Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

- Linie, trasy, rozkłady
MM869
Miłośnik
Posty: 72
Rejestracja: 03 gru 2024, 9:47

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: MM869 » 01 paź 2025, 19:34

Aułrora pisze: 01 paź 2025, 17:38 Jest to racja. Jednakże w żaden sposób nie można odnieść wrażenia, że osoby mające kompetencje i narzędzia chcą dążyć z mieszkańcami do wspólnego celu jakim jest zrównoważony transport w Krakowie. Szybki, efektywny i co najważniejsze dla mieszkańców.

Należy pamiętać, że urzędnik jest dla ludzi a nie na odwrót. Stąd czasami pisząc jakieś pisma do ZTP, otrzymuje się tak często irracjonalne odpowiedzi, że to głowa mała (miałem tak w przypadku mojego pisma dot. zmiany nazwy przystanku Babińskiego na Szpital Babińskiego, ale nie będe tego rozwijał bo bez sensu).
I co zawsze jest tak, że urzędnik ma racje bo ma kompetencje, a osoba która ich nie ma jest idiotą i sie nie zna? Na pierwszy rzut oka mogłoby tak się wydawać, bo wiadomo, że matematyk który ciągle bada meandry matematyczne wie więcej niż uczeń podstawówki. Jednakże transport to nie są utarte schematy tylko ciągle żyjący system a często mieszkańcy zwracają uwagę z miejsc w którym żyją, przedstawiają problemy jakie ich dotykają. I co? Po napisaniu pisma odpowie urzędnik, że wszystko jest git to znaczy, że jest?
Tak sobie śledzę tą całą dyskusję i zapominacie wszyscy o jednej istotnej kwestii, a mianowicie upolitycznieniu tego wszystkiego. Oficjalnie pomimo dziury w budżecie żadnych cięć przecież nie ma - taki idzie przekaz z samej góry - więc urzędnik niestety musi lawirować odpowiadając i wymyślać argumenty z kosmosu, bo inaczej nikt mu takiego pisma nie podpisze.
Czy inny przykład (skoro już wywołałeś temat nazw przystanków) - wrzutki z góry pt. zmieniamy nazwę przystanku bo ktoś sobie poszedł do prezydenta i coś załatwił, albo prezydent miał wizję i chciał komuś zrobić przyjemność - a później urzędnik znowu nie dość, że jest obwiniany za nie swoje pomysły to jeszcze musi się z nich w kretyński sposób tłumaczyć bo inaczej pracę straci.
Więc to nie tak że fachowców nie ma, ale nawet najlepszy fachowiec nie pomoże, jeśli mu się nie pozwoli w spokoju pracować tylko decydenci na poziomie politycznym wiedzą lepiej.

Awatar użytkownika
Aułrora
Specjalista
Posty: 445
Rejestracja: 30 lis 2022, 2:13
Lokalizacja: Kraków - Kobierzyn

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: Aułrora » 01 paź 2025, 20:31

MM869 pisze: 01 paź 2025, 19:34 Tak sobie śledzę tą całą dyskusję i zapominacie wszyscy o jednej istotnej kwestii, a mianowicie upolitycznieniu tego wszystkiego. Oficjalnie pomimo dziury w budżecie żadnych cięć przecież nie ma - taki idzie przekaz z samej góry - więc urzędnik niestety musi lawirować odpowiadając i wymyślać argumenty z kosmosu, bo inaczej nikt mu takiego pisma nie podpisze.
Czy inny przykład (skoro już wywołałeś temat nazw przystanków) - wrzutki z góry pt. zmieniamy nazwę przystanku bo ktoś sobie poszedł do prezydenta i coś załatwił, albo prezydent miał wizję i chciał komuś zrobić przyjemność - a później urzędnik znowu nie dość, że jest obwiniany za nie swoje pomysły to jeszcze musi się z nich w kretyński sposób tłumaczyć bo inaczej pracę straci.
Więc to nie tak że fachowców nie ma, ale nawet najlepszy fachowiec nie pomoże, jeśli mu się nie pozwoli w spokoju pracować tylko decydenci na poziomie politycznym wiedzą lepiej.
To co piszesz jest jak największą prawdą, tylko po prostu aspektów jest tak dużo, że nie wszystkich poruszyłem. Bo to również jest ogromnym problemem, czasem nawet "rakiem" (najlepszym przykładem jest nacisk radnego na "pełną nazwę" Ronda Kocmyrzowskiego).

Jednakże przychodzimy na tematy, że ryba psuje się od głowy, ale tak jak masz jeszcze kontakt z urzędnikami i masz jakąś siłę sprawczą, ale radni i prezydencji są tak "wysoko postawieni" w stosunku do szarego obywatela, że wywrzeć w tym aspekcie wpływu jest ciężko a nawet jest to niemożliwe (mówią tam na "górze" że ma być tak i koniec :( )
"Festina lente 106 ad Łagiewniki" ~ Dawid (czyli ja ;) )

scyzor663
Specjalista
Posty: 374
Rejestracja: 10 lis 2023, 9:36

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: scyzor663 » 02 paź 2025, 6:15

Kuba Ciepły Guzik pisze: 01 paź 2025, 17:41 Tutaj jestem zdziwiony. Nie mam pojęcia, na jakiej zasadzie to działa (być może na zasadzie wzajemnych porozumień?). Jestem jednak pewien, że w Krakowie nie wynika to z oporu miasta - byłem wystarczająco blisko całej sprawy. Spodziewam się, że wynika to z porozumień, w wyniku których gminy powierzyły Miastu organizację połączeń międzypowiatowych na swoim terenie.
Widzisz panie wszechwiedzący - z "wiem, że tak nie można" przeszedłeś na "nie wiedziałem, że tak można".
Kuba Ciepły Guzik pisze: 01 paź 2025, 17:41 Jestem jednak pewien, że w Krakowie nie wynika to z oporu miasta - byłem wystarczająco blisko całej sprawy. Spodziewam się, że wynika to z porozumień, w wyniku których gminy powierzyły Miastu organizację połączeń międzypowiatowych na swoim terenie.
Tak samo pewien jak wcześniej? Też jestem blisko sprawy i wiem, że przynajmniej dwie gminy próbowały i zrezygnowały. I to nie ze względu na problemy prawne tylko wygórowane, a wręcz nierealne wymagania miasta. Porozumienia można zmienić, jeśli się tylko chce.
Kuba Ciepły Guzik pisze: 01 paź 2025, 17:41 Zresztą, gdyby miasto tępiło gminy, to nie wyraziłoby zgody na korzystanie z przystanków w granicach miasta liniom typu M2.
Skończ waść... Bo to już nie jest manipulacja tylko zwyczajne kłamstwo. Michałowickie M2 kończy się na przystanku "Piastów SKA". Dalej to już linia prywatna.

mems
Specjalista
Posty: 241
Rejestracja: 31 sty 2024, 19:50

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: mems » 02 paź 2025, 10:19

scyzor663 pisze: 02 paź 2025, 6:15 Skończ waść... Bo to już nie jest manipulacja tylko zwyczajne kłamstwo. Michałowickie M2 kończy się na przystanku "Piastów SKA". Dalej to już linia prywatna.
takie wynalazki z udawaną komercją również stosuje GPA na fragmentach linii w Warszawie :lol:

suchy
Ekspert
Posty: 1238
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: suchy » 03 paź 2025, 10:08

Kojak pisze: 01 paź 2025, 18:08 A dlaczego transport w metropoli to nie robota dla firm rodzinnych? A gdzie lokalny patriotyzm?
A gdzie lokalne podatki?
Rodzinne firmy i lokalny patriotyzm masz w GZM (Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia) - wszystkie ichniejsze Nowaki, Irexy, Kłosoki, Pawelce, Lazary, Transgóry. Ba, niektórzy z nich nawet tworzą po kilka firm (np. Irex Ireneusz Kozieł / Irex-1 / Irex-2) :lol:

Tylko weź najpierw zapytaj mieszkańców Śląska:
- jaką jakość oraz poziom utrzymania oferują ich pojazdy (np. najtańsze Mazy, brak codziennego OC, sprzątania, klapy trzymające się na taśmie klejącej albo trytytkach),
- jak wygląda kwestia podstawiania pojazdów zastępczych (przewoźnik stacjonuje np. w Świerklańcu albo Zendku, a obsługuje linie w Chorzowie czy Katowicach 20-25km dalej)
- albo też jakich kierowców zatrudniają - jako że ma być TANIO, to potrafią przyjmować Kazachów, Azerów, Gruzinów, którzy nie potrafią powiedzieć słowa w języku polskim albo czasami posługują się fałszywymi prawami jazdy - bo Polak za oferowane warunki oraz wynagrodzenie nawet nie myśli o zatrudnieniu.

Tutaj info o wypłatach w komunalnym PKM Katowice - więc można zakładać, że prywaciarz na pewno nie płaci więcej, tylko jeszcze mniej :D

Aha - no i wcale kilkanaście czy kilkadziesiąt rodzinnych firm nie musi być tańszych od jednego komunalnego przewoźnika :lol: :lol: :lol:
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia znalazła się w centrum jednej z największych spraw antymonopolowych ostatnich lat. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów postawił zarzuty aż 11 przewoźnikom biorącym udział w przetargu na obsługę linii autobusowych w latach 2022–2029. Łączna wartość przetargu to 1,3 miliarda złotych.

Wśród firm, które znalazły się pod lupą UOKiK, są znani regionalni przewoźnicy: IREX-1, IREX-2, Ireneusz Kozieł IREX (Świętochłowice), Meteor (Katowice), Transgór (Mysłowice), Kłosok (Żory), Benedykt Nowak Nowak Transport (Świerklaniec), A21 (Żory), Usługi Transportowe Krzysztof Pawelec (Biechów), PKS Południe (Świerklaniec), LZ Apolinary Lazar i Marcin Lazar (Zendek).

https://www.infokatowice.pl/2025/06/17/ ... a-zlotych/
Przedsiębiorcy, przeciwko którym prowadzone jest postępowanie, zamiast konkurować mieli umówić się, który z nich będzie świadczył usługi w poszczególnych obszarach. Zawarte umowy oraz korespondencja mailowa, świadczą o tym, że przewoźnicy mogli skoordynować swoje działania, tak aby mieć pewność co do tego, kto wygra poszczególne części przetargu i będzie świadczyć usługi na ustalonych pomiędzy sobą obszarach. Dzięki takim praktykom uczestnicy przetargu mieli zagwarantować sobie, że nadal będą działali w dotychczas obsługiwanych częściach aglomeracji śląskiej zamiast rywalizować o to pomiędzy sobą warunkami w przetargu.

https://www.slazag.pl/11-przedsiebiorco ... -wiadomosc

Kojak
Ekspert
Posty: 911
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: Kojak » 03 paź 2025, 13:55

No to masz wybor: albo starsze wozy gorszej jakosci, albo droższa komunikacja. Do tego jeżdżącą rzadziej i nie wszędzie.
Przykład ze Śląska- ok. Przyjrzymy sie Małopolsce ile jest miejsc, gdzie nie dociera państwowa komunikacja tylko prywaciarz. Coś jeszcze chciałbyś dodać?

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 7022
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: Kaszmir » 06 paź 2025, 0:51

Nie rozumiem osób, które cieszy, że gminy zapłacą więcej. Budżety gmin nie są z gumy i przynajmniej w części z nich wzrost stawek odbije się na liczbie kursów. A przecież te kursy obsługują też krakusów, np. "2x9" zbierają pasażerów z Bielan i Przegorzał, "2x8 z Bronowic i Mydlnik, itd. Pomijając kwestię większych korków, to historia dowodzi, że w przypadku ograniczania/likwidacji linii aglo, na odcinku miejskim w najlepszym razie dokłada się mniej kursów niż było, a często w ogóle się ich nie dokłada.

Zastanawiam się też, jak to będzie ze wskazywaniem końcówki dla aglo przez ZTP. Do tej pory też tak to działało, jednak teraz brzmi, że może być kolejnym punktem gdzie urzędnicy będą szukać oszczędności. Czy takie "274" zachowa końcówkę "Podgórze SKA", czy będzie na siłę skracane do N. Bieżanowa tak jak "244"?

Nie odczuwam też, by gminy były faworyzowane czy traktowane zbyt dobrze. Wręcz przeciwnie, zastanawiam się czy Kraków nie próbuje łatać swojej dziury budżetowej kosztem gmin. Dość przypomnieć, że w ostatnim czasie stawka aglo rosła szybciej niż miejska (np. z 2024 na 2025 miejska wzrosła o 3,3%, a aglo o 9,1% czyli blisko trzykrotnie więcej), a stawka za przeguby aglo jest teraz wyższa nawet od miejskiej (czemu?)

scyzor663
Specjalista
Posty: 374
Rejestracja: 10 lis 2023, 9:36

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: scyzor663 » 06 paź 2025, 6:42

Kaszmir pisze: 06 paź 2025, 0:51 Nie rozumiem osób, które cieszy, że gminy zapłacą więcej.
Widzisz, niektórzy by otoczyli Kraków murem na wzór Berlina Zachodniego.

Ydhflx
Ekspert
Posty: 683
Rejestracja: 14 gru 2022, 22:17

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: Ydhflx » 06 paź 2025, 9:48

Kaszmir pisze: 06 paź 2025, 0:51 a stawka za przeguby aglo jest teraz wyższa nawet od miejskiej (czemu?)
To nie tak, że miejska jest uśredniona za przeguby i solówki?

W sumie nadal nie uzasadnia to dlaczego zarówno solówki i przeguby aglo rosły szybciej niż miejskie.

Kojak
Ekspert
Posty: 911
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: Kojak » 06 paź 2025, 9:50

Kaszmir pisze: 06 paź 2025, 0:51 Nie odczuwam też, by gminy były faworyzowane czy traktowane zbyt dobrze. Wręcz przeciwnie, zastanawiam się czy Kraków nie próbuje łatać swojej dziury budżetowej kosztem gmin. Dość przypomnieć, że w ostatnim czasie stawka aglo rosła szybciej niż miejska (np. z 2024 na 2025 miejska wzrosła o 3,3%, a aglo o 9,1% czyli blisko trzykrotnie więcej), a stawka za przeguby aglo jest teraz wyższa nawet od miejskiej (czemu?)
Tu jest pies pogrzebany. Gołym okiem widać, ze Kraków próbuje łatać dziurę finansową przerzucając część kosztów na gminy. A to prowadzi do tego, ze będzie więcej busów.
Większa stawka dla gmin, to mniej kursów Aglo.
Mniej kursów Aglo to więcej miejsca dla "prywaciarzy".

suchy
Ekspert
Posty: 1238
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: suchy » 06 paź 2025, 10:45

Kaszmir pisze: 06 paź 2025, 0:51 Nie odczuwam też, by gminy były faworyzowane czy traktowane zbyt dobrze. Wręcz przeciwnie, zastanawiam się czy Kraków nie próbuje łatać swojej dziury budżetowej kosztem gmin. Dość przypomnieć, że w ostatnim czasie stawka aglo rosła szybciej niż miejska (np. z 2024 na 2025 miejska wzrosła o 3,3%, a aglo o 9,1% czyli blisko trzykrotnie więcej), a stawka za przeguby aglo jest teraz wyższa nawet od miejskiej (czemu?)
No a nie pomyślałeś, że część kursów aglomeracyjnych jest zwyczajnie nieopłacalna i nie pokrywana z biletów?

Na przykład pierwsze kursy wyjazdowe - no ludzie, nie wmówicie mi że np. z Salwatora w środku tygodnia o godzinie:
3:00 (229 do Kamienia),
3:01 (249 do Czernichowa),
3:16 (269 do Rybnej),
3:22 (239 do Jeziorzan),
3:23 (259 do Czernichowa),
3:29 (ponownie 269 do Rybnej),
autobusy odjeżdżają wypchane po sufit pasażerami.

Tak samo ostatnie kursy - ile osób jedzie o 23.30 - 0.00 z Kamienia, Czernichowa czy Rybnej w kierunku Krakowa?

I Kraków za takie kursy musi pokrywać 100% na swoim terenie + 50% na terenie aglomeracji, zysku z tego nie ma praktycznie żadnego - a koszty przecież rosną co roku (chociażby wynagrodzenia dla prowadzących).

Owszem - w samym Krakowie też na pewno zdarzają się takie puste kursy, którymi pojedzie 1-2 osoby na całej trasie. Ale przypominam, że podstawowym obowiązkiem Gminy jest dbanie o własnych mieszkańców, a nie o obcych jadących do/z innych gmin.

Więc tak jak pustawy kurs po terenie Krakowa jest jakoś tam uzasadniony, bo służy mieszkańcom - tak pusty kurs aglomeracyjny zupełnie nie jest w interesie Krakowa.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 7022
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: Kaszmir » 06 paź 2025, 11:31

suchy pisze: 06 paź 2025, 10:45Na przykład pierwsze kursy wyjazdowe - no ludzie, nie wmówicie mi że np. z Salwatora w środku tygodnia o godzinie:
3:00 (229 do Kamienia),
3:01 (249 do Czernichowa),
3:16 (269 do Rybnej),
3:22 (239 do Jeziorzan),
3:23 (259 do Czernichowa),
3:29 (ponownie 269 do Rybnej),
autobusy odjeżdżają wypchane po sufit pasażerami.

Tak samo ostatnie kursy - ile osób jedzie o 23.30 - 0.00 z Kamienia, Czernichowa czy Rybnej w kierunku Krakowa?
suchy było nieraz wspominane, że gminy nie chcą tych kursów. One są wymuszone przez Kraków bo MPK nie chce jechać do punktów startowych w aglomeracji "za darmo".

Dla mnie to kolejny przykład naciągania gmin bo zmusza się je do płacenia za coś, czego nie chcą i nie potrzebują.

Kojak
Ekspert
Posty: 911
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: Kojak » 06 paź 2025, 11:48

Dodam do wypowiedzi Kaszmira, że kiedyś (nie pamiętam kiedy to zostało zmienione), ale w latach 90-tych i 2000-nych linie podmiejskie zaczynały i kończyły na końcówce podmiejskiej. Najwcześniejsze wyjazdy były zaraz po 3 rano z zajezdni (226 do Chrosnej był pierwszy wyjazd) i autobus liniowo jechał dopiero w kierunku "do Krakowa". Ze zjazdami było podobnie, autobus kończył na wsi i stamtąd zjeżdżał do Zajezdni.

To co jest teraz, to sztuczne wydłużeniem czasu pracy kierowców i zrywanie ich w środku nocy na równe nogi, żeby wykonali liniowo bezsensowne pół kółka.

suchy
Ekspert
Posty: 1238
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: suchy » 06 paź 2025, 13:01

Kaszmir pisze: 06 paź 2025, 11:31 suchy było nieraz wspominane, że gminy nie chcą tych kursów. One są wymuszone przez Kraków bo MPK nie chce jechać do punktów startowych w aglomeracji "za darmo".

Dla mnie to kolejny przykład naciągania gmin bo zmusza się je do płacenia za coś, czego nie chcą i nie potrzebują.
No ale czy w jednym czy drugim rozwiązaniu, to i tak gminy zapłacą za ten dojazd - jeśli nie w postaci wzkm jako kurs liniowy o 3 nad ranem czy o 24 w nocy, to w postaci jeszcze wyższej stawki za wzkm (bo MPK uwzględni koszt pustego porannego przelotu z zajezdni na wioskę oraz nocnego powrotu z wioski do zajezdni).
Kojak pisze: 06 paź 2025, 11:48 To co jest teraz, to sztuczne wydłużeniem czasu pracy kierowców i zrywanie ich w środku nocy na równe nogi, żeby wykonali liniowo bezsensowne pół kółka.
No ale ile twoim zdaniem można byłoby oszczędzić czasu, gdyby autobus z zajezdni zamiast jechać liniowo to jechał jako przejazd techniczny na wioskę? Z 10 minut później by się odbył wyjazd z zajezdni - przecież te ranne przeloty są skrócone (np. 229 o 3:00 ma 48min przelotu, a o 13:00 ma 54min)? No straszna różnica - na wyjazd o 2:50 kierowca zrywa się w środku nocy, ale o 3:00 to już byłby prawie środek dnia :D

Awatar użytkownika
yosujiro
Ekspert
Posty: 1697
Rejestracja: 19 lut 2020, 18:54

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: yosujiro » 06 paź 2025, 14:11

Mimo wszystko czasem ktoś skorzysta, a skoro i tak wyjazd jest prawie w całości po trasie? A to naprawdę nie byłyby duże różnice w przelocie. Na pewno w przypadku linii z Salwatora te poranne kursy są o tyle debilne, że... nie ma jak na nie dojechać. Na Podwawelskim było pod tym względem dużo lepiej. Skoro już są, skoro i tak wszystkie autobusy na wyjeździe robią nawrót pod Jubilatem, to nie mogą się te kursy przed pierwszymi kursami tramwajów zaczynać po Jubilatem?
Ostatnio zmieniony 06 paź 2025, 14:11 przez yosujiro, łącznie zmieniany 1 raz.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Ahrefs [Bot], Majestic-12 [Bot] i 3 gości