Metro / premetro

- Drogi, torowiska, chodniki, parkingi, inwestycje

Czy jesteś za budową metra w Krakowie?

Tak, metra ciężkiego
23
26%
Tak, metra lekkiego (premetra)
48
54%
Nie
15
17%
Nie mam zdania
3
3%
 
Liczba głosów: 89

kucyk
Ekspert
Posty: 2427
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Metro / premetro

Post autor: kucyk » 15 lip 2025, 18:12

Artykuł z ostatniego czerwca br.:
To obszary takie jak m.in. os. Kliny, południowy Kurdwanów, rejon Bonarki, część Prokocimia w rejonie Szpitala Uniwersyteckiego, na północy tereny w rejonie sklepu IKEA, a jeżeli chodzi o wschodnią cześć miasta, to przede wszystkim osiedle Avia, rejon ul. Sołtysowskiej.
Źródło: https://dziennikpolski24.pl/jak-pojedzi ... 2-27735895

kucyk
Ekspert
Posty: 2427
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Metro / premetro

Post autor: kucyk » 15 lip 2025, 19:34

Natomiast w maju br. padła propozycja dwóch linii metra. Jedna z Północy miasta na południe w rejony Prokocimia i Bieżanowa:
- Jeśli władze Krakowa zdecydują, do czego namawiam, że pierwsza linia metra obierze azymut z centrum miasta na północny wschód, czyli na przykład w kierunku Alei Generała Andersa do Placu Centralnego im. Ronalda Reagana, to jej drugim naturalnym azymutem powinien północny zachód, czyli ogromna dzielnica Dębniki – aż do jej najbardziej wysuniętych w kierunku autostrady A4 nowych, wielorodzinnych osiedli mieszkaniowych, czyli trzeba byłoby przejść pod Wisłą. Prostą konsekwencją takiego poprowadzenia pierwszej linii metra (linii M1) powinna być decyzja, że druga ;linia krakowskiego metra pobiegnie z północnego zachodu, czyli z terenu dzielnic Bronowice i Krowodrza, przez centrum na południowy wschód miasta, czyli do dzielnic Podgórze i Bieżanów Prokocim – proponował podczas poniedziałkowego spotkania Wojciech Matyjasiak, sekretarz zarządu Społecznego Komitetu Budowy Metra.
Źródło: https://dziennikpolski24.pl/plan-budowy ... 2-27534003

Gołąb_NGT8
Miłośnik
Posty: 86
Rejestracja: 09 mar 2025, 20:05

Re: Metro / premetro

Post autor: Gołąb_NGT8 » wczoraj, 11:07

Pierwsze linie metra powinny biec prosto. Jeśli na Hucie i Podgórzu są potoki, to niech zrobią dwie linie z przesiadką. Powinno być M1 (U1) Nowa Huta -> Bronowice Małe i M2 (U2) Prądnik Biały/AGH -> Dębniki -> Nowy Bieżanów.

Awatar użytkownika
Bautosz
Znawca
Posty: 188
Rejestracja: 26 wrz 2024, 20:40
Lokalizacja: Podgórze

Re: Metro / premetro

Post autor: Bautosz » wczoraj, 12:42

Gołąb_NGT8 pisze: wczoraj, 11:07 Pierwsze linie metra powinny biec prosto. Jeśli na Hucie i Podgórzu są potoki, to niech zrobią dwie linie z przesiadką. Powinno być M1 (U1) Nowa Huta -> Bronowice Małe i M2 (U2) Prądnik Biały/AGH -> Dębniki -> Nowy Bieżanów.
Co znaczy, że linie powinny biec prosto? Ma powstać tunel, który projektanci odrysują linijką?

Ankin
Specjalista
Posty: 236
Rejestracja: 05 lut 2025, 16:28

Re: Metro / premetro

Post autor: Ankin » wczoraj, 15:50

Bautosz pisze: wczoraj, 12:42 Co znaczy, że linie powinny biec prosto? Ma powstać tunel, który projektanci odrysują linijką?
Autorowi ww. stwierdzenia zapewne chodziło o to, żeby docelowe linie mitycznego, krakowskiego metra, które może zobaczą nasze prawnuki :lol: biegły w miarę w linii prostej bez niepotrzebnych zawijasów - coś na wzór linii M1 warszawskiego metra.

canoe_bart
Miłośnik
Posty: 56
Rejestracja: 23 lis 2024, 14:48
Kontakt:

Re: Metro / premetro

Post autor: canoe_bart » wczoraj, 20:49

Gołąb_NGT8 pisze: wczoraj, 11:07 Pierwsze linie metra powinny biec prosto. Jeśli na Hucie i Podgórzu są potoki, to niech zrobią dwie linie z przesiadką. Powinno być M1 (U1) Nowa Huta -> Bronowice Małe i M2 (U2) Prądnik Biały/AGH -> Dębniki -> Nowy Bieżanów.
W Krakowie przy aktualnych i prawdopodobnych w perspektywie następnych kilku lat marszrutach głównych linii autobusowych i tramwajowych, nie mówiąc o tym, jak kształtowała się powojenna zabudowa miasta, nie ma jak prosto poprowadzić linii metra bez dublowania głównych ciągów tramwajowych lub autobusowych - idąc Twoim tokiem rozumowania, M1 zastąpiłaby 172/572 lub większą część 4 (jeśli zależy pomysłodawcy na obsłudze centrum), a M2 najprawdopodobniej parę 503/513, nie rozwiązując większości problemów z siecią KMK i stanowiąc większy przerost formy nad treścią niż tunel tramwajowy między sanktuariami. Bronowice, Stare Podgórze czy Bieżanów nie powinny mieć pierwszeństwa przy planowaniu sieci, zwłaszcza, gdy istnieją osiedla, które w ogóle nie mają jakiegokolwiek transportu szynowego, a które nie zostały wymienione w tej koncepcji.

Ciąg bezkolizyjnego transportu szynowego (konkretną nazwę sobie darujmy, bo została w ogólnie pojętej debacie publicznej, w tym na wszelakich forach, mocno zdeprecjonowana) przy naszym promienistym oraz wiszącym na I i II obwodnicy układzie dróg i torów powinien iść możliwie w poprzek istniejących tras (przy zachowaniu dostępności do głównych węzłów komunikacyjnych), jeżeli ma być sensownym rozwiązaniem (zdaje się była jedna kandydatka w ostatnich wyborach samorządowych przed pandemią, która postulowała tunel pod prostą jak strzała średnicą kolejową w czasie, gdy już trwała tam przebudowa). Owszem, zawijasy w stylu wynikowego wariantu T6D są nieakceptowalne, tylko nie po to twórca rozporządzenia już ustanowił minimalny promień łuku na trasie metra o wielkości r = 400 m dla pojazdów o nacisku do 180 kN/oś o prędkości maksymalnej 90 km/h (warszawskie pojazdy mają co najwyżej 130 kN/oś, a wątpię, żeby krakowskie miały przekraczać tę wartość; zresztą w kwestii prędkości konstrukcyjnej jest podobnie), żeby nie móc go wykorzystać w miejscowej specyfice, która jest zgoła odmienna od tej warszawskiej, gdzie mamy szachownicowy układ urbanistyczny, który wręcz wymuszał prosty przebieg M1 z planowanych osiedli za Ursynowem do tamtejszej Huty, która miała odciążyć przeładowaną Marszałkowską czy Puławską.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość