Inwestycja w ekologię - czy nas stać i czy się opłaca?

- Drogi, torowiska, chodniki, parkingi, inwestycje
Kojak
Ekspert
Posty: 823
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Inwestycja w ekologię - czy nas stać i czy się opłaca?

Post autor: Kojak » wczoraj, 11:05

W tym wątku chciałbym zainteresować forumowiczów kosztami ekologicznych urojeń tudzież obecnej polityki ekologicznej Krakowa, Małopolski, Polski i Europy. W tym roku rozstrzygnięto (lub rozpisano i otrzymano oferty) kilka przetargów na autobusy zarówno z napędem spalinowym jak i elektrycznym a także zasilanych wodorem. Stanowi to doskonałą okazję do dość wiarygodnego porównania kosztów autobusów.

Wątek w dziale "Infrastruktura i inwestycje", bo mniej on dotyczy samych autobusów, a bardziej właśnie kosztów i inwestycji, także w infrastrukturę. Jest to próba odpowiedzi na pytanie: "Czy ekologia nam się opłaca? Czy stać nas na ekologię?" Czy może jest to "krakowski snobizm"? A może po prostu ulegamy trendom modowym i politycznym?

Poniżej zestawienie cen z aktualnych, tegorocznych przetargów. Bez uwzględnienia dofinansowania, bo owe "dofinansowanie" jest w istocie przesuwaniem kosztów z budżetu miejskiego, na znacznie szerszą grupę, o czym należe pamiętać, acz nie sposób o tym wnikliwie pisać nie będąc ekonomistą. Wszak wiadomo, że rządy pieniędzy nie produkują, jedynie je drukują, a dodruk pustego pieniądza, to większa inflacja, a inflacja jest niewidzialnym podatkiem. I tak dalej, i tak dalej.

Napęd spalinowy
Krakowskie zamówienie ramowe na flotę Euro 6 Zamówienie podpisane 18 czerwca 2025 r. to największy od kilku lat kontrakt dotyczący autobusów spalinowych w Krakowie. MPK planuje sukcesywną dostawę maksymalnie:
90 sztuk 12-metrowych autobusów Solaris Urbino 12 – 1,35 mln zł netto za sztukę,
60 przegubowych autobusów 18-metrowych – 1,825 mln zł netto za sztukę,
30 autobusów midi (10,5 metra) – 1,3 mln zł netto za sztukę,
10 podmiejskich autobusów – 1,39 mln zł netto za sztukę.
Tekst pochodzi z portalu Transinfo przeczytaj więcej: https://transinfo.pl/infobus/mpk-krakow ... autosanow/

12 metrowy koszt: 1,35 mln
18m metrowy koszt: 1,82 mln



Napęd elektryczny
27 stycznia MPK Kraków otrzymało dwie oferty. Od:

w zadaniu numer 1
(22 standardowe autobusy z ładowarkami) Solaris Bus & Coach - spółka zaproponowała cenę 65 458 140,00 PLN brutto (53 224 500,00 PLN netto) z ceną jednostkową netto: autobus 2 321 800,00 PLN,
ładowarka 97 200,00 PLN.
Irizar e-mobility - spółka zaoferowała cenę 66 413 303,88 PLN brutto (54 012 439,75 PLN netto) z ceną jednostkową netto: autobus 2 349 196,00 PLN,
ładowarka 105 102,00 PLN.
Tekst pochodzi z portalu Transinfo przeczytaj więcej: https://transinfo.pl/infobus/irizar-vs- ... -faworyta/
W zadaniu 2 (10 przegubowych autobusów z ładowarkami):
Solaris zaproponował cenę 40 516 200,00 PLN brutto (32 936 748,78 PLN netto) z ceną jednostkową netto: autobus 3 196 800,00 PLN,
ładowarka 97 200,00 PLN,
Irizar cenę 43 744 667,10 PLN brutto (35 558 266,83 PLN netto) z ceną jednostkową netto: autobus 3 451 375,00 PLN,
ładowarka 105 102,00 PLN.

Budżet MPK na Zadanie 1 wynosi 74 279 700 PLN brutto, a na Zadanie 2 45 571 500 PLN brutto. Czyli obie oferty mieszczą się w budżecie, ale Solaris oferuje większy zapas. I jest naszym faworytem do zwycięstwa w obu częściach zamawiania MPK.
Tekst pochodzi z portalu Transinfo przeczytaj więcej: https://transinfo.pl/infobus/irizar-vs- ... -faworyta/

12 metrowy koszt: 2,3 mln
18m metrowy koszt: 3,2 mln


Napęd wodorowy
Zadanie 1 (3 autobusy 12 m): Cena brutto: 14.391.000 PLN / Cena netto: 11.700.000 PLN, co daje cenę jednostkową netto za jeden autobus eCiatro fuel cell na poziomie 3.900.000 PLN.
Zadanie 2 (2 autobusy 18 m): Cena brutto: 12.546.000 PLN / Cena netto: 10.200.000 PLN, co daje cenę jednostkową netto za jeden autobus Mercedes-Benz eCiatro fuel cell na poziomie 5.100.000 PLN.
Tekst pochodzi z portalu Transinfo przeczytaj więcej: https://transinfo.pl/infobus/koleje-mal ... zarny-kon/
Analiza budżetowa W przetargu rozstrzygniętym 30 maja 2025 roku, PAK-PCE zaoferował 8 autobusów wodorowych MAXI za 28.665.356 PLN brutto / 23.305.168 PLN netto, co daje cenę jednostkową netto za jeden autobus NesoBus 12 na poziomie 2.913.146 PLN netto.
Tekst pochodzi z portalu Transinfo przeczytaj więcej: https://transinfo.pl/infobus/mzk-konin- ... z-nesobus/

Tutaj jest ciekawa sytuacja bo wodorowa solówka ze stajni Mercedesa jest o 1 mln PLN netto droższa niż Nesobus.

12 metrowy koszt: 2,9 - 3,9 mln
18m metrowy koszt: 5,1 mln


W kolejnym poście postaram się zamieścic zestawienie z kosztami energii.

Awatar użytkownika
sorig
Specjalista
Posty: 461
Rejestracja: 21 lut 2020, 11:22

Re: Inwestycja w ekologię - czy nas stać i czy się opłaca?

Post autor: sorig » wczoraj, 11:24

Doświadczenia Jaworzna pokazują, że całkowite koszty związane z zakupem i eksploatacją autobusów elektrycznych są niższe niż spalinowych.

https://www.transport-publiczny.pl/wiad ... 87032.html

krk_kmk
Miłośnik
Posty: 64
Rejestracja: 20 lis 2020, 9:59
Lokalizacja: Kraków, Dzielnica XI

Re: Inwestycja w ekologię - czy nas stać i czy się opłaca?

Post autor: krk_kmk » wczoraj, 13:32

Wyliczenia nie mają znaczenia, skoro i tak miasta będą zmuszane poprzez np. Ustawę o elektromobilności do kupowania innych autobusów niż spalinowe. Tu chodzi o ideologię a nie ekologię czy koszty
Bez stresu, to tylko post ;)

mems
Specjalista
Posty: 223
Rejestracja: 31 sty 2024, 19:50

Re: Inwestycja w ekologię - czy nas stać i czy się opłaca?

Post autor: mems » wczoraj, 16:22

Jeżeli chodzi o politykę małopolski to chciałem przypomnieć, że dalej w aglomeracji krakowskiej mamy miejscowości liczące ponad 1000 mieszkańców, które nie mają dostępu do zintegrowanego transportu zbiorowego (a które są na tyle daleko, że lepiej, żeby były obsługiwane przez województwo).

Przy okazji mamy kompletnie bierne powiaty obwarzankowe, które nie finansują PTZ (nie dopłacają ani do linii MLD, ani do linii MPK).

W dlatego imo w przypadku polityki transportowej województwa najważniejsze jest to, żeby zwiększać pracę eksploatacyjną szybko, co nie jest do końca możliwe w przypadku elektryków, bo trzeba kupić nówki autobusy, zbudować stację ładowania (MLD ma chyba korzystać głównie z ładowania zajezdniowego, a wiadomo jak wyglądają bazy KMł ;) ).

tomek_m
Ekspert
Posty: 535
Rejestracja: 18 lut 2020, 15:21
Lokalizacja: Michałowice

Re: Inwestycja w ekologię - czy nas stać i czy się opłaca?

Post autor: tomek_m » wczoraj, 17:39

mems pisze: wczoraj, 16:22 Jeżeli chodzi o politykę małopolski to chciałem przypomnieć, że dalej w aglomeracji krakowskiej mamy miejscowości liczące ponad 1000 mieszkańców, które nie mają dostępu do zintegrowanego transportu zbiorowego (a które są na tyle daleko, że lepiej, żeby były obsługiwane przez województwo).
Tylko czy województwo byłoby wstanie objąć sensowną obsługą wszystkie miejscowości/gminy na terenie województwa? Przecież to ogromny obszar. Pojazdy MLD nawet z Krakowa nie wyjeżdżają w każdym kierunku, że o dosłownie kilku kursach na dobę na wielu liniach nie wspomnę.

mems
Specjalista
Posty: 223
Rejestracja: 31 sty 2024, 19:50

Re: Inwestycja w ekologię - czy nas stać i czy się opłaca?

Post autor: mems » wczoraj, 18:48

tomek_m pisze: wczoraj, 17:39 Tylko czy województwo byłoby wstanie objąć sensowną obsługą wszystkie miejscowości/gminy na terenie województwa? Przecież to ogromny obszar. Pojazdy MLD nawet z Krakowa nie wyjeżdżają w każdym kierunku, że o dosłownie kilku kursach na dobę na wielu liniach nie wspomnę.
Mają frapę, są dogadani z gminami (i czasami powiatami). Z resztą województwa to nie są tym biednym szczeblem samorządu.

Myślę, że jeżeli województwo miałoby objąć obsługą wszystkie tereny bez komunikacji miejskiej/podmiejskiej to i tak tych tras byłoby może tyle samo co u największych organizatorów w kraju (czyli nie jest to niewykonalne ;) ). A pojazdów mniej (bo wiadomo, że autobusy regionalne nie jeżdżą w cyklu co 10 minut ;) ).

Moim zdaniem to troche lepsza opcja niż gdyby każda gmina, powiat robiły coś na własną ręke i miała może max 30 pojazdów w ruchu.

Plus poziom województwa pozwala lepiej planować trasy autobusów (tu artykuł ze stanów z tym samym problemem)
https://humantransit.org/2025/03/us-rur ... oblem.html
1.png
1.png (72.63 KiB) Przejrzano 298 razy
2.png
2.png (19.81 KiB) Przejrzano 298 razy

Kojak
Ekspert
Posty: 823
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: Inwestycja w ekologię - czy nas stać i czy się opłaca?

Post autor: Kojak » wczoraj, 22:20

mems pisze: wczoraj, 16:22W dlatego imo w przypadku polityki transportowej województwa najważniejsze jest to, żeby zwiększać pracę eksploatacyjną szybko, co nie jest do końca możliwe w przypadku elektryków, bo trzeba kupić nówki autobusy, zbudować stację ładowania (MLD ma chyba korzystać głównie z ładowania zajezdniowego, a wiadomo jak wyglądają bazy KMł ;) ).
W Polskich warunkach elektryki na linie podmiejskie wydają sie niezbyt dobrym rozwiązaniem właśnie z powodow, o których piszesz. Konieczność postawienia drogiej ładowarki w jakiejś wsi, gdzie będzie ona wykorzystywana może 2x dziennie i tyle.
Stąd chyba ten przetarg na tyle autobusów z tradycyjnym silnikiem Diesla.

Natomiast ciekawym przykładem jest np. TfL czyli komunikacja w Londynie. Tam tez są nowe elektryczne autobusy (zwykle solówki i pietrusy). I one na każde ładowanie zjeżdżają na swoją zajezdnie (depot). Czyli jak wyjdziemy poza nasze schematy myślowe to mozna i tak 😉

mems
Specjalista
Posty: 223
Rejestracja: 31 sty 2024, 19:50

Re: Inwestycja w ekologię - czy nas stać i czy się opłaca?

Post autor: mems » wczoraj, 23:06

Kojak pisze: wczoraj, 22:20 W Polskich warunkach elektryki na linie podmiejskie wydają sie niezbyt dobrym rozwiązaniem właśnie z powodow, o których piszesz. Konieczność postawienia drogiej ładowarki w jakiejś wsi, gdzie będzie ona wykorzystywana może 2x dziennie i tyle.
Stąd chyba ten przetarg na tyle autobusów z tradycyjnym silnikiem Diesla.

Natomiast ciekawym przykładem jest np. TfL czyli komunikacja w Londynie. Tam tez są nowe elektryczne autobusy (zwykle solówki i pietrusy). I one na każde ładowanie zjeżdżają na swoją zajezdnie (depot). Czyli jak wyjdziemy poza nasze schematy myślowe to mozna i tak 😉
To napisałem, że MLD ma korzystać z ładowania zajezdniowego (z resztą ładowarki mogłyby być też na dworcu autobusowym, to by były zdecydowanie lepiej wykorzystane niż te na wsi ;) ). Tylko trzeba te zajezdnie wybudować, bo narazie jest plac wysypany kamyczkiem.

Justforfun
Znawca
Posty: 169
Rejestracja: 29 sie 2022, 18:20

Re: Inwestycja w ekologię - czy nas stać i czy się opłaca?

Post autor: Justforfun » dzisiaj, 2:32

mems pisze: wczoraj, 23:06 To napisałem, że MLD ma korzystać z ładowania zajezdniowego (z resztą ładowarki mogłyby być też na dworcu autobusowym, to by były zdecydowanie lepiej wykorzystane niż te na wsi ;) ). Tylko trzeba te zajezdnie wybudować, bo narazie jest plac wysypany kamyczkiem.
I wciąż nie ma żadnego problemu z postawieniem ładowarek na kamyczkach 😉
Ex kierowca MPK, PW.
Aktualnie: Kierowca KMŁ / o. Tarnów.

Kojak
Ekspert
Posty: 823
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: Inwestycja w ekologię - czy nas stać i czy się opłaca?

Post autor: Kojak » dzisiaj, 10:02

Tak jeszcze dla jasności sytuacji, chciałbym uzupełnić wątek o ceny trolejbusów, z tegorocznego przetargu na Węgrzech:
Szczegóły przetargu W odpowiedzi na ogłoszenie przetargowe na dostawę do 160 trolejbusów, Budapesti Közlekedési Központ ostatecznie otrzymało oferty od trzech producentów:

1, Konsorcjum Ikarus–Yutong, reprezentowane przez firmę Electrobus Europe Zrt. zaproponowało według doniesień węgierskich mediów pojazdy nowych platformach autobusów elektrycznych U12 i U18. Ich ceny - w wersji dla BKK - są bardzo atrakcyjne:
Trolejbusy solo MAXI na bazie U12: 451 500 euro za pojazd → 2 009 175 PLN
Trolejbusy przegubowe MEGA na bazie U18: 649 500 euro za pojazd → 2 890 275 PLN

2. Bozankaya, która niedawno wygrała przetarg z Medcomem na dostawę trolejbusów dla Pragi zaoferowała korzystniejsze warunki w zakresie ceny części zamiennych oraz kosztów szkolenia w porównaniu do rywali, jednak ceny pojazdów były wyższe:
Trolejbusy solo MAXI Bozankaya: 569 000 euro za pojazd → 2 532 050 PLN
Trolejbusy przegubowe MEGA Bozankaya: 729 000 euro za pojazd → 3 244 050 PLN

3. Solaris, Solaris zajął trzecie miejsce w przetargu - z dużą różniącą cenową do turecko-chińskiej konkurencji,
Trolejbusy Trollino 12: 799 000 euro za pojazd → 3 555 550 PLN
Trolejbusy przegubowe Trollino 18: 973 000 euro za pojazd → 4 329 850 PLN

4. Z kolei Škoda Group (z SOR) - widząc co się święci w stolicy Węgier - wycofała się z przetargu po pierwszej rundzie negocjacji.

Ostatecznie 10 marca 2025 roku BKK wybrało ofertę węgierskiego producenta autobusów Ikarus oraz chińskiego Yutonga jako najkorzystniejszą w przetargu- zarówno w zakresie pojazdów solo, jak i przegubowych. Czekamy zatem na oficjalne potwierdzenie i umowę.
Tekst pochodzi z portalu Transinfo przeczytaj więcej: https://transinfo.pl/infobus/budapeszt- ... olejbusow/

Warto zwrócić uwagę na dużą róznicę ceny pomiędzy Ikarusem/Yutongiem a Solarisem, dla porównania niedawny przetarg z Tomaszowa Mazowieckiego:
Do przetargu stanęły dwa podmioty:
wielkopolski Solaris Bus & Coach z propozycją modelu Urbino 12 electric, który zaoferował realizację zamówienia za 7.995.000 PLN brutto, czyli 6.500.000 PLN netto, co daje cenę jednostkową netto za jeden autobus electric na poziomie 3.250.000 PLN netto.
węgierski Electrobus Europe Zrt. z modelem Ikarus 120E z ofertą o wartości 5.750.250 PLN brutto, czyli 4.674.187 PLN netto, co oznaczało cenę jednostkową netto 2.337.093,50 PLN.
Tekst pochodzi z portalu Transinfo przeczytaj więcej: https://transinfo.pl/infobus/mzk-tomasz ... odrzucony/

Z powyzszego wynika również, ceny autobusu elektrycznego i trolejbusy są bardzo zbliżone do siebie, co chyba oczywiste, bo wielkich róznic w tych pojazdach nie ma.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości