- Linie, trasy, rozkłady
-
Kaszmir
- Administrator
- Posty: 6848
- Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
- Lokalizacja: Kraków
-
Kontakt:
Post
autor: Kaszmir » wczoraj, 13:16
Woof pisze: wczoraj, 13:02Fajnym układem byłyby trzy linie przyspieszone na lotnisko, kursujące np. co 20-30 minut każda (więc zapewniające odjazdy średnio co 7-10 minut):
- "300" przez Wolę Justowską do Os. Podwawelskiego
- "308" przez Mydlniki, Armii Krajowej, Czarnowiejską i Nowy Kleparz (jak dawne "208") lub Piłsudskiego i Basztową (jak "601"/"611") do Dworca Głównego
- "372" przez Mydlniki, Opolską w stronę Huty (np. do Czyżyn)
Do tych trzech linii dodałbym też połączenie od strony Bielan i Przegorzał bo "209" ma tylko garstkę kursów, a potoki są.
Można by też tę czwórkę zmiksować w trzy:
- linia przez Bielany do os. Podwawelskiego (jak "300" do niedawna),
- linia przez Wolę Justowską do centrum (jak "292" dawniej),
- linia przez Bronowice Małe do Huty (potencjalne "372").
-
Gołąb_NGT8
- Miłośnik
- Posty: 78
- Rejestracja: 09 mar 2025, 20:05
Post
autor: Gołąb_NGT8 » wczoraj, 14:46
ant_sm pisze: 18 sty 2022, 19:58
Linia 2 Podgórze SKA - R. Grunwaldzkie - Księcia Józefa - Lotnisko, analogicznie jak linia 1, kursy co 20-15 minut w szczycie.
Jeśli chcemy korkoodporną to powinna omijać Aleję pod Tandetą i Dietla (jak otworzą most).
-
Ankin
- Specjalista
- Posty: 214
- Rejestracja: 05 lut 2025, 16:28
Post
autor: Ankin » wczoraj, 15:12
Woof pisze: wczoraj, 13:02
Nie widzę problemu we wprowadzeniu specjalnej taryfy na bilety jednorazowe dla autobusów dojeżdżających na lotnisko. [...]
A z jakiej to okazji ww. bilety na przejazd autobusem MPK kursującym do/z lotniska, miałyby być droższe od tych które standardowo obowiązują w KMK?
Czy naprawdę lotnisko to w XXI wieku jakieś miejsce magiczne, wyjątkowe, za dojazd do którego należy karać ludzi z mniej zasobnym portfelem?
Chyba nie tak powinna wyglądać polityka transportowa/taryfowa względem rzeczy tak prozaicznej i podstawowej jak zwykła linia autobusowa do/z lotniska w takim mieście jak Kraków, szczególnie że w innych polskich miastach jak choćby Gdańk, Warszawa czy Poznań nikt ww. linii nie traktuje jako czegoś wyjątkowego i przeznaczonego dla VIP–ów.
-
Kowalik
- Ekspert
- Posty: 537
- Rejestracja: 08 lut 2022, 14:38
Post
autor: Kowalik » wczoraj, 15:42
Jest Polska i Małopolska, tak najprościej można tą magiczną taryfę na kolei nazwać. Czy przypadkiem autobusy do lotniska zaczęły się sypać, w czasie negocjacji do integracji z koleją? Może to było jednym z nieformalnych punktów umowy. Oczywiście to tylko i wyłącznie moje przypuszczenia, bez jakichkolwiek dowodów.
-
Woof
- Pasażer
- Posty: 47
- Rejestracja: 19 lut 2020, 18:50
Post
autor: Woof » wczoraj, 16:10
Ankin pisze: wczoraj, 15:12
A z jakiej to okazji ww. bilety na przejazd autobusem MPK kursującym do/z lotniska, miałyby być droższe od tych które standardowo obowiązują w KMK?
Czy naprawdę lotnisko to w XXI wieku jakieś miejsce magiczne, wyjątkowe, za dojazd do którego należy karać ludzi z mniej zasobnym portfelem?
Jeżeli mówimy o okolicznych mieszkańcach dojeżdżających do pracy lub na samolot, na liniach lotniskowych mogłyby obowiązywać bilety miesięczne.
Jeżeli mówimy o turystach, uważam to za rozsądne, by to oni w większej mierze pokryli koszty poszerzenia oferty autobusowej na lotnisku.
Lotnisko i pasażerowie skorzystają na poprawie dojazdu na Balice. Natomiast podwyższenie ceny biletów jednorazowych i efektywne przeniesienie większej części kosztów ich funkcjonowania na turystów zwiększy opłacalność uruchomienia nowych linii dla ZTP (Krakowa) i jednocześnie nie odbierze zbyt wielu pasażerów kolei (bo zmniejszy się różnica w cenie biletu na pociąg przy zachowaniu przewagi czasowej przejazdu do centrum).
-
Ankin
- Specjalista
- Posty: 214
- Rejestracja: 05 lut 2025, 16:28
Post
autor: Ankin » wczoraj, 16:57
W oparciu o Twoją wypowiedź wysuwam wniosek, że umyślnie bądź nie, ze zwykłej linii autobusowej, która jest standardem w innych miastach Polski posiadających lotnisko, chcesz zrobić docelowo kolejny środek transportu w wersji premium, podobnie jak ma to obecnie miejsce z połączeniem kolejowym w ramach SKA1.
Chyba nie tak powinna wyglądać komunikacja miejska, nieprawdaż?
-
Woof
- Pasażer
- Posty: 47
- Rejestracja: 19 lut 2020, 18:50
Post
autor: Woof » wczoraj, 18:30
Optowałbym za trzema przyspieszonymi liniami, które łącznie dawałyby częstotliwość odjazdów w stronę miasta i ważnych punktów przesiadkowych co 7-10 minut. Tym samym stanowiłyby dobre uzupełnienie oferty kolejowej w tańszej taryfie za bilet jednorazowy (np. 12-15 vs. 20 PLN), a dzięki obowiązywaniu biletów okresowych mogliby z nich na zwykłych warunkach korzystać stali pasażerowie (np. pracownicy lotniska) i mieszkańcy Krakowa.
Wydaje mi się, że wprowadzenie specjalnej taryfy turystycznej na liniach lotniskowych byłoby dobrym przyczynkiem do polepszenia oferty autobusowej. Nie czarujmy się, że miasto z aktualnym budżetem na KM będzie ot tak skłonne do uruchamiania nowych linii do Balic.
No a obecnie mamy "300" co 15 minut i "209" co 1,5-2 godziny, a także pociąg co 30 minut (a wieczorem co godzinę). To dopiero marna propozycja jak na Kraków.
-
Bautosz
- Znawca
- Posty: 173
- Rejestracja: 26 wrz 2024, 20:40
- Lokalizacja: Podgórze
Post
autor: Bautosz » wczoraj, 19:08
Właściwie to najlepiej by było jakby przywrócono 139 co 7,5 do Mydlnik i 208, usunięto 199, skierowano 164 do Prądnika Białego Zachód, 513 na Prądnik Czerwony.
-
Ankin
- Specjalista
- Posty: 214
- Rejestracja: 05 lut 2025, 16:28
Post
autor: Ankin » wczoraj, 19:33
Woof pisze: wczoraj, 18:30
[...]
Nie czarujmy się, że miasto z aktualnym budżetem na KM będzie ot tak skłonne do uruchamiania nowych linii do Balic.
Miasto nie jest skłonne do łożenia na KMK całościowo, nie tylko w kwestii linii do Balic, co jest o tyle zastanawiające w tej konkretnej relacji, że jak pamiętam w oparciu o informacje z jakimi miałem okazję się zetknąć w któryś z mediów (niestety tak jak napisałem w jednym ze swoich poprzednim postów nie pamiętam czy była to strona Radia Kraków, Dziennika Polskiego czy jakiś lokalny portal internetowy skupiający się na sprawach związanych z szeroko pojętym Krakowem), że zarówno Gmina Zabierzów jak i MPL w Balicach były chętne do partycypowania w kosztach kursowania linii dziennej na wzór skasowanej 208, ale ich propozycje nie spotkały się z zainteresowaniem ze strony miasta/ZTP.
Ty proponujesz kilka linii, ja i zapewne spora część potencjalnych pasażerów KMK jak i lotniska, zadowoliłaby się jedną linią w wersji dziennej, pokrywającą się trasą jak i taktem z nocną linią 902.
-
Kaszmir
- Administrator
- Posty: 6848
- Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
- Lokalizacja: Kraków
-
Kontakt:
Post
autor: Kaszmir » dzisiaj, 0:33
Bautosz pisze: wczoraj, 19:08Właściwie to najlepiej by było jakby przywrócono 139 co 7,5 do Mydlnik i 208, usunięto 199, skierowano 164 do Prądnika Białego Zachód, 513 na Prądnik Czerwony.
Dwie linie miejskie Bronowic SKA w stronę Jubilatu się bardzo przydają. Tą drugą, obok "173", nie musi być koniecznie "164", jednak gdyby zabrano je z tego ciągu to w mojej opinii trzeba by dać coś w zamian. Samo "173" to mało.
"310" nie liczę bo ma gorszą częstotliwość w porach poza szczytem, do tego omija sporo przystanków.
-
Bautosz
- Znawca
- Posty: 173
- Rejestracja: 26 wrz 2024, 20:40
- Lokalizacja: Podgórze
Post
autor: Bautosz » dzisiaj, 8:20
Kaszmir pisze: dzisiaj, 0:33
Dwie linie miejskie Bronowic SKA w stronę Jubilatu się bardzo przydają. Tą drugą, obok "173", nie musi być koniecznie "164", jednak gdyby zabrano je z tego ciągu to w mojej opinii trzeba by dać coś w zamian. Samo "173" to mało.
"310" nie liczę bo ma gorszą częstotliwość w porach poza szczytem, do tego omija sporo przystanków.
Wg mnie "513" nie ma sensu na odcinku do Prądnika, ze względu na brak przyspieszonego charakteru. Założę się, że pasażerowie z tych stron woleliby linię co się zatrzymuje na każdym przystanku, szczególnie w centrum. "513" pojechałby wtedy zamiast "199" na Prądnik Czerwony, tworząc z "503" na odcinku od Opolskiej do Prokocimia połączenie co 7,5 minut. Dla Bronowic ja bym poszedł we wsparcie "173" od Bronowic do Os. Podwawelskiego lub Nowego Świata. Warto też pamiętać, że z Czarnowiejskiej jest opcja przesiadki na "144" i "194/494". "144" zapewnia podobną relację co "173", a "194/494" stanowi częste połączenie do Ruczaju. Kierowanie kolejnej linii o pełnym zakresie godzin w kierunku Muzeum Narodowego jest dla mnie nieuzasadnione, co widać wieczorami w autobusach "164" do Piasków Nowych. Myślałem nad czymś w rodzaju "473" na trasie do Os. Podwawelskiego lub Nowego Świata z Bronowic Małych albo Wizjonerów. Kursowałaby od porannego szczytu do godzin wczesnego wieczoru i w weekendy również o skróconych godzinach. Warto też wspomnieć, że przez warunki drogowe często "164" jeździ wraz ze "199" i/lub "173" co dodatkowo zmniejsza zapełnienia na tej linii. Czy hipotetyczne "473" rozwiązałoby problem zaburzonych taktów? Raczej nie, jednak nie wydaje mi się, żeby to w ogóle było możliwe.
-
mkm3
- Ekspert
- Posty: 1195
- Rejestracja: 02 mar 2020, 9:47
Post
autor: mkm3 » dzisiaj, 9:17
Tu tak naprawdę nie ma co kombinować tylko po części wrócić do tego co było:
292 Kraków Airport - Nowy Kleparz (jeśli z DGW mamy problem i nie chcemy robić konkurencji KMŁ) f=20/30min
192 Chełm - Nowy Kleparz (bez wariantowych do Olszanica Bory) f=20/30min
300 Kraków Airport - Kryspinów Rondo - Bielany - Przegorzały Obwodnica - Malczewskiego - Kapelanka - Os. Podwawelskie f=30/60
299 likwidacja
308 Kraków Airport - Rząska Podkamycze - Wierzyńskiego - Bronowice Małe - ROK - Opolska Kładka - Prądnik Biały f=30/60
-
Gołąb_NGT8
- Miłośnik
- Posty: 78
- Rejestracja: 09 mar 2025, 20:05
Post
autor: Gołąb_NGT8 » dzisiaj, 10:11
A może 308 na pętlę na Bociana?
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: krk_kmk i 5 gości