Komunikacja miejska w 2025 roku

- Linie, trasy, rozkłady
Piotr246
Znawca
Posty: 162
Rejestracja: 05 lut 2025, 20:00

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: Piotr246 » 13 lut 2025, 11:48

Najbardziej zyskuje Pod Fortem.

W weekend z Borku Fałęckiego linie 121/191 odjeżdżają x:20,50, a 151 x:05,35, czyli jest koordynacja co 15 minut. Oczywiście linie różnią się przebiegiem, ale jadą z Borku w ten sam rejon. Z powrotem też synchronizacja co 15 minut.

W dni powszednie z Borku np. po 15-stej są odjazdy tych linii co 7,5 minuty.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 6835
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: Kaszmir » 13 lut 2025, 11:57

Piotr246 pisze: 13 lut 2025, 11:48W weekend z Borku Fałęckiego linie 121/191 odjeżdżają x:20,50, a 151 x:05,35, czyli jest koordynacja co 15 minut. Oczywiście linie różnią się przebiegiem, ale jadą z Borku w ten sam rejon. Z powrotem też synchronizacja co 15 minut.

W dni powszednie z Borku np. po 15-stej są odjazdy tych linii co 7,5 minuty.
Tak. Dotychczasowy rozdział częstotliwości był słaby bo nie było wiadomo, z czym co koordynować: wszystkie trzy linie miały tę samą f i wszystkie trzy powinny być skoordynowane w parach ("121+151" bo Żywiecka/Zawiła, "121+191" bo centrum Klin, "151+191" bo Pod Fortem). W efekcie, decydowano się na połowiczne rozwiązania które się nie sprawdzały - np. w weekendy były takty z Borku Fałęckiego:
"121+151": 20+40
"121+191": 15+45
"151+191": 25+35

W 2023 - jeszcze zanim uruchomiono "191" - proponowaliśmy ZTP układ z jedną linią f15, i dwoma dodatkowymi które razem tworzyłyby drugą f15 (link). Wtedy razem można je skoordynować do f7,5 w szczycie (i podobnie w pozostałych godzinach). Teraz,choć trasy będą minimalnie inne niż w naszej propozycji, to zasadniczo uda się wprowadzić ten system. Na plus.

fysztof
Ekspert
Posty: 879
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: fysztof » 13 lut 2025, 12:03

A czy jest do znalezienia schemat układu linii od soboty? Większości osób dużo łatwiej zobaczyć nowy układ niż czytać i analizować komunikat...

No i jeszcze co do zmian - aż się prosi, by "104" połączyć z "155" w jedną całość... Tak prawdę mówiąc teraz do od strony Swoszowic to trochę linia donikąd. Do Borku nie sięga, na autobusy od Zakopianki nie ma się za bardzo jak przesiadać, integracja biletowa z SKA dalej jest ułomna... więc aż się prosi, by przynajmniej można było jechać dalej. Dzięki temu fajnie też ta linia połączyłaby południowe dzielnice Krakowa - Wolę Duchacką, Piaski, część Kurdwanówa, Swoszowice, Kliny, Kobierzyn. Teraz będzie takie sztuczne cięcie na pół... dla zasady chyba tylko, żeby przypadkiem czegoś lepiej nie zrobić:-/

scyzor663
Specjalista
Posty: 312
Rejestracja: 10 lis 2023, 9:36

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: scyzor663 » 13 lut 2025, 12:44

mkm3 pisze: 13 lut 2025, 11:00 No i 109 została dawcą kursów na 299. No kto się spodziewał... co chcieli w ten sposób tak naprawdę osiągnąć? Chodziło tylko o obsługę przystanku Bielany Obwodnica?
Na siłę chcieli wyciągnąć 100 tys rocznie od Liszek za pozostawienie linii 2x9 na Podwawelskim co by przy okazji załatwiło dojazd z Bielan do Podwawelskiego z większą ilością kursów niż '299' ;) Jak chcieli poprawić obsługę przystanku Bielany Obwodnica to wystarczyło np. co drugim kursem wydłużyć '109'. Trzeba by to policzyć ale sumarycznie to nie wiem czy nie wyszło dla ZTP drożej, a dla pasażerów gorzej.

Awatar użytkownika
mkm3
Ekspert
Posty: 1192
Rejestracja: 02 mar 2020, 9:47

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: mkm3 » 13 lut 2025, 12:51

A czy Liszkom rzeczywiście zależało na dodatkowej linii do samego Kryspinowa?

Awatar użytkownika
Mateuszppp
Pasażer
Posty: 33
Rejestracja: 25 paź 2024, 8:23
Lokalizacja: Kaszów

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: Mateuszppp » 13 lut 2025, 12:54

To Czernichów nie chce dać pieniędzy, a nie Liszki.

Piotr246
Znawca
Posty: 162
Rejestracja: 05 lut 2025, 20:00

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: Piotr246 » 13 lut 2025, 12:58

Co przemawia za tym, że 109 musi jechać do Cracovii?

Wtedy można połączyć 109 i 299 w jedną linię co 30 minut, z koordynacją co 15 minut z linią 126 w obie strony.

scyzor663
Specjalista
Posty: 312
Rejestracja: 10 lis 2023, 9:36

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: scyzor663 » 13 lut 2025, 13:01

Mateuszppp pisze: 13 lut 2025, 12:54 To Czernichów nie chce dać pieniędzy, a nie Liszki.
A jakie to ma znaczenie? Jak ZTP i tak planowało uruchomić linię łącząca Bielany z Podwawelskim za co na odcinku miejskim płacą 100% WZKM to można było po prostu nie sępić tych 100 tys. od gmin?
Piotr246 pisze: 13 lut 2025, 12:58 Wtedy można połączyć 109 i 299 w jedną linię co 30 minut, z koordynacją co 15 minut z linią 126 w obie strony.
Tyle, że 109 ma obecnie f30 więc wtedy nie ma mowy o łączeniu, a o przeniesieniu z Cracovii na Podwawelskie.

Awatar użytkownika
Mateuszppp
Pasażer
Posty: 33
Rejestracja: 25 paź 2024, 8:23
Lokalizacja: Kaszów

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: Mateuszppp » 13 lut 2025, 13:16

Ma takie, żeby nie oskażać tego, który chciał coś zrobić, że nie chciał, a tego który nie chciał nawet nie wymieniać.

Nie wiem też czemu 299 nie jest kursem wariantowym 219. 299 jest po prostu skróconym 219, a np 239 to de facto dwie linie, z czego każda z tych dwóch linii ma wersję długą i skróconą i mimo tego, że kończą się one dla obu wersji w Jeziorzanach/Wołowicach jadą tam z innej strony i nie pokrywają się na jakiś 40% trasy.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 6835
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: Kaszmir » 13 lut 2025, 13:31

Mateuszppp pisze: 13 lut 2025, 13:16Nie wiem też czemu 299 nie jest kursem wariantowym 219. 299 jest po prostu skróconym 219
Jest różnica - "299" pojedzie starą Księcia Józefa tak jak "109", czyli przez przystanek "Zaskale". Tymczasem "219" jedzie obwodnicą Przegorzał.

Swoją drogą, ten wjazd na "Zaskale" jest mocno problematyczny bo wydłużył kółko o parę minut i przez to "299" dostało f65 zamiast f60, do tego nie da się go skoordynować połowicznie ze "126", oraz zmniejszono f i liczbę kursów na "109" (6 kursów dziennie mniej, f30-35 zamiast równego f30). Wg mnie warto rozważyć, czy "299" nie powinno jednak jechać obwodnicą tak jak pozostałe "2x9", i wtedy można by wszystkie powyższe problemy poprawić.

Kojak
Ekspert
Posty: 801
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: Kojak » 13 lut 2025, 15:13

Nie wiem gdzie to dać, ale dam to tutaj:
Kolega Zbyrus (Zbigniew) - być może części starszych forumowiczów dobrze znany z forum Infobusa i EKK, a także można go spotkać w autobusach linii 124 napisał petycję w sprawie poprawy częstotliwości autobusów na ul Ułanów. Petycję można podpisywać tutaj:

https://www.petycjeonline.com/wiksza_cz ... rekt_trasy

scyzor663
Specjalista
Posty: 312
Rejestracja: 10 lis 2023, 9:36

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: scyzor663 » 13 lut 2025, 15:24

Mateuszppp pisze: 13 lut 2025, 13:16 Ma takie, żeby nie oskażać tego, który chciał coś zrobić, że nie chciał, a tego który nie chciał nawet nie wymieniać.
A czy ja gdzieś napisałem że Liszki nie chciały dopłacić? Nie, bo nie decyzja tej czy innej gminy ma tu znaczenie tylko dziwna polityka ZTP.

Awatar użytkownika
Mateuszppp
Pasażer
Posty: 33
Rejestracja: 25 paź 2024, 8:23
Lokalizacja: Kaszów

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: Mateuszppp » 13 lut 2025, 16:47

Kaszmir pisze: 13 lut 2025, 13:31 Jest różnica - "299" pojedzie starą Księcia Józefa tak jak "109", czyli przez przystanek "Zaskale". Tymczasem "219" jedzie obwodnicą Przegorzał.

Swoją drogą, ten wjazd na "Zaskale" jest mocno problematyczny bo wydłużył kółko o parę minut i przez to "299" dostało f65 zamiast f60, do tego nie da się go skoordynować połowicznie ze "126", oraz zmniejszono f i liczbę kursów na "109" (6 kursów dziennie mniej, f30-35 zamiast równego f30). Wg mnie warto rozważyć, czy "299" nie powinno jednak jechać obwodnicą tak jak pozostałe "2x9", i wtedy można by wszystkie powyższe problemy poprawić.
Faktycznie, przepraszam za niedopatrzenie.

Jeśli chodzi o "Zaskale" to jeśli coś ma jeździć przez ten przystanek to 109 i 299 najlepiej tam pasuje z wszystkich tych linii, bo kończą się w mieście, albo za raz za nim. Z drugiej strony patrząc na mapę brak obsługi tego przystanku nie zaszkodzi za bardzo, ponieważ odległość do Na Krępaku i Przegorzały Obwodnica jest jest szczególnie duża, a np. mieszkańcy północno-wschodniej części Przegorzał do przystanku Glinnik, albo Przegorzały Obwodnica mają dalej. Coś co mogłoby się przydać, to skrót za przełaj/chodnik łączący przystanek Przegorzały Obwodnica w kierunku Bielan z zabudową nie zmuszając do chodzenia na około, czyli skracając drogę z przystanku w okolice Zaskala o ~130m.
scyzor663 pisze: 13 lut 2025, 15:24 A czy ja gdzieś napisałem że Liszki nie chciały dopłacić? Nie, bo nie decyzja tej czy innej gminy ma tu znaczenie tylko dziwna polityka ZTP.
Polityka ZTP jest dziwna, ale Liszki chciały się do niej dostosować zgodnie z wolą mieszkańców, ale rozłożywszy to proporcjonalnie z Czernichowem, gdzie jadą 229,259,269 i wołowickie 239. Czernichów nie chciał o tym słyszeć, więc Liszki nie wzięły całej dopłaty na siebie opłacając przy okazji jej "czernichowką" część. Więc jest to decyzja tej czy innej gminy i wina dziwnej polityki ZTP na raz.

Ale faktycznie nie napisałeś, że Liszki nie chciały dopłacić, tylko że ZTP chciało od nich wyciągnąć pieniądze, ale skoro te linie nie zostały na Os. Podwawelskim to znaczy, że wyciąganie się nie udało, a mogło, gdyby Czernichów też chciał dać się naciągnąć.

Piotr246
Znawca
Posty: 162
Rejestracja: 05 lut 2025, 20:00

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: Piotr246 » 13 lut 2025, 18:46

judash pisze: 05 lut 2025, 16:26 Sprawa uwalonych kursów "189" i "199" nie pozostała bez echa. Radni działają ws. przywrócenia pełnych rozkładów, mieszkańcy oburzają się na to barbarzyństwo.
https://dt.bip.krakow.pl/interpelacje/k ... 2-05_1.PDF

Ostatnie zdanie wprost mówi, że linie 189 i 199, oraz pewnie 19,49 i 147 były dawcami dla obecnych wzmocnień:
Informuję, że kolejna korekta funkcjonowania sieci komunikacji miejskiej w Krakowie
planowana jest na 15 lutego br. Praca przewozowa zaoszczędzona dzięki wprowadzonym
korektom pozwoli m.in. na uruchomienie w najbliższym czasie nowych linii KMK.
z up. PREZYDENTA MIASTA
Stanisław Kracik
Zastępca Prezydenta Miasta Krakowa
Ponadto to nie są cięcia, tylko korekta. :lol: :evil:
Ostatnio zmieniony 13 lut 2025, 19:06 przez Piotr246, łącznie zmieniany 1 raz.

MichalTyniec
Ekspert
Posty: 722
Rejestracja: 22 sie 2020, 15:20

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: MichalTyniec » 13 lut 2025, 19:01

Piotr246 pisze: 13 lut 2025, 18:46 https://dt.bip.krakow.pl/interpelacje/k ... 2-05_1.PDF

Ostatnie zdanie wprost mówi, że linie 189 i 199, oraz pewnie 19,49 i 147 były dawcami dla obecnych wzmocnień:


Ponadto to nie są cięcia, tylko korekta.
To się złodziejstwo nazywa a nie korekta, na Bielanach łaskawie śmieszną linię robią co 65 minut to trzeba uciąć "109", u mnie dołożyli to samo czyli śmieszny kurs raz na godzinę którym i tak nikt nie jeździ bo ludzie potrzebują innego połączenia, do tego wycięli "496" z Kostrza które jeździło dużo częściej wciskając jeden kurs "203" więc Ztp nie dość że nic na takiej zmianie nie straciło to jeszcze sporo jest do przodu, i to się tyczy wielu miejsc w mieście, ciekawe ile jeszcze komuś ukradną żeby te nowe linie uruchomić co planują.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Ahrefs [Bot], Aułrora, Boss i 4 gości