Strona 9 z 20

Re: [OGŁOSZENIE] 90 TRAMWAJÓW (30(15+15)+30(15+15)+30(15+15))

: 05 gru 2024, 19:13
autor: Kojak
W ramach przypomnienia wrzucam ciekawostkę dotyczącą testowanej niegdyś Tatry... teraz Tatra nie bierze udziału w przetargu, ale jest Skoda, która wydaje się być faworytem.

https://ibb.co/0FG11W8

Re: [OGŁOSZENIE] 90 TRAMWAJÓW (30(15+15)+30(15+15)+30(15+15))

: 05 gru 2024, 19:26
autor: fubukiers
yosujiro pisze: 05 gru 2024, 18:44 Wcale nie jest powiedziane, że Modertrans zaoferowałby Gammę. Do Szczecina trafi takie paskudztwo:Obrazek
Bardzo podobny przód do tego jak w tej prototypowej gammie LF05AC w Poznaniu.

Re: [OGŁOSZENIE] 90 TRAMWAJÓW (30(15+15)+30(15+15)+30(15+15))

: 05 gru 2024, 20:08
autor: nizszecenybiletow
Robert pisze: 05 gru 2024, 13:55 Brać tylko 42-45m. A reszta na nowy przetarg - przy okazji wyeliminowałbym wtedy jednokierunkowe 33m i zostawił tylko dwukierunkowe 33m + więcej jednokierunkowych 42-45m
Też tak myślę, że na tą chwilę najważniejsze to kupić jak najwięcej najpojemniejszego taboru.
No i dwa pytania:
1. Ten przetarg ma tylko wycofać Wiednie i 105na oraz zwiększyć ilostan?
2. Czy w tym przetargu rozpocznie się wycofywanie GT8S i EU8N? Czy ich wycofanie to raczej kolejne lata i jeszcze kolejne przetargi (lata 30-ste?)
3. Ktoś pamięta ile za jeden wagon kosztowały NGT6 i NGT8? Wiem, że inflacja, wojna i pandemia (słowa wytrychy tłumaczące wszystko), ale jestem ciekaw przebitki cenowej.

Re: [OGŁOSZENIE] 90 TRAMWAJÓW (30(15+15)+30(15+15)+30(15+15))

: 05 gru 2024, 20:34
autor: michal49944
nizszecenybiletow pisze: 05 gru 2024, 20:08 3. Ktoś pamięta ile za jeden wagon kosztowały NGT6 i NGT8? Wiem, że inflacja, wojna i pandemia (słowa wytrychy tłumaczące wszystko), ale jestem ciekaw przebitki cenowej.
Na szybko udało mi się znaleźć, że NGT8 za sztukę kosztowały:
ok. 10 mln zł
https://krakow.naszemiasto.pl/mpk-krako ... c3-1845360

Co do NGT6 na szybko nie udało mi się takowej informacji znaleźć, może komuś się uda bądź pamięta.

Re: [OGŁOSZENIE] 90 TRAMWAJÓW (30(15+15)+30(15+15)+30(15+15))

: 05 gru 2024, 21:37
autor: pasazer_mobilisu_bez_klimatyzacji
Bayer2003 pisze: 05 gru 2024, 10:48 PESA nie ma opracowanego ponad 40-metrowego tramwaju na wózkach skrętnych, więc będzie to musiał być prototyp. Opracowane za to są tramwaje 32-metrowe, jednak czy są one lepszej jakości chociażby od Gamm? Lepiej dwa razy do tego samego bagna nie wchodzić.
Z 40m+ jest taki problem, że mało miast używa pojazdów tej długości toteż niewielu producentów może pochwalić się takim wyrobem. Co do krótszych pojazdów skoro są już opracowane to nie będą takim samym "bagnem" jak 2014N.
Bayer2003 pisze: 05 gru 2024, 11:45 W PESAch za to masz człon wiszący i wszystkie problemy z nim związane.
Przypomnij proszę kto wymagał/punktował lepiej taką długość, ilość członów, ilość drzwi, nieprzerwaną niską podłogę i zaproponuj jaką Ty widziałbyś konstrukcję.
Bayer2003 pisze: 05 gru 2024, 12:59 Znacznie taniej wyjdzie zamówienie z Düsseldorfu wszystkich pozostałych GT8SU, modernizacja ich do GT8N, ukrotnienie oraz przedłużenie wszystkich przystanków na trasie "3"...
Jesteś pewien że to wyjdzie taniej? Pozyskanie GT8SU w cenie złomu owszem, ale modernizacja i przedłużanie przystanków to już większe kwoty, a będą to 50+ letnie składy, które długo przecież nie pojeżdżą. No i nie ma szans na dofinansowanie do takiej operacji.
Ydhflx pisze: 05 gru 2024, 13:01 Moim zdaniem to pozostało szukać rozwiązań alternatywnych. Używane nawet w średnim stanie, byleby coś było. Używane z głęboką modernizacją i wydłużaniem. Używane 26m + wydłużanie maszyn NGT6. Przyczepy bierne do NGT6. Krótkie używane i łączenie ich w składy.
Kilka razy na forum opisywano różne tramwaje, które niebawem być może będzie można pozyskać, ale niestety to zawsze jest pójście na kompromisy, a nie "uszycie na miarę". Pomysł z przyczepami do NGT6 przewija się od lat tylko pytanie czy ktoś w ogóle podejmie się takiego zamówienia?
Ydhflx pisze: 05 gru 2024, 13:01 Ale nie stać nas na te ceny - tudzież stać kosztem wstrzymania inwestycji na kilka dobrych lat. Przypominam że nie wydano 8mln (chyba) na szlifierkę bo brakuje pieniędzy.
Czy na pewno nie stać? Nie trzeba kupować wszystkich 90, można skupić się na najdłuższych i dwukierunkowych tramwajach. Szlifierka rzeczywiście wygląda tanio w porównaniu z tramwajami, ale miała ją kupić inna jednostka z innym budżetem itd.
Bayer2003 pisze: 05 gru 2024, 13:04 opuszczenie Turków. Pytanie tylko czy będą oni jeszcze chcieli wyprodukować dla Krakowa tramwaje?
Wygląda na to, że już nie chcą, skoro nie złożyli oferty. No chyba że problem był brak doświadczenia.
Bayer2003 pisze: 05 gru 2024, 13:13 Niestety najmniejsze zło, czyli tramwaje tureckie, zostało odrzucone, zresztą ze sporym poparciem tutejszych forumowiczów...
Naprawdę Ty byś zaakceptował ofertę niespełniającą wymogów? :shock: Jakiś urzędnik miałby się poświęcać dla tramwajów, którymi sam nawet nie pojedzie (bo jak zwykle się tu mawia - urzędnicy nie jeżdżą KMK)?
kbieniu7 pisze: 05 gru 2024, 13:41 Takie moje policzenia na szybko, ale nie ręczę nic, bo nie ogarniam jak dokładnie VAT doliczać (nie spina mi się ze zwykłym pomnożeniem przez 1,23)
Mogło się nie spinać, bo w ofertach jest jeszcze osobno "za dostawę materiałów eksploatacyjnych do prac obsługowo – naprawczych".
Np. dla najdłuższych PES:
Całość: 856.286.713,80 zł brutto
Jeden tramwaj: 23.055.000,00 zł netto
Materiały: 5.557.213,80 zł brutto

23.055.000 * 30 * 1,23 + 5.557.213,80 = 856.286.713,80
fubukiers pisze: 05 gru 2024, 18:30 Te tramwaje wyglądają paskudnie. A miałem nadzieję że modertrans złoży ofertę. Bardzo bym chciał zobaczyć gammy w barwach krakowskich.
Dla mnie to taki STL z nieco innym przodem.
michal49944 pisze: 05 gru 2024, 20:34 Na szybko udało mi się znaleźć, że NGT8 za sztukę kosztowały
ok. 10 mln zł
I była to wtedy kwota kosmiczna, kupowane wiele lat później Stadlery były tańsze.

Re: [OGŁOSZENIE] 90 TRAMWAJÓW (30(15+15)+30(15+15)+30(15+15))

: 06 gru 2024, 9:59
autor: suchy
kbieniu7 pisze: 05 gru 2024, 13:26 Tak, długość przystanków jest problemem. Chociaż jest tutaj pewna szansa, gdyby spinać je jednostką z pierwszej serii z tyłu. Wtedy mielibyśmy po ~5m długości pojazdu bez drzwi z przodu i z tyłu składu. Powinniśmy dążyć do wydłużenia peronów, ale może umożliwiłoby to obsługę tam, gdzie były z tym problem, jako że pojazd mógłby wystawać poza peron.
I zastawiać w ten sposób całe skrzyżowanie z jezdnią (np. Dworzec Towarowy, gdzie już 43m Pesa mieści się na wcisk) albo zasłaniać przejścia dla pieszych zlokalizowane na końcu peronu (np. Rondo Mogilskie, Teatr Słowackiego na Pawiej, ciąg do Ruczaju)? No bardzo rozsądne rozwiązanie :?

Dwa - przypominam, że NGT6 nie posiadają gniazd zewnętrznych, nie mają odpowiedniego oprogramowania, więc NIE SĄ PRZYSTOSOWANE DO JAZDY UKROTNIONEJ. Będziemy więc ponownie remontować dopiero co remontowane wagony (wydając na to kolejne miliony), po to żeby umożliwić spinanie wagonów?

Re: [OGŁOSZENIE] 90 TRAMWAJÓW (30(15+15)+30(15+15)+30(15+15))

: 07 gru 2024, 8:59
autor: kbieniu7
suchy pisze: 06 gru 2024, 9:59 I zastawiać w ten sposób całe skrzyżowanie z jezdnią (np. Dworzec Towarowy, gdzie już 43m Pesa mieści się na wcisk) albo zasłaniać przejścia dla pieszych zlokalizowane na końcu peronu (np. Rondo Mogilskie, Teatr Słowackiego na Pawiej, ciąg do Ruczaju)? No bardzo rozsądne rozwiązanie :?

Dwa - przypominam, że NGT6 nie posiadają gniazd zewnętrznych, nie mają odpowiedniego oprogramowania, więc NIE SĄ PRZYSTOSOWANE DO JAZDY UKROTNIONEJ. Będziemy więc ponownie remontować dopiero co remontowane wagony (wydając na to kolejne miliony), po to żeby umożliwić spinanie wagonów?
Nie chodzi by zasłaniać przejścia i skrzyżowania, chodzi oczywiście po dostosowaniu peronów. Chodzi mi tylko, że taki układ pozwoliłby w razie czego na krótszy peron tam, gdzie nie byłoby łatwo to przedłużyć do pełnej długości (ale nie tak, aby tramwaj zasłaniał skrzyżowanie).

Re: [OCENA OFERT] 90 TRAMWAJÓW (30(15+15)+30(15+15)+30(15+15))

: 07 gru 2024, 11:36
autor: cynamon
Już teraz tramwaje notorycznie blokują ronda: Czyżyńskie, Kocmyrzowskie, zdarzało się też Grzegórzeckie. Pesy mają z nimi duży problem.

Re: [OCENA OFERT] 90 TRAMWAJÓW (30(15+15)+30(15+15)+30(15+15))

: 13 sty 2025, 20:53
autor: mikolaj.boron
Myślę, że to będzie dobre miejsce by o tym wspomnieć. MPK otrzyma wsparcie finansowe z KPO na zakup tramwajów. Wsparcie ma wynieść 127 931 256,00 zł, co pozwoli zakupić 18 wagonów. Tutaj dokładny opis: https://www.cupt.gov.pl/aktualnosc/kraj ... rsu-z-kpo/

Re: [OCENA OFERT] 90 TRAMWAJÓW (30(15+15)+30(15+15)+30(15+15))

: 13 sty 2025, 21:45
autor: Bayer2003
mikolaj.boron pisze: 13 sty 2025, 20:53 Wsparcie ma wynieść 127 931 256,00 zł, co pozwoli zakupić 18 wagonów.
Chodzi Ci o wagony jakiej długości?

Re: [OCENA OFERT] 90 TRAMWAJÓW (30(15+15)+30(15+15)+30(15+15))

: 13 sty 2025, 23:09
autor: impuls
To raczej chodzi o już zrealizowane dostawy Stadlera

Re: [OCENA OFERT] 90 TRAMWAJÓW (30(15+15)+30(15+15)+30(15+15))

: 14 sty 2025, 8:17
autor: impuls
Sprostowanie do artykułu
https://www.transport-publiczny.pl/wiad ... 85774.html

MPK już otrzymało dofinansowanie do 10 tramwajów II serii Stadlera. Teraz chciało dofinansowanie do pozostałej puli 50 pojazdów II serii Stadlera. Otrzymało tylko do 18 wagonów dofinansowanie i 1/3 tego co chciało 127 mln zamiast 351 mln. Zatem połowiczny sukces. Brakło jednego punktu i znaleźliśmy się na czwartym miejscu. Poznań, Wrocław i Bydgoszcz dostały tyle ile chciały. Ale jeszcze gorszą sytuację mają pozostałe Miasta. Apetyty Krakowa były największe ze wszystkich Miast. Wyniki mogą mieć wpływ na kondycję finansową MPK i obecnie realizowany przetarg. Ogłoszenie wyników już niebawem.

Re: [OCENA OFERT] 90 TRAMWAJÓW (30(15+15)+30(15+15)+30(15+15))

: 14 sty 2025, 9:13
autor: kot_feliks
Przy czym jeśli MPK miałoby 25 punktów, to wtedy albo również nie dostałoby całej $ (choć więcej niż obecnie, zabierając kilka wagonów innym miastom) albo byłyby jakieś kryteria rozstrzygające w ramach regulaminu.

Jak wynika z artykułu, limitem nie była najwyraźniej wysokość alokacji, a ilość kupowanych wagonów, określona jako max. 88 szt.

W puli zostało jeszcze ponad 275 mln, a w przypadku wniosku MPK mamy do rozdysponowania jeszcze ok. 220 mln.

Jeśli środki nie zostaną przeniesione na coś innego tylko zwiększa limit wagonów (nie mam pojęcia, jak tam są dokumenty skonstruowane, niemniej w przypadku programów innych, niż KPO, zapewne dokładnie tak by się to skończyło), to MPK może zgarnąć całą wnioskowaną pulę i mieć największy projekt w PL z tego konkursu :)

Re: [OCENA OFERT] 90 TRAMWAJÓW (30(15+15)+30(15+15)+30(15+15))

: 14 sty 2025, 10:18
autor: kbieniu7
88 wagonów na cały kraj? To nieźle centrala sobie wyliczyła, w ogóle w "Warszawie" jakoś mam wrażenie niechętnie patrzą na tramwaje :s Vide ustawa o elektromobilności...

Re: [OCENA OFERT] 90 TRAMWAJÓW (30(15+15)+30(15+15)+30(15+15))

: 14 sty 2025, 10:42
autor: Kierman
kbieniu7 pisze: 14 sty 2025, 10:18 88 wagonów na cały kraj? To nieźle centrala sobie wyliczyła, w ogóle w "Warszawie" jakoś mam wrażenie niechętnie patrzą na tramwaje :s Vide ustawa o elektromobilności...
Całe KPO jest tak skonstruowane, że pieniądze mają iść na określone z góry cele, a nie na co tam miasto potrzebuje. A że UE ma bzika na punkcie elektryków, to tam pompuje najwięcej kasy, a nie na jakieś tam tramwaje