Układ linii w czasie remontu mostu Grunwaldzkiego

- Linie, trasy, rozkłady
suchy
Ekspert
Posty: 1169
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Układ linii w trakcie remontu Mostu Grunwaldzkiego

Post autor: suchy » 06 maja 2025, 11:00

fysztof pisze: 06 maja 2025, 9:58 Do tego właśnie 'piję' - czyli wyrzucenie "13" i wprowadzenie enigmatycznego "77" sprawi, że "3" będzie mocno przeciążona. Znów odnosząc się do tego, co powyżej - spora część przeciętnych pasażerów pasażerów po prostu odbierze zmiany tak: no to zostaje tylko "3" do centrum. Skoro w normalnych okolicznościach są w szczycie dwie linie z f=7,5 a teraz zostanie jedna, to wątpię czy będzie w stanie podołać. Z resztą już wczoraj słyszałem głosy: "wiesz, że zawieszają 13-stkę na pół roku?" O tym, że częściowo zastąpi ją "77" mało kto doczytuje. Tu zgadzam się, że choć trochę pomogłoby gdyby ta linia miała numer "73".
Tak jak nie doczytują, że 13 zastąpi 77 - tak samo mogliby nie doczytać, że 13 zmienia trasę i pojedzie na Dworzec Towarowy :D
Ok. Wiem, że to mało realne... ale łudzę się, że dałoby się tak zorganizować, aby to było możliwe. Na obecną chwilę przewidziane jest 40 kursów/h od Westerplatte, 40 kursów/h od Basztowej i 32 kursy/h od Lubicz. Jeśli podniesienie do 44 kursów/h będzie problemem, to być może należy w pierwszej kolejności ograniczyć ruch indywidualny i na przykład zamknąć ostatni odcinek Westerplatte dla samochodów? Wzorem Karmelickiej - od Zamenhoffa do Lubicz postawić pylon i zrobić zakaz wjazdu. Myślę, że spokojnie by to wystarczyło, by upłynnić ruch tramwajowy.
Największym problemem na Westerplatte nie jest ruch indywidualny, tylko bardzo długo trzymające blokady zwrotnic (od strony Basztowej i Lubicz też jest to samo).

Jak na 99% skrzyżowań zwrotnica rozblokowuje się praktycznie od razu, gdy tylko ostatni wózek zjedzie z iglic (jakiś 1 metr za rozjazdem), tak w przypadku rozjazdu Teatr Słowackiego (podobnie jest również na Starym Kleparzu oraz na Rondzie Kocmyrzowskim) zwrotnica rozblokowuje się dopiero gdy wagon praktycznie opuści skrzyżowanie (ostatni wózek jest jakieś 8-10 metrów za iglicami).

To skutkuje tym, że tramwaj stojący na drugiej pozycji musi niepotrzebnie stać i czekać, żeby móc ruszyć i przełożyć zwrotnicę w innym kierunku (jak ruszy zbyt szybko, to blokada nie zniknie tylko zostanie podtrzymana i motorniczy będzie musiał wysiadać z kabiny, żeby przełożyć ręcznie iglice). Było to wielokrotnie zgłaszane przez prowadzących do ZDMK - który twierdzi, że podobno NIEDASIĘ z tym nic zrobić :lol:

Awatar użytkownika
Cyjan
Specjalista
Posty: 482
Rejestracja: 27 sie 2022, 10:37

Re: Układ linii w trakcie remontu Mostu Grunwaldzkiego

Post autor: Cyjan » 06 maja 2025, 11:31

suchy pisze: 05 maja 2025, 21:39 W kwestii pozostawienia starych numerków - nie jestem zwolennikiem tego, bo jak już wielokrotnie było wspominane, pasażerowie bardzo często nie patrzą na kierunek na wyświetlaczu czy na negatyw - widzą tylko SAM NUMEREK. A potem są zdziwieni, że "JAK TO NIE JEDZIE DO BRONOWIC, PRZECIEŻ TO JEST 13-TKA :!: :!: "
Ja się z tym trochę zgadzam, ale jednak trzeba mieć na uwadze, że KM to jest rzecz zmienna i nie można zawsze jeździć na pamięć. ALE powinny być od ZTP koniecznie przy tym dwie rzeczy:

1. Papierowa informacja w gablocie przystanku o zmianie kursowania linii 1-2 tygodnie przed (czasem tak nie wstawiają nawet komunikatów na internet ale już tam trudno) na najważniejszych węzłach gdzie ona jeździ, a przede wszystkim na przystankach gdzie przestanie kursować.

2. Jasno ustalona kwestia o zmianie numerka - przykładowo jeśli jest zmienione więcej niż 25% trasy to przymus od razu zmiany. Dodatkowo jasno określona numeracja tj. 13 - 73, 18 - 78, ale to wpierw wymagałoby ogarnięcia syfu z numeracją obecną.
ona/jej

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 6831
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Układ linii w trakcie remontu Mostu Grunwaldzkiego

Post autor: Kaszmir » 06 maja 2025, 13:51

fysztof pisze: 05 maja 2025, 20:14Szczerze mówiąc też zastanawiałem się dlaczego to "10" a nie "22" ląduje na Starowiślnej. Wygłówkowałem, że pewnie chodzi o pozostawienie połączenia Mogilskiego ze Starowiślną - w miejsce "17" i "19".
To raz, a do tego w takim układzie "22" ma większe pokrycie ze stałą trasą - w szczególności al. Pokoju zachowuje dojazd do Stradom.
fysztof pisze: 05 maja 2025, 20:14a. Dlaczego "52" będzie ścięte w weekendy do f=20? (Z tego co można wywnioskować, f=10 zostanie tylko w soboty do popołudnia.) O ile po stronie zachodniej będzie to rekompensować "72", to wszystko na wschód od Wisły będzie stratne... czyli w szczególności połączenia Kazimierza i I obwodnicy z Mogilską i całą hucką częścią trasy "52". Co powoduje, że ot tak na wiele miesięcy Huta znowu ma być polem do cięć w weekendy?
b. Dlaczego "78" nadal nie będzie dojeżdżać do Górki Narodowej? Jest przecież linią uzupełniającą dla "18", więc skąd widzimisię by "78" urywało się już na Krowodrzy Górce?
c. Dlaczego zawieszona pozostanie linia "16"? Myślę, że przy odrobinie chęci mogłaby już kursować po swojej trasie przynajmniej do Ronda Hipokratesa.
Mam podobne odczucia. Nawet jeśli nie chciano dokładać kursów na Ruczaju (bo będzie częste "72") to można było przynajmniej uruchomić dodatkowe kursy weekendowe na trasie Piastów - centrum. Nie da się jednak, gdy tylko szuka się wszędzie oszczędności, a do tego wiadomo od lat że Nowa Huta jest zawsze jednym z łatwiejszych celów do cięć :(

Co do "16", też tak uważam, z racji braku punktu socjalnego mogłaby być wydłużona do os. Piastów (jest miejsce) albo przez Ujastek do Zaj. Nowa Huta.
fysztof pisze: 05 maja 2025, 20:14"76" jedzie po trasie "6" od Małego Płaszowa aż po przystanek "Św. Gertrudy". Tymczasem dla "13" vel "77" zabrakło już miejsca na I obwodnicy, mimo że z tych dwóch południowo-wschodnich kierunków tj. Bieżanowa Nowego i Małego Płaszowa zdecydowanie ważniejsze powinno być moim zdaniem utrzymanie dojazdu z Bieżanowa w rejon Plant.
Podoba mi się pomysł by te dwie "7x" wymienić końcówkami, czyli jedna linia na trasie N. Bieżanów - Stradom - I obwodnica - Cm. Rakowicki, a druga Mały Płaszów - Stradom - R. Grzegórzeckie - Dw. Towarowy. "6" na Małym Płaszowie mimo wszystko generuje mniejsze potoki do I obwodnicy, tam podstawowym dojazdem jest "20". A tak to "3" i "24" miałyby odciążenie.

Jeśli chodzi o numery, uważam że dobrze iż zastosowano "7x". Jeśli trasa i funkcjonalność się mocno zmieniają to lepiej dać osobny numer by potem nie było zamieszania. W przypadku "76" jeszcze do tego dochodzi mocniejszy rozkład niż ma "6" - po skończeniu remontów mogłyby zatem być skargi pasażerów, że czemu "6" zabrano kursy wieczorami (inna sprawa, że ta linia powinna być całodzienna). Zatem zostawiłbym "76", za to w przypadku N. Bieżanowa rzeczywiście lepsze byłoby "73" niż "77".
fysztof pisze: 05 maja 2025, 20:14iii. najlepiej natomiast gdyby "13" pozostało z f=15 na trasie Bieżanów - (...) - Św. Gertrudy - Westerplatte - Basztowa - Bagatela - (...) - Bronowice oraz "6" pojechało na Cmentarz Rakowicki - natomiast w przypadku braku miejsca pod Teatrem Słowackiego to "75" jest kandydatem do pojechania przez tunel
"75" wzmacnia linię "4" z N. Huty do I obwodnicy, podobnie jak obecnie pociętą "18" z Górki Narodowej. Dobrze, że zostało na trasie przez Basztową.

fysztof
Ekspert
Posty: 877
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Układ linii w trakcie remontu Mostu Grunwaldzkiego

Post autor: fysztof » 06 maja 2025, 15:11

Bayer2003 pisze: 06 maja 2025, 10:51 "2" jest jednak linią, na której trasie nie jest prowadzony żaden remont, co już powinno sprawiać, że jest ważniejsza od wszystkich linii, których trasa koliduje z remontem (a już na pewno dwoma).
Z tym się absolutnie nie zgadzam - podobnie jak większość osób. Argumenty też już były podawane. Zdecydowanie ważniejsze jest, by podstawowe linie komunikacyjne mogły na objazdowym odcinku się pomieścić - takie jak "8" czy "18". To one stanowią trzon tramwajowej komunikacji i nimi podróżuje zdecydowanie więcej pasażerów. Jeśli więc przepustowość jest taka a nie inna, to kolejność muszą wyznaczać linie o największej frekwencji pasażerów, a nie 'niezmienności' trasy.
Przy okazji, po raz nie wiadomo który koncertowo wychodzi krótkowzroczność w budowie torowisk w Krakowie. Gdybyśmy mieli łącznik Wawel - Filharmonia przez Podzamcze, to obecny remont Franciszkańskiej byłby praktycznie 'bezobjawowy'. A tak, przez 3-4 miesiące odległe osiedla (Górka Narodowa, Bieżanów, Bronowice) mają pocięte rozkłady, bo jeszcze dodatkowo wymiana szyn na 350 metrach torowiska została podzielona na dwa etapy... No miazga.
Kaszmir pisze: 06 maja 2025, 13:51 Podoba mi się pomysł by te dwie "7x" wymienić końcówkami, czyli jedna linia na trasie N. Bieżanów - Stradom - I obwodnica - Cm. Rakowicki, a druga Mały Płaszów - Stradom - R. Grzegórzeckie - Dw. Towarowy. "6" na Małym Płaszowie mimo wszystko generuje mniejsze potoki do I obwodnicy, tam podstawowym dojazdem jest "20". A tak to "3" i "24" miałyby odciążenie.
Dokładnie. Stąd też taki mój postulat.
suchy pisze: 06 maja 2025, 11:00 Tak jak nie doczytują, że 13 zastąpi 77 - tak samo mogliby nie doczytać, że 13 zmienia trasę i pojedzie na Dworzec Towarowy :D
Ale już jadąc z centrum, widzieliby po prostu numer "13" i odruchowo wiedzieli, że mogą wsiadać jadąc na Prokocim czy Bieżanów:-D A widząc "77" zanim znajdą informację co to za linia, to im odjedzie;-)
suchy pisze: 06 maja 2025, 11:00Największym problemem na Westerplatte nie jest ruch indywidualny, tylko bardzo długo trzymające blokady zwrotnic (od strony Basztowej i Lubicz też jest to samo).
O takich przypadłościach nie wiedziałem... Niemniej, w tej sytuacji można zrobić na Westerplatte przystanek podwójny. Wyniesienie (peron wiedeński) ma tam ponad 70 metrów, więc grubo więcej niż przystanki podwójne przy Grzegórzeckim;-) Naprawdę mam wrażenie, że 44 kursy/h to nie jest jakiś kosmiczny poziom nie do przeskoczenia - szczególnie w ścisłym centrum miasta, gdzie nie ma ruchu indywidualnego za dużego (i można go zmniejszyć w razie czego) a dodatkowo tam nawet praktycznie nie ma przejść dla pieszych w poprzek torowisk.

suchy
Ekspert
Posty: 1169
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Układ linii w trakcie remontu Mostu Grunwaldzkiego

Post autor: suchy » 06 maja 2025, 18:53

fysztof pisze: 06 maja 2025, 15:11 Ale już jadąc z centrum, widzieliby po prostu numer "13" i odruchowo wiedzieli, że mogą wsiadać jadąc na Prokocim czy Bieżanów:-D A widząc "77" zanim znajdą informację co to za linia, to im odjedzie;-)
No ale jakby oprócz numerka popatrzyli na kierunek NOWY BIEŻANÓW - to by też odruchowo wiedzieli, że mogą wsiadać, jadąc na Prokocim ;)
O takich przypadłościach nie wiedziałem... Niemniej, w tej sytuacji można zrobić na Westerplatte przystanek podwójny. Wyniesienie (peron wiedeński) ma tam ponad 70 metrów, więc grubo więcej niż przystanki podwójne przy Grzegórzeckim;-) Naprawdę mam wrażenie, że 44 kursy/h to nie jest jakiś kosmiczny poziom nie do przeskoczenia - szczególnie w ścisłym centrum miasta, gdzie nie ma ruchu indywidualnego za dużego (i można go zmniejszyć w razie czego) a dodatkowo tam nawet praktycznie nie ma przejść dla pieszych w poprzek torowisk.
No ale pisałem przecież, że przystanek na Westerplatte właśnie JEST PODWÓJNY (tak samo jak na Basztowej) - dwa Stadlery czy dwa NGT8 spokojnie się zmieszczą razem :)

Tylko, że jeśli na pierwszego stoi np. 3ka, a na drugiego 18tka - to 18 musi stać i czekać, aż 3 praktycznie zjedzie ze skrzyżowania (żeby rozblokowały się iglice) i dopiero wtedy może ruszyć. A jeśli za nimi czeka kolejny trzeci tramwaj (np. 52 jadące w prawo) - to póki 18 nie ruszy, to nie ma gdzie podjechać do przodu. A pamiętaj, że w międzyczasie jeszcze z Lubicz czy Basztowej jadą inne tramwaje (np. 4, 14, 20), które wstrzymują możliwość skrętu takiej 18tki - więc przejazd przez skrzyżowanie trwa jeszcze dłużej.

Gołąb_NGT8
Miłośnik
Posty: 73
Rejestracja: 09 mar 2025, 20:05

Re: Układ linii w czasie remontu mostu Grunwaldzkiego

Post autor: Gołąb_NGT8 » 06 maja 2025, 19:26

Może być też 77.
Trasa:
1. Dworzec Towarowy
2. Politechnika
3. Dworzec Główny Tunel
4. Rondo Mogilskie
5. Rondo Grzegórzeckie
6. Hala Targowa
7. Starowiślna
8. Miodowa
9. Św. Wawrzyńca
10. Plac Bohaterów Getta
11. Korona
12. Smolki
13. Rondo Matecznego
14. Rzemieślnicza
15. Łagiewniki
17. Łagiewniki ZUS
18. Łagiewniki SKA
19. Sanktuarium Bożego Miłosierdzia
20. Turowicza
21. Kurdwanów P+R
22. Kurdwanów P+R
23. Witosa
24. Nowosądecka
25. Piaski Nowe
26. Dauna
27. Bieżanowska
28. Kabel
29. Dworzec Płaszów Estakada
30. Lipska
31. Rzebika
32. Mały Płaszów P+R

A 18 można na Salwator zamiast 78.

kucyk
Ekspert
Posty: 2403
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Układ linii w czasie remontu mostu Grunwaldzkiego

Post autor: kucyk » 06 maja 2025, 20:13

Panie (Panowie) nie wiem czy zauważyliście ale wygląda na to, że na forum mamy dwa identyczne wątki dotyczące Remontu Mostu Grunwaldzkiego. W dodatku w obu toczy się jednocześnie dyskusja. Czy Moderacja może coś z tym zrobić?
A tak nawiasem czy Kolega Gołąb może przestać wrzucać te swoje śmieszne a zarazem żałosne wrzutki? Nudne to. :o

MichalTyniec
Ekspert
Posty: 722
Rejestracja: 22 sie 2020, 15:20

Re: Układ linii w trakcie remontu Mostu Grunwaldzkiego

Post autor: MichalTyniec » 08 maja 2025, 10:55

michal49944 pisze: 05 maja 2025, 22:25 Jedna rzecz mnie zastanawia, mianowicie, jak planują rozwiązać problem z linią 612. W komunikacie nie ma wzmianki o zmianie rozkładu, a przecież jest ona skomunikowana z kursem 62/662 o 0:00 i 1:30 z Teatru Słowackiego.

Jeśli chodzi o kurs po północy, to po 10 maja na Rondo Grunwaldzkie pojedzie 608 i 610, którym obu dojazd tam zajmie kolejno 15 i 10 minut (czyli przyjazd 0:15 i 0:10), a 612 z Ronda Grunwaldzkiego odjedzie o 0:17 i w dodatku z Ronda Grunwaldzkiego 05, który jest dość daleko i wymaga przejścia kilku świateł. O ile z 610 powinno się spokojnie udać, to z 608 będzie to właściwie niemożliwe, jeśli też uwzględnimy potencjalne parominutowe opóźnienie z powodu przepełnienia na tych liniach. Przydałoby się tu przesunięcie kursu o ok. 6-8 minut. Myślę, że wtedy byłoby optymalnie i wszyscy zdążyliby na przesiadki.

Gorzej wygląda sytuacja z kursem po 1:30, bo przecież autobusy nocne odjeżdżają jedynie co godzinę, więc tak naprawdę będzie brak możliwości dostania się na ten autobus z centrum (chyba że pieszo) bądź czekanie ponad pół godziny...

Dlatego też uważam, że dużo lepszym rozwiązaniem byłoby puszczenie 662 jako całotygodniowe po proponowanej trasie 610, a 610 przez Krakowską, Kalwaryjską i do Ronda Matecznego. 662 mogłoby nawet jeździć Zwierzyniecką. Nie dość, że zapewniłoby dojazd do Filharmonii (zamiast przekierowanego 69/669) to jeszcze ułatwiłoby mieszkańcom Tyńca powrót do domu.
Zmienili rozkład, teraz "612" ma odjazdy z Podwawelskiego 0:17 i 1:17 więc najlepiej jest przesiąść się z "608" na tym samym przystanku, "610" ma być odpowiednio 0:10 i 1:10 na Grunwaldzkim to też powinno się bez problemu zdążyć.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 6831
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Układ linii w czasie remontu mostu Grunwaldzkiego

Post autor: Kaszmir » 08 maja 2025, 13:32

Pojawiły się rozkłady od soboty (dla większości linii, brakuje jeszcze np. "52" od poniedziałku) -> https://ztp.krakow.pl/kmk/rozklady-jazdy-kmk

1) Koordynacja "76+77" (zastępczych za "6" i "13") od Wielickiej do Stradom w międzyszczycie 2+13. W szczycie 4+11.

2) Koordynacja "1+78" w stronę Salwatora w porannym szczycie 3+12, w popołudniowym 4+11.

3) Koordynacja "10+22" od Łagiewnik SKA do R. Grzegórzeckiego w weekendy 3+17, na miejsce dojeżdżają w takcie 1+19.

4) Koordynacja "22+77" od R. Grzegórzeckiego do Krakowskiej w tygodniu 1+14, w weekendy 4+16.

Awatar użytkownika
Kowalik
Ekspert
Posty: 530
Rejestracja: 08 lut 2022, 14:38

Re: Układ linii w czasie remontu mostu Grunwaldzkiego

Post autor: Kowalik » 08 maja 2025, 13:38

Dzięki takim dobrym koordynacjom zwiększamy konkurencyjność taxi i transportu idywidualnego w stosunku do KM funkcjonującej w tym mieście. Wesołe stadka przejadą i kiblowanie kwadrans na przystanku. :lol:

Bautosz
Znawca
Posty: 166
Rejestracja: 26 wrz 2024, 20:40
Lokalizacja: Podgórze

Re: Układ linii w czasie remontu mostu Grunwaldzkiego

Post autor: Bautosz » 08 maja 2025, 14:07

Co ciekawe, w godzinach 10-13 i 19-21 w dni powszednie "1" i "78" są dość dobrze skoordynowane (7+8 - 10-13, 6+9 lub 7+8 - 19-21). W takim razie, czy nie można wyrównać skoordynować wszystkich kursów "78" z "1"? Dodam, że "78" też nie jest skoordynowane z "18".

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 6831
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Układ linii w czasie remontu mostu Grunwaldzkiego

Post autor: Kaszmir » 08 maja 2025, 14:28

Pojawiły się też rozkłady od poniedziałku, z uwzględnionymi pełnymi "52", "72" i "722".

5) "722" w weekendy skoordynowane ze "194" do taktu mniej więcej 10+10 od Kapelanki do Jubilatu, w obie strony - to na plus. Niestety zabrakło koordynacji "72" z tą parą, przez co w weekendy między Kapelanką a R. Grunwaldzkim będzie takt 1+9.

6) "52" niestety w weekendy całkowicie traci f10. Huta - Czyżyny, Bieńczyce, Piastów mocno do tyłu.

7) Koordynacja "21" z "52" z Piastów w weekendy 4+16 (i 4+16+20 w godzinach gdy są 40-minutowe dziury na "21").

8) Koordynacja "10" z "52" od R. Czyżyńskiego do Łagiewnik w weekendy 2+18.

9) Koordynacja "18" z "52" od Stradom do Czerwonych Maków w weekendy 5+15.

Podsumowując: może i "52" pojedzie rzadziej, za to stadnie z innymi liniami :)

fysztof
Ekspert
Posty: 877
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Układ linii w czasie remontu mostu Grunwaldzkiego

Post autor: fysztof » 08 maja 2025, 16:08

Jednym zdaniem kto by się tam pasażerami w Krakowie przejmował, najwyżej się podniesie ceny biletów jak wpływy znowu zaczną spadać, bo to jedyne co Franek z ekipą potrafi od lat zrobić... Bo MPK to palcem nie dotknie, nawet przy tak wujowych rozkładach wszystko łyknie jak pelikan. Oj chłopie, ile jeszcze...

miki3uwu
Pasażer
Posty: 36
Rejestracja: 28 mar 2025, 13:23
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Układ linii w czasie remontu mostu Grunwaldzkiego

Post autor: miki3uwu » 08 maja 2025, 17:51

Przecież to MPK układa rozkłady a nie ZTP co samo w sobie jest absurdem bo to ZTP ustala przebieg linii.

fysztof
Ekspert
Posty: 877
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Układ linii w czasie remontu mostu Grunwaldzkiego

Post autor: fysztof » 08 maja 2025, 21:30

Wiem o tym absurdzie, dlatego mówię że ZTP nie tknie MPK - czyli np. w żaden sposób nie zareaguje na wyżej wymienione absurdy w rozkładach. Bo to, że MPK układa rozkłady jest zaszłością i dawno już ZTP powinno przejąć tę sprawę i zlecać wykonanie pracy MPK. Ale jak zawsze w Krakowie ogon merda psem, czy to był ZIKiT czy ZTP czy jakikolwiek inny skrót... Teoretycznie ZTP jako organizator transportu publicznego mógłby powiedzieć - ustalcie rozkłady jeszcze raz, bo to jest nie do zaakceptowania. Tyle, że to właśnie czysta teoria. I takiego mamy organizatora i takiego jego dyrektora...

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: gadolin, klusek, Ydhflx i 7 gości