Strona 13 z 15

Re: Działalność MPK

: 05 lis 2025, 12:01
autor: Kojak
MM869 pisze: 05 lis 2025, 11:56 MPK za 10 - 12 zł? chyba raczej bliżej 14, patrząc na aktualne stawki za km.

Ciekawe, czy Pan Prezes byłby taki tani, jakby nie dostawał darmowych autobusów elektrycznych a dodatkowo miał praktycznie 100% taboru eko (jak Mobilis). Weźmy pod uwage, że nadal ponad 2/3 taboru MPK to diesle - to wyraźnie wpływa na stawkę. Ciekawe, jaką stawkę zaproponowałoby MPK w przetargu który wygrał Mobilis? Bez porównywalnych danych, taka dyskusja zbytnio nie ma sensu.

A jeszcze co do dofinansowań, tabor może kupić miasto i zrobić przetarg na jego obsługę - np. Kielce tak ostatnio zrobiły. To też jest jakieś rozwiązanie.
Pewnie nie, ale co to zmienia?
Skoro MPK może liczyć na dotacje, a prywatny przewoźnik nie, to jest to na plus dla MPK.
A co do Diesli, Prezes zwrócił tam uwagę na to, o czym się nie mówi. Poleganie wyłącznie na elektrykach, to wprowadzanie się w sytuację bezalternatywną. Prezes powołał się na przykład Ukrainy, która prosząc o autobusy mówi wyłącznie o Dieslach, bo z prądem to różnie jest. A Diesel to jednak alternatywne źródło. Warto przeczytać artykuł, on tam to dość jasno tłumaczy.

Re: Działalność MPK

: 05 lis 2025, 12:09
autor: Bayer2003
suchy pisze: 05 lis 2025, 11:42 Owszem, są to sztucznie dzieleni przewoźnicy (na potrzeby tworzenia konsorcjów). Pytanie zatem, czym to się różni od KTR-u wydzielonego z MPK - i dlaczego w przypadku prywaciarzy takie zachowanie miałoby być akceptowalne, ale u przewoźnika komunalnego to już jest "be".

Co do stawek, trzeba sobie samemu przeglądać postępowania przetargowe i każdorazowo liczyć (zaoferowaną kwotę / ilość wzkm). Tam niestety nie mają takiego Kaszmira, który siedzi i zbiera na bieżąco wszystkie informacje dotyczące KM ;)

https://bip.metropoliaztm.pl/przetargi/0/1/10
(w okienku do szukania trzeba wpisać frazę "autobusowego transportu publicznego")

Przykładowy ostatni przetarg (Katowice II), to tabor Mini (MN) na okres 13,5 miesiąca oraz 99 751 wzkm, złożona oferta była na 1 012 672,15zł = 10,15zł/wzkm.

Albo też tutaj dostępne jest zamówienie pakietowe (na okres 8 lat):
https://miniportal.uzp.gov.pl/Postepowa ... 496a065f56

Część 1, tabor BN, 17 765 720 wzkm, zwycięska oferta (Lazar) 179 973 849,89zł = 10,13zł / wzkm.
Część 2, tabon MN 1 908 851 wzkm oraz BN 7 209 504 wzkm (razem 9 118 355 wzkm), zwycięska oferta (Pawelec) 89 007 309,87zł = 9,76zł.
Czyli podsumowując - pomimo zmowy niektórych przewoźników w GOP, obowiązują tam takie stawki za wozokilometr, o jakich w przypadku krakowskiego MPK możemy tylko pomarzyć. Jest to kolejny argument za całkowitą prywatyzacją przewozów autobusowych w Krakowie.
suchy pisze: 05 lis 2025, 11:42 A na jakiej podstawie stwierdzasz, że jak nie będzie prywatnej konkurencji, to MPK podniesie swoje stawki do absurdalnych poziomów? Bo obecnie to chyba właśnie prywaciarz czyli Mobilis ma wyższe stawki od MPK. Owszem, częściowo wynika to z faktu, że MPK może dostać dofinansowanie na autobusy bezemisyjne, a prywaciarz musi sam sobie za nie zapłacić.
Popatrz na średni wiek autobusu Mobilisu oraz na średni wiek autobusu MPK. Gdyby Mobilisowi pozwolono do połowy kontraktu wykonywać pewną część kursów Mercedesami lub AMZ, proporcje byłyby odwrotne. Gdyby z kolei MPK dostało zadanie wymiany całego taboru w dwa lata, po prostu nie dałoby sobie z tym rady.

Re: Działalność MPK

: 05 lis 2025, 12:22
autor: suchy
Bayer2003 pisze: 05 lis 2025, 12:09 Czyli podsumowując - pomimo zmowy niektórych przewoźników w GOP, obowiązują tam takie stawki za wozokilometr, o jakich w przypadku krakowskiego MPK możemy tylko pomarzyć. Jest to kolejny argument za całkowitą prywatyzacją przewozów autobusowych w Krakowie.
Nooo, tylko weź się potem dogadaj np. z kierowcą z Kazachstanu albo Indii, którzy nie potrafią ani słowa po polsku (bo z tej super niskiej stawki za wzkm potem takie "ogromne" wypłaty za pracę oferują, że żaden Polak nie chce przyjść :lol: )
Już ponad 30% kierowców autobusów komunikacji miejskiej w Katowicach i Metropolii to obcokrajowcy. Nie muszą znać języka polskiego.

Skąd pochodzą kierowcy obcokrajowcy? Właściwie zewsząd. Nadal wielu jest Ukraińców, ale są też Białorusini, Azerowie. Filipińczycy, Gruzini, Pakistańczycy czy obywatele Sri Lanki. Dla tych z najbardziej odległych zakątków świata problemem jest znajomość nawet podstaw języka polskiego.

Jeszcze do niedawna Metropolia stawiała przewoźnikom wymóg komunikatywnej znajomości języka polskiego przez kierowców, ale od ponad dwóch lat takiego wymogu już nie ma. Powód? Nie miałby kto jeździć. O ile dla Białorusina czy Ukraińca poznanie podstaw polskiego nie stanowi większego problemu, o tyle dla przybyszy z dalekiej Azji to duże wyzwanie.

https://katowice24.info/artykul/zacznij ... c-n1512075
O poziomie utrzymania pojazdów, zapewnieniu wozów rezerwowych, bieżących naprawach, itp - tym bardziej nie wspomnę ;)
Popatrz na średni wiek autobusu Mobilisu oraz na średni wiek autobusu MPK. Gdyby Mobilisowi pozwolono do połowy kontraktu wykonywać pewną część kursów Mercedesami lub AMZ, proporcje byłyby odwrotne. Gdyby z kolei MPK dostało zadanie wymiany całego taboru w dwa lata, po prostu nie dałoby sobie z tym rady.
A ty popatrz na ilość autobusów MPK oraz ilość autobusów Mobilisa - i pokaż mi przewoźnika, który w 2 lata byłby w stanie pozyskać naraz prawie 800 autobusów. Przypomnę tylko, że Mobilis miał problem w ciągu 1 roku, żeby otrzymać i wprowadzić w pełni do ruchu swoje 150 pojazdów :D

Re: Działalność MPK

: 05 lis 2025, 12:43
autor: clash
Bayer2003 pisze: 05 lis 2025, 9:25 Przejęcie 100% obsługi linii autobusowych w Krakowie i aglomeracji oznaczać będzie już całkowity monopol, a wtedy stawki za wzkm będą mogły pójść lawinonowo w górę. Nie dla czwartej zajezdni, nie dla monopolu MPK, tak dla prywatyzacji!
Monopol ale tylko do następnego przetargu.
Bayer2003 pisze: 05 lis 2025, 10:03 Zaoferują najniższe stawki, wykoszą Mobilisa, a następnie będą stopniowo te stawki podnosić, bo przecież nie będą one wyższe od drugiego przewoźnika (bo go nie będzie).

Tak działa monopol, oczywiście zapewne w umowie dałoby się zawrzeć zakaz podnoszenia stawki przez 10 lat, jednak wątpię że MPK taką umowę podpisze.
Jeśli nie podpiszą to tej umowy nie dostaną.
Tutaj wszystko zależy od miasta czy będzie chciało utrzymać dotychczasowy stan czy wrócić jednak do monopolu.
MM869 pisze: 05 lis 2025, 11:56 MPK za 10 - 12 zł? chyba raczej bliżej 14, patrząc na aktualne stawki za km.

Ciekawe, czy Pan Prezes byłby taki tani, jakby nie dostawał darmowych autobusów elektrycznych a dodatkowo miał praktycznie 100% taboru eko (jak Mobilis). Weźmy pod uwage, że nadal ponad 2/3 taboru MPK to diesle - to wyraźnie wpływa na stawkę. Ciekawe, jaką stawkę zaproponowałoby MPK w przetargu który wygrał Mobilis? Bez porównywalnych danych, taka dyskusja zbytnio nie ma sensu.

A jeszcze co do dofinansowań, tabor może kupić miasto i zrobić przetarg na jego obsługę - np. Kielce tak ostatnio zrobiły. To też jest jakieś rozwiązanie.
Jak już dyskutujecie o stawkach to weźcie pod uwagę że od ich wysokości zależą wynagrodzenia prowadzących i obsługi technicznej więc cięcie jak najbardziej w dół jest złym rozwiązaniem

Re: Działalność MPK

: 05 lis 2025, 12:54
autor: Kojak
clash pisze: 05 lis 2025, 12:43 Monopol ale tylko do następnego przetargu.
Tak, tylko że w przypadku autobusów, długość umowy trzeba (powinno się) dostosować do okresu eksploatacji pojazdu i wydaje się, że 10 lat jest ok.
Prezes wspomina, że już w 8 roku eksploatacji należy się określić co dalej z autobusem, czyli wychodzi na to, że po około 8 latach można ten autobus albo podtrzymywać, by dociągnał do 10 lat, albo robić mu remont i wtedy pasuje, to odrobić przez kolejne lata.
W przypadku przetargu np na 5 lat, pojawia się problem dla przewoźnika, co z tym autobusem potem zrobić? Wysłanie do innego miasta - wymóg kolorystyki może to utrudniać, trzeba pojazd przemalować. Dopuszczenie do kolejnego przetargu autonbusów nie starszych niż 5 lat? Jest to jakaś opcja.
Możliwe byłoby też podzielenie pracu przewozowej np 4 części i co 2-3 lata przetarg na 1/4 wielkości pracy przewozowej, wówczas cykl by się zamknał, a przewoźnik musiałby tak układać wartość wzkm by w następnym przetargu nie przestrzelić.
Jak już dyskutujecie o stawkach to weźcie pod uwagę że od ich wysokości zależą wynagrodzenia prowadzących i obsługi technicznej więc cięcie jak najbardziej w dół jest złym rozwiązaniem
I o tym mówił Prezes w cytowanym we mnie fragmencie. Kierowców nie brakuje, brakuje tylko kierowców za kiepskie stawki.

Re: Działalność MPK

: 05 lis 2025, 13:36
autor: Bayer2003
suchy pisze: 05 lis 2025, 12:22 Nooo, tylko weź się potem dogadaj np. z kierowcą z Kazachstanu albo Indii, którzy nie potrafią ani słowa po polsku (bo z tej super niskiej stawki za wzkm potem takie "ogromne" wypłaty za pracę oferują, że żaden Polak nie chce przyjść :lol: )
Rozumiem, że w Krakowie autobusy prowadzą wyłącznie Polacy ;)?
suchy pisze: 05 lis 2025, 12:22 O poziomie utrzymania pojazdów, zapewnieniu wozów rezerwowych, bieżących naprawach, itp - tym bardziej nie wspomnę ;)
Ponownie - czy na pewno w krakowskim MPK wszystkie te kwestie wyglądają idealnie?
suchy pisze: 05 lis 2025, 12:22 A ty popatrz na ilość autobusów MPK oraz ilość autobusów Mobilisa - i pokaż mi przewoźnika, który w 2 lata byłby w stanie pozyskać naraz prawie 800 autobusów. Przypomnę tylko, że Mobilis miał problem w ciągu 1 roku, żeby otrzymać i wprowadzić w pełni do ruchu swoje 150 pojazdów :D
Niemniej jednak obecnie MPK posiada znacznie starsze autobusy niż Mobilis, więc ta niewielka różnica w stawce za wozokilometr jest jak najbardziej uzasadniona.
clash pisze: 05 lis 2025, 12:43 Jeśli nie podpiszą to tej umowy nie dostaną.
Tutaj wszystko zależy od miasta czy będzie chciało utrzymać dotychczasowy stan czy wrócić jednak do monopolu.
Obawiam się, że jeżeli MPK przejmie obsługę wszystkich linii, łatwo tego później już nie wypuści. Mam nadzieję, że miasto wykaże się rozsądkiem i będzie potrafiło się przeciwstawić monopolistycznym zapędom MPK.
clash pisze: 05 lis 2025, 12:43 Jak już dyskutujecie o stawkach to weźcie pod uwagę że od ich wysokości zależą wynagrodzenia prowadzących i obsługi technicznej więc cięcie jak najbardziej w dół jest złym rozwiązaniem
To prawda, jednak wysokość stawek zależy także od wynagrodzeń prezesów, wiceprezesów, rzeczników i innych pracowników na wysokich stanowiskach, których w spółkach miejskich jest zdecydowanie za dużo, a i ich zarobki znacząco przewyższają nawet średnią krajową.

Re: Działalność MPK

: 05 lis 2025, 15:17
autor: Kojak
Bayer2003 pisze: 05 lis 2025, 13:36 Rozumiem, że w Krakowie autobusy prowadzą wyłącznie Polacy ;)?
W Mobilisie są osoby zza Buga. Ale w MPK chyba nie.
W każdym razie nie ma egzotyki
To prawda, jednak wysokość stawek zależy także od wynagrodzeń prezesów, wiceprezesów, rzeczników i innych pracowników na wysokich stanowiskach, których w spółkach miejskich jest zdecydowanie za dużo, a i ich zarobki znacząco przewyższają nawet średnią krajową.
Największym kosztem w przedsiębiorstwie transportowym jest zawsze paliwo, mniej więcej 1/3 czasami dochodzące do 1/2 w skrajnych przypadkach.
Drugim największym kosztem sę pensje. Ale nie prezesów, bo tych jest garstka, a jak mają dobrze zarządzać to muszą dobrze zarabiać. Za 15k to prezes nie będzie robił w MPK bo gdzie indziej dostanie 2x więcej. Koszt pracownika to koszt kierowcy glownie i na 2 miejscu zaplecza technicznego. Tutaj skala robi ilość.
Także mniej demagogi a więcej merytoryki.

Re: Działalność MPK

: 05 lis 2025, 15:28
autor: Bayer2003
Kojak pisze: 05 lis 2025, 15:17 W Mobilisie są osoby zza Buga. Ale w MPK chyba nie.
W każdym razie nie ma egzotyki
Ukraina, Gruzja, Kazachstan - wszystko to jedna sowiecka mentalność i większej różnicy między tymi narodowościami nie widać.
Kojak pisze: 05 lis 2025, 15:17 Największym kosztem w przedsiębiorstwie transportowym jest zawsze paliwo, mniej więcej 1/3 czasami dochodzące do 1/2 w skrajnych przypadkach.
Ten koszt jest niestety raczej taki sam u każdego przewoźnika i niezbyt da się go zmniejszyć (być może przy większym zamówieniu o kilka procent, ale nie jestem tego pewien, zresztą paliwo przechowywane za długo traci na jakości, więc to bez sensu).
Kojak pisze: 05 lis 2025, 15:17 Drugim największym kosztem sę pensje. Ale nie prezesów, bo tych jest garstka, a jak mają dobrze zarządzać to muszą dobrze zarabiać. Za 15k to prezes nie będzie robił w MPK bo gdzie indziej dostanie 2x więcej. Koszt pracownika to koszt kierowcy glownie i na 2 miejscu zaplecza technicznego. Tutaj skala robi ilość.
Także mniej demagogi a więcej merytoryki.
Przy czym w MPK dobrze zarabiają, a zarządzają źle. Na pensjach kierowców czy zaplecza technicznego nie można oszczędzać - właśnie od jakości pracy tych pracowników zależy zadowolenie pasażerów. Osób na wyższych stanowiskach jest jednak w MPK zdecydowanie za dużo i od kierowców oraz zaplecza technicznego zarabiają znacznie więcej, mimo że ich działania są zdecydowanie mniej pozytywne. Cudów nie oczekuję, ale pozbywając się tego balastu, prawdopodobnie dałoby się zaoszczędzić kilkadziesiąt groszy (raczej dolne niż górne) na wozokilometrze, co w skali roku da wymierne oszczędności. I tu jest właśnie przewaga prywatnych przewoźników ;).

Re: Działalność MPK

: 05 lis 2025, 15:34
autor: Kojak
A gdzie kierowcy lepiej zarabiają w MPK czy w Mobilisie ?

Re: Działalność MPK

: 05 lis 2025, 15:49
autor: Pokrzywa
Bayer2003 pisze: 05 lis 2025, 15:28 Ukraina, Gruzja, Kazachstan - wszystko to jedna sowiecka mentalność i większej różnicy między tymi narodowościami nie widać.
Całe szczęście, że Polska była całkowicie niezależna od ZSRR i nie mamy żadnej wspólnej historii politycznej z ww. krajami! A tak serio to:

Ukraińcy: wschodni słowianie, piszą tak: Ще не вмерла України ні слава, ні воля
Gruzini: mieszkańcy Kaukazu, piszą tak: ჩემი ხატია სამშობლო
Kazachstan: lud turecki, piszą tak: Алтын күн аспаны, ale też tak: آلتىن كؤُن آسپانى،

Mam nadzieję że pomogłam, dobrze wiedzieć że wiedza geograficzna u ciebie na podobnym poziomie co ekonomiczna :lol:

Re: Działalność MPK

: 05 lis 2025, 15:57
autor: goracygreg
Kojak pisze: 05 lis 2025, 9:22 - W latach 90-tych (a może już w 80-tych, nie pamiętam dokładnie) była koncepcja zajezdni autobusowej w Toniach na ul. Łokietka, niegdyś w Składnicy Taboru Zabytkowego na ul. Warzyńca była nawet wystawiana makieta 3D tej zajezdni, natomiast odkąd ta jednostka przeobraziła się w ten twór, które teraz mamy to nie mam pojęcia, czy ta makieta dalej jest i co się stało z tymi materiałami historycznymi, co były na Wawrzyńca (opiekował się tym p. Kucharski, który z tego co się orientuję już nie żyje).
Ma ktoś zdjęcie tej makiety?

Re: Działalność MPK

: 05 lis 2025, 16:05
autor: Bayer2003
Pokrzywa pisze: 05 lis 2025, 15:49 Całe szczęście, że Polska była całkowicie niezależna od ZSRR i nie mamy żadnej wspólnej historii politycznej z ww. krajami! A tak serio to:

Ukraińcy: wschodni słowianie, piszą tak: Ще не вмерла України ні слава, ні воля
Gruzini: mieszkańcy Kaukazu, piszą tak: ჩემი ხატია სამშობლო
Kazachstan: lud turecki, piszą tak: Алтын күн аспаны, ale też tak: آلتىن كؤُن آسپانى،

Mam nadzieję że pomogłam, dobrze wiedzieć że wiedza geograficzna u ciebie na podobnym poziomie co ekonomiczna :lol:
Nie, mieszkańcy Kazachstanu nie piszą po arabsku (jest taka wersja języka kazachskiego, ale niemal nieużywana). Obecnie trwa tam proces przechodzenia z cyrylicy na alfabet łaciński. We wszystkich tych krajach powszechnie znany jest jednak język rosyjski, a i wszystkie te kraje były przez prawie 70 lat częścią ZSRR (a częścią Rosji znacznie dłużej). Polska częścią ZSRR nie była, ale niestety była od niego zależna i komunistyczna mentalność, niedopuszczająca obsługi nawet kilkunastu procent przewozów autobusowych przez prywatnych przewoźników, jest wiecznie żywa. Wielka szkoda.

Re: Działalność MPK

: 05 lis 2025, 18:08
autor: MM869
Kojak pisze: 05 lis 2025, 15:17 Największym kosztem w przedsiębiorstwie transportowym jest zawsze paliwo, mniej więcej 1/3 czasami dochodzące do 1/2 w skrajnych przypadkach.
Drugim największym kosztem sę pensje. Ale nie prezesów, bo tych jest garstka, a jak mają dobrze zarządzać to muszą dobrze zarabiać. Za 15k to prezes nie będzie robił w MPK bo gdzie indziej dostanie 2x więcej. Koszt pracownika to koszt kierowcy glownie i na 2 miejscu zaplecza technicznego. Tutaj skala robi ilość.
Także mniej demagogi a więcej merytoryki.
Koszt paliwa 1/3 ok ale jeśli mówimy o dieslu. W przypadku prądu to już tylko 10%, gaz CNG około 20% - tutaj dużo wyższy jest koszt amortyzacji pojazdu. Nie wiem jak się to kształtuje w przypadku wodoru, ale patrząc na jednostkową cenę paliwa, raczej będzie więcej niż mniej.
Co nie zmienia faktu, ze 40-50% stawki / km to są wynagrodzenia (ale to też zależy od charakterystyki linii, na aglomeracji będzie pewnie dużo niżej bo wyższa jest średnia prędkość a więc ten sam kierowca w jednostce czasu, wykona dużo więcej km) i tak jak ktoś już pisał - oczywiście przerost biurokracji jakieś tam koszty powoduje ale to jest raczej kilka - kilkanaście groszy w stawce a nie złotówki.
Kojak pisze: 05 lis 2025, 15:17 I o tym mówił Prezes w cytowanym we mnie fragmencie. Kierowców nie brakuje, brakuje tylko kierowców za kiepskie stawki.
Rynek jest tu bardzo zwodniczy. Kierowców nie brakuje teraz, ale jest to chwilowe i problem wróci (co ten sam pan Prezes przyznał ostatnio na branżowej konferencji - no ale to już jest mniej medialne więc w wywiadzie tego nie powie).
MPK w 2022 roku płacił dobrze (zdecydowanie więcej niż Mobilis) a kryzys mieli i to potężny - czyli nie wynikał on tylko z kasy. Sama kasa problemu nie załatwi, nawet gdyby najlepsza była, jak jest niewłaściwe zarządzanie.

Re: Działalność MPK

: 05 lis 2025, 18:13
autor: Kojak
MM869 pisze: 05 lis 2025, 18:08 Koszt paliwa 1/3 ok ale jeśli mówimy o dieslu. W przypadku prądu to już tylko 10%, gaz CNG około 20% - tutaj dużo wyższy jest koszt amortyzacji pojazdu.
10% w przypadku floty elektrycznej? Skąd te dane? Można jakieś źródło?

Re: Działalność MPK

: 05 lis 2025, 20:05
autor: Ydhflx
Bayer2003 pisze: 05 lis 2025, 10:03 Zaoferują najniższe stawki, wykoszą Mobilisa, a następnie będą stopniowo te stawki podnosić, bo przecież nie będą one wyższe od drugiego przewoźnika (bo go nie będzie).

Tak działa monopol, oczywiście zapewne w umowie dałoby się zawrzeć zakaz podnoszenia stawki przez 10 lat, jednak wątpię że MPK taką umowę podpisze.
Nie będą mogli podnosić, jeśli tylko miasto będzie cały czas organizować przetargi. Będą mogli sobie przez te 10 lat waloryzować o obiektywne wskaźniki, co zresztą robi i Mobilis.