Komunikacja miejska w 2025 roku
Re: Komunikacja miejska w 2025 roku
To chyba można policzyć kto bardziej zyskuje na tym, że ludzie z okolicznych gmin przyjeżdżają do Krakowa do pracy, na większe zakupy, dla rozrywki itp wydaje sie, ze chyba jednak Kraków bardziej na tym zyskuje, więc temat nie jest zero jedynkowy.
Re: Komunikacja miejska w 2025 roku
Cyjan pisze: 03 gru 2024, 11:39 Nie wiem czy mi się to podoba. Może na papierze to jest uczciwe, ale to Kraków zyskuje na tym, że z praktycznie każdego powiatu naokoło przyjeżdżają do niego pracownicy i klienci. Myślę że za bardzo miasto się do tego przyzwyczaiło, a to nie jest taka prosta sprawa. Przez to autonomia gmin (oprócz na przykład Skawiny, Niepołomic, Wieliczki) nie istnieje i jest zależne wszystko od dużego miasta, tym samym gminy już i tak tracą na tym, że są tylko sypialniami, nie ma co im dowalać jeszcze droższej komunikacji, nawet jeśli Kraków robi to jako "dobry rodzic". Tym bardziej jak chcemy, żeby nie było na wylotówkach korków i spalin z aut w mieście.
Czy Kraków na tym zyskuje czy nie to kwestia sporna - wozokilometry tanie nie są. Z pewnością jeżeli brakuje funduszy, lepiej utrzymać na obecnym poziomie własną komunikację miejską, a nie finansować ją w sąsiednich gminach, tnąc ofertę własnym mieszkańcom.Kojak pisze: 03 gru 2024, 11:42 To chyba można policzyć kto bardziej zyskuje na tym, że ludzie z okolicznych gmin przyjeżdżają do Krakowa do pracy, na większe zakupy, dla rozrywki itp wydaje sie, ze chyba jednak Kraków bardziej na tym zyskuje, więc temat nie jest zero jedynkowy.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie
Re: Komunikacja miejska w 2025 roku
Nie tylko za niezrealizowane kursy, napisałem powyżej że za stary tabor też jest kara. A Ty twierdziłeś, że nie ma. Plus za inne kwestie które są wymagane zgodnie z umową, bo katalog kar jest dosyć szeroki.Kojak pisze: 03 gru 2024, 10:31 Pan Kojak nie czyta dokumentacji przetargowej bo Pan Kojak wie, że na forum jest ktoś kto przeczyta i zrekapituluje postanowienia. Zwyczajnie szkoda mi czasu na tą prawniczą epopeję.
Nawet jeśli tak jest jak piszesz, to co to zmienia dla istoty sprawy, czy sobie to wynegocjowali zapytaniami do przetargu czy ZTP sam z siebie taką możliwość zostawił? Co to zmienia? To są didaskalia. Istota sprawy jest to, ze taki zapis w umowie sie znalazł, a juz sama jego geneza jest drugorzedna, ale jako punkt zeby sie przyczepic do posty jaknajbardziej sie nadaje. Ponadto istota sprawy jest tez takze to za co dostają kary. A kary są za niezrealizowane kursy.
Re: Komunikacja miejska w 2025 roku
Przecież tak właśnie jest. Historycznie, bilety pokrywały ok. 50% kosztów km, i te zyski w całości inkasował Kraków. Dlatego gminy pokrywały pozostałe 50%. Czyli w praktyce linie aglo było "darmowe" dla Krakowa, a przecież miały też niewymierne korzyści (zmniejszenie korków, lepszy dojazd do gmin ościennych dla krakusów itd.). Jedynie w ostatnich latach problem zaczął narastać bo wpływy z biletów spadły poniżej 50%.Bayer2003 pisze: 03 gru 2024, 10:35Drugim obszarem, gdzie oszczędności należałoby poszukać są linie aglomeracyjne, za które gminy nie zawsze płacą w odpowiednim stopniu. Sprawę trzeba postawić jasno - jeżeli trasa jakiejś linii w 90% przebiega przez teren gminy, a w 10% przez teren Krakowa, albo gmina płaci 90% kosztów funkcjonowania tej linii, albo liczba kursów jest obcinana do takiej, za jaką gmina płaci. Linie aglomeracyjne są ważne, jednak nie mogą być utrzymywane z pieniędzy krakowskich kosztem krakowskich pasażerów, gdy brakuje środków.
Re: Komunikacja miejska w 2025 roku
Dlatego trzeba dostosować procent płacony przez gminy do obecnych wpływów z biletówKaszmir pisze: 03 gru 2024, 12:06 Przecież tak właśnie jest. Historycznie, bilety pokrywały ok. 50% kosztów km, i te zyski w całości inkasował Kraków. Dlatego gminy pokrywały pozostałe 50%. Czyli w praktyce linie aglo było "darmowe" dla Krakowa, a przecież miały też niewymierne korzyści (zmniejszenie korków, lepszy dojazd do gmin ościennych dla krakusów itd.). Jedynie w ostatnich latach problem zaczął narastać bo wpływy z biletów spadły poniżej 50%.

https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie
Re: Komunikacja miejska w 2025 roku
To jest bardzo silny argument Kaszmira dotyczący zmniejszenia korków. Krakowowi powinno zależeć na tym, by mieszkańcy gmin ościennych nie pchali się samochodami do Krakowa, a sprawna komunikacja aglo właśnie temu sprzyja. Stąd Krakow płacąc w jakiejś części za komunikację Aglo kupuje sobie "spokoj społeczny". Poza tym te osoby z gmin ościennych tak czy owak jakoś do tego Krakowa musiałyby się dostać. Nie bedzie linii aglo to zaraz bedzie wysyp busiarzy. Busiarze to prawdziwa zmora na ulicach, rozpadające się i kopcące złomy naginajce przepisy ruchu drogowego. Tego nie chcemy.
Natomiast ową rekompensatą o wiele łatwiej było skalkulować niż to, że nie zrekrutuja odpowiedniej liczby kierowców i w związku z tym będą zawalać kursy.
Bo oczywiście możemy osobie opowiadać, że kierowcy masowo szli na L4 bo im się nie podobało, że auta się psuły. Ale skoro przekazanie linii 511 do MPK pomogło to chyba problem nie leżał li tylko w masowych L4.
No jeśli traktować tą rekompensatę jak to ująłeś jako karę to tak, masz rację.MM869 pisze: 03 gru 2024, 12:00 Nie tylko za niezrealizowane kursy, napisałem powyżej że za stary tabor też jest kara. A Ty twierdziłeś, że nie ma. Plus za inne kwestie które są wymagane zgodnie z umową, bo katalog kar jest dosyć szeroki.
Natomiast ową rekompensatą o wiele łatwiej było skalkulować niż to, że nie zrekrutuja odpowiedniej liczby kierowców i w związku z tym będą zawalać kursy.
Bo oczywiście możemy osobie opowiadać, że kierowcy masowo szli na L4 bo im się nie podobało, że auta się psuły. Ale skoro przekazanie linii 511 do MPK pomogło to chyba problem nie leżał li tylko w masowych L4.
Ostatnio zmieniony 03 gru 2024, 12:33 przez Kojak, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: Komunikacja miejska w 2025 roku
Na to rozwiązaniem jest wprowadzenie bardzo restrykcyjnej SCT dla pojazdów spoza Krakowa. Jeżeli chodzi o korki, pocięcie komunikacji miejskiej w samym Krakowie też przecież prawdopodobnie je zwiększy - część mieszkańców zrezygnuje z transportu publicznego przy pogorszonej ofercie.Kojak pisze: 03 gru 2024, 12:27 To jest bardzo silny argument Kaszmira dotyczący zmniejszenia korków. Krakowowi powinno zależeć na tym, by mieszkańcy gmin ościennych nie pchali się samochodami do Krakowa, a sprawna komunikacja aglo właśnie temu sprzyja. Stąd Krakow płacąc w jakiejś części za komunikację Aglo kupuje sobie "spokoj społeczny". Poza tym te osoby z gmin ościennych tak czy owak jakoś do tego Krakowa musiałyby się dostać. Nie bedzie linii aglo to zaraz bedzie wysyp busiarzy. Busiarze to prawdziwa zmora na ulicach, rozpadające się i kopcące złomy naginajce przepisy ruchu drogowego. Tego nie chcemy.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie
Re: Komunikacja miejska w 2025 roku
Pomijając już inne kwestie (takie jak korki itd) jak określisz dokładnie procent wpływów z biletów z komunikacji aglo, jak to wszystko trafia do jednej puli? Pisanie typu: do lini xyz dopłacamy xyz zł to bicie piany, da się to policzyć tylko statystycznie.Bayer2003 pisze: 03 gru 2024, 12:12 Dlatego trzeba dostosować procent płacony przez gminy do obecnych wpływów z biletów.
Re: Komunikacja miejska w 2025 roku
No tak, czynnik ludzki jest najtrudniejszy do przewidzenia zwłaszcza rok czy dwa do przodu. To zawsze jest jakaś wypadkowa między wynagrodzeniem a ewentualną karą.Kojak pisze: 03 gru 2024, 12:27 Bo oczywiście możemy osobie opowiadać, że kierowcy masowo szli na L4 bo im się nie podobało, że auta się psuły. Ale skoro przekazanie linii 511 do MPK pomogło to chyba problem nie leżał li tylko w masowych L4.
Dodatkowo wiadomo, że ile prywatny by nie dał kierowcom, to MPK da więcej - bo zaszantażuje miasto i prezydent kasy w ten czy inny sposób dorzuci. Kryzys 2022 roku też zasypali kasą, chociaż wszyscy dobrze wiedzą że nie to było głównym problemem, a traktowanie ludzi.
Teraz są na etapie negocjacji nowej umowy na autobusy i ciekawe jaka stawka za wozokm wyjdzie

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku
Po pierwsze, naprawiono sporą część problemów z wozami więc kierowcy już chętniej nimi jeżdżą.Kojak pisze: 03 gru 2024, 12:27Bo oczywiście możemy osobie opowiadać, że kierowcy masowo szli na L4 bo im się nie podobało, że auta się psuły. Ale skoro przekazanie linii 511 do MPK pomogło to chyba problem nie leżał li tylko w masowych L4.
Po drugie, cały czas trwa rekrutacja.
Po trzecie, przekazanie "511" to kilkanaście kierowców dziennie mniej czyli mniej więcej tyle, ile zwykle brakowało.
Re: Komunikacja miejska w 2025 roku
Dane dotyczące biletów okresowych raczej są dostępne. Gorzej z biletami do kasowania, jednak i to raczej dałoby się oszacować, chociażby na poziomie zużycia tuszu w kasowniku. Zresztą nawet pomyłka o kilka procent nie będzie dla Krakowa tak szkodliwa jak pozostanie przy obecnym podziale kosztów.scyzor663 pisze: 03 gru 2024, 12:33 Pomijając już inne kwestie (takie jak korki itd) jak określisz dokładnie procent wpływów z biletów z komunikacji aglo, jak to wszystko trafia do jednej puli? Pisanie typu: do lini xyz dopłacamy xyz zł to bicie piany, da się to policzyć tylko statystycznie.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie
Re: Komunikacja miejska w 2025 roku
Z tą drugą strefą to dałabym se serio spokój, wszystkie znaki na ziemi i w GUSie pokazują, że nasz kraj staje się kilkoma skupiskami bardzo dużych aglomeracji, gdzie Kraków jest wśród nich trzecią lub czwartą największą. Jeśli będziemy traktować ościenne gminy jako obcych, a nie tak jak dodatkowe dzielnice, którymi są w rzeczywistości (polecam porównać Swoszowice do Zielonek) to będziemy robić wielką krzywdę dzieciom, którym dobre szkoły buduje się w mieście, pracownikom którym opcje zarobku uciekły do miasta, osobom które liczą na opiekę medyczną i urzędy miejskie.
Wystarczy spojrzeć na to jakie branie ma KMŁ i autobusy tychże, gdzie jest to w zasadzie system odnóg do Krakowa. Skoro województwo i miasto podjęło taki kurs robiąc drenaż podatkowy, mózgów i konsumencki od Olkusza przez Trzebinię po Myślenice i nawet Tarnów to musi teraz ponieść tego konsekwencje - rozrost Krakowa nie bierze się znikąd, jeśli potraktujemy obwarzanek jak gorszych obywateli to to tylko nam zaszkodzi.
Wystarczy spojrzeć na to jakie branie ma KMŁ i autobusy tychże, gdzie jest to w zasadzie system odnóg do Krakowa. Skoro województwo i miasto podjęło taki kurs robiąc drenaż podatkowy, mózgów i konsumencki od Olkusza przez Trzebinię po Myślenice i nawet Tarnów to musi teraz ponieść tego konsekwencje - rozrost Krakowa nie bierze się znikąd, jeśli potraktujemy obwarzanek jak gorszych obywateli to to tylko nam zaszkodzi.
ona/jej
Re: Komunikacja miejska w 2025 roku
No i co mi da informacja o ilości biletów miesięcznych na strefę I+II jak nie wiem czy taki pasażer jedzie z Zielonek na Dworzec Główny, czy ze Skawiny do Niepołomic?Bayer2003 pisze: 03 gru 2024, 12:50 Dane dotyczące biletów okresowych raczej są dostępne. Gorzej z biletami do kasowania, jednak i to raczej dałoby się oszacować, chociażby na poziomie zużycia tuszu w kasowniku. Zresztą nawet pomyłka o kilka procent nie będzie dla Krakowa tak szkodliwa jak pozostanie przy obecnym podziale kosztów.
Re: Komunikacja miejska w 2025 roku
Żeby pozyskać taką informację można by przykładowo pytać o kod pocztowy.
Re: Komunikacja miejska w 2025 roku
Wiadomo, najłatwiej ciąć KMK, zwłaszcza jak na górze stoi taki baaaaaaardzo zbiorkomowy wiceprezydent....
Może lepiej zamiast tego zmniejszyć finansowanie na spółkę TŁ SA? Tam siedzą sobie dyrektorzy i "inżynierowie", których misją życiową jest zbudowanie autostrad przez miasto za ogromne kwoty, za to z wyjątkowo skopanym projektem....
Może lepiej zamiast tego zmniejszyć finansowanie na spółkę TŁ SA? Tam siedzą sobie dyrektorzy i "inżynierowie", których misją życiową jest zbudowanie autostrad przez miasto za ogromne kwoty, za to z wyjątkowo skopanym projektem....
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Ahrefs [Bot], Aułrora i 5 gości