Inwestycja w ekologię - czy nas stać i czy się opłaca?

- Drogi, torowiska, chodniki, parkingi, inwestycje
Kojak
Ekspert
Posty: 819
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Inwestycja w ekologię - czy nas stać i czy się opłaca?

Post autor: Kojak » dzisiaj, 11:05

W tym wątku chciałbym zainteresować forumowiczów kosztami ekologicznych urojeń tudzież obecnej polityki ekologicznej Krakowa, Małopolski, Polski i Europy. W tym roku rozstrzygnięto (lub rozpisano i otrzymano oferty) kilka przetargów na autobusy zarówno z napędem spalinowym jak i elektrycznym a także zasilanych wodorem. Stanowi to doskonałą okazję do dość wiarygodnego porównania kosztów autobusów.

Wątek w dziale "Infrastruktura i inwestycje", bo mniej on dotyczy samych autobusów, a bardziej właśnie kosztów i inwestycji, także w infrastrukturę. Jest to próba odpowiedzi na pytanie: "Czy ekologia nam się opłaca? Czy stać nas na ekologię?" Czy może jest to "krakowski snobizm"? A może po prostu ulegamy trendom modowym i politycznym?

Poniżej zestawienie cen z aktualnych, tegorocznych przetargów. Bez uwzględnienia dofinansowania, bo owe "dofinansowanie" jest w istocie przesuwaniem kosztów z budżetu miejskiego, na znacznie szerszą grupę, o czym należe pamiętać, acz nie sposób o tym wnikliwie pisać nie będąc ekonomistą. Wszak wiadomo, że rządy pieniędzy nie produkują, jedynie je drukują, a dodruk pustego pieniądza, to większa inflacja, a inflacja jest niewidzialnym podatkiem. I tak dalej, i tak dalej.

Napęd spalinowy
Krakowskie zamówienie ramowe na flotę Euro 6 Zamówienie podpisane 18 czerwca 2025 r. to największy od kilku lat kontrakt dotyczący autobusów spalinowych w Krakowie. MPK planuje sukcesywną dostawę maksymalnie:
90 sztuk 12-metrowych autobusów Solaris Urbino 12 – 1,35 mln zł netto za sztukę,
60 przegubowych autobusów 18-metrowych – 1,825 mln zł netto za sztukę,
30 autobusów midi (10,5 metra) – 1,3 mln zł netto za sztukę,
10 podmiejskich autobusów – 1,39 mln zł netto za sztukę.
Tekst pochodzi z portalu Transinfo przeczytaj więcej: https://transinfo.pl/infobus/mpk-krakow ... autosanow/

12 metrowy koszt: 1,35 mln
18m metrowy koszt: 1,82 mln



Napęd elektryczny
27 stycznia MPK Kraków otrzymało dwie oferty. Od:

w zadaniu numer 1
(22 standardowe autobusy z ładowarkami) Solaris Bus & Coach - spółka zaproponowała cenę 65 458 140,00 PLN brutto (53 224 500,00 PLN netto) z ceną jednostkową netto: autobus 2 321 800,00 PLN,
ładowarka 97 200,00 PLN.
Irizar e-mobility - spółka zaoferowała cenę 66 413 303,88 PLN brutto (54 012 439,75 PLN netto) z ceną jednostkową netto: autobus 2 349 196,00 PLN,
ładowarka 105 102,00 PLN.
Tekst pochodzi z portalu Transinfo przeczytaj więcej: https://transinfo.pl/infobus/irizar-vs- ... -faworyta/
W zadaniu 2 (10 przegubowych autobusów z ładowarkami):
Solaris zaproponował cenę 40 516 200,00 PLN brutto (32 936 748,78 PLN netto) z ceną jednostkową netto: autobus 3 196 800,00 PLN,
ładowarka 97 200,00 PLN,
Irizar cenę 43 744 667,10 PLN brutto (35 558 266,83 PLN netto) z ceną jednostkową netto: autobus 3 451 375,00 PLN,
ładowarka 105 102,00 PLN.

Budżet MPK na Zadanie 1 wynosi 74 279 700 PLN brutto, a na Zadanie 2 45 571 500 PLN brutto. Czyli obie oferty mieszczą się w budżecie, ale Solaris oferuje większy zapas. I jest naszym faworytem do zwycięstwa w obu częściach zamawiania MPK.
Tekst pochodzi z portalu Transinfo przeczytaj więcej: https://transinfo.pl/infobus/irizar-vs- ... -faworyta/

12 metrowy koszt: 2,3 mln
18m metrowy koszt: 3,2 mln


Napęd wodorowy
Zadanie 1 (3 autobusy 12 m): Cena brutto: 14.391.000 PLN / Cena netto: 11.700.000 PLN, co daje cenę jednostkową netto za jeden autobus eCiatro fuel cell na poziomie 3.900.000 PLN.
Zadanie 2 (2 autobusy 18 m): Cena brutto: 12.546.000 PLN / Cena netto: 10.200.000 PLN, co daje cenę jednostkową netto za jeden autobus Mercedes-Benz eCiatro fuel cell na poziomie 5.100.000 PLN.
Tekst pochodzi z portalu Transinfo przeczytaj więcej: https://transinfo.pl/infobus/koleje-mal ... zarny-kon/
Analiza budżetowa W przetargu rozstrzygniętym 30 maja 2025 roku, PAK-PCE zaoferował 8 autobusów wodorowych MAXI za 28.665.356 PLN brutto / 23.305.168 PLN netto, co daje cenę jednostkową netto za jeden autobus NesoBus 12 na poziomie 2.913.146 PLN netto.
Tekst pochodzi z portalu Transinfo przeczytaj więcej: https://transinfo.pl/infobus/mzk-konin- ... z-nesobus/

Tutaj jest ciekawa sytuacja bo wodorowa solówka ze stajni Mercedesa jest o 1 mln PLN netto droższa niż Nesobus.

12 metrowy koszt: 2,9 - 3,9 mln
18m metrowy koszt: 5,1 mln


W kolejnym poście postaram się zamieścic zestawienie z kosztami energii.

Awatar użytkownika
sorig
Specjalista
Posty: 461
Rejestracja: 21 lut 2020, 11:22

Re: Inwestycja w ekologię - czy nas stać i czy się opłaca?

Post autor: sorig » dzisiaj, 11:24

Doświadczenia Jaworzna pokazują, że całkowite koszty związane z zakupem i eksploatacją autobusów elektrycznych są niższe niż spalinowych.

https://www.transport-publiczny.pl/wiad ... 87032.html

krk_kmk
Miłośnik
Posty: 64
Rejestracja: 20 lis 2020, 9:59
Lokalizacja: Kraków, Dzielnica XI

Re: Inwestycja w ekologię - czy nas stać i czy się opłaca?

Post autor: krk_kmk » dzisiaj, 13:32

Wyliczenia nie mają znaczenia, skoro i tak miasta będą zmuszane poprzez np. Ustawę o elektromobilności do kupowania innych autobusów niż spalinowe. Tu chodzi o ideologię a nie ekologię czy koszty
Bez stresu, to tylko post ;)

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość