to spowodować pewne roszady w obsadzie brygad na innych liniach (np. na "4" wysyłane Krakowiaki wyłącznie z Nowej Huty). Co jeszcze? W Zajezdni Podgórze na ilostanie jest jeszcze 15 składów E1+c3. W najbliższym czasie na ilostan tej zajezdni ma zostać wpisanych jeszcze 9 Lajkoników (RY831-RY839). Jeżeli kasacje będą 1:1 lub kasacji będzie więcej niż odbiorów, nie będzie sensu dosłownie kilku wiedeńczyków trzymać w Podgórzu.

Alternatywną opcją jest przeniesienie wszystkich NGT6/1 do Nowej Huty, co pozwoliłoby obsłużyć nimi wszystkie brygady linii "16" oraz "21". Wówczas jednak nieliczne Konstale i wiedeńczyki pozostaną rozdzielone na dwie zajezdnie, co nie wydaje się być dobrym pomysłem.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Kitek
Pomiarowiec
Posty: 1281
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:26

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Kitek » 07 sty 2021, 21:17

impuls pisze: 07 sty 2021, 11:45 Ciekawe co przekaże Podgórze - Hucie?
Krakowiaki, NGT6/1 albo może połowę GT8N (?). Innej opcji nie widzę.
Linia "52" co 5 minut w szczycie to komunikacyjna racja stanu!

impuls
Ekspert
Posty: 1562
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: impuls » 07 sty 2021, 21:31

NGT6 są świetne jeśli chodzi o obsługę. Podgórze raczej nie będzie chciało się ich pozbyć. Ja obstawiam część GT8N lub 105-i.

Awatar użytkownika
fistaszek
Pomiarowiec
Posty: 229
Rejestracja: 06 wrz 2020, 20:39
Lokalizacja: Kraków

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: fistaszek » 08 sty 2021, 19:06

Kontynuując dyskusję z Chatu:
obserwator pisze:
Za to obecnie mamy równie "ciekawą" linię "12" ;) Szczerze mówiąc wolałem jej starą trasę sprzed maksymalizacji bo mieliśmy mocną "12+22", choćby kosztem zmniejszenia kursów "12". Dzięki temu na "22" na pewno nie byłby potrzebny tabor 32 metry ;)
Bayer2003 pisze:
Sądzę, że przy współistnieniu "12" nawet na obecnej trasie, tabor 32m na "22" nie byłby potrzebny, ponieważ od Ronda Grzegórzeckiego do Kopca Wandy jej napełnienia są dosyć małe. Dni większości reprezentantów taboru z "22" i tak już są policzone, a potem zobaczymy co będzie z rozdziałem.
Najlepszym rozwiązaniem według mnie byłoby puszczenie na "22" resztek STL/NGT8 i uzupełnić to taborem 26m, puszczając je naprzemiennie (raz 32m, potem 26m, potem 32m, i tak dalej). "3", "9", "14", "18", "24" i (załóżmy) połowa "50" to razem 61 brygad na 74, więc myślę, że dodatkowe 5 wozów (połowa "22") powinna móc dodatkowo wyjechać na miasto. Wykorzystanie STL/NGT8 wynosiłoby wówczas 89% (66/74), więc moim zdaniem nie powinno być problemu z utrzymaniem połowy "22" w Lajkonikach. Uzupełniłbym to w zależności od zajezdni EU8N lub NGT6. Nie wiem jednak, czy nie braknie tych drugich, więc proponuję przenieść kilka brygad "18" do Huty, a na "22" dać z Podgórza Lajkoniki, a z Huty EU8N. Najlepiej jednak by było, gdyby była to mieszanka NGT6, EU8N, NGT8 i Lajkoników - wówczas wyjazdy poranne byłyby sensowne, jeśli puszczamy naprzemiennie 26m/32m.

Co sądzicie o takiej propozycji?

PS. Jeśli chodzi o liczbę brygad, bazowałem na Liczniku czasu przejazdu i brygad @Zieleńczanina, tutaj link: viewtopic.php?f=14&t=586&view=unread#p5364

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Bing [Bot] i 3 gości