Komunikacja miejska w 2025 roku
Re: Komunikacja miejska w 2025 roku
Jak kiedyś rozmawiałem z górą ZTP to trochę jest takie podejście, że organizację sporej części linii aglo, zwłaszcza tych co dłuższych (wyjeżdżających dalej od Krakowa), powinno się przenieść na gminy. Trochę rozumiem, a trochę szkoda. Pewnie chcą się pozbyć kosztów.
Re: Komunikacja miejska w 2025 roku
Tyle, że gmina nie może realizować połączeń poza swoim terenem inaczej niż na bazie porozumienia. A ZTP daje takie wymagania, że gminy odpuszczają. Jedyną opcją są MLD bo tutaj ZTP nie ma nic do gadania.Kaszmir pisze: 30 lip 2025, 7:13 Jak kiedyś rozmawiałem z górą ZTP to trochę jest takie podejście, że organizację sporej części linii aglo, zwłaszcza tych co dłuższych (wyjeżdżających dalej od Krakowa), powinno się przenieść na gminy. Trochę rozumiem, a trochę szkoda. Pewnie chcą się pozbyć kosztów.
Inną sprawą jest to, jaki to jest faktycznie koszt dla miasta takie linie algo, przecież bilety na II i III strefę są droższe, większość mieszkańców aglo nie ma zniżki mieszkańca, gminy dopłacają 50% do wzkm, a spora część linii aglo jednocześnie na odcinku miejskim stanowi ważną ofertę dla mieszkańców miasta.
Re: Komunikacja miejska w 2025 roku
No jeszcze opcja jest taka, że z FRPA (teoretycznie) po reformie będzie można ciągnąć kasę na odcinek KM poza granicami miasta, ale w MI nie planują zwiększenia budżetu funduszu więc i tak pieniędzy nie starczyscyzor663 pisze: 30 lip 2025, 8:05 Tyle, że gmina nie może realizować połączeń poza swoim terenem inaczej niż na bazie porozumienia. A ZTP daje takie wymagania, że gminy odpuszczają. Jedyną opcją są MLD bo tutaj ZTP nie ma nic do gadania.
Inną sprawą jest to, jaki to jest faktycznie koszt dla miasta takie linie algo, przecież bilety na II i III strefę są droższe, większość mieszkańców aglo nie ma zniżki mieszkańca, gminy dopłacają 50% do wzkm, a spora część linii aglo jednocześnie na odcinku miejskim stanowi ważną ofertę dla mieszkańców miasta.

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku
Priorytet przydzielania środków też ma się zmienić -> może wyjść tak, że organizator wojewódzki zgarnie wszystko (bo będzie miał priorytet) - później dopiero związki powiatowe, gminno-powiatowe itd. a na końcu gminy (a więc i ZTP).mems pisze: 30 lip 2025, 8:33 No jeszcze opcja jest taka, że z FRPA (teoretycznie) po reformie będzie można ciągnąć kasę na odcinek KM poza granicami miasta, ale w MI nie planują zwiększenia budżetu funduszu więc i tak pieniędzy nie starczy.
Re: Komunikacja miejska w 2025 roku
No tak, tylko jest jeszcze jakieś kryterium, że w planie transportowym, żeby otrzymywać dofinansowanie z frpa, to linie muszą być określone jako "walczące z wykluczeniem komunikacyjnym", cokolwiek to znaczyscyzor663 pisze: 30 lip 2025, 8:39 Priorytet przydzielania środków też ma się zmienić -> może wyjść tak, że organizator wojewódzki zgarnie wszystko (bo będzie miał priorytet) - później dopiero związki powiatowe, gminno-powiatowe itd. a na końcu gminy (a więc i ZTP).

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku
To powinno być jak na zachodzie, koordynowane co najmniej na poziomie powiatu albo województwa... a nie wożenie ludzi 40 km za miasto taborem kompletnie nie przystosowanym do tego.Kaszmir pisze: 30 lip 2025, 7:13 Jak kiedyś rozmawiałem z górą ZTP to trochę jest takie podejście, że organizację sporej części linii aglo, zwłaszcza tych co dłuższych (wyjeżdżających dalej od Krakowa), powinno się przenieść na gminy. Trochę rozumiem, a trochę szkoda. Pewnie chcą się pozbyć kosztów.
Re: Komunikacja miejska w 2025 roku
Koordynowane? imo po prostu gminy nie powinny na własną rękę organizować transportu tylko "zamawiać linie" u większego (ztp, czy umwm // btw kiedy marka małopolskiego transportu publicznegoMM869 pisze: 30 lip 2025, 9:42 To powinno być jak na zachodzie, koordynowane co najmniej na poziomie powiatu albo województwa... a nie wożenie ludzi 40 km za miasto taborem kompletnie nie przystosowanym do tego.

-
- Ekspert
- Posty: 1282
- Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57
Re: Komunikacja miejska w 2025 roku
No masz koordynację np. na trasie Proszowice - Kraków, gdzie województwo robi wszystko, aby nie dopuścić konkurencji (np. ALD) dla prywatnego przewoźnika ADMM869 pisze: 30 lip 2025, 9:42 To powinno być jak na zachodzie, koordynowane co najmniej na poziomie powiatu albo województwa... a nie wożenie ludzi 40 km za miasto taborem kompletnie nie przystosowanym do tego.

Tam nawet $ dostali z funduszu na uruchomienie linii ALD na trasie Proszowice - Kraków przez Kocmyrzów, tylko się z tego wycofali, aby nie robić konkurencji prywatnej firmie jeżdżącej busikami

Re: Komunikacja miejska w 2025 roku
Przecież ALD też obsługuje większość tras taborem typowo miejskim, na wielu liniach są Urbino 10 czy 12(np na A18)MM869 pisze: 30 lip 2025, 9:42 To powinno być jak na zachodzie, koordynowane co najmniej na poziomie powiatu albo województwa... a nie wożenie ludzi 40 km za miasto taborem kompletnie nie przystosowanym do tego.
Czyli ten przewoźnik musi mieć widocznie jakieś "plecy" skoro województwo oddaje tą trasę, walkowerem zamiast wejść ze swoim przewoźnikiem KMŁ/ALD i samemu zorganizować przewozy.kot_feliks pisze: 30 lip 2025, 12:18 No masz koordynację np. na trasie Proszowice - Kraków, gdzie województwo robi wszystko, aby nie dopuścić konkurencji (np. ALD)
Re: Komunikacja miejska w 2025 roku
Nie ma na A18 U12. Poza tym jest wymóg wysokich foteli miękkich, a nie niskich "desek" z minimalnie miękkim obiciem jak w zwykłych miejskich na większości linii. W Tarnowie są pewne wyjątki bo linie krótsze.tomek_m pisze: 31 lip 2025, 1:17 Przecież ALD też obsługuje większość tras taborem typowo miejskim, na wielu liniach są Urbino 10 czy 12(np na A18)
Re: Komunikacja miejska w 2025 roku
Właściciel wódkę pił z pewnym ważnym panem z urzędu marszałkowskiegotomek_m pisze: 31 lip 2025, 1:17 Czyli ten przewoźnik musi mieć widocznie jakieś "plecy" skoro województwo oddaje tą trasę, walkowerem zamiast wejść ze swoim przewoźnikiem KMŁ/ALD i samemu zorganizować przewozy.


Re: Komunikacja miejska w 2025 roku
To że coś wygląda jak miejski to niekoniecznie taki musi być, jak jest np. LE to już inny most napędowy (tańszy w utrzymaniu), może być inna konfiguracja napędu (skrzynia + przełożenie) - to ma wpływ na zużycie paliwa a więc i na koszty. Osobna kwestia to wyposażenie dla pasażerów np. fotele, to co już ktoś powyżej wspomniał.tomek_m pisze: 31 lip 2025, 1:17 Przecież ALD też obsługuje większość tras taborem typowo miejskim, na wielu liniach są Urbino 10 czy 12(np na A18)
Re: Komunikacja miejska w 2025 roku
Ale U10 był przynajmniej w poniedziałek. Akurat miałem okazję skorzystać z ALD bo w okolicach Wieliczki zepsuło mi się auto i jakoś musiałem się dostać do "cywilizacji". Autobus widać że używany, ściągnięty z zagranicy jeszcze w reklamach zagranicznych. A to że w Krakowie MPK zamawia pojazdy z dechami zamiast siedzeń to nie znaczy że inni przewoźnicy też tak robią. ZTP powinno wymóc na MPK bardziej wygodne siedzenia.
Re: Komunikacja miejska w 2025 roku
I co jeszcze....??? Może czerwone dywany. Potem się dziwicie, że stawki za wzkm szybują ostro w górę.tomek_m pisze: 31 lip 2025, 23:55 Ale U10 był przynajmniej w poniedziałek. Akurat miałem okazję skorzystać z ALD bo w okolicach Wieliczki zepsuło mi się auto i jakoś musiałem się dostać do "cywilizacji". Autobus widać że używany, ściągnięty z zagranicy jeszcze w reklamach zagranicznych. A to że w Krakowie MPK zamawia pojazdy z dechami zamiast siedzeń to nie znaczy że inni przewoźnicy też tak robią. ZTP powinno wymóc na MPK bardziej wygodne siedzenia.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Ahrefs [Bot], Bing [Bot] i 1 gość