Wieści z Mobilis [A]
Re: Wieści z Mobilis [A]
Ale to chodzi o to że ze względu na nowe przepisy cała elektronika musi spełniać wyższe normy bezpieczeństwa. I każda zmiana kodu to jest dużo dłuższa procedura niż dawniej, obwarowana dużo wyższymi restrykcjami. Autobus musi jechać na serwis (nie da się tego zrobić na zajezdni), łączenie przez serwer producenta z fabryką, ktoś to musi zatwierdzić itp. I to wszystko trwa.
Re: Wieści z Mobilis [A]
Skoro teraz wszystkie pojazdy to komputery na kółkach czy to elektryki czy spalinowe, to hipotetyczna możliwość włamania do systemu pokładowego spowoduje, że ktoś sobie z zacisza domowego wyjedzie tramwajem z zajezdni i zrobi po mieście 2-3 kółka zanim decydenci wyłączą prąd bo przecież aby wyłączyć zasilanie to pewnie są wcześniej odpowiednie procedury urzędowe przepisy, wnioski itp...
Niedawno miałem samochód na serwisie i zapytałem mechanika czy przez złącze OBD można sterować samochodem czy tylko odczytywać błędy. Odpowiedź była że można sterować. Podpiął pod OBD w pojeździe nadajnik bluetooth za 50zł i za pomocą smartfona z aplikacją zdalnie sterował dosłownie wszystkim co jest na wyposażeniu pojazdu. Nie było dostępu tylko do automatycznej skrzyni biegów. A pojazd z 2017 roku.
A co do tramwaju co sobie sam wyjechał z zajezdni to przed laty chyba było coś takiego (w Warszawie?) jakiś błąd w systemie i tramwaj sam jeździł po mieście.
Niedawno miałem samochód na serwisie i zapytałem mechanika czy przez złącze OBD można sterować samochodem czy tylko odczytywać błędy. Odpowiedź była że można sterować. Podpiął pod OBD w pojeździe nadajnik bluetooth za 50zł i za pomocą smartfona z aplikacją zdalnie sterował dosłownie wszystkim co jest na wyposażeniu pojazdu. Nie było dostępu tylko do automatycznej skrzyni biegów. A pojazd z 2017 roku.
A co do tramwaju co sobie sam wyjechał z zajezdni to przed laty chyba było coś takiego (w Warszawie?) jakiś błąd w systemie i tramwaj sam jeździł po mieście.
Re: Wieści z Mobilis [A]
Niczym nie sterował przez OBD. Mógł co najwyżej zadać testy poszczególnych elementów wyposażenia.
Re: Wieści z Mobilis [A]
A tak pół żartem pół serio odnośnie problemów z klimatyzacją w pojazdach Mobilisa.
Sąsiad kilkanaście lat temu miał Nissana Micrę z jakimś badziewnym silnikiem i klimą na wyposażeniu. W upalne dni jak włączył klimę to auto ledwo ruszało z miejsca, że o wyprzedzaniu na drodze nawet roweru nie było mowy.
Kto wie, może unikają włączania klimy właśnie z tego powodu? Taki żart oczywiście, no ale kto tam wie
Sąsiad kilkanaście lat temu miał Nissana Micrę z jakimś badziewnym silnikiem i klimą na wyposażeniu. W upalne dni jak włączył klimę to auto ledwo ruszało z miejsca, że o wyprzedzaniu na drodze nawet roweru nie było mowy.
Kto wie, może unikają włączania klimy właśnie z tego powodu? Taki żart oczywiście, no ale kto tam wie

Re: Wieści z Mobilis [A]
Nic dziwnego, jak był tam ten mały silniczek 80 konny, a klima w tym aucie zabierała mu 1/4 z tego...tomek_m pisze: dzisiaj, 1:32 A tak pół żartem pół serio odnośnie problemów z klimatyzacją w pojazdach Mobilisa.
Sąsiad kilkanaście lat temu miał Nissana Micrę z jakimś badziewnym silnikiem i klimą na wyposażeniu. W upalne dni jak włączył klimę to auto ledwo ruszało z miejsca, że o wyprzedzaniu na drodze nawet roweru nie było mowy.
Kto wie, może unikają włączania klimy właśnie z tego powodu? Taki żart oczywiście, no ale kto tam wie![]()
Ale dobrze, że jest zapis o karach za nieużywanie AC, bo bez tego faktycznie mogliby oszczędzać na paliwie.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość