Komunikacja miejska w 2025 roku

- Linie, trasy, rozkłady
Kojak
Ekspert
Posty: 801
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: Kojak » 03 gru 2024, 11:42

To chyba można policzyć kto bardziej zyskuje na tym, że ludzie z okolicznych gmin przyjeżdżają do Krakowa do pracy, na większe zakupy, dla rozrywki itp wydaje sie, ze chyba jednak Kraków bardziej na tym zyskuje, więc temat nie jest zero jedynkowy.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1882
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: Bayer2003 » 03 gru 2024, 11:50

Cyjan pisze: 03 gru 2024, 11:39 Nie wiem czy mi się to podoba. Może na papierze to jest uczciwe, ale to Kraków zyskuje na tym, że z praktycznie każdego powiatu naokoło przyjeżdżają do niego pracownicy i klienci. Myślę że za bardzo miasto się do tego przyzwyczaiło, a to nie jest taka prosta sprawa. Przez to autonomia gmin (oprócz na przykład Skawiny, Niepołomic, Wieliczki) nie istnieje i jest zależne wszystko od dużego miasta, tym samym gminy już i tak tracą na tym, że są tylko sypialniami, nie ma co im dowalać jeszcze droższej komunikacji, nawet jeśli Kraków robi to jako "dobry rodzic". Tym bardziej jak chcemy, żeby nie było na wylotówkach korków i spalin z aut w mieście.
Kojak pisze: 03 gru 2024, 11:42 To chyba można policzyć kto bardziej zyskuje na tym, że ludzie z okolicznych gmin przyjeżdżają do Krakowa do pracy, na większe zakupy, dla rozrywki itp wydaje sie, ze chyba jednak Kraków bardziej na tym zyskuje, więc temat nie jest zero jedynkowy.
Czy Kraków na tym zyskuje czy nie to kwestia sporna - wozokilometry tanie nie są. Z pewnością jeżeli brakuje funduszy, lepiej utrzymać na obecnym poziomie własną komunikację miejską, a nie finansować ją w sąsiednich gminach, tnąc ofertę własnym mieszkańcom.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

MM869
Miłośnik
Posty: 50
Rejestracja: 03 gru 2024, 9:47

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: MM869 » 03 gru 2024, 12:00

Kojak pisze: 03 gru 2024, 10:31 Pan Kojak nie czyta dokumentacji przetargowej bo Pan Kojak wie, że na forum jest ktoś kto przeczyta i zrekapituluje postanowienia. Zwyczajnie szkoda mi czasu na tą prawniczą epopeję.
Nawet jeśli tak jest jak piszesz, to co to zmienia dla istoty sprawy, czy sobie to wynegocjowali zapytaniami do przetargu czy ZTP sam z siebie taką możliwość zostawił? Co to zmienia? To są didaskalia. Istota sprawy jest to, ze taki zapis w umowie sie znalazł, a juz sama jego geneza jest drugorzedna, ale jako punkt zeby sie przyczepic do posty jaknajbardziej sie nadaje. Ponadto istota sprawy jest tez takze to za co dostają kary. A kary są za niezrealizowane kursy.
Nie tylko za niezrealizowane kursy, napisałem powyżej że za stary tabor też jest kara. A Ty twierdziłeś, że nie ma. Plus za inne kwestie które są wymagane zgodnie z umową, bo katalog kar jest dosyć szeroki.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 6835
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: Kaszmir » 03 gru 2024, 12:06

Bayer2003 pisze: 03 gru 2024, 10:35Drugim obszarem, gdzie oszczędności należałoby poszukać są linie aglomeracyjne, za które gminy nie zawsze płacą w odpowiednim stopniu. Sprawę trzeba postawić jasno - jeżeli trasa jakiejś linii w 90% przebiega przez teren gminy, a w 10% przez teren Krakowa, albo gmina płaci 90% kosztów funkcjonowania tej linii, albo liczba kursów jest obcinana do takiej, za jaką gmina płaci. Linie aglomeracyjne są ważne, jednak nie mogą być utrzymywane z pieniędzy krakowskich kosztem krakowskich pasażerów, gdy brakuje środków.
Przecież tak właśnie jest. Historycznie, bilety pokrywały ok. 50% kosztów km, i te zyski w całości inkasował Kraków. Dlatego gminy pokrywały pozostałe 50%. Czyli w praktyce linie aglo było "darmowe" dla Krakowa, a przecież miały też niewymierne korzyści (zmniejszenie korków, lepszy dojazd do gmin ościennych dla krakusów itd.). Jedynie w ostatnich latach problem zaczął narastać bo wpływy z biletów spadły poniżej 50%.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1882
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: Bayer2003 » 03 gru 2024, 12:12

Kaszmir pisze: 03 gru 2024, 12:06 Przecież tak właśnie jest. Historycznie, bilety pokrywały ok. 50% kosztów km, i te zyski w całości inkasował Kraków. Dlatego gminy pokrywały pozostałe 50%. Czyli w praktyce linie aglo było "darmowe" dla Krakowa, a przecież miały też niewymierne korzyści (zmniejszenie korków, lepszy dojazd do gmin ościennych dla krakusów itd.). Jedynie w ostatnich latach problem zaczął narastać bo wpływy z biletów spadły poniżej 50%.
Dlatego trzeba dostosować procent płacony przez gminy do obecnych wpływów z biletów ;).
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Kojak
Ekspert
Posty: 801
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: Kojak » 03 gru 2024, 12:27

To jest bardzo silny argument Kaszmira dotyczący zmniejszenia korków. Krakowowi powinno zależeć na tym, by mieszkańcy gmin ościennych nie pchali się samochodami do Krakowa, a sprawna komunikacja aglo właśnie temu sprzyja. Stąd Krakow płacąc w jakiejś części za komunikację Aglo kupuje sobie "spokoj społeczny". Poza tym te osoby z gmin ościennych tak czy owak jakoś do tego Krakowa musiałyby się dostać. Nie bedzie linii aglo to zaraz bedzie wysyp busiarzy. Busiarze to prawdziwa zmora na ulicach, rozpadające się i kopcące złomy naginajce przepisy ruchu drogowego. Tego nie chcemy.
MM869 pisze: 03 gru 2024, 12:00 Nie tylko za niezrealizowane kursy, napisałem powyżej że za stary tabor też jest kara. A Ty twierdziłeś, że nie ma. Plus za inne kwestie które są wymagane zgodnie z umową, bo katalog kar jest dosyć szeroki.
No jeśli traktować tą rekompensatę jak to ująłeś jako karę to tak, masz rację.
Natomiast ową rekompensatą o wiele łatwiej było skalkulować niż to, że nie zrekrutuja odpowiedniej liczby kierowców i w związku z tym będą zawalać kursy.

Bo oczywiście możemy osobie opowiadać, że kierowcy masowo szli na L4 bo im się nie podobało, że auta się psuły. Ale skoro przekazanie linii 511 do MPK pomogło to chyba problem nie leżał li tylko w masowych L4.
Ostatnio zmieniony 03 gru 2024, 12:33 przez Kojak, łącznie zmieniany 1 raz.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1882
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: Bayer2003 » 03 gru 2024, 12:31

Kojak pisze: 03 gru 2024, 12:27 To jest bardzo silny argument Kaszmira dotyczący zmniejszenia korków. Krakowowi powinno zależeć na tym, by mieszkańcy gmin ościennych nie pchali się samochodami do Krakowa, a sprawna komunikacja aglo właśnie temu sprzyja. Stąd Krakow płacąc w jakiejś części za komunikację Aglo kupuje sobie "spokoj społeczny". Poza tym te osoby z gmin ościennych tak czy owak jakoś do tego Krakowa musiałyby się dostać. Nie bedzie linii aglo to zaraz bedzie wysyp busiarzy. Busiarze to prawdziwa zmora na ulicach, rozpadające się i kopcące złomy naginajce przepisy ruchu drogowego. Tego nie chcemy.
Na to rozwiązaniem jest wprowadzenie bardzo restrykcyjnej SCT dla pojazdów spoza Krakowa. Jeżeli chodzi o korki, pocięcie komunikacji miejskiej w samym Krakowie też przecież prawdopodobnie je zwiększy - część mieszkańców zrezygnuje z transportu publicznego przy pogorszonej ofercie.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

scyzor663
Specjalista
Posty: 312
Rejestracja: 10 lis 2023, 9:36

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: scyzor663 » 03 gru 2024, 12:33

Bayer2003 pisze: 03 gru 2024, 12:12 Dlatego trzeba dostosować procent płacony przez gminy do obecnych wpływów z biletów ;).
Pomijając już inne kwestie (takie jak korki itd) jak określisz dokładnie procent wpływów z biletów z komunikacji aglo, jak to wszystko trafia do jednej puli? Pisanie typu: do lini xyz dopłacamy xyz zł to bicie piany, da się to policzyć tylko statystycznie.

MM869
Miłośnik
Posty: 50
Rejestracja: 03 gru 2024, 9:47

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: MM869 » 03 gru 2024, 12:37

Kojak pisze: 03 gru 2024, 12:27 Bo oczywiście możemy osobie opowiadać, że kierowcy masowo szli na L4 bo im się nie podobało, że auta się psuły. Ale skoro przekazanie linii 511 do MPK pomogło to chyba problem nie leżał li tylko w masowych L4.
No tak, czynnik ludzki jest najtrudniejszy do przewidzenia zwłaszcza rok czy dwa do przodu. To zawsze jest jakaś wypadkowa między wynagrodzeniem a ewentualną karą.
Dodatkowo wiadomo, że ile prywatny by nie dał kierowcom, to MPK da więcej - bo zaszantażuje miasto i prezydent kasy w ten czy inny sposób dorzuci. Kryzys 2022 roku też zasypali kasą, chociaż wszyscy dobrze wiedzą że nie to było głównym problemem, a traktowanie ludzi.
Teraz są na etapie negocjacji nowej umowy na autobusy i ciekawe jaka stawka za wozokm wyjdzie ;)

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 6835
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: Kaszmir » 03 gru 2024, 12:45

Kojak pisze: 03 gru 2024, 12:27Bo oczywiście możemy osobie opowiadać, że kierowcy masowo szli na L4 bo im się nie podobało, że auta się psuły. Ale skoro przekazanie linii 511 do MPK pomogło to chyba problem nie leżał li tylko w masowych L4.
Po pierwsze, naprawiono sporą część problemów z wozami więc kierowcy już chętniej nimi jeżdżą.
Po drugie, cały czas trwa rekrutacja.
Po trzecie, przekazanie "511" to kilkanaście kierowców dziennie mniej czyli mniej więcej tyle, ile zwykle brakowało.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1882
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: Bayer2003 » 03 gru 2024, 12:50

scyzor663 pisze: 03 gru 2024, 12:33 Pomijając już inne kwestie (takie jak korki itd) jak określisz dokładnie procent wpływów z biletów z komunikacji aglo, jak to wszystko trafia do jednej puli? Pisanie typu: do lini xyz dopłacamy xyz zł to bicie piany, da się to policzyć tylko statystycznie.
Dane dotyczące biletów okresowych raczej są dostępne. Gorzej z biletami do kasowania, jednak i to raczej dałoby się oszacować, chociażby na poziomie zużycia tuszu w kasowniku. Zresztą nawet pomyłka o kilka procent nie będzie dla Krakowa tak szkodliwa jak pozostanie przy obecnym podziale kosztów.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Awatar użytkownika
Cyjan
Specjalista
Posty: 482
Rejestracja: 27 sie 2022, 10:37

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: Cyjan » 03 gru 2024, 13:05

Z tą drugą strefą to dałabym se serio spokój, wszystkie znaki na ziemi i w GUSie pokazują, że nasz kraj staje się kilkoma skupiskami bardzo dużych aglomeracji, gdzie Kraków jest wśród nich trzecią lub czwartą największą. Jeśli będziemy traktować ościenne gminy jako obcych, a nie tak jak dodatkowe dzielnice, którymi są w rzeczywistości (polecam porównać Swoszowice do Zielonek) to będziemy robić wielką krzywdę dzieciom, którym dobre szkoły buduje się w mieście, pracownikom którym opcje zarobku uciekły do miasta, osobom które liczą na opiekę medyczną i urzędy miejskie.

Wystarczy spojrzeć na to jakie branie ma KMŁ i autobusy tychże, gdzie jest to w zasadzie system odnóg do Krakowa. Skoro województwo i miasto podjęło taki kurs robiąc drenaż podatkowy, mózgów i konsumencki od Olkusza przez Trzebinię po Myślenice i nawet Tarnów to musi teraz ponieść tego konsekwencje - rozrost Krakowa nie bierze się znikąd, jeśli potraktujemy obwarzanek jak gorszych obywateli to to tylko nam zaszkodzi.
ona/jej

scyzor663
Specjalista
Posty: 312
Rejestracja: 10 lis 2023, 9:36

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: scyzor663 » 03 gru 2024, 13:13

Bayer2003 pisze: 03 gru 2024, 12:50 Dane dotyczące biletów okresowych raczej są dostępne. Gorzej z biletami do kasowania, jednak i to raczej dałoby się oszacować, chociażby na poziomie zużycia tuszu w kasowniku. Zresztą nawet pomyłka o kilka procent nie będzie dla Krakowa tak szkodliwa jak pozostanie przy obecnym podziale kosztów.
No i co mi da informacja o ilości biletów miesięcznych na strefę I+II jak nie wiem czy taki pasażer jedzie z Zielonek na Dworzec Główny, czy ze Skawiny do Niepołomic?

Awatar użytkownika
mkm3
Ekspert
Posty: 1192
Rejestracja: 02 mar 2020, 9:47

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: mkm3 » 03 gru 2024, 13:20

Żeby pozyskać taką informację można by przykładowo pytać o kod pocztowy.

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 756
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: kbieniu7 » 03 gru 2024, 13:30

Wiadomo, najłatwiej ciąć KMK, zwłaszcza jak na górze stoi taki baaaaaaardzo zbiorkomowy wiceprezydent....

Może lepiej zamiast tego zmniejszyć finansowanie na spółkę TŁ SA? Tam siedzą sobie dyrektorzy i "inżynierowie", których misją życiową jest zbudowanie autostrad przez miasto za ogromne kwoty, za to z wyjątkowo skopanym projektem....

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Majestic-12 [Bot] i 3 gości