Komunikacja miejska w 2025 roku

- Linie, trasy, rozkłady
Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 6921
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: Kaszmir » 30 lip 2025, 7:13

Jak kiedyś rozmawiałem z górą ZTP to trochę jest takie podejście, że organizację sporej części linii aglo, zwłaszcza tych co dłuższych (wyjeżdżających dalej od Krakowa), powinno się przenieść na gminy. Trochę rozumiem, a trochę szkoda. Pewnie chcą się pozbyć kosztów.

scyzor663
Specjalista
Posty: 323
Rejestracja: 10 lis 2023, 9:36

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: scyzor663 » 30 lip 2025, 8:05

Kaszmir pisze: 30 lip 2025, 7:13 Jak kiedyś rozmawiałem z górą ZTP to trochę jest takie podejście, że organizację sporej części linii aglo, zwłaszcza tych co dłuższych (wyjeżdżających dalej od Krakowa), powinno się przenieść na gminy. Trochę rozumiem, a trochę szkoda. Pewnie chcą się pozbyć kosztów.
Tyle, że gmina nie może realizować połączeń poza swoim terenem inaczej niż na bazie porozumienia. A ZTP daje takie wymagania, że gminy odpuszczają. Jedyną opcją są MLD bo tutaj ZTP nie ma nic do gadania.

Inną sprawą jest to, jaki to jest faktycznie koszt dla miasta takie linie algo, przecież bilety na II i III strefę są droższe, większość mieszkańców aglo nie ma zniżki mieszkańca, gminy dopłacają 50% do wzkm, a spora część linii aglo jednocześnie na odcinku miejskim stanowi ważną ofertę dla mieszkańców miasta.

mems
Specjalista
Posty: 233
Rejestracja: 31 sty 2024, 19:50

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: mems » 30 lip 2025, 8:33

scyzor663 pisze: 30 lip 2025, 8:05 Tyle, że gmina nie może realizować połączeń poza swoim terenem inaczej niż na bazie porozumienia. A ZTP daje takie wymagania, że gminy odpuszczają. Jedyną opcją są MLD bo tutaj ZTP nie ma nic do gadania.

Inną sprawą jest to, jaki to jest faktycznie koszt dla miasta takie linie algo, przecież bilety na II i III strefę są droższe, większość mieszkańców aglo nie ma zniżki mieszkańca, gminy dopłacają 50% do wzkm, a spora część linii aglo jednocześnie na odcinku miejskim stanowi ważną ofertę dla mieszkańców miasta.
No jeszcze opcja jest taka, że z FRPA (teoretycznie) po reformie będzie można ciągnąć kasę na odcinek KM poza granicami miasta, ale w MI nie planują zwiększenia budżetu funduszu więc i tak pieniędzy nie starczy ;).

scyzor663
Specjalista
Posty: 323
Rejestracja: 10 lis 2023, 9:36

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: scyzor663 » 30 lip 2025, 8:39

mems pisze: 30 lip 2025, 8:33 No jeszcze opcja jest taka, że z FRPA (teoretycznie) po reformie będzie można ciągnąć kasę na odcinek KM poza granicami miasta, ale w MI nie planują zwiększenia budżetu funduszu więc i tak pieniędzy nie starczy ;).
Priorytet przydzielania środków też ma się zmienić -> może wyjść tak, że organizator wojewódzki zgarnie wszystko (bo będzie miał priorytet) - później dopiero związki powiatowe, gminno-powiatowe itd. a na końcu gminy (a więc i ZTP).

mems
Specjalista
Posty: 233
Rejestracja: 31 sty 2024, 19:50

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: mems » 30 lip 2025, 8:46

scyzor663 pisze: 30 lip 2025, 8:39 Priorytet przydzielania środków też ma się zmienić -> może wyjść tak, że organizator wojewódzki zgarnie wszystko (bo będzie miał priorytet) - później dopiero związki powiatowe, gminno-powiatowe itd. a na końcu gminy (a więc i ZTP).
No tak, tylko jest jeszcze jakieś kryterium, że w planie transportowym, żeby otrzymywać dofinansowanie z frpa, to linie muszą być określone jako "walczące z wykluczeniem komunikacyjnym", cokolwiek to znaczy :lol:.

MM869
Miłośnik
Posty: 68
Rejestracja: 03 gru 2024, 9:47

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: MM869 » 30 lip 2025, 9:42

Kaszmir pisze: 30 lip 2025, 7:13 Jak kiedyś rozmawiałem z górą ZTP to trochę jest takie podejście, że organizację sporej części linii aglo, zwłaszcza tych co dłuższych (wyjeżdżających dalej od Krakowa), powinno się przenieść na gminy. Trochę rozumiem, a trochę szkoda. Pewnie chcą się pozbyć kosztów.
To powinno być jak na zachodzie, koordynowane co najmniej na poziomie powiatu albo województwa... a nie wożenie ludzi 40 km za miasto taborem kompletnie nie przystosowanym do tego.

mems
Specjalista
Posty: 233
Rejestracja: 31 sty 2024, 19:50

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: mems » 30 lip 2025, 10:19

MM869 pisze: 30 lip 2025, 9:42 To powinno być jak na zachodzie, koordynowane co najmniej na poziomie powiatu albo województwa... a nie wożenie ludzi 40 km za miasto taborem kompletnie nie przystosowanym do tego.
Koordynowane? imo po prostu gminy nie powinny na własną rękę organizować transportu tylko "zamawiać linie" u większego (ztp, czy umwm // btw kiedy marka małopolskiego transportu publicznego :lol:)

kot_feliks
Ekspert
Posty: 1282
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: kot_feliks » 30 lip 2025, 12:18

MM869 pisze: 30 lip 2025, 9:42 To powinno być jak na zachodzie, koordynowane co najmniej na poziomie powiatu albo województwa... a nie wożenie ludzi 40 km za miasto taborem kompletnie nie przystosowanym do tego.
No masz koordynację np. na trasie Proszowice - Kraków, gdzie województwo robi wszystko, aby nie dopuścić konkurencji (np. ALD) dla prywatnego przewoźnika AD :mrgreen:

Tam nawet $ dostali z funduszu na uruchomienie linii ALD na trasie Proszowice - Kraków przez Kocmyrzów, tylko się z tego wycofali, aby nie robić konkurencji prywatnej firmie jeżdżącej busikami :mrgreen:

tomek_m
Ekspert
Posty: 542
Rejestracja: 18 lut 2020, 15:21
Lokalizacja: Michałowice

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: tomek_m » 31 lip 2025, 1:17

MM869 pisze: 30 lip 2025, 9:42 To powinno być jak na zachodzie, koordynowane co najmniej na poziomie powiatu albo województwa... a nie wożenie ludzi 40 km za miasto taborem kompletnie nie przystosowanym do tego.
Przecież ALD też obsługuje większość tras taborem typowo miejskim, na wielu liniach są Urbino 10 czy 12(np na A18)
kot_feliks pisze: 30 lip 2025, 12:18 No masz koordynację np. na trasie Proszowice - Kraków, gdzie województwo robi wszystko, aby nie dopuścić konkurencji (np. ALD)
Czyli ten przewoźnik musi mieć widocznie jakieś "plecy" skoro województwo oddaje tą trasę, walkowerem zamiast wejść ze swoim przewoźnikiem KMŁ/ALD i samemu zorganizować przewozy.

Kuciak
Znawca
Posty: 159
Rejestracja: 20 paź 2020, 19:12
Lokalizacja: Kraków - Mistrzejowice

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: Kuciak » 31 lip 2025, 4:21

tomek_m pisze: 31 lip 2025, 1:17 Przecież ALD też obsługuje większość tras taborem typowo miejskim, na wielu liniach są Urbino 10 czy 12(np na A18)
Nie ma na A18 U12. Poza tym jest wymóg wysokich foteli miękkich, a nie niskich "desek" z minimalnie miękkim obiciem jak w zwykłych miejskich na większości linii. W Tarnowie są pewne wyjątki bo linie krótsze.

scyzor663
Specjalista
Posty: 323
Rejestracja: 10 lis 2023, 9:36

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: scyzor663 » 31 lip 2025, 6:01

tomek_m pisze: 31 lip 2025, 1:17 Czyli ten przewoźnik musi mieć widocznie jakieś "plecy" skoro województwo oddaje tą trasę, walkowerem zamiast wejść ze swoim przewoźnikiem KMŁ/ALD i samemu zorganizować przewozy.
Właściciel wódkę pił z pewnym ważnym panem z urzędu marszałkowskiego ;) Są nawet filmiki :D

MM869
Miłośnik
Posty: 68
Rejestracja: 03 gru 2024, 9:47

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: MM869 » 31 lip 2025, 10:42

tomek_m pisze: 31 lip 2025, 1:17 Przecież ALD też obsługuje większość tras taborem typowo miejskim, na wielu liniach są Urbino 10 czy 12(np na A18)
To że coś wygląda jak miejski to niekoniecznie taki musi być, jak jest np. LE to już inny most napędowy (tańszy w utrzymaniu), może być inna konfiguracja napędu (skrzynia + przełożenie) - to ma wpływ na zużycie paliwa a więc i na koszty. Osobna kwestia to wyposażenie dla pasażerów np. fotele, to co już ktoś powyżej wspomniał.

tomek_m
Ekspert
Posty: 542
Rejestracja: 18 lut 2020, 15:21
Lokalizacja: Michałowice

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: tomek_m » 31 lip 2025, 23:55

Kuciak pisze: 31 lip 2025, 4:21 Nie ma na A18 U12.
Ale U10 był przynajmniej w poniedziałek. Akurat miałem okazję skorzystać z ALD bo w okolicach Wieliczki zepsuło mi się auto i jakoś musiałem się dostać do "cywilizacji". Autobus widać że używany, ściągnięty z zagranicy jeszcze w reklamach zagranicznych. A to że w Krakowie MPK zamawia pojazdy z dechami zamiast siedzeń to nie znaczy że inni przewoźnicy też tak robią. ZTP powinno wymóc na MPK bardziej wygodne siedzenia.

Jelczyk
Ekspert
Posty: 1069
Rejestracja: 11 wrz 2020, 11:24

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku

Post autor: Jelczyk » 01 sie 2025, 7:11

tomek_m pisze: 31 lip 2025, 23:55 Ale U10 był przynajmniej w poniedziałek. Akurat miałem okazję skorzystać z ALD bo w okolicach Wieliczki zepsuło mi się auto i jakoś musiałem się dostać do "cywilizacji". Autobus widać że używany, ściągnięty z zagranicy jeszcze w reklamach zagranicznych. A to że w Krakowie MPK zamawia pojazdy z dechami zamiast siedzeń to nie znaczy że inni przewoźnicy też tak robią. ZTP powinno wymóc na MPK bardziej wygodne siedzenia.
I co jeszcze....??? Może czerwone dywany. Potem się dziwicie, że stawki za wzkm szybują ostro w górę.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość