Post
autor: impuls » wczoraj, 9:07
Jakie numery otrzymają nowe tramwaje PESA Twist 3.0.
Zbliża się okres podpisanie pierwszej umowy realizacji dostaw wagonów PESA Twist 3.0. Przypomnijmy na początku marca bieżącego roku podpisano trzy mowy ramowe. Chodzi o trzy rodzajów wagonów: 30 tramwajów dwukierunkowych o długości 33 m, 30 tramwajów jednokierunkowych o długości 43 m oraz 30 tramwajów jednokierunkowych o długości 33 metrów. Według zapowiedzi pierwsza umowa realizacyjna będzie dotyczyć w pierwszej kolejności wagonów dwukierunkowych i ma zostać podpisana jeszcze w tym miesiącu. Zatem wagony już w fazie produkcji muszą otrzymać swój numer identyfikacyjny oraz numer taborowy.
Pierwsza cyfra numeracji dotyczy Zajezdni. H - to Zajezdnia w Nowej Hucie, R – to Podgórze. W pierwszej kolejności mają być wyprodukowane wagony dwukierunkowe. I tutaj nie powinno być niespodzianek większa partia powędruje do Zajezdni w Nowej Hucie mniejsza do Podgórza i nowe Twisty otrzymają pierwsze litery (H) lub R). Tak aby w przyszłości wagony mogły obsługiwać linię 3 wydłużoną do Azorów z obu Zajezdni. Drugą litera zwykle określa rodzaj taboru lub typ. Wagony typu NGT6 (P), EU8N (L), E1 (W), c3 (B), 105Na (Z) – mają określoną na to literę. Wszystkie rodzaje GT8S mają (F) obojętnie czy jest to GT8N, GT8C, czy GT8SU. Podobnie jest z N8S które mają literę (K) obojętnie czy jest to wagon dwukierunkowy bez modernizacji, dwukierunkowy po modernizacji (HK462) czy jednokierunkowy po modernizacji. Wszystkie wagony około 33 metrów mają literę (Y). Dotyczy to obu serii Stadlerów Lajkonik i Bombardierów NGT8 a także rodzynka z Newaga. Czy do tego grona dołączą Twisty producenta PESA i to w dwóch odmianach jednokierunkowej i dwukierunkowej. Według powyższych zasad powinny otrzymać tą samą drugą literę (Y). Być może MPK wyróżni wagony dwukierunkowe i przydzieli im inną literę. Twisty jednokierunkowe powinny otrzymać literę (Y). Najdłuższe tramwaje mają literę (G) i dotyczy to krakowiaków oraz jednego Protrama. Dodajmy, że wagon 405N-Kr powstał w wyniku modernizacji z trzech wagonów 105Na i nie jest wagonem w pełni niskopodłogowym. Pomimo tego otrzymał tą samą literę (G) jak nowe wówczas krakowiaki. Najdłuższe wagony PESA Twist powinny otrzymać również drugą literę (G). Powinna zostać zachowana kontynuacja numeracji na 900. Zatem nowe najdłuższe Twisty 3.0 powinny otrzymać numerację od HG937-HG966 ewentualnie od HG941-HG960 lub od HG951 – HG980. Być może dojdzie do unifikacji i Podgórze otrzyma wszystkie najdłuższe Twisty a przekaże do Huty Krakowiaki i skasuje wagony 105Na. Wtedy odpowiednio numeracja najdłuższych Twistów zacznie się od RG937-RG966, bądź RG941-RG970 czy RG951-RG980. Jednokierunkowe Twisty powinny zostać skierowane wyłącznie do zajezdni w nowej Hucie. Mają zastąpić nie tylko wagony wiedeńskie ale też dwukierunkowe N8S i część wagonów EU8N. W Podgórzu poza kasacjami 105Na nie planuje się innych kasacji. GT8N muszą po modernizacji minimum 15 lat pojeździć. Zatem jednokierunkowe Twisty powinny otrzymać numerację od HY746 do HY775 lub od HY751-HY780. Pod warunkiem, że cała opcja ramowa zostanie zrealizowana.
W przypadku dwukierunkowych Twistów mogą np. drugą literę otrzymać inną (B) lub (W) która się zwolni po wycofaniu c3 czy E1. Wolne są obecnie też litery (I) i (J). Dwukierunki mogą otrzymać HB001-HB020 i RB021- RB030. Druga litera może pozostać też (Y) jak dla wagonów 33 metrowych i mogą dogęszczać numerację 700 i 800. Wtedy mogłyby otrzymać numery od HY776-HY797 i RY890- RY897. Zatem lepszym wariantem byłoby wyróżnienie tych wagonów nową literą i rozpoczęcie numeracji w przedziale od 001, 101 lub 501. Np. HI501-HI520 i RI521-RI530. Te przedziały będą zwolnione również przedział od 201 po kasacji E1+c3 i 105Na. Jeśli wybiorą przedział zwalniany część wagonów może być przenumerowanych. Jeśli wybiorą numerację od 101 to wtedy wagony HW101, HW118, HW124 muszą przenieść wyżej, aby zwolnić przedział od 101 do 130. To samo dotyczy 105Na czy c3 jeśli wybrany zostanie ich zakres.