[PESA BYDGOSZCZ] 90 TRAMWAJÓW (30(15+15)+30(15+15)+30(15+15))

suchy
Ekspert
Posty: 1186
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: [PESA BYDGOSZCZ] 90 TRAMWAJÓW (30(15+15)+30(15+15)+30(15+15))

Post autor: suchy » 13 maja 2025, 10:13

Ydhflx pisze: 12 maja 2025, 20:50 Nie mogę się oprzeć i nie zauważyć że ktoś się zdrowo machnął. Wniosków wpłynęło 12, wymogi formalne spełniło 9 (w tym jeden Tramwajów Śląskich, reprezentujących wiele miast). Skąd MPK wzięło 4 miasta? 4 miasta dostały jakiekolwiek pieniądze xd. Osobna kwestia, że taki podział to jest średnio sprawiedliwy moim zdaniem.
Podejrzewam, że osoba pisząca posta zastosowała skrót myślowy pt. "Z wszystkich 4 miast, które wnioskowały o dofinansowanie (i otrzymały środki)" ;)

kucyk
Ekspert
Posty: 2447
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: [PESA BYDGOSZCZ] 90 TRAMWAJÓW (30(15+15)+30(15+15)+30(15+15))

Post autor: kucyk » 09 lip 2025, 18:29

Jeszcze w tym miesiącu podpisanie pierwszych umów na nowe tramwaje? Na to wygląda:
O ile w przypadku autobusów już teraz MPK może chwalić się nowoczesnym taborem, o tyle w przypadku tramwajów pasażerowie wciąż czekają na pożegnanie z najstarszymi pojazdami, z wysoką podłogą i bez klimatyzacji. W kwietniu podpisane zostały umowy ramowe z firmą Pesa na dostawę do 90 wagonów. Wciąż nie ma jednak jeszcze umów realizacyjnych.

W tej sprawie jednak też szykują się pierwsze nowości. – Jeszcze w tym miesiącu wezwiemy firmę Pesa z Bydgoszczy do zawarcia pierwszej umowy realizacyjnej, zgodnie z zawartą umową ramową – zapowiada w rozmowie z nami prezes Świerczyński. Zgodnie z zapowiedziami, w pierwszej kolejności zamówione mają zostać tramwaje dwukierunkowe.
Wypowiedź z dnia dzisiejszego podczas prezentacji nowych małych 9 metrowych autobusów Autosan.

Źródło: https://lovekrakow.pl/aktualnosci/nowe- ... 62491.html

clash
Pasażer
Posty: 34
Rejestracja: 28 mar 2025, 19:29

Re: [PESA BYDGOSZCZ] 90 TRAMWAJÓW (30(15+15)+30(15+15)+30(15+15))

Post autor: clash » 10 lip 2025, 22:18

Całkowicie nie rozumiem tego parcia na krótkie dwukierunkowe wozy.

Awatar użytkownika
Cyjan
Ekspert
Posty: 520
Rejestracja: 27 sie 2022, 10:37

Re: [PESA BYDGOSZCZ] 90 TRAMWAJÓW (30(15+15)+30(15+15)+30(15+15))

Post autor: Cyjan » 11 lip 2025, 0:00

Chyba po prostu chodzi o to, żeby wycofać Dusseldorfy. Krórkie bo krótkie - są tańsze.

Oczywiście mgła budżetowa ogranicza widoczność do max 10 lat w przód. Ciekawe czy pasażerowie z Azorów jadący w ścisku będą mogli odetchnąć z ulgą że może i nie ma miejsc siedzących ale za to zmniejszono dziurę w skarbcu miasta o jakiś promil :D
ona/jej

canoe_bart
Miłośnik
Posty: 76
Rejestracja: 23 lis 2024, 14:48
Kontakt:

Re: [PESA BYDGOSZCZ] 90 TRAMWAJÓW (30(15+15)+30(15+15)+30(15+15))

Post autor: canoe_bart » 11 lip 2025, 1:37

Nie wycofają GT8N, a zwłaszcza tych sprowadzonych w ostatnich dwóch latach, które ledwo co wyszły z modernizacji - byłby to strzał w kolano dla MPK przy skali remontów, jaka ma obecnie miejsce (nie bez powodu sprowadzili w ostatnim roku kolejnych pięć wagonów). Było już wielokrotnie komunikowane w mediach, że dostarczenie pierwszych 30 wagonów ma skutkować przede wszystkim wycofaniem ostatnich wiedeńców i stopiątek (choć mam wątpliwości, czy z uffokami będą w stanie to zrobić, nawet po otwarciu Meissnera), których jest obecnie 29 składów. Poza tym, mamy jeszcze rodzinę wagonów norymberskich, która mimo (częściowego) posiadania cennej jakże dwukierunkowości okazała się być niewypałem, zwłaszcza po modernizacji sprzed dekady (choć niektórzy tutaj mieli ochotę położyć się Rejtanem przy kasacji jednego z egzemplarzy).

30 dwukierunków jest w dużej mierze wyliczone pod Azory, które będą musiały zostać oddane do użytku przed końcem dekady (jest przyznane ok. 170 mln zł dotacji z FEnIKS-a) - 16 brygad na 3, 8 brygad na 5, co na start daje 83% wykorzystania (nikt normalny nie zdecyduje się zajeżdżać pozostałych 6 wagonów na jakiejkolwiek linii zastępczej, zwłaszcza że na pewno nie trafią do jednej zajezdni; poza tym logiczne jest, że wagony będą musiały przechodzić regularne przeglądy wymagające ich wyłączenia z ruchu - na kolei są to odpowiednio przeglądy z kategorii P2, ewentualnie P3).

impuls
Ekspert
Posty: 1570
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: [PESA BYDGOSZCZ] 90 TRAMWAJÓW (30(15+15)+30(15+15)+30(15+15))

Post autor: impuls » 11 lip 2025, 9:07

Jakie numery otrzymają nowe tramwaje PESA Twist 3.0.
Zbliża się okres podpisanie pierwszej umowy realizacji dostaw wagonów PESA Twist 3.0. Przypomnijmy na początku marca bieżącego roku podpisano trzy mowy ramowe. Chodzi o trzy rodzajów wagonów: 30 tramwajów dwukierunkowych o długości 33 m, 30 tramwajów jednokierunkowych o długości 43 m oraz 30 tramwajów jednokierunkowych o długości 33 metrów. Według zapowiedzi pierwsza umowa realizacyjna będzie dotyczyć w pierwszej kolejności wagonów dwukierunkowych i ma zostać podpisana jeszcze w tym miesiącu. Zatem wagony już w fazie produkcji muszą otrzymać swój numer identyfikacyjny oraz numer taborowy.

Pierwsza cyfra numeracji dotyczy Zajezdni. H - to Zajezdnia w Nowej Hucie, R – to Podgórze. W pierwszej kolejności mają być wyprodukowane wagony dwukierunkowe. I tutaj nie powinno być niespodzianek większa partia powędruje do Zajezdni w Nowej Hucie mniejsza do Podgórza i nowe Twisty otrzymają pierwsze litery (H) lub R). Tak aby w przyszłości wagony mogły obsługiwać linię 3 wydłużoną do Azorów z obu Zajezdni. Drugą litera zwykle określa rodzaj taboru lub typ. Wagony typu NGT6 (P), EU8N (L), E1 (W), c3 (B), 105Na (Z) – mają określoną na to literę. Wszystkie rodzaje GT8S mają (F) obojętnie czy jest to GT8N, GT8C, czy GT8SU. Podobnie jest z N8S które mają literę (K) obojętnie czy jest to wagon dwukierunkowy bez modernizacji, dwukierunkowy po modernizacji (HK462) czy jednokierunkowy po modernizacji. Wszystkie wagony około 33 metrów mają literę (Y). Dotyczy to obu serii Stadlerów Lajkonik i Bombardierów NGT8 a także rodzynka z Newaga. Czy do tego grona dołączą Twisty producenta PESA i to w dwóch odmianach jednokierunkowej i dwukierunkowej. Według powyższych zasad powinny otrzymać tą samą drugą literę (Y). Być może MPK wyróżni wagony dwukierunkowe i przydzieli im inną literę. Twisty jednokierunkowe powinny otrzymać literę (Y). Najdłuższe tramwaje mają literę (G) i dotyczy to krakowiaków oraz jednego Protrama. Dodajmy, że wagon 405N-Kr powstał w wyniku modernizacji z trzech wagonów 105Na i nie jest wagonem w pełni niskopodłogowym. Pomimo tego otrzymał tą samą literę (G) jak nowe wówczas krakowiaki. Najdłuższe wagony PESA Twist powinny otrzymać również drugą literę (G). Powinna zostać zachowana kontynuacja numeracji na 900. Zatem nowe najdłuższe Twisty 3.0 powinny otrzymać numerację od HG937-HG966 ewentualnie od HG941-HG960 lub od HG951 – HG980. Być może dojdzie do unifikacji i Podgórze otrzyma wszystkie najdłuższe Twisty a przekaże do Huty Krakowiaki i skasuje wagony 105Na. Wtedy odpowiednio numeracja najdłuższych Twistów zacznie się od RG937-RG966, bądź RG941-RG970 czy RG951-RG980. Jednokierunkowe Twisty powinny zostać skierowane wyłącznie do zajezdni w nowej Hucie. Mają zastąpić nie tylko wagony wiedeńskie ale też dwukierunkowe N8S i część wagonów EU8N. W Podgórzu poza kasacjami 105Na nie planuje się innych kasacji. GT8N muszą po modernizacji minimum 15 lat pojeździć. Zatem jednokierunkowe Twisty powinny otrzymać numerację od HY746 do HY775 lub od HY751-HY780. Pod warunkiem, że cała opcja ramowa zostanie zrealizowana.
W przypadku dwukierunkowych Twistów mogą np. drugą literę otrzymać inną (B) lub (W) która się zwolni po wycofaniu c3 czy E1. Wolne są obecnie też litery (I) i (J). Dwukierunki mogą otrzymać HB001-HB020 i RB021- RB030. Druga litera może pozostać też (Y) jak dla wagonów 33 metrowych i mogą dogęszczać numerację 700 i 800. Wtedy mogłyby otrzymać numery od HY776-HY797 i RY890- RY897. Zatem lepszym wariantem byłoby wyróżnienie tych wagonów nową literą i rozpoczęcie numeracji w przedziale od 001, 101 lub 501. Np. HI501-HI520 i RI521-RI530. Te przedziały będą zwolnione również przedział od 201 po kasacji E1+c3 i 105Na. Jeśli wybiorą przedział zwalniany część wagonów może być przenumerowanych. Jeśli wybiorą numerację od 101 to wtedy wagony HW101, HW118, HW124 muszą przenieść wyżej, aby zwolnić przedział od 101 do 130. To samo dotyczy 105Na czy c3 jeśli wybrany zostanie ich zakres.

Hajki
Pasażer
Posty: 39
Rejestracja: 07 mar 2023, 21:13

Re: [PESA BYDGOSZCZ] 90 TRAMWAJÓW (30(15+15)+30(15+15)+30(15+15))

Post autor: Hajki » 11 lip 2025, 18:15

Czyli do około 2040r trzeba się męczyć z tymi złomami GT8N.

kot_feliks
Ekspert
Posty: 1284
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: [PESA BYDGOSZCZ] 90 TRAMWAJÓW (30(15+15)+30(15+15)+30(15+15))

Post autor: kot_feliks » 04 sie 2025, 10:48

Przedstawiciel MPK poinformował, że dodatkowe środki z KPO zwiększą możliwości finansowe spółki przewozowej, aby zakupić wszystkie 90 nowych tramwajów, zamówionych już u bydgoskiego producenta taboru, spółki PESA.
https://www.portalsamorzadowy.pl/inwest ... 23364.html

suchy
Ekspert
Posty: 1186
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: [PESA BYDGOSZCZ] 90 TRAMWAJÓW (30(15+15)+30(15+15)+30(15+15))

Post autor: suchy » 04 sie 2025, 11:15

No JUŻ zamówione to one nie są :lol: :lol:

miki3uwu
Pasażer
Posty: 45
Rejestracja: 28 mar 2025, 13:23
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: [PESA BYDGOSZCZ] 90 TRAMWAJÓW (30(15+15)+30(15+15)+30(15+15))

Post autor: miki3uwu » 04 sie 2025, 18:18

Jeśli faktycznie zamówione zostanie te 90 tramwajów to Kraków po wycofaniu wszystkich konstali, wiedeńców i N8 bez klimy będzie miał 395 tramwajów na zapewne koło 260 brygad (z 270 po otwarciu linii na Azory) więc rezerwa taboru będzie przeolbrzymia.

Również o ile się nie mylę możliwe będzie dokupienie członów u Pesy w celu wydłużenia tych 32-metrowych Twistów do długości 43-metrowych, jako że przynajmniej z wizualizacji te dłuższe wyglądają dokładnie tak samo jak krótsze, jedynie z dodatkowym członem

kucyk
Ekspert
Posty: 2447
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: [PESA BYDGOSZCZ] 90 TRAMWAJÓW (30(15+15)+30(15+15)+30(15+15))

Post autor: kucyk » 04 sie 2025, 18:38

Czyli mam rozumieć, że te 351 mln. to suma poprzednich podpisanych umów (aneksów)? :o

suchy
Ekspert
Posty: 1186
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: [PESA BYDGOSZCZ] 90 TRAMWAJÓW (30(15+15)+30(15+15)+30(15+15))

Post autor: suchy » 05 sie 2025, 10:45

miki3uwu pisze: 04 sie 2025, 18:18 Jeśli faktycznie zamówione zostanie te 90 tramwajów to Kraków po wycofaniu wszystkich konstali, wiedeńców i N8 bez klimy będzie miał 395 tramwajów na zapewne koło 260 brygad (z 270 po otwarciu linii na Azory) więc rezerwa taboru będzie przeolbrzymia.
Raczej wątpię, żeby stworzyli aż tak ogromną rezerwę 1/3 całego parku taborowego, prędzej obstawiam że jeszcze jakieś wagony mogą zacząć powoli sprzedawać / kasować - np. część EU8N.
kucyk pisze: 04 sie 2025, 18:38 Czyli mam rozumieć, że te 351 mln. to suma poprzednich podpisanych umów (aneksów)? :o
Nie, 351mln to dofinansowanie z programu KPO, wartość zamówienia (wszystkie 50 wagonów 2 serii) wyniosła 619 mln:
viewtopic.php?p=561#p561

kucyk
Ekspert
Posty: 2447
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: [PESA BYDGOSZCZ] 90 TRAMWAJÓW (30(15+15)+30(15+15)+30(15+15))

Post autor: kucyk » 05 sie 2025, 13:48

Zatem ile dostali dofinansowania na te tramwaje? Całość zamówienia to prawie 2 mld złotych. :?

kot_feliks
Ekspert
Posty: 1284
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: [PESA BYDGOSZCZ] 90 TRAMWAJÓW (30(15+15)+30(15+15)+30(15+15))

Post autor: kot_feliks » 05 sie 2025, 15:08

To nie jest dofinansowanie na wagony Pesy, tylko refinansowanie zakupu lajkoników. Niemniej skoro tam dostali dofinansowanie i zwalniają się środki, to można je przeznaczyć na kolejne zakupy.

Gdyby faktycznie zakupiono 90 szt. nowych wagonów, to do kasacji idą raczej na pewno E1, E1+c3, 2x105Na, 3x105Na, wszystkie N8 i obstawiam również wszystkie EU8N(?). Zastanawiałbym się nawet, czy nie skasują również jakichś pojedynczych GT8.

Po kasacji wszystkich E1, c3, 105Na, N8, EU8N i tak zwiększa się ilość taboru (nie mówiąc o pojemności), a już obecnie, nawet przy uwzględnieniu KST-IV i ew. otwarcia Azorów rezerwa jest bardzo duża.

canoe_bart
Miłośnik
Posty: 76
Rejestracja: 23 lis 2024, 14:48
Kontakt:

Re: [PESA BYDGOSZCZ] 90 TRAMWAJÓW (30(15+15)+30(15+15)+30(15+15))

Post autor: canoe_bart » 05 sie 2025, 17:29

kucyk pisze: 05 sie 2025, 13:48 Zatem ile dostali dofinansowania na te tramwaje? Całość zamówienia to prawie 2 mld złotych. :?
Ogólnie takie zamówienia są w pierwszej kolejności finansowane ze środków własnych, które się opierają przede wszystkim na płatnościach w ramach wieloletnich umów przewozowych (tak finansowano zakupy pierwszych NGT6 czy Lajkoników II). Narazie dostali te 351 mln zł z KPO za poprzednio zamówione wagony + jeszcze nieco ponad 64 mln zł z FEnIKS-a już bezpośrednio na Twisty (na nieco ponad 500 mln zł ze złożonego wniosku; jest to finansowanie udzielane na kwotę netto, czyli bez VAT), co daje kwotę ponad 415 mln zł, co w połączeniu z finansowaniem własnym powinno wystarczyć na pełną pulę 33-metrowych wagonów dwukierunkowych. W marcu lub kwietniu prezes MPK wspominał o pożyczkach opiewających łącznie na 750 mln zł ze spłatą przez następne 20 lat, o które też się starają - pytanie, jak tutaj się sprawa się potoczyła, bo jak dotąd nie ma żadnych publicznie dostępnych informacji w tej sprawie. Zapewne MPK dostanie w międzyczasie zwrot VAT z tytułu inwestycji w tabor, także jest duża szansa, że w niedługiej perspektywie po podpisaniu umów na dwukierunkowce spółka zawrze też umowy wykonawcze na wszystkie 30 wagonów 40-metrowych (możliwe, że wystarczy też środków na pierwszą umowę wykonawczą 33-metrowe wagony jednokierunkowe).
kot_feliks pisze: 05 sie 2025, 15:08 Gdyby faktycznie zakupiono 90 szt. nowych wagonów, to do kasacji idą raczej na pewno E1, E1+c3, 2x105Na, 3x105Na, wszystkie N8 i obstawiam również wszystkie EU8N(?). Zastanawiałbym się nawet, czy nie skasują również jakichś pojedynczych GT8.

Po kasacji wszystkich E1, c3, 105Na, N8, EU8N i tak zwiększa się ilość taboru (nie mówiąc o pojemności), a już obecnie, nawet przy uwzględnieniu KST-IV i ew. otwarcia Azorów rezerwa jest bardzo duża.
EU8N przechodziły NG góra dwa lub trzy lata temu i nie spodziewałbym się kasacji wszystkich wagonów, zwłaszcza, że MPK na pewno rękami i nogami będzie się bronić przed przenosinami choćby części GT8N czy którejś serii NGT6 do Nowej Huty. Inna sprawa, że przewoźnik może wie już coś więcej na temat swojej przyszłej pracy przewozowej, i nie mam tu na myśli wyłącznie otwarcia Meissnera czy Azorów - zresztą pierwotnie plany sprzed trzech lat zakładały zamówienie 30 wagonów w podstawie i 30 w opcji w konfiguracji, którą na szczęście oprotestowano. Przy ostatnim przetargu zakładano, że po dostarczeniu wszystkich 110 Lajkoników znikną wagony bez niskiej podłogi i klimatyzacji, ale dobrze wiemy, że tak się nie stało ze względu na budowaną obecnie trasę na Prądniku Czerwonym czy obawę przed powtórką sytuacji taborowej z jesieni 2020 r.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość